پرده زبرا و هر آنچه باید قبل از خرید بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

پرده زبرا چیست؟ کاربرد پرده زبرا چیست؟ مزایای پرده زبرا چیست؟ پرده زبرا برای چه فضاهایی مناسب است؟ بهترین رنگ پرده زبرا، پرده زبرا چگونه تمیز می‌شود؟

دکوراسیون داخلی این روزها در خانه‌های ما متفاوت شده است. استفاده از لوازم قدیمی، پرده‌هایی با شکل و استایل گذشته یا موارد این‌چنینی کاملا از مد افتاده است و المان‌های جدیدی جایگزین شده! پرده زبرا یکی از همین پدیده‌های نو ظهوری است که برای پنجره‌ها کاربرد پیدا کرده است. پرده زبرا به دلیل ساختار زیبا، نصب آسان، ظاهر شکیل و استایل بسیار مطلوب با امکان کم و زیاد کردن نور ورودی، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که این روزها از آن استقبال شده است. اگر هنور اطلاعاتی در خصوص پرده زبرا و انواع آن ندارید، همراه ما باشید تا جزییاتی در خصوص انواع پرده زبرا و مزایای استفاده از آن بیان کنیم.

 

پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا چیست؟

ابتدا قبل از پرداختن به هر چیزی بهتر است بدانید که پرده زبرا چیست و چرا با نام زبرا شناخته می‌شود؟ شاید جالب باشد که بدانید پرده زبرا با الهام گرفتن از "گوره خر" نام گذاری شده است. نام لاتین این حیوان Zebra است! اما به نظرتان چرا باید یک نوع پرده با الهام از نام یک حیوان شهرت پیدا کند؟ دلیل آن کاملا قابل مشاهده است. چرا که این نوع پرده با الهام از الگوی زبرا طراحی شده است. الگوی زبرا شامل خطوط عمودی سیاه و سفید است که به صورت متناوب و با تفاوت رنگ بر روی بدن این حیوان قرار دارد. پرده زبرا همچنین با استفاده از الگوی زبرا، خطوط عمودی خاص را بر روی پارچه پرده نمایش می‌دهد. این خصوص تحت هیچ شرایطی گرافیکی نیستند و تفاوت متریال و بافت در این خطوط موجب بروز تفاوت کلی شده است. در یک خط عبور نور مطلوبی را مشاهده می‌کنید و در خط دیگر، الیافت و بافت به شکلی است که عبور نور به کمترین میزان خود می‌رسد. همین تاریک و روشنی موجب شده است تا نام این پرده‌ها زبرا باشد.

 

کاربرد پرده زبرا چیست؟

کاربرد پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا به دلیل الگوی دوگانه سیاه و سفید خود، جذابیت و ظاهر شیک و ویژه‌ای به فضا می‌بخشد. کاربردهای متنوع این نوع پرده تاحدی است که شما می‌توانید در دکوراسیون‌های مدرن، کلاسیک یا حتی بوهمیایی به خوبی از آن استفاده کنید. پرده زبرا معمولاً برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان یک عنصر جذاب و مدرن در اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک یا حتی در فضاهای تجاری مانند رستوران‌ها و هتل‌ها مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این پرده در آشپزخانه نیز انتخاب مطلوبی است، به شرطی که محل پنجره‌ها از گاز آشپزخانه فاصله داشته باشد. پرده زبرا در انواع مختلفی از جمله پرده‌های پنجره، پرده‌های تنها، پرده‌های دو لایه و پرده‌های رول‌اپ عرضه می‌شود. این نوع پرده معمولاً از پارچه‌هایی با بافت متنوعی مانند پنبه، پلی‌استر و یا مخلوطی از این‌ها ساخته می‌شود. جالب است بدانید که کاربردهای این نوع پرده آن‌قدر زیاد است که گاهی با خلاقیت طراح می‌تواند در فضاهای پیش‌بینی نشده ای از آن استفاده کرد.

 

پیشنهاد مطالعه: پرده سالن پذیرایی، از طرح‌های مدرن و ساده تا شلوغ و تجملاتی!

 

مزایای پرده زبرا چیست؟

مزایای پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا در دکوراسیون داخلی و طراحی فضاها می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد. آگاهی از مزایای آن به شما کمک می‌کند تا خیلی راحت در خصوص این نوع پرده تصمیم گیری کنید. اثربخشی این المان مهم در دیزاین و دکوراسیون داخلی به اشکال مختلفی احساس می‌شود. پرداختن به ابعاد مختلف این ماجرا کمک می‌کند تا وسعت دید بهتری داشته باشید. در ادامه به گزیده‌ای از کاربردها و اثرات استفاده از این نوع پرده، اشاره می‌کنیم.

  • تزیین و زیباسازی دکوراسیون داخلی: پرده زبرا با الگوهایی جذاب و منحصر به فرد خطوط زبرا، به فضا جلوه و جذابیت خاصی می‌بخشد. این نوع پرده می‌تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو و تزیینی برای اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک یا فضاهای اداری و تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
  • ایجاد کنتراست: الگوی زبرا با خطوط عمودی تاریک و روشن، کنتراست و تعادل بین رنگ‌ها را در فضا ایجاد می‌کند. این کنتراست می‌تواند جذابیت بصری و اثر متعادل کننده را در دکوراسیون فراهم کند.
  • تاریک و روشن کردن نور محیط: یکی از جذاب‌ترین کاربردهای پرده زبرا، مربوط به کم و زیاد کردن نور محیط است.به دلیل طراحی خلاقانه این پرده‌ها، شما می‌توانید به راحتی با استفاده از یک حرکت کوچک، نور محیط را کم یا زیاد کنید.
  • تأثیر روانشناختی: الگوی زبرا می‌تواند تأثیرات روانشناختی در افراد داشته باشد. این الگو به عنوان یک الگوی قوی و پویا شناخته می‌شود و می‌تواند حس حرکت و انرژی را به فضا انتقال دهد. همچنین، الگوی زبرا می‌تواند حسی از نظم و ترتیب را در فضا تداعی کند.
  • حفظ حریم خصوصی: پرده زبرا، به عنوان یک پرده از جنس با کیفیت، می‌تواند حفظ حریم خصوصی در فضاها را تسهیل کند. با استفاده از پرده زبرا، می‌توانید از دید مستقیم برخی از نقاط فضا، مانند پنجره‌ها، محافظت کنید. این نوع پرده هم می‌تواند قابلیت نمایان کردن فضا تا حد 50% را داشته باشد، هم با استفاده از خطوط تیره‌تر می‌تواند دسترسی بصری به یک فضا را تا 100% کاهش دهد.
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی: یکی از مزایای جالب پرده زبرا، جلوگیری از هدر رفت انرژی است. به دلیل ساختار دو لایه این نوع پرده، یک عایق سبک در نواحی مثل پنجره‌ها ایجاد می‌شود که موجب کاهش میزان ازدست رفتن انرژی در فصول مختلف سال می‌شود.
  • حفظ سایه: پرده زبرا می‌تواند به عنوان یک عنصر تنظیم نور در فضا عمل کند. با باز و بسته کردن پرده، می‌توانید میزان نور محیط را تنظیم کنید و در عین حال سایه و حفظ خصوصیت فضا را فراهم کنید.
  • دید بصری محیط: یادتان باشد که این نوع پرده ها قابلیت کشیده شدن به سمت بالا را دارد. پس می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید، از منظره پنجره یا فضای پست پرده زبرا استفاده کنید و لذت ببرید. چرا که این پرده‌ها به طور کامل در محفظه مخصوص خودشان جمع می‌شوند و امکان وسعت دید مطلوبی را برای شما ایجاد می‌کنند.
  • نصب بی دردسر: پرده های قدیمی همگی نیازمند نصب حرفه‌ای و تنظیم بودند! در حالی که پرده‌های زبرا به راحتی با قاب مشخص و استایل خاص خودشان نصب می‌شوند و هیچ نیازی به تنظیم چین یا فیکس کردن آن ندارند. به همین ترتیب شست و شوی آن‌ها نیز کم دردسرتر است.
  • استفاده به عنوان زیر پرده‌ای: ساختار پرده زبرا به شکلی است که می‌توانید از آن به عنوان زیر پرده‌ای استفاده کنید و روی آن را پرده پارچه ای یا حریر قرار دهید. این موضوع کاملا سلیقه‌ای است. اما بهتر است بدانید که طرح پرده‌هایی که به عنوان زیرپرده ای استفاده می‌شوند، ساده و محدود است. چرا که معمولا تنها وظیفه آن‌ها عدم عبور نور و حفظ حریم خصوصی است.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع مدل پرده اداری مناسب فضای کار + طرح های جدید 2023

 

پرده زبرا برای چه فضاهایی مناسب است؟

پرده زبرا برای چه فضاهایی مناسب است؟

آشنایی با کاربردهای متفاوت پرده زبرا به شما ذهنیت مناسبی ارائه می‌کند تا بدانید قابلیت استفاده در چه فضاهایی فراهم است. توجه داشته باشید که این کاربردها به شدت وابسته به سلیقه شخصی، نوع و سبک دیزاین، خلاقیت و ایده پردازی طراح دارند. پس با توجه به این کاربردها و خلاقیت شخصی خودتان بررسی کنید. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

1- پرده زبرا در پذیرایی

پرده زبرا در پذیرایی

جالب است بدانید که کاربردهای این نوع پرده تنها محدود به فضاهایی مثال اتاق‌ها نیست! شما به راحتی می‌توانید از آن برای استفاده در هر ناحیه کمک بگیرید. سالن پذیرایی شما اگر دارای پنجره باشد، می‌توانید از این نوع پرده استفاده کنید. نکته قابل توجه انتخاب طرح پرده است. هرچند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پرده زبرا تنها برای استفاده در سبک دکوراسیون کلاسیک مناسب است، اما بهتر است بدانید که این نوع پرده به دلیل تنوع بالایی که در طرح های مختلف خود دارد، قابلیت استفاده در فضای کلاسیک را دارا است. کافی است با دقت کافی طرح مناسبی از پرده را انتخاب کنید. استفاده از طرح‌های کلاسیک پرده زبرا به شما امکان استفاده از آن در هر فضایی را فراهم می‌کند. سالن پذیرایی با دارا بودن چنین پرده‌ای، فضایی خلاق و پویا به خود می‌گیرد و اشغال فضا نسبت به پرده های قدیمی بسیار کمتر خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه: مدل پردهای جدید آشپزخانه 2022 [حریر، کرکره ای، زبرا]

 

2- پرده زبرا در آشپزخانه

پرده زبرا در آشپزخانه

بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل دارا بودن درب بالکن، با چالش انتخاب پرده مواجه هستند! اما جالب است بدانید که پرده آشپزخانه زبرا به دلیل انعطاف پذیری مطلوب در طراحی و امکان استفاده به صورت دو قاب مجزا در کنار هم، انتخاب بسیار خوبی برای این فضا است. یادتان باشد که پرده زبرا در آشپزخانه باید در فضایی اجرایی شود که اصلا نزدیک به نواحی پخت و پز نیست! نزدیکی به اجاق گاز ریسک بروز آسیب به پرده، کثیفی مکرر و موارد این‌چنینی را به همراه دارد.

 

3- پرده زبرا در اتاق خواب

پرده زبرا در اتاق خواب

اتاق خواب فضایی است که برای آرامش ذهن و تن از آن استفاده می‌شود. معمولا فضای مطالعه و تحصیل در اتاق خواب پیش‌بینی می‌شود. پس بدیهی است که اتاق خواب نیز نقطه‌ای استراتژیک و مهم در ساختار یک خانه است. به همین دلیل انتخاب پرده زبرا برای اتاق خواب می‌تواند انتخاب برنده‌ای باشد! چرا که این نوع پرده به راحتی فضا را برای یک استراحت عالی یا مطالعه پویا فراهم می‌کند. قابلیت بسته و باز شدن پرده می‌تواند نور مستقیم را برای اتاق فراهم کند. قابلیت کاهش نور یا کنترل آن، اجازه می‌دهد که در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن از نور استفاده کنید. همین مزایای کافی است تا پرده زبرا انتخاب عالی برای اتاق خواب باشد. اما بهتر است بدانید که این نوع پرده باید در هارمونی و تناسب با دیزاین فضای اتاق خواب انتخاب شود. رنگ ها و طرح های مختلف پرده زبرا، به شما اجازه می‌دهد تا همه چیز را در یک ساختار شیک و جذابیت بصری ترتیب دهید و از نتیجه نهایی لذت ببرید.

 

4- پرده زبرا در اتاق نشیمن

پرده زبرا در اتاق نشیمن

اتاق نشیمن یکی از پرکاربردترین اتاق‌هایی است که در خانه‌های امروزی قرار دارد. این اتاق گاهی برای دورهمی با مبلمان‌های راحتی چیده می‌شود و گاهی نیز به عنوان TV Room مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر دو حالت قابلیت تنظیم نور و حفظ حریم شخصی اهمیت زیادی دارد. تمامی این نیازها به وسیله پرده زبرا پاسخ داده می‌شوند. شما با خیالی آسوده می‌توانید در زمان مشاهده فیلم نور طبیعی پنجره را کنترل کنید و اتاقی مناسب خلق نمایید. در مواردی که دورهم هستید نیز، استفاده از نور طبیعی یا تنظیم شدت آن اهمیت دارد و باز هم پرده زبرا انتخاب خوبی برای اتاق نشیمن شما خواهد بود.

 

5- پرده زبرا برای نواحی خاص

پرده زبرا برای نواحی خاص

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، پرده زبرا و به کار بردن آن در دکوراسیون داخلی، نوعی خلاقیت می‌طلبد. افراد متخصص در این حوزه تلاش می‌کنند تا ایده پردازی‌های مطلوبی را ارائه کنند و با توجه به همان جزییات دست به انتخاب بزنند. پرده زبرا به دلیل دارا بودن قابلیت‌های فراوان و مزایای زیاد، انتخاب هوشمندانه‌ای برای دکوراسیون داخلی است. معمولا در نواحی خاصی مثل سرویس بهداشتی، حمام، ناحیه ورودی خانه و بالکن از این نوع پرده استفاده می‌شود. کمک گرفتن از پرده زبرا به عنوان یک پارتیشن انعطاف پذیر در فضاهای اداری و تجاری به شدت رایج است. این نوع پرده به عنوان یک پارتیشن ثابت شناخته می‌شود که شرایط را برای استفاده آسان فراهم می‌کند.

 

بهترین رنگ پرده زبرا

بهترین رنگ پرده زبرا

تصور کنید از شما سوال می‌شود که بهترین رنگ مورد علاقه شما در لباس چیست؟ آیا می‌توانید به یک رنگ خاص اشاره کنید؟ قطعا خیر!

انتخاب رنگ پرده زبرا نیز همینقدر پیچیده است. شما باید با توجه به هارمونی دکوراسیون داخلی و موارد این‌چنینی اقدام به انتخاب رنگ مناسب کنید. برای تعیین رنگ پرده، باید حتما به المان‌های دیگر دکوراسیون توجه کنید و روشنی محیط، رنگ مناسب و روشنی آن را درنظر بگیرید. به عنوان ساده ترین رنگ می‌توان پرده های سفید طرح دار را معرفی کرد.

 

پرده زبرا چگونه تمیز می‌شود؟

پرده زبرا چگونه تمیز می‌شود؟

زمانی که قصد دارید یک المان خاص در خانه یا محیط اداری و تجاری استفاده کنید، باید در خصوص نظافت آن نیز اطلاعاتی کسب کرده باشید. حتی اگر بهترین پرده را بر روی پنجره نصب کرده باشید، بعد از مدتی نیاز به شست و شو یا نظافت خواهد داشت! اگر از این بعد انتخاب‌تان را بررسی نکرده باشید احتمالا قبل از یک سال ناچار به تعویض آن خواهید شد. پرده زبرا به دلیل جنس خاص و مقاوم خود، قابلیت گرد گیری مرتب را دارا است. شما می‌توانید با کمک جارو برقی یا دستمال‌های مخصوص اقدام به نظافت پرده نمایید. از سوی دیگر، شست و شوی این پرده‌ها توسط افراد متخصص نیز ایده مناسبی است که به راحتی می‌تواند تمیزی پرده را برای شما تضمین کند. به یاد داشته باشید که شست و شو با مواد خاص یا دستگاه بخارشو، باید حتما تحت نظر شرکت سازنده پرده باشد. در بعضی متریال‌های پرده، اجازه شست و شو به این شکل وجود ندارد و موجب دفرمگی پرده خواهد شد.

 

کلام آخر

خوشبختانه این روزها تکنولوژی‌های مختلفی در حوزه دکوراسیون داخلی وارد شده‌اند که محصولاتی کاربردی و با کیفیت ارائه می‌کنند. پرده زبرا یکی از همین المان‌های نوظهور است که می‌تواند دنیایی از مزایا را همراه داشته باشد. با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، می‌توانید آگاهانه دست به انتخاب بزنید.

تجربه شما از پرده زبرا چیست؟ حتما برای ما کامنت کنید.
برای خرید انواع پرده می‌توانید به فروشگاه‌های پرده در بساز و بچین سر بزنید.

 

برچسب ها:
پرده زبرا
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید