رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان + توصیه‌های کاربردی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آیا می دانید چه اقداماتی را می توان برای رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان انجام داد؟ در ادامه این بخش از بساز و بچین به این سوال پاسخ داده ایم.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که صاحبان خانه در فصل باران‌های موسمی با آن مواجه هستند، نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان است. جلوگیری و رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان، یک کار بسیار مهم است که هر صاحب خانه باید قبل از شروع نشت نم و رطوبت در دیوارها انجام دهد، زیرا رطوبت در دیوارها می‌تواند باعث کنده شدن رنگ و ایجاد ظاهری نازیبا برای دیوارها و سقف می‌شود.

قرار گرفتن طولانی‌ مدت دیوارها و سقف در معرض رطوبت و نم، می‌تواند آسیب جدی به دیوارها و ساختار خانه وارد کند، بنابراین جلوگیری از مرطوب شدن دیوارها به طور موثر ضروری است. اما سوال مهم این است: چه اقداماتی را می توان برای رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان انجام داد؟ در ادامه این بخش از بساز و بچین به این سوال پاسخ داده ایم.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی ایده‌های کم هزینه برای تغییر دکوراسیون سال نو

 

نشانه‌های نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

  • بوی کپک: یک اتاق مرطوب رایحه‌ای متمایز و کپک زده دارد. به محض اینکه دری را باز می‌کنید، این بو به مشام می‌رسد و معمولا آزاردهنده است.
  • علائم دیوار: علائم تیره روی دیوار یکی دیگر از نشانه‌های نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان است. رطوبت همچنین می‌تواند به صورت گچ تغییر رنگ داده شده در دیوار ایجاد شود.
  • بلند کردن یا کندن کاغذ دیواری: اگر متوجه شدید که کاغذ دیواری از دیوار جدا می‌شود، احتمالاً ناشی از رطوبت داخلی است که نشانه‌ای از رطوبت است.
  • دیوارهای سرد: اگر دیوارهای داخلی در هنگام لمس کردن، سرد است، این می‌تواند نشانه تشکیل نم و رطوبت در دیوار باشد. دیوارهای داخلی باید گرم و خشک باشند تا رطوبت در آنها محبوس نشده باشد.

نم و رطوبت سقف

چه چیزی باعث رطوبت می‌شود؟

در ساده ترین شکل، رطوبت ناشی از چگالش است. با کاهش دما، چگالش افزایش می‌یابد و هر روز صبح روی پنجره‌ها رطوبت ایجاد می‌کند که در نهایت باعث ایجاد کپک و رطوبت می‌شود. ابتدا متوجه ایجاد قطرات در اطراف لبه‌های پنجره می‌شوید و سپس نقاط سیاه کوچکی در اطراف پنجره ظاهر می‌شوند و به سمت سقف یا دیوارها پخش می‌شوند. اینها اولین نشانه‌های ایجاد نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان است که باید فورا برای رفع آن اقدام نمایید.

نشتی لوله‌ها، ضعیف و قدیمی شدن لوله کشی ساختمان یا سرریزها ممکن است در ایجاد نم و رطوبت مقصر باشند که اغلب با فقدان عایق دیواره، تشدید می‌شوند یا ممکن است به دلیل کمبود کاشی و عایق کاری، نشتی قاب پنجره یا مسدود شدن ناودان، آب از بیرون نفوذ کند.

 

پیشنهاد مطالعه: ایده های کاشت سبزه عید ۱۴۰۳ + معرفی انواع روش‌ها

 

توصیه‌هایی برای رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

جلوگیری از ایجاد نم و رطوبت دیوارها کار سختی نیست اگر بدانید چگونه این کار را انجام دهید. با شناسایی مکان‌هایی که احتمال تجمع رطوبت وجود دارد، شروع کنید. نکات ذکر شده در زیر را برای تمیز و خشک نگه داشتن این نواحی دنبال کنید و مشکل رطوبت را به خوبی برطرف کنید:

 

تهویه مناسبی برای خانه در نظر بگیرید

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خانه خود را تهویه کنید و از این طریق، تا حد زیادی آن را بدون رطوبت نگه دارید. آیا می دانید، حتی فعالیت های ساده انسان مانند تنفس، حمام کردن، پخت و پز، خشک کن و غیره می‌تواند باعث ایجاد رطوبت در دیوارها شود؟ واقعیت این است که تمام آن آب باید به جایی برود. اگر نتواند از خانه خارج شود، جمع می‌شود.

بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسبی برای خانه خود به خصوص برای آشپزخانه و حمام در نظر بگیرید و هواکش‌هایی ایجاد کنید که مستقیماً به بیرون بروند. به خاطر داشته باشید که هواکش‌ها فقط زمانی کار می‌کند که روشن باشد.

 

عایق کاری خود را بهبود بخشید

یک راه عملی برای جلوگیری از رطوبت اضافی، نصب پنجره‌های دو جداره با دو لایه شیشه است. این امر به طور قابل توجهی عایق را بهبود می‌بخشد و به کاهش اتلاف گرما کمک می‌کند. در صورت نصب شیشه دوجداره جدید، لازم است که حتما دریچه‌هایی را در بالای پنجره در نظر بگیرید و آنها را باز نگه دارید. این دریچه‌ها در بالای پنجره‌ها فرصتی برای خروج هوای مرطوب فراهم می‌کنند.

رطوبت دیوار

یک دستگاه رطوبت گیر تهیه کنید

یک دستگاه رطوبت گیر تمام رطوبت اتاق را جذب می‌کند و از رطوبت و کپک زدن دیوارها و سقف جلوگیری می‌کند.

 

رشد کپک را کنترل کنید

بیشتر اوقات، نم و رطوبت و در نتیجه کپک در قسمت‌های خاصی از خانه شما جمع می‌شود. اینها می‌توانند پشت مبلمان بزرگ، گوشه‌های اتاق، زیر پنجره، روی قاب یا طاقچه یا داخل کمدها باشند. بنابراین لازم است که هر از چند گاهی این فضاها را از نظر هرگونه کپک بررسی کنید و با یک پارچه مرطوب آن را پاک کنید

 

آب اضافی را به دور از خانه خود هدایت کنید

برای جلوگیری از ایجاد نم و رطوبت در سقف ساختمان، لازم است اطمینان حاصل کنید که سقف شما در شرایط عالی قرار دارد و تمام مسیرهای آب باران را به خانه خود متوقف کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که خانه شما دارای یک برآمدگی گسترده‌تر است تا باران را از دیوارها و پنجره های شما دور نگه دارد. همچنین، مطمئن شوید که هر گونه مایعات چکه شده از کولر گازی شما به درستی کانالیزه شود تا از خانه شما تخلیه شود. در این مواقع، می‌توانید از ورق‌های پلاستیکی ضخیم روی زمین به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود رطوبت در زمین و به خانه خود استفاده کنید.

 

مراقب تمام نشتی‌ها باشید

اگر می خواهید از رطوبت در دیوارها و سقف ساختمان جلوگیری کنید، تعمیر نشتی آب مهم است. بیشتر نشتی‌ها ناشی از مشکلات لوله کشی است. نشتی وان حمام، سینک ظرفشویی یا وسایلی که دارای آب هستند مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی معمولاً مقصر هستند. علاوه بر این، آب می‌تواند از طریق سقف‌ها مانند نورگیرها، دریچه‌ها یا دودکش‌ها عبور کند و باعث مرطوب شدن سقف و دیوار شود. بنابراین مهم است که منبع نشتی را شناسایی کنید. در حین حمام کردن، درزبندی اطراف وان یا دوش خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آب به دیوارها یا کف نشت نمی‌کند.

نم و رطوبت دیوار

پیشنهاد مطالعه: با این ترفندها خانه تکانی عید نوروز ۱۴۰۳ را راحت‌تر انجام بدید!

 

چرا باید نم و رطوبت سقف را برطرف کرد؟

حذف رطوبت از سقف به چند دلیل مهم بسیار مهم است، یکی از آنها این است که وجود رطوبت، قارچ‌ها را در هوا آزاد می‌کند، که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی، به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی، آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی شود. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کپک نیز با علائمی مانند احتقان بینی، سوزش چشم، سرفه و مشکل در تنفس مرتبط است. از طرفی وجود رطوبت مداوم در سقف می‌تواند به مرور زمان به ساختار ساختمان آسیب برساند. زیرا نم و رطوبت می‌تواند به داخل دیوارها و خود سازه نفوذ کند و یکپارچگی ساختمان را تضعیف کند و مشکلاتی مانند ترک، کنده شدن رنگ یا حتی خراب شدن مصالح ساختمانی را ایجاد نماید. همچنین وجود لکه‌های رطوبت روی سقف ناخوشایند هستند و می‌توانند ظاهر کلی یک اتاق یا کل خانه را تحت تاثیر قرار دهند و این موضوع می‌تواند ارزش زیبایی شناختی ملک را کاهش دهد و بر تجربه ساکنان و بازدیدکنندگان تأثیر منفی بگذارد.

نم و رطوبت سقف و دیوار

کلام آخر

هنگامی که رطوبت در دیوارها بدون مراقبت رها شود، به ساختار ساختمان آسیب می‌رساند و منجر به تشکیل ظاهری نازیبا و کپک مضر می‌شود. خوشبختانه، تعدادی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد تا بتوانید از بروز نم و رطوبت در دیوار و سقف ساختمان جلوگیری کنید و در صورت بروز این مشکل، با استفاده از روش‌های موثر اقداماتی را در جهت رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان انجام دهید.

شما چه پیشنهادی برای رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان دارید، تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
نم و رطوبت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید