پرگولا چیست؟ + کاربرد و انواع آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

«پرگولا»، سازه‌های جذابی هستند که در فضاهای سرسبز، بام ساختمان‌ها و محیط‌های دیگر استفاده می‌شوند.

«پرگولا»، سایبان‌های جذابی هستند که در فضاهای سرسبز، محیط‌های عمومی، بام ساختمان‌ها، حیاط‌ها و محیط‌های دیگر استفاده می‌شوند. پرگولا، حریم شخصی را در فضاهای عمومی و تفریحی برای مخاطب ایجاد می‌کند.

احتمالا پرگولاها را زیاد در فضاهای عمومی دیده و از آن‌ها استفاده کرده باشید یا شاید تصور کرده اید آلاچیق هستند و نمی‌دانستید که اسم آن‌ها «پرگولا» است. به کمک پرگولا می‌توانید در یک روز بهاری اوقات خوش و لذت بخشی را در کنار دوستان یا اعضای خانواده سپری کنید.

ما در این مقاله شما را با پرگولا، انواع آن، کاربردشان و مصالحی که برای ساختشان استفاده می‌شود، آشنا می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

پرگولا چیست؟

پرگولا چیست

تصویر یک (طراحی پرگولا با مصالح چوب به رنگ تیره در حیاط خانه ویلایی)

 

پرگولا (Pergola) سازه‌های مشبک مسقف یا غیر مسقف هستند که معنی لغوی آن به معنای طاق است و به زمان رنسانس در ایتالیا بر می‌گردد. این نوع سایبان در محیط‌های سرسبز از جمله باغ‌ها، پارک‌ها، حیاط‌ها و ایوان‌ها استفاده می‌شوند. معمولا به خاطر نوع سقفی که برای آن‌ها طراحی می‌شود، نیم سایه ایجاد می‌کنند و در زمان بارندگی یا برف به راحتی فضای داخلی شان خیس می‌شود برای اینکه فضای امنی شوند و اجازه عبور نور مستقیم یا بارش را از آن‌ها بگیرند معمولا نوعی سازه چادری برایشان طراحی می‌شود. 

پرگولا ها را می‌توان در کنار دیوار یعنی فضایی که یک سمت آن دیوار است، فضایی کاملا مستقل بدون تکیه گاه یا حتی برای ایجاد زیبایی بصری در مقابل ورودی خانه طراحی کرد.

با استفاده از پرگولا می‌توانید فضایی خصوصی در محیطی عمومی را ایجاد کرد تا در کنار خانواده یا دوستان ساعات دلنشینی را در آخر هفته خود سپری کنید.

 

حتما بخوانید: روف گاردن چیست؟ + نمونه‌ های جذاب و برتر جهان

 

انواع پرگولا

انواع پرگولا

تصویر دو (طراحی پرگولا با مصالح چوب و تزیین شده با نورپردازی خاص برای ایجاد فضایی دلنشین و خاص)

 

پرگولا ها با توجه به طراحی سقفسان به 4 نوع طراحی می‌شوند:

1. پرگولا خورشیدی

طراحی پرگولا خورشیدی به گونه ای است که می‌‌تواند نور خورشید را درون خود جمع کند و به دو نوع سنتی و مدرن طراحی شوند. این نوع پرگولا نوع خاصی است که می‌تواند به فضای سبز جلوه خاصی هدیه بدهد.

 

2. پرگولا شیروانی

این نوع پرگولا همان طور که از اسمش مشخص است به صورت شیبدار با زاویه طراحی می‌شود تا آب باران و برف به سمت پایین هدایت شود و درون سقف جمع نشوند. پرگولا شیروانی با طرح‌های جذاب و خاص به سبک کلاسیک و سنتی طراحی می‌شوند.

 

3. پرگولا بادبانی

این نوع پرگولا ظاهری مدرن و شیک دارد و همانطور که از اسمشان مشخص است به عنوان بادگیر طراحی می‌شوند. پرگولا های بادبانی برای فضاهایی مانند بام‌ها و فضاهایی مشابه آن که بیشتر در معرض باد هستند، انتخاب ایده آلی است.

 

4. پرگولا سقف باز

این نوع پرگولا جز متداول ترین نوع پرگولاها است که در سبک‌های مدرن و مینیمال ساخته می‌شوند و این امکان را به مخاطب می‌دهد تا با محیط اطرافش بیشتر از باقی پرگولا ها ارتباط بگیرند.

 

حتما بخوانید: تفاوت بالکن با تراس

 

پرگولاها بر اساس نوع شکلشان نیز نام‌های مختلفی دارند، از جمله:

  • پرگولا دیواره دار ثابت
  • پرگولا دیواره دار متحرک
  • پرگولا پره ای
  • پرگولا شیشه ای
  • پرگولا پرچین دار

 

حتما بخوانید: چگونه بالكن زیبا داشته باشیم؟ + تصاویر

 

جنس و مصالح پرگولا

مصالح استفاده شده در پرگولا

تصویر سه (طراحی و اجرای پرگولا با مصالح چوب به رنگ روشن به مبلمان فلزی برای ایجاد فضایی دنج)

 

پرگولا را معمولا از جنس فلز، چوب یا وینیل می‌سازند یا می‌توانید آن‌ها را با توجه به سلیقه‌تان سفارش دهید. اما تصور نکنید که تنها همین سه مصالح هستند بلکه همین‌ها با خود دنیای عظیمی را همراه دارند. 

اگر می‌خواهید برای مناطقی مانند شمال که بارندگی و رطوبت زیاد است، پرگولا بسازید می‌توانید از مصالح فلز استفاده کنید و برای اینکه زیبایی بصری آن را دو چندان کنید می‌توانید در کنار فلز از چوب استفاده کنید یا اینکه فلز را با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کنید.

اگر می‌خواهید در فضای بام یا حیاط پرگولایی طراحی کنید که با خود سبک مدیترانه ای به همراه داشته باشد، از مصالح چوب برای ساختش استفاده کنید. معمولا زمانی که پرگولا از چوب ساخته می‌شود از چوب کاج یا ترموود به کار می‌برند تا مقاومت بالایی داشته باشد و پس از مدتی در معرض هوا آسیب نبیند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید پرگولایی رنگی، جذاب و منحصر به فرد در فضای مدنظرتان طراحی کنید، از مصالح وینیل استفاده کنید این مصالح نیز از دوام و مقاوم بالایی برخوردار است.

 

حتما بخوانید: انتخاب بهترین کفپوش پاسیو برای خانه شما!

حتما بخوانید: معرفی انواع چمن مصنوعی + کاربرد، قیمت، مزایا و معایب

 

کاربرد آن‌ها

کاربرد پرگولا

تصویر چهار (طراحی پرگولا منحصر به فرد برای ورودی ساختمان و ایجاد فضایی دلنشین برای نشستن)

 

به کمک این نوع سایبان‌ها می‌توان به فضاهای سرسبز نمایی منحصر به فرد و جذاب هدیه کرد. این اتفاق باعث می‌شود با خیال راحت اوقات فراغت خود را با یک پیک نیک لذت بخش در یک روز آفتابی یا بارانی به همراه دوستان یا خانواده تجربه کنید. این گونه فضاها با خود آرامش و ریلکسی خاصی به همراه دارند زیرا گذراندن وقت در دل طبیعت و سرسبزی ناخودآگاه با خود آرامش همراه دارد که پرگولا امنیت و ایمنی به این احساس می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود با خیال راحت زمان خود را در یک فضای عمومی در دل طبیعت بگذرانید.

کاربرد دیگری که پرگولا دارد این است که شما می‌توانید در محدوده ساختمان خود آن‌ها را با مصالح، طراحی، ابعاد و اندازه مدنظرتان طراحی کنید. پرگولاها می‌توانند در بام ساختمان، ایوان یا حیاط آپارتمان شما طراحی شوند. این طراحی و این اتفاق شیک و لوکس بودن آپارتمان شما را افزایش می‌دهد. همچنین نظم خاصی درون ساختمان شما حکم فرما می‌شود. 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فضای طراحی یک پرگولا را در محدوده ساختمان خود دارید، دست به کار شوید. پرگولا این امکان را به اعضای ساختمان می‌دهد تا هر زمان از محدوده خانه خود خسته شدند بدون آنکه مسافتی طولانی را برای رسیدن به دل طبیعت طی کنند ساعاتی را به تنهایی یا در کنار اعضای خانواده خود در پرگولای طراحی شده در حیاط یا بام ساختمانشان بگذرانند و نهایت لذت را از زمان گذرانده شده ببرند.

از کاربردهای دیگر پرگولا می‌توان به ورودی خانه ویلایی‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید فضای تراسی که در مقابل ساختمانتان وجود دارد را با پرگولا ها به فضایی برای نشستن تبدیل کنید.

 

حتما بخوانید: طراحی باغ در بالکن، راه حلی مناسب برای ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

 

سخن آخر

ما در این مقاله شما را با سازه‌ ای خاص و جذاب که به عنوان نوعی سایبان استفاده می‌شود آشنا کردیم. به کمک پرگولا می‌توانید فضای خاصی طراحی و خاطرات جذابی را در کنار دوستان و خانواده بسازید و از آن لذت ببرید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفارش پرگولا به نوع طراحی آن فکر کنید و از ایده هایی خاص برای شیک تر شدن آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از گیاهان رونده مختلف برای زیباسازی اش به کار بگیرید. اگر خودتان تجربه ای ندارید از یک فرد باتجربه و حرفه ای برای طراحی و ساخت این نوع سایبان کمک بگیرید.

نظرات خود را درباره این مقاله در کامنت بنویسید.

 

حتما بخوانید: جدیدترین مدل های آلاچیق 2020 + تصاویر

حتما بخوانید: ایده های کم هزینه برای زیباسازی باغ، روف گاردن و فضای سبز

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید