آتشدان یا فایرپیت [نکات خرید و طراحی]، یک دورهمی گرم در هوای آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آتشدان یا فایرپیت چیست؟ نکات مهم در طراحی آتشدان یا فارپیت، کاربرد آتشدان در محوطه، انواع آتشدان از نظر متریال، انواع آتشدان از جنس سوخت، انواع سبک آتشدان

این روزها استفاده از المان‌های مختلف در فضای بیرونی ویلا، باغ یا حیاط بسیار پرطرفدار است. میل به داشتن یک فضای جذاب در هوای آزاد ایجاب می‌کند تا جدیدترین المان های روز دنیا برای این فضاها را جستجو کنید و متناسب با سبک تفریح یا لذت‌های خودتان، یکی از بهترین گزینه‌ها را انتخاب نمایید. آتشدان یا فایرپیت یک المان جذاب در فضای باز محسوب می‌شود که به شدت طرفدار دارد. این المان با دارا بودن عنصر ارزشمند آتش، حس بی نظیری را ایجاد می‌کند. بدیهی است که استفاده از آتشدان در فضای باز، اتمسفری قوی برای دور هم بودن و لذت بردن از لحظات خلق می‌کند. به همین دلیل لازم است بدانید که لذت بردن از جزییات اصلی‌ترین هدف برای شناخت و معرفی این المان‌ها است.

اگر شما نیز علاقه‌مند به آتشدان یا فایرپیت هستید و می‌خواهید با انواع آتشدان یا فایرپیت آشنا شوید، مدل‌های مختلف را بشناسید و بهترین متریال برای ساخت آن را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

آتشدان یا فایرپیت چیست؟

آتشدان یا فایرپیت چدنی

آتشدان که بسیاری از افراد آن را با نام فایرپیت (به لاتین: Fire pit) می‌شناسند، یک ساختار یا وسیله‌ای است که برای سوزاندن چوب یا سوخت‌های دیگر در فضای باز استفاده می‌شود. کاربرد این فارپیت‌ها به منظور ایجاد آتش و گرما است و اتمسفری گیرا در فضای باز ایجاد می‌کند. آتشدان‌ها معمولاً در فضاهای باز، مانند حیاط‌، باغ‌، فضاهای کمپینگ و نمایشگاه‌ها قرار می‌گیرند و به عنوان یک منبع گرما و نور جذاب و کاربردی برای فضاهای آزاد شناخته می‌شوند.  آتشدان‌ها می‌توانند اشکال و طرح‌های مختلفی داشته باشند. برخی از آن‌ها به شکل یک حفره عمیق در زمین کنده می‌شوند و برخی دیگر نیز به اشکال مختلف با متریال‌های گوناگون در سطح زمین قرار می‌گیرند و فضایی برای تفریح، دورهمی و گرمایش ایجاد می‌کنند.

 

حتما بخوانید: 9 ترفند خلاقانه برای تزیین شومینه + تصاویر

 

نکات مهم در طراحی آتشدان یا فارپیت چیست؟

آتشدان یا فایرپیت بتنی

برای طراحی یک آتشدان یا فایرپیت ایمن و بی خطر، باید به چند نکته مهم توجه داشته باشد. با مدنظر قرار دادن این جزییات علاوه بر زیبایی، ایمنی و عملکرد بهینه، می‌توانید با خیال آسوده از این المان جذاب در محوطه استفاده کنید و لذت ببرید. در ادامه به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم.

  • امنیت محیطی در طراحی: قبل از نصب آتشدان یا انتخاب و ساخت آن، محیط اطراف را مورد بررسی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که فاصله کافی از ساختمان‌ها، درختان، چمن‌ها و مواد قابل اشتعال دیگر وجود دارد تا جلوی انتقال آتش به مکان‌های ناخواسته را بگیرید. به این ترتیب می‌توانید فضایی ایمن برای احداث آتشدان ایجاد کنید.
  • انتخاب متریال ساخت: از مصالح و متریال با دوام و مقاوم برای ساحت آتشدان استفاده کنید که در برابر دماهای بالا و عوامل جوی مانند باران و برف مقاوم باشند. موادی مانند فولاد ضد زنگ، بتن مقاوم در برابر حرارت و سنگ‌های مقاوم گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.
  • تهویه: برای ایجاد جریان هوای مناسب و بهبود احتراق در آتشدان، لازم است تا یک سیستم تهویه مناسب طراحی کنید. این سیستم می‌تواند شامل شکاف‌ها یا بازوهای مخصوص در قسمت‌های زیرین آتشدان باشد تا اکسیژن به خوبی جریان یابد.
  • تعیین ابعاد: اندازه آتشدان را با توجه به مساحت فضای اطراف و نیاز کارفرما برای حضور تعداد افرادی که معمولاً در اطراف آن جمع می‌شوند، مشخص کنید. آتشدان نباید بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد.
  • پوشش زمین: در صورتی که آتشدان بر روی سطح زمین قرار می‌گیرد، اطمینان حاصل کنید که پوشش زمین مناسب برای جلوگیری از انتقال حرارت زیاد به زمین دیگری استفاده می‌شود. استفاده از مصالحی مثل ماسه یا سنگ‌های مقاوم برای این کار مطلوب است.
  • امنیت: اگر طراحی آتشدان شما به شکلی است که موجب انتقال حرارت و داغ شدن اجسام فلزی نزدیک به آن می‌شود، اطمینان حاصل کنید که از حفاظ‌های مناسب برای پیشگیری از حادثه استفاده می‌کنید.
  • استفاده از مصالح مقاوم به حرارت: آتشدان با دمای بالایی کار می‌کند، بنابراین برای جلوگیری از خرابی و تغییر در شکل و ظاهر، از مواد مقاوم به حرارت استفاده کنید. انتخاب مناسب فلزات نقش مهمی در استحکام آتشدان ایفا می‌کنند.
  • تأمین امنیت آتش: اطمینان حاصل کنید که آتش به طور ایمن کنترل می‌شود. ابزارهای مناسب مانند دسته‌های طولانی برای جابه‌جایی چوب‌ها و وسایل جانبی را در نزدیکی داشته باشید.
  • زیبایی و طراحی: آتشدان نه تنها برای عملکرد گرمابخش، بلکه برای ظاهر زیبا و تزیینی نیز طراحی می‌شود. شکل، اندازه، مواد و جزئیات طراحی باید با سبک و محیط اطراف همخوانی داشته باشند.
  • حتما قبل از شروع به طراحی، بهتر است با مقررات محلی و ملی مرتبط با ساخت و استفاده از آتشدان‌ها آشنا شوید و طبق آن عمل کنید.

 

کاربرد آتشدان در محوطه چیست؟

آتشدان یا فایرپیت

آتشدان‌ها در محوطه‌ها برای ایجاد یک فضای دلپذیر، تفریحی و دیدنی استفاده می‌شوند. آگاهی از کاربردهای رایج برای ایجاد این المان زیبا، کمک می‌کند تا آن را مطابق با نیازتان شخصی سازی کنید.

  1. گرما و راحتی: یکی از کاربردهای اصلی آتشدان‌ها در محوطه‌ها، ایجاد گرما و راحتی در اطراف آن‌هاست. آتشدان‌ها می‌توانند در شب‌های خنک و یا در فصول سرد سال برای حضور در محوطه استفاده کرد. معمولا ایجاد یک آتشدان با سقف مناسب شرایط را برای بهبود کاربری فضای باز در فصول سرد افزایش می‌دهد.
  2. زیبایی و جذابیت بصری: آتشدان‌ها به عنوان یک نقطه جذاب و اتمسفری برای دورهم بودن در محوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند. آتشدان‌ها معمولاً به عنوان مرکزی برای دورهم بودن افراد در محوطه‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد می‌توانند حول آتشدان جمع شده، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، معاشرت کنند و اوقات خوبی را با هم سپری می‌کنند.
  3. زیبایی بصری: آتشدان‌ها به عنوان یک عنصر تزیینی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند. حس و حال نشستن دور آتش می‌تواند جلوه بصری یک محوطه را چند برابر کند. به همین دلیل گاهی نیز با همین انگیزه و هدف ارزش افزوده ملک، طراحی آتشدان رقم می‌خورد.
  4. مکان تفریح کودکان: آتشدان‌ها ممکن است به عنوان مکان تفریح و بازی کودکان نیز مورد استفاده قرار گیرند. آتش و آنچه که در آن می‌سوزد، برای کودکان جذابیت دارد و آن‌ها می‌توانند حول آتش بنشینند و از نمایش آتش لذت ببرند. یادتان باشد که در صورت تمرکز بر چنین کاربردی، باید نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید.

 

حتما بخوانید: طرح باغچه حیاط، از این سبک‌های طراحی ایده بگیرید

 

انواع آتشدان از نظر متریال چیست؟

آتشدان فلزی مشکی رنگ

آتشدان‌ها از نظر متریال‌های استفاده شده در ساختشان متنوع هستند. شما می‌توانید آتشدان را از متریال‌های مختلفی بسازید. لذت بردن از جذابیت بصری آن متناسب با نوع متریال متفاوت خواهد بود. در ادامه قصد داریم به انواع آتشدان از نظر متریال اشاره کنیم.

 

آتشدان از جنس فولاد ضد زنگ

آتشدان فولادی شیک

آتشدان‌های ساخته شده از فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) علاوه بر زیبایی، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی را دارند. این نوع آتشدان‌ها به صورت دائمی در فضای باز قرار می‌گیرند و معمولاً با طراحی‌های مدرن و ساده همراه هستند.

 

آتشدان از جنس بتن

آتشدان بتنی

آتشدان‌های بتنی معمولاً با مواد مقاوم به حرارت ساخته می‌شوند و به دلیل وزن ثقیل و مقاومت به حرارت مناسب، انتخاب خوبی برای آتشدان‌های دائمی در محوطه‌ها محسوب می‌شوند.

 

آتشدان از جنس سنگ

آتشدان از جنس سنگ

آتشدان‌های سنگی می‌توانند از مواد مانند مرمر، گرانیت و سنگ آهنی ساخته شوند. این نوع آتشدان‌ها اغلب طراحی‌های زیبا و دست‌ساز دارند و به شیوه‌ای طبیعی و زیبا به محیط می‌پیوندند.

 

آتشدان از جنس کربن فیبر

آتشدان از جنس کربن فیبر

 آتشدان‌های ساخته شده از کربن فیبر به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر حرارت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع آتشدان‌ها معمولاً در مکان‌هایی با فضای محدود یا بر روی سطوحی که حمل و نقل را ساده‌تر می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

آتشدان از جنس آلومینیوم

آتشدان از جنس آلومینیوم

آتشدان‌های ساخته شده از آلومینیوم به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، معمولاً به عنوان آتشدان‌های قابل حمل در محوطه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

آتشدان از جنس آهن

آتشدان از جنس آهن

آتشدان‌های ساخته شده از آهن به دلیل استحکام و سختی آهن مناسب‌ترین گزینه برای آتشدان‌های سنگین و با دوام در محوطه می‌باشند.

 

انواع آتشدان از جنس سوخت

آتشدان بتنی ساده

آتشدان‌ها معمولاً از انواع مختلفی از سوخت‌ها استفاده می‌کنند تا آتش را ایجاد کنند و گرما و نوری را تولید کنند. در زیر تعدادی از انواع سوخت‌های استفاده شده در آتشدان‌ها آورده شده است:

  • چوب: سوخت اصلی و قدیمی‌ترین نوع استفاده شده در آتشدان‌ها، چوب است. چوب‌های خشک و با کیفیت مناسب می‌توانند آتش را به خوبی ایجاد کنند و گرمای کافی را تولید کنند. چوب‌های مختلف می‌توانند به عنوان سوخت در آتشدان‌ها استفاده شوند. علاوه بر چوب تنه اصلی، شاخه‌ها، زغال‌ها و سایر قسمت‌های درختان خشک نیز می‌توانند به عنوان سوخت در آتشدان‌ها استفاده شوند.
  • برقی: برخی آتشدان ها به صورت برقی کار می‌کنند و در واقع ظاهری مشابه با آتش را شبیه سازی می‌کنند. در این سبک آتشدان باید حتما به ویژگی‌های ساختاری آن توجه کنید. معمولا در فضاهای دارای محدودیت از این مدل استفاده می‌شود.
  • زغال‌ها: زغال‌ها از مواد گیاهی یا معدنی تولید می‌شوند و به عنوان سوخت در آتشدان‌های برقی یا زغالی استفاده می‌شوند.
  • گاز طبیعی: برخی آتشدان‌های گازی از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. این گازها به شکل مایع در مخزن‌های گاز ذخیره می‌شوند و با اشتعال دادن به گاز، آتش ایجاد می‌شود.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید شومینه و 6 نکته کلیدی و مهم

 

با انواع سبک آتشدان آشنا شوید

نمای آتشدان  در شب

آتشدان‌ها از نظر سبک و طراحی نیز متنوع هستند. شما می‌توانید متناسب با سبک طراحی محوطه و سبک نمای سازه مدنظرتان، مناسب‌ترین استایل را برای آتشدان انتخاب کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

  1. ساده و کلاسیک: این نوع آتشدان‌ها با طراحی‌های ساده و کلاسیک و شکل‌های اصولی، انتخابی مناسب برای محیط‌های کلاسیک و سنتی هستند. آتشدان‌های ساده و کلاسیک از متریال‌های مختلفی مانند فولاد، بتن یا سنگ ساخته می‌شوند.
  2. مدرن و انتزاعی: آتشدان‌های مدرن و انتزاعی با طراحی‌های خلاقانه و جدید و معمولاً با استفاده از متریال‌هایی مانند فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. این آتشدان‌ها ممکن است دارای خطوط هندسی، شکل‌های غیرمعمول یا دسته‌ها و جزئیات مدرن باشند.
  3. روستیک: آتشدان‌های روستیک با طراحی‌های سنتی و زیبا، اغلب با استفاده از موادی مانند چوب یا سنگ تزئین می‌شوند. این آتشدان‌ها ممکن است دارای الگوها و طرح‌های سنتی باشند.
  4. صنعتی و انعطاف‌پذیر: آتشدان‌های صنعتی معمولاً با استفاده از متریال‌هایی مانند فولاد و آهن ساخته می‌شوند. این آتشدان‌ها ممکن است طراحی‌های ساده با بخش‌های صنعتی و شکل‌های مدرن داشته باشند.
  5. فانتزی و غیرمعمول: آتشدان‌های غیرمعمول و فانتزی معمولاً با استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی ساخته می‌شوند. این آتشدان‌ها ممکن است شکل‌ها و طرح‌های جالب، عجیب و غریب داشته باشند و به تزئین محیط کمک می‌کنند.

 

کلام آخر

استفاده از فایرپیت یا آتشدان می‌تواند محوطه شما را متحول کند و جذابیت بصری آن را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است تا نسبت به انتخاب بهترین مدل، سبک و متریال برای این بخش از محوطه تصمیم بگیرید و از اطلاعات ارائه شده استفاده نمایید.

پیشنهاد شما برای انتخاب آتشدان در محوطه چیست؟ حتما نظرتان را برای ما بنویسید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید