ایده های کاشت سبزه عید ۱۴۰۳ + معرفی انواع روش‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید بهترین ایده های کاشت سبزه عید ۱۴۰۳ را مشاهده کنید و نحوه کاشت سبزه عید را بدانید، همراه ما باشید.

در نزدیکی‌های اسفند همیشه میل و اشتیاق زیادی برای آماده شدن داریم. شادابی و طراوت سال نو به شدت برای ما اهمیت دارد. به همین دلیل لازم است تا ایده های ساخت سبزه عید را بدانید و براساس خلاقیت شخصی‌تان برای آن اقدام کنید. ایده های کاشت سبزه عید ۱۴۰۳ به شما کمک می‌کند تا به وسیله خلاقیت شخصی‌تان، تصمیم بگیرید و ایده های جذابی را اجرایی نمایید.

در این بخش از مقالات بساز و بچین، هر چیزی که باید از ایده های کاشت سبزه عید بدانید را مرور می‌کنیم.

 

مدل های سبزه عید

مدل های سبزه عید

در این بخش به مشاهده مدل های جذاب و زیبای سبزه عید می‌پردازیم تا نگاهی خلاقانه کسب کنید و برای رسیدن به یک زیبایی دوست داشتنی، دست به کار شوید.

مدل های سبزه عید

 

مدل های سبزه عید

 

مدل های سبزه عید

 

مدل های سبزه عید

 

کاشت سبزه عید در تنگ ماهی

کاشت سبزه عید در تنگ ماهی

کاشت سبزه عید یکی از کارهایی است که برای سفره هفت سین انجام می‌دهیم. حوالی سال نو همیشه فراهم کردن سبزه زیبا و جذاب، نمایانگر سلیقه شخصی افراد است. شما میتوانید با کاشت سبزه عید در تنگ ماهی، حال و هوای جذاب‌تری را تجربه کنید.

  1. آماده‌سازی بذرها: بذرهای مورد نظر را به اندازه‌ای که تنگ ماهی شما را پر کند، در آب خیس کنید. برای این کار معمولاً بهتر است بذرها را حدود 12 ساعت در آب قرار دهید و هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. به این ترتیب می‌توانید از خراب شدن بذرها و بوی ناخوش آیند آن جلوگیری کنید.
  2. جوانه  ‌زدن بذرها: بعد از خیساندن بذرها، آن ها را بین دو دستمال تمیز نخی قرار دهید و در محیطی که نور آفتاب به آن می‌رسد، بر روی سطح صاف بریزید . این مرحله معمولاً 3-4 روز زمان می‌برد و در این مدت باید دستمال‌ها را مرتب با آب اسپری کنید تا بذرها خیس و مرطوب باقی بمانند و جوانه بزنند. یادتان باشد خیس کردن بیش از اندازه این جوانه ها اصلا توصیه نمی‌شود.
  3. کاشت بذرها در تنگ ماهی: بعد از جوانه ‌زدن بذرها، تنگ ماهی را از آب خالی کنید. سپس بذرها را داخل تنگ ماهی ریخته و ضخامتی حدود 3-4 سانتیمتر را برای ریختن بذرها در نظر بگیرید.
  4. مراقبت از بذرها: بعد از ریختن بذرها در تنگ ماهی، تنگ را در معرض نور آفتاب قرار دهید. برای جلوگیری از خراب شدن بذرها، می‌توانید روی تنگ یک پلاستیک نازک بگذارید تا نیاز به آب دهی مرتب نداشته باشید.
  5. آبیاری منظم: روزی یک بار بذرها را آبیاری کنید تا بذرها به خوبی رشد کنند و سبزه‌های شما به خوبی پرورش یابند. یادتان باشد که این آبیاری حتما باید طوری انجام شود که آب اضافی از تنگ ماهی تخلیه گردد.
  6. مراقبت‌های اضافی: اگر از بذر.های لعابدار مثل خاکشیر استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک تکه ماکت استفاده کرده و بذر را روی آن بمالید و سپس آن را در انتهای تنگ قرار دهید. مراقب باشید آب زیادی به تنگ اضافه نشود تا سبزه‌ها سالم بمانند.

 

کاشت سبزه عید در خاک گلدان

کاشت سبزه عید در خاک گلدان

یکی از راه هایی که میتوانید سبزه را طولانی مدت نگهداری کنید، کاشت آن در خاک گلدان است. برای کاشت سبزه عید در خاک گلدان، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید تا همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رود.

  1. انتخاب گلدان مناسب: ابتدا یک گلدان مناسب را انتخاب کنید. گلدان باید دارای ساختار مناسبی باشد و آب به خوبی درون گلدان باقی مانده و رطوبت لازم را حفظ کند.
  2. انتخاب دانه: دانه‌های سبزه عید را برای کاشت در خاک گلدان انتخاب کنید. شما میتوانید هر نوع بذری را بکارید.
  3. آماده ‌سازی گلدان: گلدان را با خاک مخصوص گیاهان گلدانی پر کنید. خاک باید حاوی مواد آلی باشد. به همین دلیل باید خاک مرغوبی تهیه کنید.
  4. کاشت دانه: دانه‌های سبزه عید را به صورت یکنواخت بر روی خاک گلدان پخش کنید. سپس کمی خاک را بر روی آن بپاشید. به این ترتیب میتوانید منتظر جوانه زدن گیاهان باشید.
  5. آبیاری: پس از کاشت، خاک را به آرامی و با آبیاری ملایم مرطوب کنید. از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید تا خاک خیس نشود. آب دهی بیش از اندازه ریسک فاسد شدن دانه ها را به همراه دارد.
  6. نگهداری: گلدان را در محیطی با نور مناسب قرار دهید. یادتان باشد که توجه به نیاز گیاه و آبیاری مناسب موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.
  7. مراقبت‌های بعدی: پس از رشد دانه‌ها، آن‌ها را به محیطی با نور مناسب انتقال دهید تا میزان نور مطلوبی را دریافت کنند.

 

کاشت سبزه عید با عدس

کاشت سبزه عید با عدس

کاشت عدس یک ایده جذاب برای شما است تا سبزه ای زیبا و شاداب داشته باشید. برای کاشت سبزه عید با عدس، هیچ دشواری وجود ندارد. کافی است مطابق با این مراحل دست به کار شوید و سبزه عیدتان را آماده کنید.

  1. آماده ‌سازی عدس: یکی از بخش های مهم کاشت سبزه عید، آماده سازی عدس است. شما باید در ظرفی مناسب، مقداری عدس را قرار دهید و آن را با آب خیس کنید. در این شرایط مطمئن شوید که عدس‌ها به خوبی خیس شده‌اند.
  2. نگهداری عدس: هر روز، عدس‌ها را چک کنید و در صورت نیاز، آب بریزید تا عدس‌ها همیشه خیس باشند. این کار موجب می‌شود تا عدس به خوبی خیس خورده و آماده جوانه زدن شود.
  3. استفاده از دستمال پارچه‌ای: برای جلوگیری از فاسد شدن یا خشک شدن عدس ها، دستمال پارچه‌ای را با آب مرطوب کنید و روی عدس‌ها قرار دهید.
  4. قرار دادن در محیط مناسب: ظرف حاوی عدس‌ها را در جایی قرار دهید که نور خورشید به طور مستقیم روی آن می‌تابد. به این ترتیب جوانه های شما به مرور رشد کرده و ریشه خوبی برای عدس ها ایجاد می‌شوند.
  5. آبیاری: هر روز، عدس‌ها را با آبیاری ملایم سیراب کنید تا رطوبت خاک حفظ شود.
  6. رویت کردن عدس: هر روز، ظرف حاوی عدس‌ها را کمی بچرخانید تا همه طرف ظرف به یک میزان نور دریافت کند و رشد یکنواختی داشته باشد.
  7. پرورش سبزه: بعد از اینکه عدس‌ها جوانه زدند و رشد کردند، دستمال پارچه‌ای را از روی آن‌ها بردارید و آن‌ها را در محیطی با نور مناسب قرار دهید تا به سبزه تبدیل شوند.

 

کاشت سبزه عید با گندم

کاشت سبزه عید با گندم

یکی از رایج‌ترین سبزه‌هایی که برای نوروز کاشته می‌شود، سبزه گندم است. برای این کار باید به گندم دسترسی داشته باشید. کاشت سبزه گندم قدم به قدم انجام می‌شود. پس با خیال آسوده مطابق با همین دستورالعمل اقدام کنید.

  1. آماده‌سازی دانه‌های گندم: قبل از هرچیزی باید برای آماده کردن دانه‌های گندم جهت کاشت، دست به کار شوید. به این ترتیب لازم است تا دانه های با کیفیت و سالمی را انتخاب کنید که در این پروسه به خوبی رشد کنند.
  2. خیساندن دانه‌های گندم: معمولا برای رشد و جوانه زدن باید دانه‌های گندم را در آب خیس کنید تا کاملاً مرطوب شده و نرم شوند. این کار حدود 8 تا 12 ساعت طول می‌کشد اما پس از آن به خوبی دانه روند رشد را طی می‌کند.
  3. ریختن دانه‌های گندم در ظرف: دانه‌های گندم را در یک ظرف مناسب بریزید. سعی کنید دانه‌ها به صورت یکنواخت پخش شوند.
  4. آبیاری دانه‌های گندم: شما باید دانه های گندم را به صورت روزانه مرطوب کنید. برای این کار باید به خوبی آن را به وسیله اسپری یا آب دهی کامل، سیراب نموده و آب اضافی را خالی نمایید. مرحله خالی کردن آب به شدت اهمیت دارد.
  5. جوانه ‌زدن دانه‌های گندم: پس از چند روز، شاهد جوانه زدن دانه های گندم هستید. در این مرحله پارچه روی دانه‌ها را برمیدارید.
  6. آبیاری جوانه‌های گندم: جوانه‌های گندم را روزانه آبیاری کنید تا رشد خوبی داشته باشند. در این مدل مکرر ظرف مدنظرتان را میپرخانید تا نور کافی به صورت یکنواخت به گیاه برسد.
  7. مرتب ‌کردن جوانه‌های گندم: وقتی جوانه‌های گندم به ارتفاع مناسبی رشد کردند، می‌توانید آنها را مرتب کنید تا شکل زیباتری داشته باشند.
  8. تزیین سبزه گندم: برای زیبایی بیشتر می‌توانید سبزه گندم را با به وسیله روبان یا دیگر وسایل تزیینی تزئین کنید.
  9. نگهداری از سبزه گندم: یادتان باشد که حتما سبزه گندم را در محیطی خنک با نور مناسب نگهداری کنید تا بهترین شکل خود را حفظ کند.

اگر تمام این مراحل را به خوبی طی کنید، شانس زیادی دارید تا یک سبزه زیبا و جذاب برای عید داشته باشید.

 

کاشت سبزه عید با خاکشیر

کاشت سبزه عید با خاکشیر

بسیاری از افراد عاشق سبزه با خاکشیر هستند. این مدل سبزه های لعاب دار به خوبی بر روی اشیاء مختلف و سطوح قرار می‌گیرند و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید تا یک سطح سبز داشته باشید.

  1. آماده‌سازی خاکشیر: خاکشیر را برای مدتی در آب خیس کنید تا لعاب دهد. بهتر است از خاکشیر تمیز و پاک شده تازه استفاده کنید تا سبزه شما زیبا و یکدست باشد.
  2. آماده‌ سازی سطح کاشت:  خاکشیر به علت داشتن لعاب، بر روی سطوح مختلف به خوبی قرار می‌گیرد. چسبندگی آن موجب می‌شود تا زیبایی خوبی از آن شاهد باشید. به همین دلیل باید سطحی که قرار است سبزه روی آن کاشته شود را، به وسیله پنبه، جوراب شیشه ای و پارچه تنظیف پوشانید. سپس پارچه را خیس کرده و بذرهای خاکشیر را به صورت یکنواخت روی آن بکشید.
  3. حفظ رطوبت: برای حفظ رطوبت و تسهیل در رشد سبزه عیدتان، یک لایه نایلون را با حفره‌هایی که ایجاد کرده‌اید روی سطح بذرها قرار دهید. این کار باعث حفظ رطوبت و حفظ حرارت مورد نیاز برای رشد سبزه خواهد شد. یادتان باشد که اینکار نباید به شکلی انجام شود که لایه های خاکشیر از سطح شما جدا شوند.
  4. آبیاری: هر روز سبزه را با استفاده از اسپری آبیاری کنید تا رطوبت لازم را به بذرها برسانید. به این ترتیب میتوانید با خیالی آسوده شاهد رشد گیاه باشید.
  5. نگهداری و پرورش: پس از چند روز، بذرها شروع به جوانه زدن خواهند کرد. در این مرحله، نگهداری منظم از سبزه و ادامه آبیاری ضروری است. یادتان باشد که آب به میزان اضافی موجب بروز بوی ناخوش آیند و فساد سبزه می‌شود.
  6. برداشت نایلون: وقتی که سبزه ها شروع به رشد کردند، نایلون را بردارید و نور و آب مورد نیاز را تامین کنید.

با این مراحل، می‌توانید سبزه خاکشیر زیبا و شادابی برای سفره هفت سین خود درست کنید. خلاقیت در ایجاد سطح زیرین به شما کمک می‌کند تا زیبایی و جذابیت آن را مشاهده کنید.

 

کاشت سبز عید با هسته پرتقال

کاشت سبز عید با هسته پرتقال

برای تهیه سبزه عید با استفاده از هسته پرتقال می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  1. آماده‌ سازی دانه‌ها: دانه‌های مرکبات مانند پرتقال و نارنج را از میوه جدا کرده و به مدت 48 ساعت در آب قرار دهید تا کمی نرم شود.
  2. آماده‌سازی خاک: معمولا هسته پرتقال را داخل خاک می‌کارند. به همین دلیل باید مخلوطی از خاک گلدان، پرلیت و کود گیاهی استفاده کنید. برای این کار اطمینان حاصل کنید که ظرف کاشت دارای روزنه‌های تخلیه برای آب است.
  3. کاشت دانه‌ها: دانه‌ها را به صورت جداگانه در گلدان‌ها یا ظروفی که آماده کرده‌اید، قرار دهید. یادتان باشد که دانه‌ها در عمق یک سانتیمتری از خاک قرار می‌گیرند. بین هر دانه فاصله حدود 10 سانتیمتری قرار دهید.
  4. پوشاندن دانه‌ها: دانه‌ها را با یک لایه نایلون بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود. سپس گلدان‌ها را در محلی که نور غیر مستقیم داشته باشد قرار دهید تا به خوبی رشد کنند.
  5. نگهداری و آبیاری: خاک را همیشه مرطوب نگه دارید تا دانه‌ها جوانه بزنند. به دانه‌ها نور مستقیم ندهید تا خشک نشوند. پس از جوانه زدن، نیازی به نور مستقیم ندارند.
  6. پیگیری و مراقبت: هر روز خاک را بررسی کرده و در صورت نیاز آبیاری کنید. برای بررسی باید حتما نوک انگشتتان را داخل خاک قرار دهید و در صورت خشک بودن این اقدام را انجام دهید. هنگامی که دانه‌ها جوانه زدند، نایلون را بردارید و پروسه آبیاری را ادامه دهید.

با طی کردن این مراحل، می‌توانید سبزه عید زیبا و بادوامی داشته باشید و پس از نوروز آن را داخل باغچه یا فضای باز محیط زندگی‌تان بکارید.

 

کاشت سبزه عید با ماش

کاشت سبزه عید با ماش

مراحل کاشت سبزه ماش به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود. شما به راحتی میتوانید با رعایت این مراحل، سبزه عیدتان را تکمیل کنید.

  1. آماده‌سازی دانه‌ها: ماش‌هایی که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید باید سالم و یکدست باشند. برای این کار، ماش‌ها را بشویید تا پاک شوند. سعی کنید ماش‌های آسیب دیده را جدا کنید تا سبزه شما زیباتر جلوه کند.
  2. خیساندن ماش: برخلاف بسیاری از دانه‌ها، نیازی به خیساندن ماش به مدت چند روز نیست. شما می‌توانید ماش‌ها را برای 12 تا 16 ساعت خیس کنید و سپس آب آن را تعویض کنید. تعویض آب موجب می‌شود تا ماش داخل آب بوی ناخوش آیندی نگیرد.
  3. قالب ‌بندی: شما می‌توانید از قالب‌های مختلف برای کاشت سبزه ماش استفاده کنید. استفاده از اسفنج نیز ایده مناسبی است تا بتوانید حس و حال خوبی را تجربه کنید.
  4. ظرف مناسب: از ظروفی مانند ظروف سفالی یا چینی برای کاشت سبزه ماش استفاده کنید. ارتفاع خاک در ظرف باید کم باشد تا عمر سبزه ماش بیشتر شود.
  5. آبیاری: آبی که برای خیس کردن و آبیاری ماش استفاده می‌کنید، باید ولرم یا حداقل رو به گرم باشد. همچنین، سبزه ماش باید در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار گیرد.
  6. نگهداری و آبیاری پس از کاشت: سبزه ماش را در محیطی با دمای گرم و معتدل نگهداری کنید. هر روز به آن آب بدهید و در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید. به این ترتیب میتوانید شاهد رشد خوبی از گیاه باشید.
  7. نگهداری بعد از رشد: پس از جوانه زدن ماش، آن‌ها را به محیطی مناسب منتقل کنید و میزان آب و نور مورد نیاز را تامین کنید.

 

کاشت سبز عید با تخم شربتی

کاشت سبز عید با تخم شربتی

شاید جالب باشد که بدانید با تخم شربتی هم میتوانید سبزه عیدتان را آماده کنید. برای این کار باید حتما از تخم شربتی پاک شده و سالم استفاده کنید.

  1. خیس کردن بذر تخم شربتی: دو قاشق چایخوری تخم شربتی را در یک چهارم فنجان آب قرار دهید و خوب هم بزنید تا آب در تخم شربتی جذب شود.  این مخلوط را در ظرفی بریزید و آن را در محیط تاریک و گرم قرار دهید تا به مدت 24 ساعت به حالت ژله‌ای تبدیل شود و جوانه‌های کوچکی بر روی آن‌ ظاهر شوند.
  2. آماده‌سازی ظرف کاشت: بعد از ظاهر شدن جوانه‌های کوچک، آن‌ها را روی یک دستمال نخی مرطوب بریزید و در ظرفی با درب تیره قرار دهید. پس از 3 روز، جوانه‌ها را به ظرف کاشته شده منتقل کنید. شکل ظرف برای کاشت به سلیقه شما بستگی دارد.
  3. نور مناسب: یادتان باشد تخم شربتی تا زمانی که در پارچه قرار دارد، باید حتما در جای تاریک و گرم قرار بگیرد. پس از انتقال به ظرف اصلی، حتما آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به صورت مستقیم به آن بخورد. هنگام قرار دادن سبزه تخم شربتی در آفتاب، ظرف را 180 درجه بچرخانید تا هر دو سمت از آفتاب تغذیه کند. به این ترتیب رشد یکسانی را شاهد خواهید بود.
  4. آبیاری: زمانی که تخم شربتی بر روی پارچه قرار دارد، مرتب دستمال را با اسپری مرطوب کنید تا آبی که تخم شربتی نیاز دارد را به میزان کافی تامین کنید.  از کم یا زیاد دادن آب پرهیز کنید، چرا که خشک شدن یا بوی ناخوش آیند از عوارض چنین اقدامی است

یادتان باشد  پس از گذشت 7 روز، سبزه تخم شربتی زیبای شما آماده شده است و میتوانید به بهترین شکل ممکن زیبایی آن را مشاهده کنید.

 

کلام آخر

یکی از بهترین کارهایی که در حوالی نوروز انجام می دهیم، طراوت بخشیدن به خانه است. شما میتوانید در این فضا حس و حال خوبی را تجربه کنید و سبزه های عید 1403 را بکارید و در کنار خانواده از جذابیت بصری لذت ببرید.

ایده شما برای کاشت سبزه عید 1403 چیست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید