معرفی انواع چمن مصنوعی + کاربرد، قیمت، مزایا و معایب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

چمن مصنوعی، نوعی کفپوش به‌حساب می‌آید. ما در این مقاله شما را با انواع چمن مصنوعی، کاربرد، قیمت، مزایا و معایب آن آشنا می‌کنیم.

((چمن مصنوعی))، نوعی کفپوش است. این چمن، به‌علت اینکه چمن طبیعی نگهداری‌اش سخت است و نیاز به آبیاری و انرژی زیادی دارد به‌جای آن استفاده می‌شود که جلوه ویژه‌ای دارد.

چمن مصنوعی از پلاستیک  ساخته شده‌است که به کمک تکنولوژی امروزه تحولی زیست‌محیطی به‌حساب می‌آید. 

اگر شما دوست دارید سرسبزی، طبیعت و بهار را همواره در فضاهایی چون: بالکن، تراس، اطراف استخر و... داشته‌باشید ما در این مقاله همراه شما هستیم تا با معرفی چمن مصنوعی، قیمت، کاربرد، معایب و مزایای آن شما را با این کفپوش جذاب آشنا کنیم.

پس، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

چمن مصنوعی چیست؟

ارزان ترین  چمن مصنوعی

تصویر یک (انواع بهترین چمن مصنوعی  ارزان)

 

چمن مصنوعی، نوعی کفپوش است که از نظر ظاهری و رنگی مشابه چمن طبیعی است؛ به‌همین خاطر این نام را به‌خود گرفته‌است. چمن های طبیعی به علت زنده بودنشان نیاز به آبیاری و رسیدگی دارند و گاهی در برخی از مناطق شرایط برای رشد و نگهداری‌شان وجود ندارد. در این شرایط چمن مصنوعی جایگزین مناسب و خوبی برای آن‌ها هستند. درواقع در فضاهایی که نیاز است از چمن استفاده شود اما شرایط نگهداری آن وجود ندارد از چمن های مصنوعی کمک می‌گیرند. چمن های مصنوعی، دوام، تراکم و مقاومت بالاتری از چمن های طبیعی دارند.

امروزه، به‌خاطر زیبایی که چمن مصنوعی در فضا ایجاد می‌کند و تداعی کننده مناسبی از طبیعت در دکوراسیون داخلی هستند در بسیاری از فضاها کاربرد دارند که در ادامه آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

حتما بخوانید: انتخاب بهترین کفپوش پاسیو برای خانه شما!

 

♦ چمن مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

زیباترین چمن مصنوعی 2020

تصویر دو (استفاده از چمن مصنوعی در تراس یا بالکن یک واحد ساختمانی)

 

زمانی که اسم چمن مصنوعی به‌گوشمان می‌رسد تصور می‌کنیم تنها کاربری آن در سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها است در صورتی که این موضوع تصوری غلط است. چمن های مصنوعی به‌خاطر زیبایی و تنوعی که در بافتشان دارند کاربری‌های متنوعی دارند. در ادامه به 6 مورد آن اشاره کرده‌ایم:

  1. در محیط مهدکودک‌ها و بازی بچه‌ها: مهدکودک‌ها و فضای بازی بچه‌ها به گونه‌ای هستند که بچه‌های کودک دائما در آن درحال بازی کردن هستند. چمن های مصنوعی می‌توانند انتخاب مناسبی برای کفپوش فضای آن‌ها باشند تا کودکان در آن احساس راحتی کنند و در فضای آموزشی احساس شادی و طراوت داشته‌باشند.
  2. زمین‌های تنیس، فوتبال، فوتسال و...: شما به‌راحتی با کمترین هزینه می‌توانید زمین بازی در گوشه‌ای از دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید یا می‌توانید اگر سالنی دارید کفپوش آن را به کمک چمن مصنوعی پر کنید. در هر دو محیط فضایی تمیز در عین حال شاد و لذت‌بخش طراحی کرده‌اید و می‌توانید با خیال راحت اوقات‌خوشی را سپری کنید.
  3. استفاده در فضاهای شهری و پارک‌ها: اغلب خانواده‌ها به طبیعت و فضای سبز علاقه دارند و به‌دنبال این هستند که از هر فرصتی استفاده کنند تا وقت خود را در کنار خانواده در طبیعت و فضاهای شهری سپری کنند و چه خوب است اگر در محیط رستوران‌ها و دیگر فضاهای شهری از چمن های مصنوعی به‌جای چمن های طبیعی استفاده‌شود زیرا چمن های مصنوعی در برابر نور خورشید مقاوم هستند، نیاز به آبیاری، کوددهی و محافظت ندارند و مقاومت آن‌ها بالاست.
  4. کفپوش بالکن‌ها، حیاط‌ها، روف‌گاردن و ...: یکی‌دیگر از فضاهایی که می‌تواند کفپوش آن چمن مصنوعی باشد، بالکن‌ها، حیاط‌ها، تراس و روف‌گاردن یک ساختمان است. چمن های مصنوعی نیاز به رنگ ندارند، طول عمر مفیدشان بالاست و هزینه نسبتا کمی دارند و گزینه بسیار مناسبی برای دکوراسیون منزل شما هستند تا به‌کمک آن‌ها بهار را برای همیشه مهمان خانه خود کنید. 
  5. در باغ، ویلا و استخرها: همانطور که گفته‌شد؛ چمن های مصنوعی مقاومت بسیار بالایی دارند و انتخاب درستی برای کفپوش فضاهای خارجی‌اند که در معرض باد، باران، برف، خورشید و... هستند. شما به کمک این کفپوش می‌توانید اوقات خوشی را در باغ و ویلای خود داشته‌باشید!
  6. مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر محیط‌های آموزشی: در محیط‌های آموزشی فقط آموزش نباید اهمیت داشته باشد بلکه نشاط و حال خوبه دانشجوها و دانش‌آموزان نیازمند توجه‌است. به‌همین خاطر در بسیاری از مراکز آموزشی به‌خاطر راحتی و سهولت کار از چمن های مصنوعی استفاده می‌کنند.

همانطور که در بالا توضیح داده‌شد؛ چمن مصنوعی کاربری‌های متنوعی دارد که باعث شده‌ تنوع در ساخت چمن مصنوعی زیاد شود. در ادامه انواع چمن مصنوعی و دسته‌بندی آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

 

♦ انواع چمن مصنوعی

خاص ترین و شیک ترین چمن مصنوعی

تصویر سه (چمن مصنوعی تزیینی، استفاده شده در حیاط خانه)

 

چمن مصنوعی به 2 دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام کاربری‌ها و ویژگی‌های مختص به‌خود را دارند.

  1. چمن مصنوعی تزئینی: همانطور که از نام این دسته مشخص است جز چمن های مصنوعی در دسته غیر ورزشی هستند که جنبه تزیینی دارند. این نوع چمن ها بافتی نرم و لطیف دارند و دارای مقاومت و دوام بالایی در برابر خورشید و دیگر خطرات احتمالی دارند. تنوع در بافت آن‌ها بالاست. این نوع چمن ها در فضاهایی چون: مهدکودک‌ها، پارک‌ها، دکوراسیون بالکن، تراس و... اجرا می‌شوند. چمن های مصنوعی تزئینی از آن‌جایی که کاربری گسترده‌ای در فضاهای گوناگون دارند، توانسته‌اند به‌خوبی حس آرامش و زیبایی را به مخاطب القا کنند.
  2. چمن مصنوعی ورزشی: این نوع چمن ها مشابه چمن های مصنوعی تزیینی هستند با این تفاوت که در فضاهای ورزشی در رشته‌های مختلف استفاده می‌شوند. به‌خاطر رفت‌وآمد زیاد و فعالیت‌هایی که در این فضاها اتفاق می‌افتد، این نوع چمن ها دوام و ماندگاری بالاتری دارند.

حتما بخوانید: ایده های کم هزینه برای زیباسازی باغ، روف گاردن و فضای سبز

 

♦ مزایا و معایب چمن مصنوعی چیست؟

انواع چمن مصنوعی شیک

تصویر چهار (فضای طراحی شده با سنگ و چمن مصنوعی)

 

چمن مصنوعی مانند هر مصالح دیگری دارای مزایا و معایب معینی است.

  • مزایا
    • هزینه آن نسبت به چمن طبیعی پایین‌تر است زیرا نیازمند آبیاری، کوددهی و دیگر مراقب‌ها نیست.
    • این نوع چمن ها نیاز به آبیاری ندارند. امروزه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و باید از راه‌هایی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، استفاده کرد.
    • دارای سطح صافی است که ورزشکار را اذیت نمی‌کند.
    • بهره‌برداری بالایی نسبت به چمن طبیعی دارد.
    • در برابر نور خورشید، باران، باد، طوفان و... مقاوم است.
    • همیشه سبز است.
    • بافت نرم و لطیفی دارند.
    • نصب آن آسان است.
    • نیازمند نظافت، کوتاهی و مراقبت خاصی نیست.
    • نیازمند کاشت مجدد نیست.
    • حشرات و دیگر موجودات امکان رشد در آن‌ها را ندارند.
    • چمن های مصنوعی قابل تولید در انواع بافت‌ها و ارتفاعات هستند.

هرچند که استفاده از چمن های مصنوعی در آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کند و مزایای بسیاری دارد اما این مصالح با خود معایبی نیز به‌همراه دارد.

  • معایب
    • هزینه نصب آن بالاست.
    • نیازمند دستگاه‌های مخصوص برای نصب هستند.
    • پس از گذشت مدتی از استفاده، بافت آن‌ها زبر می‌شود و رنگشان را از دست می‌دهند.
    • پس از گذشت زمانی نیازمند تعمیر و بازسازی است.

حتما بخوانید: روف گاردن چیست؟ + نمونه‌ های جذاب و برتر جهان

 

♦ قیمت چمن مصنوعی چقدر است؟

انواع شیک ترین چمن مصنوعی

تصویر پنج (چمن مصنوعی طراحی‌شده در کنار استخر)

 

در گذشته برای خرید چمن های مصنوعی باید به شرکت‌های مخصوص مراجعه و خرید خود را ثبت می‌کردید اما امروزه فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری وجود دارند که به‌راحتی با ثبت درخواست خود می‌توانید چمن مصنوعی خود را خریداری کنید!

قیمت و هزینه چمن مصنوعی به عوامل گوناگونی بستگی دارد، از جمله مقدار خریداری شده، شرکت و برند سازنده، مواد اولیه مصرف‌شده و... . هرچقدر قیمت چمن مصنوعی بالاتر باشد از کیفیت مطلوبی برخوردار است که باعث می‌شود چمن مصنوعی عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد. رنگ آن پس‌از گذشت زمانی ثابت بماند زیرا در ساخت آن‌ها از تکنولوژی‌های روز به‌همراها مواد اولیه و پلیمرهای مرغوبی ساخته‌شده‌است. اما هر چقدر هزینه و قیمت خریداری شده پایین باشد، چمن مصنوعی از کیفیت پایین‌تری برخوردار  خواهد بود. زیرا اینگونه چمن مصنوعی ‌ها معمولا از تاروپود لباس‌ها تهیه می‌شوند و مقاومت پایینی دارند که پس از گذشت زمان رنگشان را نیز از دست می‌دهند.

 

♦ سخن پایانی

در بالا اطلاعاتی اعم از انواع چمن مصنوعی، کاربرد، قیمت، مزایا و معایب آن‌ها قرار داده‌شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این نوع کفپوش نیز دائما درحال رشد و پیشرفت هستند و نیاز است در هنگام خرید از شرکت سازنده اطلاعات کافی دریافت کنید تا بهترین خرید را برای فضای مدنظر خود انجام دهید.

اگر بین انتخاب چمن مصنوعی و طبیعی دچار شک هستید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ بدون شک از چمن مصنوعی استفاده کنید تا علاوه بر سرسبزی و لذت‌بردن به صرفه‌جویی در آب و انرژی نیز کمک کرده‌باشید!

 

حتما بخوانید: طراحی باغ در بالکن، راه حلی مناسب برای ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
لیلا خوشقدم
۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

عالی بود 👌👌👏😍😍❤

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید