طراحی فضای استراحت و اتاق بازی در دکوراسیون اداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

فضای استراحت در دکوراسیون اداری چیست؟ المان های مهم و کلیدی فضای استراحت در دکوراسیون اداری، اتاق استراحت در فضای اداری چگونه طراحی می‌شود؟

اگر صبح تا شب کار کنیم و هیچ بازی و استراحتی بین آن تجربه نکنیم، قطعا احساسات ناخوشایندی را تجربه خواهیم کرد. برقراری تعادل بین بازی و کار، دو پارامتر مهم است که این روزها محققان نسبت به آن توصیه‌های مختلفی ارائه می‌کنند. یادتان باشد همین تحقیقات نشان می دهد که میزان اثربخشی، خلاقیت و کار مفید در فضاهایی که دارای محیط استراحت مناسب و محیط بازی هستند، به میزان زیادی افزایش یافته است. توجه به همین موارد می‌تواند بهره کاری را بیشتر کرده و کیفیت اتمسفر یک محیط کار را بهبود بخشد. کسب و کارها معمولا در محیط پویا و خلاق رشد می‌کنند. هرگونه تلاش برای استفاده تمام وقت از انرژی کارمندان، نتیجه‌ای جز خستگی و افزایش ریسک خطا نخواهد داشت.

به همین دلیل در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم به بررسی فضای استراحت در دکوراسیون اداری بپردازیم و جزییات آن را همراه با شما بررسی کنیم.

 

فضای استراحت در دکوراسیون اداری گوگل

فضای استراحت در دکوراسیون اداری گوگل

قبل از هر چیزی به عنوان یک نمونه موفق، درباره طراحی فضای استراحت و بازی در دکوراسیون اداری گوگل اطلاعاتی را ارائه می‌کنیم. گوگل یکی از شرکت‌های پویا در زمینه وب و تکنولوژی است. قطعا بهره هوشی کارمندان، نحوه ایده پردازی و خلاقیت در این مجموعه سطح کیفی بالایی دارد. همین موضوع موجب شده است تا متخصصین این مجموعه به فکر ایجاد یک محیط بازی در بخش استراحت کارکنان باشند. درک نیاز انسان به بازی و گذراندن زمان‌های استراحت، موضوع مهمی است که در این مجموعه مدنظر قرار گرفته است. کارمندان دفتر بوستون گوگل، پس از احداث این بخش در فضای اداری، به میزان بیشتری ایده پردازی می‌کنند و بهره کاری بسیار بالایی کسب کرده‌اند. مینی گلف یک ایده برای تمرکز کارمندان در این مجموعه است که با کمک کار گروهی رنگ و بوی خاص خودش را کسب کرده است.

فضای طراحی اتاق بازی و استراحت در گوگل، نشان می‌دهد که اهمیت شاد نگهداشتن کارمندان چقدر عمیق است. استفاده از رنگ‌های متنوع با رنگ و بوی شادی، در کنار فضای استراحت برای آسایش بیشتر کارکنان و ریکاوری فشارهای کاری، ضمن ایجاد فضایی امن موجب می‌شود تا کارمندان حسی از آرامش و امنیت را در محیط کاری تجربه کنند. این اثر مهم دکوراسیون بر احساسات و روان افراد است.

 

فضای استراحت در دکوراسیون اداری چیست؟

فضای استراحت دفتر گوگل

اتاق استراحت در دکوراسیون اداری یک فضای طراحی شده است تا کارکنان یک دفتر اداری در آن استراحت کنند. این فضا که به رست‌روم نیز شناخته می‌شود، دقیقا در داخل محیط کار یا دفتر اداری قرار دارد. معمولا مطابق با قوانین تعیین شده در هر مجموعه، کارکنان در زمان‌های مشخصی امکان استفاده از این فضا را دارند تا به خوبی گپ و گفت کرده و تعاملات روز مره را در محیطی آرام به نتیجه برسانند. این فضا معمولا سکوت مطلوبی دارد و با مبلمان راحتی برای استراحت، آرامش و تفریح گزینه مناسبی است. حتی در بعضی مواقع با قرار دادن کنسول‌های بازی، فضای مطلوبی برای کارمندان فراهم می‌شود تا خستگی کار روزانه را در کنند. این فضاها متناسب با بودجه و شرایطی که کارفرما تعیین می‌کند، طراحی و پیاده سازی می‌شوند.

 

المان های مهم و کلیدی فضای استراحت در دکوراسیون اداری

فضای استراحت دفتر گوگل

در فضای استراحت و اتاق بازی دکوراسیون اداری، المان‌های کلیدی و مهمی قرار دارند که این فضا را تعریف می‌کنند. وجود این المان‌ها نقش مهمی در ساختار فضا دارد و می‌تواند همه چیز را به شکلی مطلوب نمایش دهد. در این بخش به المان‌های مهم و کلیدی اشاره می‌کنیم.

 

1. مبلمان راحتی در فضای استراحت اداری

 مبلمان راحتی در فضای استراحت اداری

استفاده از مبلمان راحتی در اتاق استراحت محیط‌های اداری بسیار رایج است. معمولا مبلمان این فضاها باید از نوع راحتی باشد و هیچ چارچوب کلافه کننده ای در آن وجود نداشته باشد. فضای اتاق استراحت بسیار راحت، آرام و خارج از چارچوب‌های روزانه است. حتی در بعضی مواقع با وجود مبلمان معلق تابی یا تختوابشوهای کوچک، این فضا را راحت تر از آنچه هست چیدمان می‌کنند تا کارمندان فضای مطلوبی برای استراحت داشته باشند.

 

2. میز و صندلی مناسب و راحت

میز و صندلی مناسب و راحت

بسیاری از افراد در اتاق استراحت به چک کردن کارهای روزانه مشغول می‌شوند. پس وجود میز و صندلی مناسب در این فضا بسیار ضروری است و معمولا میز و صندلی راحت با نشیمن نرم گزینه بسیار مناسبی برای این فضا است. استفاده از رنگ‌های شاد و پویا نیز نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

 

3. وسایل تفریحی در اتاق بازی و استراحت اداری

فضای استراحت اداری IBM

اتاق استراحت و بازی در فضاهای اداری، به منظور ایجاد سرگرمی، تنوع، تفریح و روحیه بخشی به کارمندان طراحی و اجرا می‌شود. به همین دلیل باید لوازم مناسبی در این فضا چیده شود. وجود لوازمی مثل تلویزیون، بازی‌های تخته ای، بازی‌های کارتی و گیم بردهای ساده، لوازم بازی تمرکزی، میز پینگ پنگ یا بیلیارد و هر لوازم بازی دیگری که برای کارمندان مناسب باشد، گزینه خوبی برای چنین فضایی است. شما می‌توانید با ایده از گوگل، اتاق استراحت خلاقانه ای طراحی کنید.

 

4. نورپردازی مناسب اتاق استراحت و بازی

نورپردازی مناسب اتاق استراحت و بازی

نورپردازی در هر فضایی اهمیت زیادی دارد. نور ملایم برای بخشی از این فضا که مخصوص استراحت و ریفرش شدن کارکنار است، ضروری خواهد بود. اما استفاده از نور مناسب در نواحی مختلف رنگارنگ برای انرژی بخشی، تحریک خلاقیت و نشاط، انتخاب بسیار مناسبی است. یادتان باشد که تمام این امکانات وابسته به ابعاد فضا، نیاز کارفرما و موارد این چنینی است.

 

5. پخش موسیقی مناسب در اتاق استراحت

پخش موسیقی مناسب در اتاق استراحت

معمولاً موسیقی آرامش‌بخش در اتاق‌ استراحت یک امکانات مطلوب است. این فضا معمولا محیطی برای تازه شدن افکار و روحیات کارمندان است. پس شنیدن یک موسیقی مناسب می‌تواند ضمن تامین این احساسات، خلاقیت را افزایش داده و ذهن را برای تجربیات جدید آماده کند. یادتان باشد که سکوت در این اتاق یک امکان بسیار ضروری است. فضای استراحت باید خالی از هر سر و صدای اضافی باشد و استفاده از پخش موسیقی یک انتخاب شخصی یا گروهی برای کارمندان است.

 

6. تجهیزات رفاهی مناسب در اتاق استراحت

تجهیزات رفاهی در دکوراسیون اداری

معمولا کارمندان در فضای استراحت، خوردن نوشیدنی و یک میان وعده را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل امکانات اولیه این فضای باید شامل یخچال، مایکروویو، چای ساز و قهوه ساز باشد. با وجود این موارد می‌توانید به راحتی یک فضای ساده، پویا و کاربردی خلق کنید و از ارائه امکانات مطلوب به کارمندان لذت ببرید.

 

اتاق استراحت در فضای اداری چگونه طراحی می‌شود؟

اتاق استراحت در فضای اداری

طراحی یک اتاق استراحت در فضای اداری نیازمند خلاقیت و ایده پردازی است. شما باید با درک عمیق از هدف طراحی چنین فضایی، المان‌های مهم را درنظر بگیرید و برای داشتن یک فضای پویا برنامه ریزی کنید. روند طراحی چنین فضایی به شکل چند مرحله ساده شرح داده می‌شود تا بتوانید به خوبی جزییات آن را درک کنید.

  • اهداف و نیازسنجی: در گام نخست باید اهداف و نیازهای اتاق استراحت را مشخص کنید. این موارد معمولا توسط کارفرما شرح داده می‌شود و شامل تعداد کارمندان در فضای اداری، نیازها، تمایلات و سلیقه‌های شخصی آن‌ها است. مثلا برای یک شرکت پویا در حوزه لوازم ورزشی، وجود فضاهایی که تنها یک تلویزیون در آن قرار دارد، گزینه خوبی نیست! هر فضا متناسب با پتانسیل کارکنان و سن و سال آن ها طراحی می‌شود تا بیشترین کاربرد را داشته باشد.
  • مکان‌یابی مناسب: انتخاب مکان مناسب برای اتاق استراحت اهمیت بسیار زیادی دارد. این مکان نباید خیلی دور از محل کار کارمندان باشد و دسترسی به آن آسان باشد. برای مثال رفتن به طبقات مختلف یا برهم زدن نظم سایر بخش‌های شرکت اصلا ایده خوبی نیست!
  • طراحی داخلی: یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماجرا، طراحی داخلی است. اتاق بازی و استراحت نیازمند ایده پردازی قوی و جسارت برای طراحی پویا است. شما می‌توانید طراحی داخلی اتاق استراحت را با توجه به سلیقه و نیازهای کارکنان اجرایی کنید. انتخاب رنگ دیوارها، نوع دیوارپوش‌ها، نوع کفپوش و رنگ آن‌ها، نحوه جانمایی تجهیزات و لوازم رفاهی، نحوه چیدمان لوازم تفریحی و بازی‌ها در کنار چیدمان مبلمان مناسب این فضا همگی از بخش‌های مهم دکوراسیون فضای اتاق استراحت در محیط اداری است.
  • ایجاد فضای سکوت: همان طور که در بالا نیز اشاره شد، فضای استراحت در دکوراسیون اداری، باید دارای سکوت مطلوبی باشد. به همین دلیل لازم است تا شرایط اتاق از این نظر بازبینی شود. برای کاهش صداهای خارجی می‌توانید از دیوارپوش و کفپوش های عایق صدا استفاده کنید و پنجره‌های دو جداره را جایگزین پنجره‌های ساده کنید! درب ورودی این اتاق نیز می‌تواند با درب عایق صدا جایگزین شود تا همه چیز در عالی‌ترین سطح ممکن باشد.
  • تزیین: پس از طراحی اولیه و اجرای دکوراسیون فضای استراحت در محیط اداری، باید تزیینات خاص سازمانی را اجرا کنید. استفاده از المان‌های ساده و پویا، نوشتن جملات انگیزشی و ایجاد فضای جذاب برای عکاسی بخشی از چاشنی این ماجرا است.
  • ایمنی: یکی از بخش های مطرح برای فضای استراحت در دکوراسیون اداری، توجه به ایمنی است. ایمنی کارکنان از همه چیز مهم‌تر است. پس برای تمام بخش‌های طراحی این فضا باید ایمنی را اولویت قرار دهید. از تامین برق برای میزها و مبلمان استراحت، تا ارتفاع پنجره‌ها و فضای باز بالکن احتمالی، همگی باید حساب شده و با ایمنی کافی باشند.
  • دریافت بازخورد: سعی کنید با ایجاد محیطی امن با کارکنار صحبت کنید و طرح اولیه و نهایی را بازبینی نمایید. ایده‌های این افراد می‌تواند بهترین تاثیر را در طراحی و اجرا داشته باشد.

 

کلام آخر

اگر می‌خواهید برای ساخت فضای استراحت در دکوراسیون اداری اقدام کنید، حتما نکاتی که در این مقاله مرور شد را بررسی نمایید. این جزییات به شما کمک می‌کند تا بسیار حرفه‌ای و حساب شده عمل نمایید.

برای طراحی دکوراسیون دفتر کار یا اداره خود می‌توانید از طراحان و معماران داخلی فعال در بساز و بچین کمک بگیرید.

 

منبع: Cool Office Break Rooms - The Playgrounds Of The Adults (homedit.com)

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید