لوکیشن فیلم مهمان مامان؛ بازسازی یادگاری از داریوش مهرجویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

اگر این روزها اسم داریوش مهرجویی را زیاد میشنوید و به دنبال کنجکاوی در آثار قدیمی او هستید، همراه ما باشید تا از لوکیشن فیلم مهمان مامان بدانید.

این روزها که قتل داریوش مهرجویی و همسرشان به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، ما در بساز و بچین قصد داریم به بهانه مرگ این هنرمند برجسته سینما، نگاهی به لوکیشن فیلم مهمان مامان، یکی از مهم‌ترین آثار ایشان بیاندازیم. این لوکیشن با دارا بودن ساختار بنای بسیار قدیمی، یکی از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی است و تلاش‌های زیادی برای مرمت و بازسازی آن شده است. ثمره این تلاش‌ها آغاز بازسازی ناتمام است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

در این مقاله از بساز و بچین لوکیشن فیلم مهمان مامان را بررسی می‌کنیم و تصاویری از آن را مشاهده می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

فیلم مهمان مامان با کارگردانی داریوش مهرجویی

لوکیشن فیلم مهمان مامان مهرجویی و گچبری آن

فیلم مهمان مامان با کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی در سال 1383 به نمایش درآمد. این فیلم با سبکی خانوادگی و کمدی بر روی پرده رفت. مهمان مامان داستان خانواده‌ای ایرانی در یک شرایط اقتصادی ناخوشایند بود که با حضور یک مهمان مهم، ناچار به آبروداری بود. در این فیلم ابعاد خاصی از همبستگی، مفهوم همسایه و به داد هم رسیدن را مشاهده می‌کنید. آنچه فیلم‌های مهرجویی را متمایز می‌ کند، هنر نزدیک بودن به واقعیت است. ماجرای مهمان مامان به شکلی نزدیک فرهنگ و رسوم مردم بود که در آن زمان موفق به فروش گیشه بالایی شد. محبوبیت لوکیشن خاطره انگیز مهمان مامان تاحدی است که این روزها افراد زیادی پیگیر بازسازی و مرمت آن هستند.

 

لوکیشن فیلم مهمان مامان

لوکیشن فیلم مهمان مامان مهرجویی

لوکیشن فیلم مهمان مامان در واقع به خانه سرهنگ ایرج شهرت داشت. این خانه زیبا مربوط به دوره قاجاریه است. زیبایی و ریزه کاری‌های معماری آن دوران با گچ‌بری‌های بسیار چشم نواز دیده می‌شود. جالب است بدانید که لوکیشن فیلم مهمان مامان به شکلی خیره کننده مخاطب را درگیر حس و حال گذشته و نوستالژیک می‌کند. تمام طرفداران این فیلم، به دلیل احساس نزدیکی، خاطره انگیز بودن و تداعی گذشته در خانه مادربزرگ و پدر بزرگ؛ عاشق فیلم مهمان مامان بودند. این فیلم با نشان دادن زوایای مختلف یک خانه اصیل با معماری ایرانی، موفق شد تا افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

ثبت ملی لوکیشن فیلم مهمان مامان

لوکیشن فیلم مهمان مامان مهرجویی و گچبری آن

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید لوکیشن فیلم مهمان مامان پس از مدت‌ها چه شد! این خانه در سال 70 به مالکیت آقای مشتاقی درآمد اما همچنان با سر و وضعی مشابه قبل در حوالی خیابان پامنار وجود داشت. پس از دوندگی‌های بسیار زیادی، این خانه در 25 آبان ماه سال 1384 ثبت ملی شد و به عنوان آثاری از میراث فرهنگی به شماره 13857 ثبت گردید. بسیاری از افراد تصور می‌کردند که پس از مدتی پروسه بازسازی و مرمت این بنای زیبا آغاز می‌شود اما متاسفانه تا به امروز اتفاق خاصی در آن رخ نداده است. تصمیم به بازسازی معمولا به صورت مقطعی در آن رخ داده است اما هیچ نتیجه مطلوبی در پی نداشته است. آخرین فیلمی که در این لوکیشن اجرا شد، همان مهمان مامان بود. این بنا به دست عوامل فیلم کمی بازسازی شد تا ظاهر آن مناسب فیلمبرداری شود.

 

آدرس لوکیشن فیلم مهمان مامان

لوکیشن فیلم مهمان مامان مهرجویی و بازسازی

بسیاری از عاشقان آثار داریوش مهرجویی کنجکاو هستند که لوکیشن واقعی  فیلم را کشف کنند. این لوکیشن در تهران محله پامنار واقع شده است. لوکیشن فیلم مهمان مامان به آدرس تهران، خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، کوچه صوفیانی قابل مشاهده است. شما به راحتی می‌توانید در این لوکیشن زیبا تمام ابعاد زیبایی گذشته را تجسم کنید، چرا که هیچ خبری از بزرگی و اصالت آن بنای قدیمی وجود ندارد و همه چیز به شکل تلی از خاک نشان داده می‌شود.

 

آیا خانه سمندون همان لوکیشن مهمان مامان است؟

فیلم سمندون و فیلم مهمان مامان

خیر! لوکیشنی که فیلم سمندون در آن تصویر برداری شد یکی از همسایه‌های نزدیک به لوکیشن مهمان مامان است! با این تفاوت که ملک مربوط به فیلم سمندون توسط یک فرد دغدغه‌مند در این حوزه خریداری شده است و بازسازی زیبایی در آن اجرا شده است. مالک این خانه که اصالتی اصفهانی دارد، به دلیل تداعی اصالت بنا و نزدیکی آن به جذابیت‌های خانه پدر بزرگ خود، تصمیم به بازسازی گرفت و فضایی بی نظیر با جزییاتی اصیل خلق کرد. این دو بنا متفاوت هستند و یکی بازسازی شده است و دیگری در شرف نابودی است!

 

ماجرای گل گرفتن درب خانه لوکیشن مهمان مامان

ماجرای گل گرفتن درب خانه لوکیشن مهمان مامان

تصور همه از ثبت لوکیشن فیلم مهمان مامان در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی، رسیدگی بیشتر و ماندگاری زیبایی‌های این بنای قدیمی بود. اما برخلاف تصور، هیچ کدام از برنامه های پیش‌بینی شده اجرایی نشد. قرار بود این خانه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی باشد و در سال 1396 تمام این بنا به بهترین شکل ممکن آماده بهره برداری شود. اما هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفت و تنهاا فاز اول بازسازی در آن اجرایی شد. متاسفانه با توقف روند بازسازی در سال 1388 شاهد گل گرفتن و آجر چینی درب این بنا بودیم! چرا که درب اصلی و تاریخی بنا به سرقت رفته است و مدتی طولانی این لوکیشن زیبا تبدیل به فضایی امن برای کارتن خواب‌ها و معتادان شد!

این سرنوشت تلخ یک خانه تاریخی در وسط بافت تهران قدیم بود!

پس از مدتی با مزایده این بنا، استارتاپ های گردشگری پا به میدان گذاشتند و دستی به سر و روی بنا کشیدند!

بیشتر بخوانید:

 

کلام آخر

اهمیت دادن به تاریخ و اصالت بخش مهمی از وظیفه ما در مقابل آیندگان است. متاسفانه بی توجهی به این سرمایه‌های تاریخی که می‌توانند فضایی مهم برای نشان دادن تاریخ کهن تهران باشند، موجب شده است تا هر روزه شاهد تخریب بناهای تاریخی باشیم!

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید