ایده تزیین کلاس درس ابتدایی، جذاب‌ترین راهکارهای DIY

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر میخواهید جذاب ترین ایده تزیین کلاس درس ابتدایی را مشاهده کنید و خلاقیت را با کمک عکس ها و ایده‌های اینجا تجربه کنید، همراه ما باشید.

زمانی که کودکان پا به عرصه آموزش می‌گذارند، نگرانی و استرس‌های احتمالی تغییر شرایط به آن‌ها منتقل می‌شود. تجربیات نشان داده است که دیزاین فضا و ایجاد یک محیط امن و کاربردی می‌تواند این احساسات ناخوش آیند را در کودکان کاهش دهد. تزیین کلاس درس احساس تعلق خاصی را ایجاد می‌کند. شوق و ذوق حضور در فضای رنگارنگ که با کمک ایده‌های خلاقانه تلاش می‌کند تا آموزش را برای کودکان آسان‌تر کند، از جمله جذابیت‌های تزیین کلاس درس ابتدایی است. به کمک ایده‌های خلاقانه و تصاویر درج شده در این مقاله می‌توانید کلاس درس را تزیین کنید. جالب است بدانید که ایده تزیین کلاس درس با اهداف مختلفی مطرح می‌شود و اصول خاص خودش را دارد.

در ادامه این مقاله از بساز و بچین، نحوه تزیین کلاس درس ابتدایی را بررسی می‌کنیم، ایده‌های مختلف را باهم مشاهده می‌کنیم و اصول تزیین را به شما آموزش می‌دهیم.

پس تا پایان در کنار ما باشید.

 

چرا تزیین کلاس درس اهمیت دارد؟

تزیین کلاس درس با مقواهای رنگی

تزیین کلاس درس به عنوان یک بخش مهم و کلیدی از فضای آموزشی مدرسه، مورد توجه قرار می‌گیرد. کلاس درس فضایی است که دانش آموزان بیشتر زمان خودشان را در آن می‌گذرانند و قطعا حس و حال ویژه‌ای را از تعامل با یکدیگر تجربه می‌کنند. به همین دلیل روانشناسان توصیه می‌کنند تا برای تسهیل یادگیری و افزایش بهره وری هوشی دانش آموزان از تکنیک تزیین کلاس درس ابتدایی استفاده کنید. در این روند اگر دانش آموزان را دخیل کنید، میزان پیشرفت بیشتری را به وضوح احساس خواهید کرد.

  • شخصی سازی محیط آموزشی: اگر بخواهید اهمیت تزیین کلاس درس را بررسی کنیم، بهتر است بدانید که شخصی سازی یک فضا متناسب با پایه تخصیلی، اسم دانش آموزان، ویژگی آن‌ها و جزییاتی از این قبیل موجب می‌شود تا آن ها فضای کلاس را بخشی از محیط شخصی‌شان بدانند و با آرامش بیشتری در آن تحصیل کنند. این فضا اجازه می‌دهد تا دانش آموزان در کنار هم رشد کنند و مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرند.
  • مرتب سازی: با کمک تزیین کلاس درس ابتدایی، معلم‌ها می‌توانند جزییات دروس را به ترتیب در قالب دیزاین دیوارها و تخته کلاس، در ذهن دانش آموزان تداعی کنند. نظم دهی و ایجاد سلسله مراسم در همین سبک دیزاین اهمیت بالایی دارد.
  • ایجاد ارتباط دو سویه: تزیین کلاس ابتدایی با ایده های مختلف به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا محیطی امن را تجربه کنند. زمانی که این ایده‌ها به شکل کار گروهی در کلاس اجرا شود، قطعا ارتباط دو سویه ای شکل می‌گیرد که دانش آموز خودش را بخشی از این فضا می‌داند. این معجزه ای است که با دیزاین و دکوراسیون می‌توانید شاهد آن باشید.
  •  تحریک خلاقیت: تزیین کلاس درس موجب تحریک ذهن دانش آموزان به خلاقیت و کار گروهی می‌شود. زمانی که از نمودارها، بورد های دانش آموزی و روزنامه دیواری های گروهی در فضای کلاس استفاده می‌شود، دانش آموزان تلاش می‌کنند تا ضمن برقراری ارتباط با محیط، خلاقانه در این راستا قدم بگذارند و بخشی از تزیین کلاس درس ابتدایی را برعهده بگیرند.
  • بهبود آموزش: در برخی مباحث تکرار و مشاهده می‌تواند کار را آسان‌تر کند. تزیین کلاس درس به معلم‌ها اجازه می‌دهد تا همه چیز را برای آموزش بهتر فراهک کنند.

یادتان باشد که  تزیین کلاس درس می‌تواند نحوه آموزش و یادگیری را برای دانش آموزان جذاب‌تر، موثر‌تر و مفهومی‌تر کند. با روش‌های عملی و دیداری می‌توانید آموزشی نوین را به دانش آموزان هدیه کنید.

 

اصول مهم تزیین کلاس درس ابتدایی

تزیین کلاس درس با کاغذ رنگی

تزیین کلاس درس به عنوان یک اقدام هوشمندانه و خلاقانه می‌تواند به بهبود فرآیند آموزش و یادگیری کمک کند. اما آگاهی از اصول اولیه این کار، کمک می‌کند تا با کمک خلاقیت شخصی، بتوانید نسبت به دیزاین فضای آموزشی اقدام کنید. در این بخش به بررسی اصول مهم تزیین کلاس درس ابتدایی می پردازیم.

  • یادتان باشد که تزیین کلاس درس ابتدایی باید مطابق با موضوع دروس انجام شود. تزیینات کلاس باید براساس پایه تحصیلی و دغدغه‌های دانش آموزان انجام شود. در واقع، دیزاین و ارائه اطلاعات بالاتر از سطح و پایه دانش آموزان اقدامی اشتباه است.
  •  یکی از اصول مهم برای تزیین کلاس درس ابتدایی، استفاده از رنگ ها است. کودکان در سنین پایین وارد دبستان می‌شوند و همچنان نیاز به مشاهده رنگ‌ها و زیبایی‌ها دارند. به همین دلیل جذب رنگ‌ها می‌شوند و همه چیز برای‌شان جذاب است. به همین دلیل باید در فرآیند دیزاین فضای کلاس درس، رنگ ها را جدی بگیرید.
  • خلاقانه عمل کنید: کپی کردن یک دیزاین رایج در سال‌های مختلف می‌تواند ظاهری تکراری و خسته کننده رقم بزند. به همین دلیل باید حتما در این پروسه خلاقیت را جدی بگیرید و مطابق با همین جزییات اقدام به ایجاد یک فضای پر انرژی برای دانش آموزان نمایید.
  • نقش روشنایی در فضای کلاس بسیار جدی است. تحت هیچ شرایطی تزیین کلاس نباید موجب کاهش نور کلاس یا ایجاد سایه شود. به همین دلیل باید حتما از نور مناسب و اکسسوری‌های تزیینی برای زیباتر کردن این نور استفاده کرد. دیزاین پشت پنجره با کاردستی‌های رنگی یک ایده جذاب در این راستا است.
  • کار گروهی می‌تواند یکی از اصول مهم این اقدام باشد. سعی کنید با کمک ایده پردازی و تقسیم وظایف، از دانش آموزان بخواهید تا در تزیین کلاس درس همراه شما باشند. ایجاد یک کار گروهی و تعریف جزییات آن برای دانش‌آموزان موجب می‌شود تا برای تعامل بیشتر و همکاری تشویق شوند.

تزیین کلاس درس با توجه به این اصول موجب می‌شود تا فضایی رویایی و جذاب برای دانش آموزان ایجاد شود. خلق شادی، خلاقیت، کار گروهی و تکرار جزییات مهم دروس در فضایی امن و زیبا اصلی‌ترین هدفی است که در این پروژه دنبال می‌شود.

 

ایده های خلاقانه تزیین کلاس درس

تزیین کلاس درس شیک

تزیین کلاس درس می‌تواند با استفاده از ایده‌های متنوعی انجام شود. در این بخش به ایده‌های مختلفی برای تزیینات کلاس درس اشاره می کنیم.

 

پانل‌های اطلاعیه (Bulletin Boards)

تزیین کلاس درس و پانل اطلاعیه

استفاده از پانل‌های اطلاعیه برای نمایش اخبار، اعلان‌ها، اطلاعات مهم و تصاویر مرتبط با درس ها جلوه ای جذاب در کلاس ایجاد می کند تا یادگیری آسان تر شود. اطلاعات امتحانات یا ایونت های پیش رو نیز در همین بخش درج میگردد.

 

کارهای عملی دانش‌آموزان (Students’ Work)

تزیین کلاس درس با جزییات متناسب با کارهای عملی

ایجاد یک بخش خاص برای نمایش کارهای دانش‌آموزان می‌تواند به خلق انگیزه، ایده های خلاقانه و اعتماد به نفس دانش آموزان کمک شایانی کند.

پیشنهاد مطالعه:مهمترین معیار انتخاب مدرسه مناسب

 

قوانین کلاس (Classroom Rules)

تزیین کلاس درس با نوشتن قوانین و دیزاین

نمایش قوانین کلاس به شکلی جذاب و جلب‌کننده می‌تواند به مدیریت کلاس و رفتار دانش‌آموزان کمک کند.

 

جملات و نقل قول‌ها (Quotes)

تزیین کلاس درس با نوشتن جملات

نقل قول‌های خلاقانه و جملات آموزنده بزرگان از بهترین ایده هایی است که برای تزیین کلاس درس میتوانید استفاده کنید.

 

محل کار دانش‌آموزان (Student Workstations)

تزیین کلاس درس با هوم ورک

یک فضای کاربردی برای داشن آموزان خلق کنید. در این فضا ارتباط و کار گروهی را اولویت قرار دهید.

 

تم کلاس (Classroom Theme)

تزیین کلاس درس با ایجاد تم رنگی مقوایی

ایجاد یک تم جذاب برای کلاس درس میتواند ویژگی بصری خاصی را در ذهن دانش آموزان ایجاد کند.

 

تزیینات دیوار (Wall Decorations)

تزیین کلاس درس با دیزاین دیوار

تزیین دیوارها با تصاویر، نقاشی‌ها، و پوسترهایی که هنر دست دانش آموزان باشد، حس مطلوبی را در کلاس خلق میکند و یادگیری را برای آن ها جذاب تر میکند.

 

کتابخانه کلاس (Classroom Library)

دیزاین کلاس درس با کتابخانه

ایجاد یک کتابخانه گروهی با کمک تمام بچه ها میتواند حس بی نظیری را خلق کند. جذابیت بصری فضا با اشتراک گذاری کتاب ها در یک کتابخانه قابل دسترس ایده جذابی است.

 

نقشه‌ها (Classroom Maps)

 تزیین کلاس درس

نصب نقشه‌های جهان، کشورها، یا حتی نقشه‌ها و نمودارهایی که سیری از اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار میدهند، ایده خوبی برای آشنایی بیشتر آن ها با محیط پیرامون است.

 

سایر ایده های خلاقانه تزیین کلاس درس

 تزیین کلاس درس با کاغذ رنگی

ایده های ارزان برای دیزاین بورد کلاس درس ابتدایی و دیزاین سقف با کاغذهای کشی رنگارنگ.

 

 تزیین کلاس درس در ناحیه سقف

ایده ارزان قیمت دیزاین سقف کلاس درک با کاغذ کشی و مقواهای مدل دار رنگی.

 

خلاقانه ترین  تزیین کلاس درس

ساخت آویز پشت در کلاس به شکل قلب های رنگارنگ.

 

 تزیین کلاس درس با گل کاغذی

ساخت آویزهای متنوع مقوایی به شکل گل مناسب کلاس درس ابتدایی.

 

 تزیین کلاس درس هشت پا کاغذی

ساخت یک هشت پای رنگی بر روی سقف کلاس درس با استفاده از بادکنک و کاغذهای رنگی ساده.

 

 تزیین کلاس درس رنگین کمانی

ایده های جذاب برای تزیین راهرو مدرسه با استافده از مقواهای رنگی شکل داده شده در کنار ارائه مباحث آموزشی به کودکان.

 

 تزیین کلاس درس کرم شب تاب

تزیین راهرو مدرسه با استفاده از مقواهای رنگی، فوم بردهای رنگی و ایده هزارپا در کنار گل های ساده و زیبا.

 

 تزیین کلاس درس

دیزاین کلاس درس با بادکنک آرایی، ریسه های مقوایی ساده و رنگارنگ همراه با تزیین صندلی های نشیمن در کلاس.

 

 تزیین کلاس درس  رنگی

دیزاین کلاس درس با رومیزی های رنگی، بادکنک های مقوایی اطراف تخته وایت برد و ریسه های رنگی شاد.

 

 تزیین کلاس درس رنگی با پرچم های رنگی

دیزاین فضای آموزشی برای حضور دانش آموزان در اول مهر همراه با بادکنک های رنگی و پرچم های ساده آویز.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی

ایده های ساده برای تزیین کلاس درس همراه با استفاده از پرچم های کاغذی رنگی آویز شده با نوشته های دلخواه.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی با چتر کاغذی

ایده جذاب ساخت پروانه مناسب نصب روی دیوار کلاس همراه با ساخت چتر رنگی هیجان انگیز.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی به شکل پروانه

ساخت پروانه ساده و کم هزینه به وسیله مقوای دستگاه توالت و مقواهای رنگی زیبا.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی با ایده کاغذی

ساخت کار دستی های ساده با لوازم دور ریز خانه و مقوا و کاغذ رنگی مناسب استفاده در کلاس درس.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی به شکل درخت

دیزاین ورودی کلاس با کار دستی های متنوع درخت و جنگل همراه با نورپردازی ال ای دی.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی رنگارنگ

استفاده از کار دستی های آویزان شده در سقف کلاس همراه با نقاشی های دیواری کودکانه و شاد مناسب کودکان.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی با کاغذرهای رنگی

استفاده از کاغذهار رنگی رشته ای در اطراف میز همراه با کار دستی های مقوایی بر روی دیوار ایده جذابی برای دیزاین فضای آموزشی است.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی با لوسترهای رنگی

تزیین کلاس درس به وسیله باکس های رنگارنگ و طبقات مناسب سازماندهی لوازم کودکان همراه با کاغذ رنگی و آویزهای رنگارنگ جهت ایجاد تنوع در کلاس درس.

 

تزیین کلاس درس ابتداییخلاقانه

جذاب ترین ایده برای تزیین کلاس درس مقطع ابتدایی با استفاده از کاغذهای رنگی و تم ساحلی. حتما به فضای دور میز معلم، تخته سیاه، دور میز کار کودکان و استیکرهای درخت روی دیوار توجه کنید.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی تخته سیاه

ایده جذاب تزیین تخته سیاه به وسیله مقواهای رنگارنگ به شکل گل و برگ های سبز زیبا.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی بورد کلاس

ایده تزیین تخته سیاه به وسیله روبان های متنوع و کاغذهای رنگی به شکل گل برجسته.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی کاردستی

کاردستی جذاب برای تزیین کلاس درس به شکل کتاب و پروانه های برجسته که همگی با مقوا ساخته شده اند.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی درخت مقوایی

ایده یک کاغذ دیواری به شکل خانه های دانش آموزان که کمک میکند تا ساختار یک خانواده در ذهن کودک درک شود.

 

تزیین کلاس درس ابتدایی آویز سقف

ایده تزیین کلاس درس ابتدایی با استفاده از کاغذهای رنگی زنجیر شده و توپک های کاغذی با در نظر گرفتن تنوع رنگین کمانی. دیزاین دیوارهای کلاس و اطراف تخته سیاه با استفاده از حروف الفبا و اعدادی که در مقطع دبستان اهمیت دارد.

برای طراحی و اجرای معماری فضاهای فرهنگی و آموزشی مثل مدرسه می‌توانید با ثبت درخواست در بساز و بچین، از مشاوره همکاران ما برای انتخاب مناسب‌ترین شرکت‌ها و گروه‌ها بهره ببرید.

کلام آخر

تزیین کلاس درس مزایای متعددی دارد. شما میتوانید با توجه به موضوع درسی، سطح سنی دانش‌آموزان و سلیقه شخصی به شکلی خلاقانه فضای کلاس را تزیین کنید. استفاده از ایده ها و عکس هایی که در این مقاله در اختیارتان قرار داده ایم کمک میکند تا همه چیز را با خلاقیت و دقت انتخاب کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

شما چه ایده ای برای تزیین کلاس درس در ذهنتان دارید؟ آن را برای ما بنویسید تا با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

منابع:
20 Best Classroom Decoration Ideas for Teachers (splashlearn.com)
7 Ways to Set Up a Creative Classroom | TREND enterprises, Inc.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید