6 نکته در مورد گچ های پلیمری که نمی دانستید !

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

گچ یکی از مصالح ساختمانی پرمصرف است که از شروع اجرای پروژه ساختمانی تا پایان آن مورد نیاز می باشد. ماده اولیه برای تولید این کالا، سنگ گچ است که به وفور در طبیعت یافت می شود.

گچ یکی از مصالح ساختمانی پرمصرف است که از شروع اجرای پروژه ساختمانی تا پایان آن مورد نیاز می باشد. ماده اولیه برای تولید این کالا، سنگ گچ است که به وفور در طبیعت یافت می شود. این کانی با فرمول شیمیایی سولفات کلسیم آبدار، از معادن استخراج شده و پس از انتقال به کارخانه دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می گردد. سپس به صورت پودر سفید رنگ با دانه بندی بسیار ریز در صنعت عمران و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از خصوصیات این متریال طبیعی زودگیر بودن، عایق بودن در برابر صوت و حرارت و افزایش حجم پس از گیرش است. اما گچ ساختمانی معمولا مقاومت ضعیفی در مواجهه با آب داشته و در صورت تداوم، طبله کرده و می ریزد. همچنین از آن نمی توان برای گچکاری بر روی متریال هایی چون سیمان و بتن استفاده کرد. چون این سطوح جذب آب کمتر از 3 درصد داشته و لایه گچ از سطح آنها جدا می شود.

پس چاره کار چیست؟ آیا باید به جای گچ که در دسترس و ارزان است از مصالح ساختمانی دیگری استفاده کرد؟

صبر کنید. ما راه حل بهتری داریم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این راه حل مفید و کاربردی آشنا شوید.

گچ پلیمری چیست؟

کارشناسان با افزودن ترکیبات شیمیایی خاص در مقادیر مشخص و تعیین شده به گچ پایه، محصولات جدیدی با کاربردهای گسترده تر از گچ معمولی تولید کرده اند. این محصولات که با نام گچ های پلیمری یا ترکیبی از آنها یاد می شود، مزایای برجسته ای نسبت به گچ های معمولی دارند. لذا دامنه مصرف بسیار گسترده ای در شرایط و اقلیمی دارند که امکان استفاده از گچ معمولی وجود ندارد.

گچ پلیمری

سیوان اند در  تعریف گچ پلیمری می گوید:

گچ پلیمری با افزودن مواد پلیمری، پرلیت و آهک هیدراته به گچ به دست می آید. این گچ از انواع گچ های ساختمانی است و ترکیبات اضافی آن معایب گچ های سنتی را از بین برده اند.

گچ های افزودنی دار، انواع مختلفی دارند و برخی مخصوص استفاده بر روی متریال زیرکار خاص هستند. هم اکنون به بررسی بیشتر این انواع می پردازیم.

انواع گچ پلیمری

گچ های پلیمری در انواع و کاربردهای مختلفی تولید می شوند.

گچ ساتن

این محصول نوین از انواع گچ ترکیبی می باشد که مخصوص سفیدکاری، نازک کاری و پرداخت است. این گچ دیرگیر بر پایه گچ میکرونیزه مش 200 و به روش اختلاط خشک تولید می شود. از مزایای این محصول، مقاومت بالا در برابر رطوبت، ضریب انتقال حرارتی و صوتی کمتر نسبت به گچ معمولی، چگالی پایین، گیرش اولیه و نهایی بالا، ضدخش و خراش و عدم احتمال ترک خوردگی پس از خشک شدن می باشد. کاربرد آن، پرداخت نهایی گچکاری و نازک کاری می باشد.

گچ سیوا

این گچ پلیمری دستی بهترین محصول جهت گچکاری اولیه یا زیرکار است. گچ سیوا مخصوص آسترسازی یا سفت کاری سطوح می باشد. این محصول زیرکار برخلاف گچ خاک، مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و قابل استفاده در مناطق شرجی و مرطوب است. در برابر صوت و حرارت عایق بوده و با انواع پوشش های دیوار و سقف قابل پوشش می باشد. کاربرد این گچ پلیمری بر روی سطوح بتنی، سیمانی، ایزوگام، رابیتس، یونولیت، آهن، هبلکس، سفال و آجر است.

گچ گیپتون

این گچ جدید از سطح مقاومت و چسبندگی بالایی برخوردار است. به همین دلیل بدون نیاز به زیرسازی خاص و به صورت مستقیم بر روی سطوح بتنی، سیمانی، یونولیت و تیغه سفال و آجر می چسبد. بدون این که نگرانی از بابت جداشدگی آن از روی سطوح پیش از گچکاری، گیرش بالا، عمر و ماندگاری طولانی، ضدرطوبت، صرفه جویی در زمان و هزینه اجرای پروژه، عدم ترک خوردگی و ریزش گچ و قابلیت اجرای دیوارپوش های مختلف روی آن از مزایای گچ گیپتون می باشد. این گچ با نام های بتوگیپسریال گچ بتن، گچ یونولیت و گچ روی سیمان نیز عرضه می شود.

گچ روی سیمان

به نقل از سایت ساختمان دات آی آر در مورد گچ گیپتون:

بتوگیپس نام دیگر گچ سفید گیپتون است که برخی تولیدکنندگان به علت کارایی آن روی بتن، آن را بتوگیپس می نامند. گچ پلیمری مذکور تنها یک نوع با فرمول و ساختار شیمیایی خاصی است که با نام های مختلف شناخته می شود. گچ گیبتن، بتوگیپس، گچ گیپسون، فوم گیپس و گچ گیبتون برخی دیگر از نام های رایج آن نزد فروشندگان و خریداران هستند.

گچ پاششی

این محصول نوین از جمله گچ های پلیمری اصلاح شده می باشد که برای ایجاد سطحی صاف و مستحکم بر روی سطوح داخلی سازه به کمک ماشین گچ پاش طراحی شده است. نحوه اجرای مکانیزه گچ پاششی سبب افزایش سرعت اجرا حداقل تا 5 برابر می شود. این امر صرفه جویی فوق العاده ای در زمان گچکاری پروژه می کند. سایر مزایا شامل مقاومت بالا در برابر رطوبت، استحکام دائمی لایه گچ و جلوگیری از فرسایش سریع سازه، قابلیت اجرای مستقیم بر روی ستون های فلزی و بتنی، دورریز بسیار کم، عدم نیاز به زیرکاری، عایق در برابر صوت، گرما و سرما، مقاومت بالا در برابر آب زدگی می باشد.

برچسب ها:
گچ پلیمری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله