صفر تا صد رنگ آبی در دکوراسیون داخلی را اینجا بخوانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

همه چیز درباره رنگ آبی در دکوراسیون داخلی، ترکیب رنگ آبی با رنگ های مکمل آن در طراحی دکوراسیون منزل به همراه عکس

لحظه‌ای چشمان‌تان را ببندید و جهان را بدون رنگ‌ها تصور کنید! چه احساسی دارید؟ قطعا سردرگمی و احساسات ناخوش‌آیند به دلیل عدم وجود رنگ در محیط زندگی ما است. برخلاف همین موضوع، وجود رنگ ها می‌تواند به بهترین شکل رنگ و بوی زندگی را در فضای اطراف ما ایجاد کند. خلق تصاویر گوناگون، احساسات متفاوت و رنگ و بوی ویژه همگی به کمک رنگ‌ها است. رنگ آبی در دکوراسیون داخلی به عنوان محبوب‌ترین رنگ شناخته می‌شود. جذابیت‌های آبی در دکوراسیون تاحدی است که معمولا طراحان از طیف‌های مختلف آن کمک می‌گیرند تا همه چیز به شکلی رویایی جلوه کند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از بساز و بچین به بررسی دقیق رنگ آبی در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

اگر برای‌تان جالب است که در خصوص رنگ آبی در دکوراسیون داخلی بیشتر بدانید، نحوه دیزاین با این رنگ را بررسی کنید و طیف‌های گوناگون آبی را بشناسید، همراه ما باشید.

 

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی یکی از رنگ‌های اصلی است که در طیف رنگی قرار دارد. براساس RGB که از رنگ آبی، قرمز و سبز تشکیل شده است، شما می‌توانید ترکیبی از سایر رنگ‌ها بسازید. آبی یک رنگ سرد است و در نظریه رنگ، به عنوان یکی از رنگ‌های اولیه شناخته می‌شود. رنگ آبی در طبیعت به وفور مشاهده می‌شود. کافی است نگاهی به آسمان، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و بسیاری از نقاط طبیعی دیگر کنید تا آرامش رنگ آبی را احساس نمایید. رنگ آبی با فرکانس بالایی در طیف نور قرار دارد و بازتاب نور با طول موج کوتاه تر را ایجاد می‌کند. در نتیجه، به عنوان یک رنگ سرد و خنثی شناخته می‌شود. همین ویژگی آرامش را برای این رنگ محبوب تداعی می‌کند. همچنین، آبی به عنوان رنگی که با آسمان و آب ارتباط دارد، می‌تواند احساس آزادی، صلح، آرامش و پایداری را به افراد القا کند.

این رنگ می‌تواند استراحت، تمرکز، اعتماد به نفس و خلاقیت را تقویت کند. از این رو، استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی می‌تواند برای فضاهایی که به عنوان محل استراحت، کار یا خلاقیت استفاده می‌شوند، مناسب به نظر رسد. به عنوان مثال، اتاق خواب، اتاق مطالعه، اتاق کار یا حتی حمام می‌توانند مکان‌هایی باشند که با استفاده از رنگ آبی دیزاین شده‌اند. بنابراین، رنگ آبی با تأثیر آرامش‌بخش و خنثی خود، یک انتخاب عالی برای دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود و می‌تواند حس آرامش، تمرکز و آزادی را به فضا منتقل کند.

 

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی چگونه است؟

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، تاثیر رنگ‌ها بر روی محیط زندگی ما بسیار جدی است. به همین دلیل همه چیز می‌تواند با رنگ‌ها دنیای جدیدی را خلق کند. اطلاع از حس و حالی که رنگ آبی در ذهن و فضا ایجاد می‌کند، بسیار هیجان‌انگیز است. در ادامه به گزیده‌ای از تاثیرات این رنگ بر دکوراسیون اشاره می‌کنیم.

  • انتقال احساسات: رنگ‌ها قادر هستند، احساسات و شرایط روحی را در فضا انتقال دهند. مثلاً، رنگ‌های سرخ، نارنجی و زرد می‌توانند حس شادی و انرژی را به فضا منتقل کنند، در حالی که رنگ‌های سبز، آبی و بنفش حس آرامش و استراحت را به محیط داخلی می‌بخشند. بنابراین، با استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون، می‌توانید احساسات مطلوب خود را در فضا خلق کنید.
  • تأثیر بر ابعاد فضا: رنگ‌ها توانایی خاصی برای تغییر در ابعاد محیط ما دارند. برای فضاهای کوچک، استفاده از رنگ‌های روشن و نقاط نورانی می‌تواند فضا را بزرگتر نشان دهد. از طرف دیگر، در فضاهای بزرگ، استفاده از رنگ‌های تیره و گرم‌تر می‌تواند فضا را کوچک کرده و آن را گرفته نشان دهد.
  • تأثیر بر نورپردازی: رنگ‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر نورپردازی فضا داشته باشند. رنگ‌های تیره معمولاً نور را جذب می‌کنند و به فضا حس گرمی و انسجام می‌بخشند. در عوض، رنگ‌های روشن تر می‌توانند نور را منعکس کنند و فضا را روشن و تمیزتر به نظر برسانند. در نورپردازی دقیق فضا، رنگ‌ها را باید با نوع و قدرت نور منطبق کنید.
  • ایجاد تعادل و هماهنگی: رنگ‌ها می‌توانند به ایجاد تعادل و هماهنگی در دکوراسیون کمک کنند. انتخاب یک رنگ اصلی و استفاده از تنوعی از طیف‌ها و سایه‌های آن رنگ در سرتاسر فضا، به هماهنگی و همرنگی بین عناصر داخلی کمک می‌کند و جلوه‌ای زیبا و انطباقی به فضا می‌بخشد.

 

پیشنهاد مطالعه: ترکیب رنگ دکوراسیون نشیمن، سلیقه شما کدام است؟

 

طیف‌های مختلف رنگ آبی

طیف‌های مختلف رنگ آبی در دکوراسیون

طبق اطلاعات منتشر شده در وب سایت Vox، 19 طیف مختلف رنگ آبی وجود دارد. اما جالب است بدانید که تنوع رنگ آبی حتی بی از این‌ها است. شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از انواع رنگ آبی را مشاهده کنید و تفاوت هرکدام را ببینید. همین طیف گسترده رنگ ها موجب می‌شود تا در طراحی دکوراسیون داخلی، این رنگ جایگاه خاصی داشته باشد. طیف‌های مختلف رنگ آبی برای استفاده در بخش‌های مختلف یک دکوراسیون مدنظر قرار می‌گیرند. به دلیل آرامش‌بخش بودن رنگ آبی، حتی برای فضاهای اداری، تجاری و پزشکی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.  در ادامه به گزیده‌ای از انواع طیف رنگ آبی اشاره می‌کنیم.

  • آبی
  • سبز آبی
  • آبی نیلی
  • آبی رویال
  • آبی لاجوردی
  • آبی کبود
  • آبی یشمی
  • آبی سرمه ای
  • آبی آسمانی
  • آبی ایرانی
  • آبی کلبات
  • آبی اطلسی
  • آبی فیروزه ای
  • آبی نفتی
  • آبی کلاسیک
  • آبی جین
  • آبی فرانسوی
  • آبی کاربنی
  • آبی پاستلی
  • آبی نیروهوایی
  • آبی دریایی
  • آبی تیفانی
  • آبی زنگاری

 

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ آبی می‌تواند تأثیراتی متنوع بر روحیه و رفتار انسان‌ها داشته باشد. در زیر تأثیرات روانشناختی رنگ آبی را برخی از جوانب مهم ذکر می‌کنم:

  1. آرامش و امنیت: رنگ آبی به عنوان یک رنگ سرد، به افراد احساس آرامش و امنیت خاصی می‌دهد. با نگاه به رنگ آبی، عصبانیت و استرس کاهش می‌یابد و آرامش در بالاترین سطح خود بروز می‌کند.
  2. تمرکز ذهنی: رنگ آبی می‌تواند تمرکز دهن شما را افزایش دهد و کمک کند تا ذهن را به سمت وظایف و کارهای مورد نظر هدایت کنید. این رنگ معمولاً برای فضاها و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند، بهترین انتخاب است.
  3. انتقال احساسات و عواطف: رنگ آبی می‌تواند احساسات مختلف را به خوبی انتقال دهد. در برخی موارد، آبی می‌تواند حس سرما و بی‌تفاوتی را القا کند، در حالی که در موارد دیگر، می‌تواند حس آرامش و صلح را به ارمغان بیاورد.
  4. خلاقیت و الهام بخشی: رنگ آبی می‌تواند خلاقیت را تحریک کند و به فرد انگیزه بالا و ایده پردازی مطلوبی هدیه کند. برخی از هنرمندان و خلاقان از رنگ آبی را برای دکوراسیون محیط کار یا استودیو خود انتخاب می‌کنند.
  5. اعتماد به نفس: رنگ آبی می‌تواند حس پایداری و اعتماد به نفس را تقویت کند. در فضاهایی که این ویژگی‌ها مورد نیاز هستند (مانند محیط کار یا اتاق مذاکره) استفاده از رنگ آبی مناسب خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه: چه کاغذ دیواری مناسب اتاق خواب است؟ فضایی رویایی و آرام با انتخابی زیبا

 

مکمل‌های رنگ آبی را بشناسید

مکمل‌های رنگ آبی در دکوراسیون

شناخت مکمل‌های رنگ آبی در دکوراسیون به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر در خصوص این رنگ برخورد کنید. اطلاع از مکمل‌های رنگی به شما اجازه می‌دهد تا خیلی سریع بهترین رنگ‌های دارای هارمونی را تشخیص دهید و برای ست کردن، ایجاد هارمونی و تضاد، به خوبی مثل یک متخصص در زمینه دکوراسیون داخلی عمل کنید. در ادامه به برخی مکمل‌های مطلوب در این رنگ اشاره می‌کنیم. رنگ‌های مکمل رنگ آبی در مدل رنگی RGB (قرمز، سبز، آبی) عموماً از روی اصول رنگ‌شناسی استخراج می‌شوند. برای یافتن رنگ‌های مکمل آبی، می‌توانیم به شکل زیر عمل کنیم:

رنگ آبی در مدل RGB ترکیبی از نور آبی (B) و نور سبز (G) است. برای یافتن رنگ مکمل آبی، می‌توانیم مقدار سبز (G) را به صورت معکوس در نظر بگیریم. این به معنای انتخاب مقداری از نور قرمز (R) است که با نور آبی ترکیب شود.

 

1- دکوراسیون رنگ آبی با مکمل سفید

دکوراسیون رنگ آبی با مکمل سفید

سفید یکی از بهترین رنگ‌هایی است که در کنار آبی می‌تواند خودنمایی کند. میزان ترکیب این رنگ‌ها متناسب با ایده پردازی طراح است. رنگ اصلی یک فضا متناسب با حال و هوای آن مشخص می‌شود. به همین دلیل باید حتما به ریزه‌کاری‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. با نگاهی به طبیعت، رنگ موج‌ها و کف آب، رنگ آسمان و ابرها متوجه این هارمونی جذاب خواهید شد.

 

2- دکوراسیون رنگ آبی با مکمل نارنجی

دکوراسیون رنگ آبی با مکمل نارنجی

شاید به نظرتان رنگ نارنجی چندان انتخاب مناسبی برای آبی به نظر نرسد. اما با اندکی جابه‌جایی طیف رنگ آبی، متوجه زیبایی و جذابیت این دو رنگ در کنار هم خواهید شد. جزییات ماجرا به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه انتخاب کنید. استفاده از رنگ نارنجی در طیف‌های گوناگونی ممکن است و همه چیز به سلیقه طراح دکوراسیون داخلی بستگی دارد.

 

3- طراحی داخلی با رنگ آبی و مکمل قرمز

طراحی داخلی با رنگ آبی و مکمل قرمز

به عنوان یکی از رنگ‌های اصلی که در کنار آبی قرار می‌گیرد، می‌توان به رنگ قرمز اشاره کرد. این رنگ هیجان‌انگیز با قرار گرفتن در کنار آبی می‌تواند روح دوباره ای در محیط ایجاد کند. حال و هوای مطلوب با وجود رنگ آبی به شکلی است که می‌توانید ترکیبی عالی از تضاد و هارمونی را تجربه کنید.

 

4- دکوراسیون منزل رنگ آبی با مکمل سبز

دکوراسیون منزل رنگ آبی با مکمل سبز

رنگ سبز درختان را در پس زمینه آسمان تصور کنید، قطعا ترکیب بی نظیری است که حس و حال‌تان را عوض می‌کند. رنگ آبی به بهترین شکل ممکن می‌تواند فضا را جذاب‌تر نشان دهد و در کنار سبز، حسی از آرامش و گرمی را تداعی کند. احساس امنیت در فضایی که با رنگ های آبی و سبز خلق می‌شود، مثال زدنی است.

 

5- دکوراسیون داخلی رنگ آبی با مکمل صورتی

دکوراسیون داخلی رنگ آبی با مکمل صورتی

لطافت و زیایی رنگ صورتی در کنار رنگ آبی به شدت می‌تواند حال و هوای شما را متحول کند. معمولا برای فضاهای مدرن و فانتزی می‌توان از رنگ صورتی و آبی استفاده کرد. این ترکیب بی نظیر معمولا برای جنسیت دختر و پسر نمود دارد و همیشه آن‌ها را در کنار یکدیگر دیده‌ایم. پس می‌توان ادعا کرد که چنین ترکیب رنگی به شدت محبوب است.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین ایده های تغییر دکوراسیون منزل بدون نیاز به بازسازی

 

6- دکور رنگ آبی با مکمل بنفش

دکور رنگ آبی با مکمل بنفش

اگر اندکی با دقت به رنگ بنفش نگاه کنید، طیفی از آبی و قرمز در آن دیده می‌شود. این رنگ می‌تواند به عنوان یک مکمل عالی در کنار رنگ آبی خودنمایی کند. حس و حال فوق‌العاده رنگ آبی در کنار بنفش به گونه‌ای است که می‌توانید آن را به شکلی هیجان‌انگیز در دکوراسیون داخلی احساس کنید.

 

8- رنگ آبی در دکوراسیون با مکمل فیروزه‌ای

رنگ آبی در دکوراسیون با مکمل فیروزه‌ای

به عنوان یک ترکیب برنده می‌توان به آبی و آبی فیروزه‌ای اشاره کرد. طیف جذابی از همان آبی که ظاهری مطلوب‌تر به خود گرفته است. متعادل سازی فضا با کمک ترکیب رنگ‌ها ایده‌ای فوق‌العاده است که در ذهن یک طراح متخصص تداعی می‌شود.

 

9- رنگ آبی دکوراسیون داخلی با مکمل زرد

رنگ آبی دکوراسیون داخلی با مکمل زرد

یکی از رنگ‌های عالی برای ترکیب، رنگ زرد است. این رنگ جذاب در کنار آبی جلوه مطلوبی دارد و فضا را متعادل مینماید. به همین دلیل با کمک رنگ زرد می‌توانید از جزییات و اکسسوری‌ها لذت ببرید.

 

کلام آخر

اگر شما هم عاشق رنگ آبی هستید، قطعا نیاز دارید تا جایگاه رنگ آبی در دکوراسیون داخلی را درک کنید. خوشبختانه تیم بساز و بچین با دانش به‌روز در زمینه طراحی دکوراسیون، به طور کامل در خصوص رنگ آبی در دکوراسیون داخلی و همچنین طیف‌های رنگی مکمل آن اطلاعات جمع آوری کرده است. پس با خیال آسوده می‌توانید از محتوای بالا استفاده کنید تا دانش و آگاهی‌تان در خصوص رنگ آبی را افزایش دهید.

 

منبع: The Crayola color wheel has 19 different kinds of blue - Vox

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید