مهم‌ترین نکات در عقد قرارداد معماری – قبل از اقدام بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله قصد داریم تا مهمترین نکاتی که برای قرارداد معماری نیاز دارید را بررسی کنیم. تا شما نیز به مشکلاتی مانند بالا برخورد نکنید.

اگر معمار هستید و یا کارفرما و قصد انجام پروژه معماری دارید بهتر است قبل از شروع حتما قرارداد منعقد نمایید. اما بستن قرارداد معماری بدون داشتن اطلاعات کافی نه تنها دردی از شما دوا نمی‌کند بلکه به مشکلات شما هم اضافه می‌کند.

به طور مثال شما قصد دارید تا یک ویلا بسازید بنابراین بهتر است تا مهمترین نکات در طراحی و ساخت ویلا را قبل از شروع بدانید. وگرنه با کلی مشکل ریز و درشت در طول پروژه برخورد خواهید کرد.

دوستی تعریف می‌کرد با هزار بدختی و مشقت بعد از 12 سال درس دانشگاهی پزشک شدم و واحدی را برای مطب خریداری نمودم  (با کلی وام و فروش خودرو و قرض و... ) و ساخت آن را به یک معمار از صفر تا صد سپردم و ایشان بدون علم از نیازمندی های قانونی برای ساخت مطب کلی هزینه نمود و بنده هم مرحله به مرحله به ایشان پرداخت نمودم و در پایان نتوانسیم مجوز سازمان نظام پزشکی ا بگیریم و محبور شدیم دوباره کلی هزینه، دوندگی ادارای و... نماییم.

 

بنابراین در این مقاله قصد داریم تا مهمترین نکاتی که برای قرارداد معماری نیاز دارید را بررسی کنیم. تا شما نیز به مشکلاتی مانند بالا برخورد نکنید.

 

لیست مهمترین نکات در قرارداد طراحی و معماری

  1. هدف نهایی پروژه را تعیین کنید
  2. در صورت امکان پروژه را فاز بندی نمایید
  3. تعهدات و وظایف کارفرما و مجری را مشخص نمایید
  4. تمامی نیازمندی‌های پروژه را مطرح نمایید
  5. تعهدات قانونی طرفین را مشخص نمایید
  6. نحوه پرداخت و مراحل آن مشخص شود
  7. شرایط فسخ دوطرفه قرارداد را مشخص نمایید
  8. مجوزهای لازمه برای ساخت و ساز را بررسی کنید
  9. مستندات لازم برای رزومه خود از پروژه را جمع آوری کنید
  10. پایان پروژه را اعلام رسمی نمایید.

 

قرارداد پروژه معماری

 

هدف نهایی پروژه را تعیین کنید

بهتر است تا کارفرما هدف نهایی خود از پروژه را در ابتدای کار به مجری اطلاع دهد تا مجری برآورد دقیقی از زمان و هزینه را تخمین بزند. بسیار مشاهده شده که کارفرما این موضوع را به گردن مجری انداخته و در اواسط کار مخالفت خود را با مراحل و یا نحوه انجام کار اعلام می‌کند

فاز بندی پروژه

یکی از مهمترین نکات در قرارداد‌های معماری فازبندی نمودن پروژه است. این‌کار همه نقشه راه را آسان می‌کند و هم اینکه در طول انجام پروژه مزیت‌های فراوانی را برای کارفرما و مجری به همراه دارد. به طور مثال اگر بعد از اتمام فاز اول کارفرما از مجری راضی نبود با علم به سرایط فسخ قانونی میتواند فازهای بعدی را به شرکتی دیگری بسپارد.

تعهدات و وظایف کارفرما و مجری

به صورت واضح مشخص نمایید که کارفرما و مجری چه تعهداتی نسبت به همدیگر و یا نسبت به پروژه دارند  به طور مثال نحوه پرداخت هزینه‌های  کوچک را در طول پروژه مشخص نمایید که آیا به عهده کارفرما است یا مجری.  آیا هزینه‌های جانبی مانند ایاب و ذهاب به عهده کارفرما است یا مجری.

مشخص نمودن نیازمندهای پروژه

تمامی نیازمندی‌های پروژه هم از دید کارفرما و هم از دید مجری باید مطرح شوند تا در طول انجام پروژه سوء تفاهمات و اختلافات جزئی باعث عدم رشد پروژه نشود به طور مثال آیا کارفرما باید امکاناتی را در طول انجام پروژه برای مجری فراهم نماید یا خیر.

تعهدات قانونی طرفین

تعهدات قانونی از طرف کارفرما و مجری باید مشخص شوند به طور مثال اگر کارفرما نتوانست به مجوزی که در طول انجام پروژه نیاز است دست پیدا کند مجری چه حقی دارد.

مراحل پرداخت

تعهدات قانونی از طرف کارفرما و مجری باید مشخص شوند به طور مثال اگر کارفرما نتوانست به مجوزی که در طول انجام پروژه نیاز است دست پیدا کند مجری چه حقی دارد

شرایط فسخ قرارداد معماری

شرایط فسخ از مهمترین نکات برای تمامی قراردادها است.  این شرط یک ضامن قانونی برای جواب مناسب برای بدعهدی‌های دو طرف پروژه است اما همیشه لازم نیست که آن را به عنوان بدعهدی یاد کنیم ممکن است در طول مراحل پروژه به هر دلیلی کارفرما یا مجری بخواهد قرارداد را فسخ کند و این کار بدون آسیب به طرف مقابل انجام شود بنابراین در هنگام عقد قرارداد به تمامی جوانب برای فسخ آن فکر کنید.

بررسی مجوزهای لازم برای ساخت و ساز

مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را بررسی کنید.  لازم است تا هم کارفرما و هم مجری از وجود مجوزهای مربوطه دو طرف مطلع شوند بسیار پیش آمده که مجری مجوز لازمه و یا دانش لازم برای ساخت پروژه معماری را نداشته و در انتهای کار نتوانسته پایان کار بگیرد.  به همان مثال اول مقاله برگردید.

مستندات لازم برای رزومه

یکی از مهمترین نکات برای افراد داشتن رزومه در تخصص خود است. به عنوان مجری سعی کنید حتما در طول پروژه مستندات لازم را برای رزومه جمعاوری نمایید مانند قبل و بعد از کار، مراحل انجام کار و...

پایان پروژه را اعلام رسمی نمایید

لازم است تا در انتها پروژه را به صورت رسمی اتمام نمایید و تسویه‌های مالی و مدارکی که باید به عنوان اتمام پروژه توسط طرفین امضا و ثبت شوند را مکتوب نمایید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید