طراحی داخلی چیست و چرا روی حال شما تاثیر مثبت می‌گذارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

طراحی داخلی چیست؟ چیدمان یک پروژه با طراح داخلی، مبلمان در طراحی داخلی، راحتی و آسایش در طراحی فضای داخلی، متریال‌ها و پوشش دیوار و کف در طراحی داخلی

اگر اهل دیدن تئاتر نباشید، قطعا هزینه‌ای برای تهیه بلیط آن نمی‌کنیم! در صورتی‌که عاشق موسیقی نباشید، از شنیدن آن لذتی نخواهید برد! این اختیار و علاقه شخصی شما است که انتخاب را به همراه دارد. جالب است بدانید که این موارد برای طراحی داخلی اصلا صدق نمی‌کند. حتی اگر علاقه‌مند به طراحی داخلی نباشید، باز هم در زندگی‌تان با آن مواجه خواهید شد. طراحی داخلی تنها یک وظیفه برای طراح یا معمار نیست! بلکه مسئولیت سنگینی است که می‌تواند زندگی افراد بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. یک طراحی داخلی نامناسب می‌تواند به شدت همه چیز را دچار تغییر کند و کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد. همان‌طور که تجربه دوران پاندمی کرونا نشان داد،  زیستن در خانه‌ها نیازمند ساخت محیط امن و مناسب است. بر همین اساس باید طراحی داخلی را بهتر بشناسید و ضرورت استفاده مطلوب از آن در محیط زندگی و کار را درک کنید.

اگر برای شما نیز جالب است که بدانید طراحی داخلی چیست و چرا بر روی حال شما تاثیر مثبت می‌گذارد، تا پایان همراه ما باشید.

 

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی مینیمال

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که طراحی داخلی چیست! در پروسه ساخت یک فضا، به غیر از استراکچر اصلی آن و فضای خارجی، طراحی فضای داخلی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع، متخصصینی تحصیل‌ کرده در حوزه طراحی داخلی وجود دارند که به طور تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. طراحی داخلی شامل علم هندسی و تناسب قرارگیری بخش‌های مختلف خانه و المان‌های آن در کنار یکدیگر است. به این ترتیب، اگر طراحی داخلی یک فضا براساس نیاز کارفرما و درک عمیق از سبک وشرایط اقلیمی انجام شود، قطعا آرامش بی حد و اندازه‌ای را در فضا تجربه می‌کنید. برای رفاه و حال خوب، باید در یک محیط آرامش‌بخش حضور پیدا کرده و استراحت کنید. این ذات انسان است که ساعاتی را در سکوت و آرامش بگذراند و لازمه چنین نیازی، داشتن یک خانه با طراحی مناسب است.

جالب است بدانید که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی همیشه با هم اشتباه گرفته می‌شوند. به همین دلیل باید حتما بدانید که جنبه مهم طراحی داخلی، انتخاب کفپوش‌ها، رنگ‌ها، بررسی نیازها و ایجاد راه‌کار برای برآورده کردن آن‌ها همه و همه وابسته به همین موضوع طراحی داخلی است. یک طراح در اولین اقدام شرایط محیطی را مدنظر قرار می‌دهد و سپس نیازسنجی دقیقی از انتظارات کارفرما انجام می‌دهد تا ایده پردازی و اجرا طراحی داخلی مطابق میل وی انجام شود.

 

1- چیدمان یک پروژه با طراح داخلی

چیدمان یک پروژه کوچک با طراح داخلی

زمانی که قصد دارید برای طراحی داخلی یک پروژه اقدام کنید، توجه به چیدمان اولین و مهم‌ترین کاری است که انجام می‌شود. در این سطح از پروژه، سلسله مراتب قرارگیری اشیا، فضا سازی، نحوه چیدمان و جداسازی فضاها همگی مشخص می‌شود. اقدامات اصلی در نواحی با پلان معماری باز انجام می‌شود که پتانسیل بالایی برای تغییر دارد. نکته جالب در طراحی داخلی خلاقانه، استفاده از اشیا برای ایجاد فضاهای مجزا است. در واقع شما می‌توانید بدون نیاز به دیوارکشی و کاهش دید بصری، یک فضا را برای کاربردهای مختلف مدیریت کنید و طراحی خلاقانه ای را رقم بزنید. ایجاد سلسله مراتب هوشمندانه یکی از جذاب‌ترین اقداماتی است که در این زمینه می توانید انجام دهید.

برخلاف تصور افراد، طراح داخلی در اولین گام ایمنی را مدنظر قرار می‌دهد. یافتن نواحی فرار، دسترسی‌ها، مسیرهای ایمن و موارد این‌چنینی از اقدامات اولیه‌ای است که قبل از طراحی انجام می‌شود. درک ابعاد استاندارد براساس نیاز کارفرما و افرادی که در خانه زندگی می‌کنند با توجه به مقیاس کلی فضا، اقدام مهم دیگری است که رقم می‌خورد. گاهی به دلیل کاهش وسعت یک فضا، به ناچار باید چیدمان را خارج از استانداردهای روتین انجام دهید و تمام سلسله مراتب را به شکلی خلاقانه و جدید جلو ببرید. آن‌چه برای یک طراح اهمیت دارد، کاربرد فضاها و افزایش رضایت‌مندی کارفرما در زمان زیست در محیط طراحی شده است.

 

2- مبلمان در طراحی داخلی

مبلمان راحت در طراحی داخلی

تفاوتی ندارد که انتخاب‌تان مبلمان ثابت باشد یا مبلمانی پویا، به هر حال نحوه انتخاب مبلمان و چیدمان آن‌ها در طراحی داخلی می‌تواند به طور مستقیم بر نتیجه اثرگذار باشد. همین موضوع موجب می‌شود تا ضرورت توجه به چگونگی گردش در خانه، با وجود مبلمان مدنظر قرار گیرد. خصوصا در فضاهای کوچک، همه چیز باید با دقت انتخاب شوند، تا هیچ گرفتگی در فضا ایجاد نگردد. به بیانی دیگر، طراح برای هر سانتی متر مربع یک فضا فکر می‌کند. این موضوع تاحدی اهمیت دارد که گاهی طراحان ضمن مذاکره با طراح صنعتی، تلاش می‌کنند تا مبلمانی مطابق با ساختار مدنظرشان طراحی و پیاده سازی کنند که فضا تحت هیچ شرایطی گرفته نشود.

استفاده از مبلمان‌های کم جا که قابلیت باز و بسته شدن دارند، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای این فضاها است. پس اقدامات طراح داخلی در این حوزه بسیار گسترده و تخصصی است. با توجه به کوچک شدن خانه‌ها و محدودیت فضای زندگی، شرکت‌هایی وجود دارند که به طور تخصصی اسباب و اثاثیه کوچک برای میکرو آپارتمان‌ها تولید می‌کنند. استفاده از کاناپه‌های جمع شونده و نیمکت‌های دیواری همگی موجب می‌شوند تا حداکثر فضا قابل استفاده باشد. در میان تمام این جزییات و محدودیت‌ها، مدنظر قرار دادن حضور گیاهان آپارتمانی یک از دغدغه‌های اصلی طراحان داخلی است. چرا که از نظر سلامتی و تصفیه هوا، گیاهان نقش مهمی در کیفیت زندگی ما ایفا می‌کنند. به عبارتی برای هر 10 متر مربع فضا، یک گیاه با اندازه متوسط نیاز است تا همه چیز مطابق با کیفیت یک زندگی ایده‌آل طراحی شود.

 

3– راحتی و آسایش در طراحی فضای داخلی

اهمیت راحتی و آسایش در طراحی فضای داخلی

یکی از پارامترهای اثرگذار در زندگی افراد، راحتی و آسایشی است که با طراحی هوشمندانه یک فضا تجربه می‌کنند. با وجود این که این روزها فضای زندگی اکثر افراد در زندگی شهری کوچک شده است، تلاش برای طراحی بر پایه راحتی و آسایش افراد موضوع مهمی است که دغدغه بسیاری از طراحان می‌باشد. تلاش برای تبدیل کردن یک فضای تنگ و نامناسب به فضایی مناسب برای رشد، شکوفایی و آسایش، قطعا کار دشواری است که طراحان متخصص از پس آن برمی‌آیند. معنای آسایش تنها به وسعت یک فضای زندگی وابسته نیست، این پارامتر مجموعه‌ای از حالات روحی است که با زیبایی شناسی، عطر محیط، نسیم پنجره، دلپذیری فضا و دمای محیط حاصل می‌شود. پس بدیهی است که عملکرد یک طراح داخلی می‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

در فضاهای کوچک خانه‌ها گوش به گوش هم قرار دارند و عبور صدا از دیوارها یکی از مشکلاتی است که حتی در خانه‌های بزرگ‌تر نیز احساس می‌شود. آکوستیک کردن دیوارها یکی از اقدامات هوشمندانه در پروسه طراحی است. این اقدام یک عایق عالی برای دمان نیز ایجاد می‌کند و مصرف انرژی شما کاهش می‌یابد. در نتیجه هزینه کم‌تری در ماه برای انرژی پرداخت می‌کنید و به راحتی می‌توانید زندگی آسان‌تری را تجربه کنید. استفاده از متریال‌های با کیفیت و طراحی با اولویت قرار دادن سلامتی و نظافت محیط، موضوعی است که به طور مستقیم با آسایش شما همراه است. چرا که هرگونه مشکل در نظافت می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت اهل خانه داشته باشد. یک طراح مسئولیت‌پذیر تمام ابعاد ماجرا را مدنظر قرار می‌دهد.

شاید برای‌تان خیلی دور از ذهن باشد، اما طراحی ارگونومیک و متناسب با نیاز انسان‌هایی که از فضای مشخصی استفاده می‌کنند، یکی دیگر از قابلیت‌های طراحی داخلی است. به این ترتیب تمام لوازم متناسب با احوالات و نیازهای اهل خانه ساخته می‌شوند تا ذره‌ای مغایرت بین خواسته‌ها، نیازها و لوازم دردسترس وجود نداشته باشد. این معجزه طراحی داخلی واقعی است.

 

4- متریال‌ها و پوشش دیوار و کف در طراحی داخلی

انتخاب متریال‌ها و پوشش دیوار و کف متناسب با نیاز

در طراحی داخلی ایده‌آل، باید تمام ابعاد پروژه ارزیابی شود. برای مثال، در زمان انتخاب متریال مناسب جهت پوشش کف و دیوار، جزییات اهمیت فراوانی دارند. شناخت انواع متریال، نحوه تلفیق آن‌ها، هارمونی و جذابیت بصری متریال‌ها در کنار جزییاتی مثل منشاء، دوام، قابلیت بازیافت و ویژگی‌های بهداشتی یا زیست ‌محیطی، همه و همه اهمیت بالایی دارند. یک طراح هوشمند، قطعا با توجه به تمام این جزییات دست به انتخاب متریال می‌زند. درنظر گرفتن نکات مهم در زمان انتخاب متریال، کمک می‌کند تا اقدامات اصولی انجام دهید. در ادامه به بررسی چند پارامتر مهم و تاثیرگذار در انتخاب می‌پردازیم.

  • هدف فضا: بهتر است بدانید که بافت، لطافت، رنگ و جنس یک متریال که در فضای خانه به کار رفته است، می‌تواند بر روی خلق و خوی اعضا خانواده تاثیر مستقیمی داشته باشد. به همین دلیل طراح باید جزییاتی مثل سطح متریال، چگونگی تمیز کردن آن، خش پذیری، سایش، تغییرات احتمالی در مجاورت هوا و موارد این‌چنینی را مورد بررسی قرار دهد و سپس انتخاب ایده‌آلی داشته باشد.
  • نوع مواد سازنده: احتمالا اصلا تصور نمی‌کنید که در بحث طراحی داخلی، انتخاب متریال تا این حد ریزبینانه باشد. اما طراح باید به مواد تشکیل دهنده یک متریال غیرطبیعی اهمیت دهد. درک جزییات سازنده یک متریال، توجه به سلامت افرادی است که در آینده قصد زندگی در فضای طراحی شده را دارند. هرچیزی که کیفیت زندگی آن‌ها را دچار نزول کند، قطعا باید از دید طراح پوشیده نباشد. توجه به کیفیت متریال و مواد آن از نظر مقاومت، انعطاف پذیری و حتی چکش خواری، در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
  • نحوه نصب: نکته مهمی که در خصوص انتخاب متریال باید مدنظر طراحان قرار گیرد، بررسی نحوه نصب متریال انتخابی است. برآورد هزینه این‌که با چسب، مواد شیمیایی، بست یا هرچیز دیگری می‌توان متریال مدنظر را بر روی سطح خاص قرار داد، می‌تواند زمان تقریبی اتمام پروژه و هزینه نصب را تعیین کند.
  • توجه به لایه سطحی متریال: طراح براساس نیازسنجی اولیه‌ای که از کارفرما انجام داده است، باید حتما لایه سطحی متریال را مورد بررسی قرار دهد. یادتان باشد که این لایه سطحی از نظر پارامترهایی مثل ضد لغزش، ضد خش، آب گریزی، ضد لک، ضد ضربه، ابزار لبه‌ها و موارد این‌چنینی بررسی می‌شوند.

 

کلام آخر

تمام این جزییاتی که در خصوص طراحی داخلی و احساس راحتی در زندگی گفته شد، به طور قطعی نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد. یک طراح با دانشی عمیق و درک نیازهای کارفرما می‌تواند آرامش و راحتی وی را رقم بزند. چرا که تفاوت نیازها و سلیقه‌ها موضوع مهمی است که اجازه نمی‌دهد با یک خط کش مشخص همه چیز را برای همه افراد اندازه گرفت. چرا که همه افراد در یک میزان نور مشخص احساس راحتی نمی‌کنند، همه افراد از فضاهای کوچک استقبال نمی‌کنند، دمای هوای ایده‌آل برای هر فرد متفاوت است و هزاران تفاوت دیگر در دیدگاه آن‌ها وجود دارد. پس بدیهی است که تمام این جزییات نشان‌گر ضرورت درک عمیق طراح از زیبایی شناسی، آنالیز فضا، شناخت متریال و بازار در کنار دانش تخصصی است.

اگر شما هم تجربه طراحی دکوراسیون و اعمال تغییراتی را داشته‌اید که احساس خوبی برای‌تان به همراه داشته است، همینجا کامنت بگذارید تا نظرات‌تان را با سایر دوستان در میان بگذارید.
برچسب ها:
طراحی داخلی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید