طراحی داخلی به سبک ممفیس، سبکی بی‌باک و قانون‌شکن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با طراحی داخلی به سبک ممفیس کسب کنید، در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه باشید.

طراحی داخلی به سبک ممفیس (Memphis Design)، یک سبک تأثیرگذار پست مدرن است که توسط مجموعه مشهور طراحان میلانی ممفیس دیزاین در اوایل دهه 1980 پدیدار شد. این سبک از طراحی، توسط طراح افسانه‌ای ایتالیایی اتوره سوتساس - Ettore Sottsass (1917-2007) رهبری شد و تأثیر زیادی بر طراحی دهه 80 داشت و وضعیت موجود را با ترکیب سبک‌های بی‌باک خود از جمله رنگ‌های جسورانه، الگوهای متضاد و رویکرد رادیکالی به طراحی، به چالش کشید. امروزه ممفیس دیزاین، مجموعه‌ای از آثار گذشته‌نگر و منبع الهام ماندگار برای طراحان داخلی مدرن، طراحان مد، طراحان گرافیک و تایپ، طراحان صحنه و لباس و غیره است.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با طراحی داخلی به سبک ممفیس کسب کنید، در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: سبک های معماری داخلی، ۱۰ سبک پرطرفدار در دنیای دکوراسیون

 

تاریخچه طراحی و دیزاین به سبک ممفیس

طراحی داخلی به سبک ممفیس

اتوره سوتساس، معمار و طراح ایتالیایی اتریشی الاصل، گروه طراحی ممفیس را در اتاق نشیمن خود در میلان در سال 1980 تشکیل داد، جایی که او جمعی از طراحان جسور را از سراسر جهان گرد هم آورد تا درباره علاقه‌ای که به تکان دادن دنیای طراحی داشتند با هم متحد شوند.

آنها سبک چشم نواز، بحث برانگیز و قانون شکن خود را در سال 1981، با 55 قطعه که در سالونه دل موبایل میلان -Milan's Salone del Mobile (مجموعه‌ای برای ترویج صادرات مبلمان و اثاثیه ایتالیایی) عرضه شد، معرفی کردند و سبکی پر سر و صدا را ایجاد کردند که فوراً در سراسر جهان مشهور شد. اگرچه برخی عاشق این سبک شدند و برخی نیز از ان متنفر شدند.

ممفیس دیزاین با سبک تزئینی خود که با فرهنگ پاپ و ارجاعات تاریخی آغشته شده بود، واکنشی بود به زیبایی‌شناسی مدرن و تمیز و خطی دهه‌های 1950 و 60 و مینیمالیسم دهه 1970.

سوتساس از دهه 1960 از جنبش‌های رادیکالی طراحی و ضد طراحی در ایتالیا بیرون آمده بود و طراحی ممفیس، تحت تأثیر علاقه دوباره او به جنبش آرت دکو در دهه 1920 و همچنین پاپ آرت اواسط قرن که هر دو، از جمله سبک‌های محبوب دهه 1980 بودند، ایجاد شد.

برخی از افراد، طراحی ممفیس را لذت بخش و برخی دیگر آن را زشت می‌دانستند. یکی از منتقدان این سبک، آن را به عنوان "عروسی با تفنگ ساچمه‌ای بین باهاوس و فیشر پرایس (a shotgun wedding between Bauhaus and Fisher-Price)" توصیف کرد.

سوتساس و همکارانش، اشیاء تزئینی فلزی و شیشه‌ای، لوازم خانگی، سرامیک، نورپردازی، منسوجات، مبلمان، ساختمان‌ها، فضاهای داخلی و هویت برند را طراحی کردند که دارای طراحی غیرمنتظره، بازیگوش، قانون شکن و سرشار از ایده آلیسمی بود که بهترین طراحان باید داشته باشند.

با گذشت زمان، ممفیس دیزاین بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشت و الهام بخش مجموعه برنامه‌های تلویزیونی محبوبی مانند Pee-wee's Playhouse و Saved By the Bell شد.

طراح مد افسانه‌ای کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) و دیوید بووی (David Bowie) نیز از جمله طرفداران مشهور این سبک از طراحی در دهه 1980 بودند.

ممفیس دیزاین

اما ممفیس دیزاین هرگز مورد قبول همه نبود و این جنبش قبل از پایان این دهه ناپدید شد، به طوری که خود سوتاساس در سال 1985 گروه را ترک کرد و برخی دیگر از طراحان برجسته دیگر نیز پس از جدایی گروه در سال 1988، به دنبال شغل انفرادی بودند.

در سال 1996، برند ممفیس-میلانو توسط آلبرتو بیانکی آلبریچی (Alberto Bianchi Albrici) خریداری شد که همچنان به تولید طرح‌های اصلی دهه 1980 مجموعه ادامه می‌دهد و با شروع دهه 2010 و با بازگشت نوستالژی به سبک دهه 80، ممفیس دیزاین به منبع الهام برای طراحان چند رشته‌ای، از جمله خانه‌های مد مانند کریستین دیور ( Christian Dior) و میسونی (Missoni) و نسل‌های جدید طراحان داخلی، طراحان تایپ، فیلمسازان و غیره تبدیل شد.

پیشنهاد مطالعه: ۸ تفاوت سبک بوهو و روستیک در دکوراسیون را بدانید

 

ویژگی های کلیدی طراحی داخلی به سبک ممفیس

طراحی داخلی به سبک ممفیس

  • مفاهیم چالش برانگیز از سلیقه‌های خوب و مرسوم را به تصویر کشید
  • فلسفه طراحی باهاوس (Bauhaus design) را که از عملکرد پیروی می‌کند، نادیده گرفت
  • برای برانگیختن واکنش احساسی طراحی شده است
  • پر سر و صدا، گستاخ، با روحیه، بازیگوش، بی بند و بار است
  • از رنگ‌های روشن در ترکیب‌های غیر متعارف استفاده می‌کند
  • استفاده عمدی از الگوهای جسورانه و متضاد دارد
  • از اشکال هندسی ساده استفاده کرده است
  • از گرافیک سیاه و سفید استفاده می‌کند
  • لبه‌های گرد و منحنی در این طراحی بسیار دیده می‌شود
  • علاقه به پیچ و تاب خوردن در این سبک از طراحی وجود دارد
  • از موادی مانند موزاییک سیمانی مرمر نما و لمینت پلاستیکی در پوشش‌های مختلف استفاده می‌کند
  • با استفاده از اشکال غیر معمول به جای شکل‌های معمولی، مانند استفاده از پایه‌های گرد روی میز، انتظارات را نادیده می‌گیرد

 

نمونه های مختلف از طراحی داخلی به سبک ممفیس

در ادامه نمونه‌های مختلفی از طراحی داخلی به سبک ممفیس که برای فضاهایمختلف مورد استفاده قرار گرفته است را مشاهده خواهید کرد:

 

طراحی داخلی به سبک ممفیس مدرن برای اتاق غذاخوری

طراحی مبلمان خاص به سبک ممفیس

طراحی فضای نشمین به سبک ممفیس

طراحی اتاق خواب به سبک ممفیس

چیدمان به سبک ممفیس

طراحی سرویس بهداشتی به سبک ممفیس

دیزاین اتاق خواب به سبک طراحی داخلی ممفیس

چیدمان خاص به سبک ممفیس

مبلمان طراحی شده به سبک ممفیس

کلام آخر

طراحی داخلی به سبک ممفیس یک سبک یکپارچه‌سازی با سیستم عامل محبوب در دهه 1980 است که از رنگ‌های روشن، اشکال هندسی و عدم تطابق دکور استفاده می‌کند. اگرچه این سبک از طراحی داخلی عمر کوتاهی داشت، اما در اوایل دهه 2000 دوباره در دنیای مد و دکوراسیون خانه ظاهر شد و مورد توجه قرار گرفت.

منبع: www.thespruce.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید