نمای سیمانی | جزییاتی که متخصصین به شما می‌گویند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر میخواهید با انواع نمای سیمانی آشنا شوید و بدانید نمای سیمانی چیست، همراه ما باشید تا جزییات را بررسی کنیم.

یکی از محبوب‌ترین نماهایی که این روزها در سبک مدرن و مینیمال مورد توجه قرار گرفته، نمای سیمانی است. این مدل نما به شدت محبوب است و شما می‌توانید با اندک هزینه‌ای آن را اجرایی کنید. سیمان یک ماده ساختمانی بسیا مهم است که به عنوان یک افزودنی چسبنده و متصل‌ کننده در صنعت ساختمان و صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ماده با وجود کلسیم، سیلیس، آلومینیم و آهک ساخته می‌شود. کافی است کمی آب به این مواد اضافه کنید تا یک قوام مناسب را مشاهده نمایید. پس از این مرحله با قالب گیری یا استفاده، لازم است تا منتظر خشک شدن سیمان بمانید تا یک سطح مقاوم را تجربه کنید. سیمان به عنوان اجزای اصلی در تولید بتن و ملات به کار می‌رود و نقش بسیار اساسی در حوزه ساختمان سازی و ایجاد زیرساخت‌ها دارد.همین جزییات موجب می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برای یک سازه تصمیم بگیرید و از نمای سیمانی استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق نمای سیمانی اشاره کنیم.

اگر شما نیز تمایل دارید اطلاعاتی در خصوص نمای سیمانی کسب کنید، تا پایان همراه ما باشید.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره سیمان + انواع و ویژگی ها

 

مزایای استفاده از نمای سیمانی چیست؟

نمای سیمانی ویلایی

استفاده از نمای سیمانی در طراحی و ساخت ساختمان‌ها، مزایای متعددی دارد. شما به راحتی می‌توانید با درک این مزایا برای استفاده از آن‌ها تصمیم گیری کنید. خوشبختانه در دسترس بودن سیمان در ایران یکی از نکات مهمی است که موجب می‌شود تا بتوانید با خیال آسوده و اطمینان خاطر از این متریال مهم استفاده کنید. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از نمای سیمانی اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت و دوام: نمای سیمانی به دلیل استفاده از مواد مقاوم مانند سیمان و ماسه، دارای مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، حرارت، و خوردگی است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند نمای سیمانی به مدت طولانی نگه داشته شود و نیاز به تعمیرات کمتری داشته باشد.
  • تنوع در طراحی: نمای سیمانی به دلیل امکان استفاده از قوالب و تکنیک‌های مختلف، امکانات طراحی متنوعی را فراهم می‌کند. این نوع نما می‌تواند با الگوها، طرح‌ها، و ترکیبات رنگی مختلف، به طراحان امکان ایجاد ساختمان‌های با شخصیت و جلب‌کننده را بدهد.
  • سازگاری با محیط زیست: سیمان، یک مواد معمولی و فراوان در طبیعت است و فرآیند تولید نمای سیمانی اغلب با استانداردهای محیط زیستی هماهنگ است. از این رو، نمای سیمانی می‌تواند به عنوان یک گزینه سازگار با محیط زیست در ساختمان‌ها مطرح شود.
  • آتش‌سوزی و حریق: یکی دیگر از مزایای سیمان مقاومت بالا در برابر حرارت است! سیمان به دلیل خاصیت غیرقابل اشتعال، گزینه‌ای بسیار ایمن و مناسب برای نمای ساختمان است و برخلاف کامپوزیت‌ها تحت تاثیر شعله قرار نمی‌گیرد.
  • نگهداری و تعمیرات آسان: نمای سیمانی به دلیل ساختار مقاوم، نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارد. همچنین، در صورت بروز خرابی یا آسیب، تعمیر آن به راحتی با هزینه‌ای کم امکان‌پذیر است.
  • ایجاد عایق حرارتی: ساختمان‌هایی که از نمای سیمانی استفاده می‌کنند، معمولاً دارای عایق حرارتی خوبی هستند. این عایق حرارتی می‌تواند در کنترل دمای داخلی ساختمان با فضای بیرونی مفید باشد و مصرف انرژی را به حداقل برساند.
  • استفاده از مصالح اقلیمی: در پروسه ساخت سیمان، از مصالح موجود در اقلیم ایران استفاده می‌شود که قطعا همین موضوع به کاهش هزینه‌ها کمک زیادی می‌کند و برای محیط زیست به شدت مطلوب خواهد بود!
  • اصول پایداری: بنابر طبیعی بودن نمای سیمانی و عایق بودن آن، می‌توان ادعا کرد که این متریال یکی از گزینه‌های ساخت و ساز پایدار است. یادتان باشد که برگشت پذیر بودن این متریال نیز انگیزه دیگری در همین راستا است.

با توجه به این مزایا، نمای سیمانی به عنوان یک گزینه محبوب در زمینه معماری و ساختمان‌سازی شناخته می‌شود.

 

معایب استفاده از نمای سیمانی چیست؟

نمای سیمانی لوکس

به همان میزان که آگاهی از مزایای اهمیت دارد، دانستن معایب نیز مهم است. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده و آگاهانه دست به انتخاب بزنید.  در این بخش به بررسی معایب استفاده از نمای سیمانی اشاره می‌کنیم.

  • وزن سنگین: نمای سیمانی به دلیل استفاده از متریال سنگین مانند سیمان، وزن زیادی به سازه تحمیل می‌کند. به همین دلیل باید سازه‌های پشتیبان قوی‌تری برای حمل بارها و نصب نمای سیمانی استفاده نمایید.
  • ترک خوردگی: در برخی مواقع به دلیل ترکیبات نامناسب، نمای سیمانی دچار ترک خوردگی می‌شود. به همین دلیل باید نسبت به این موضوع با جدیت عمل کنید.
  • محدودیت در طیف رنگی: در مقایسه با متریال‌های رایج در استفاده از نما، می‌توان ادعا کرد که محدودیت در طیف رنگی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. همین محدودیت موجب می‌شود تا امکان تنوع بخشیدن چندانی وجود نداشته باشد.
  • تغییر رنگ: در بعضی مواقع، تغییر رنگ یکی از رویدادهایی است که با تغییر در نمای سیمانی شاهد آن هستیم.
  • هزینه نصب و نگهداری: در برخی شرایط آب و هوایی، هزینه نصب و نگهداری این نمای سیمانی بیشتر از نمونه‌های رایج است.

 

انواع نمای سیمانی

نمای سیمانی ویلایی خاص

شناخت انواع نمای سیمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای استفاده از انتخاب نمای سازه تصمیم گیری کنید و تنوع بالای نمای سیمانی را درک کنید.

 

1. نمای سیمان سفید

 نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید یک گزینه عالی برای طراحی خارجی ساختمان‌ها است. این نوع نما با استفاده از سیمان سفید طراحی و پیاده سازی می‌شود. این مدل نما با دارا بودن ساختاری بسیار شیک و جذاب، می‌تواند به عنوان یک گزینه قابل قبول مطرح شود. از مزایای نمای سیمان سفید می‌توان به زیبایی و شیوه آب‌ بندی آن اشاره کرد. سطح این مدل نما معمولا بسیار تمیزتر باقی می‌ماند؛ چرا که گرد و غبار کمتری را جذب می‌کند. نمای سیمان سفید معمولا در ساختمان‌های مدرن، ویلایی، سازه‌های لوکس، و فضاهایی که به دنبال ظاهری مینیمال و سفید و سیاه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل این سبک نما به شدت جذاب است.

 

2. نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته نیز یکی از جذاب‌ترین ایده‌هایی است که برای نما می‌توانید از آن استفاده کنید. نمای سیمان شسته به شدت جذاب است و می‌تواند ساختاری بسیار زیبا خلق کند. در این نما، سطح سیمان توسط ابزارهای خاص شسته شده و مواد معدنی مختلف برجسته نمایش داده می‌شوند. این نوع نما به ساختمان‌ها زیبایی طبیعی و بسیار جذابی می‌بخشد. به همین دلیل و مقاومت مطلوب نمای سازه‌ها، از این سبک نما استقبال می‌شود. نمای سیمان شسته باعث افزایش استحکام ساختمان می‌شود و همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی است. این نوع نما باعث ایجاد جلوه‌ای شیک و متنوع در نمای سازه می‌شوند. کاربرد ان نما در معماری مدرن و ساختمان‌هایی با طراحی هنری دیده می‌شود. همچنین، برای مناطق با شرایط جوی متغیر و آلودگی‌های زیاد، این نما به عنوان یک گزینه مقاوم مدنظر قرار می‌گیرد.

 

3. نمای سیمان تخته ماله

 نمای سیمان تخته ماله

نمای سیمان تخته ماله یک گزینه مدرن و با طراحی خاص در جلوه ساختمان است. در این نوع نما، سطح سیمان با الگوهای هندسی تخته ماله‌ای طراحی شده و همچنین ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فردی را نشان می‌دهد. این نما باعث ایجاد تفاوت و جذابیت در طراحی خارجی ساختمان می‌شود و قابل ترکیب با مواد دیگر مانند ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان است. از مزایای این سبک نما می‌توان به دوام و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و سایر فشارها اشاره کرد. الگوهای هندسی منحصر به‌ فرد در نمای سیمان تخته ماله، امکان ایجاد تنوع در طراحی را فراهم می‌کند. این مدل نمای سیمانی برای ساختمان‌هایی با طراحی معاصر و شیک خصوصا در حیطه شمال و سازه‌های ویلایی پر کاربرد هستند.

 

4. نمای تگرگی و ماهوتی

 نمای سیمان تخته ماله

نمای تگرگی و ماهوتی معمولا با قطر 2 سانتی متر اجرا می‌شود. این مدل نما با استفاده از ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ ساخته می‌شود. در این نوع نما، الگوهای ناهمواری وجود دارند که استایل تگرگ را نمایش می‌دهند. شاید جالب باشد که بدانید سطح ناهموار در این نوع نمای سیمانی بسیار جذاب است. نمای تگرگی و ماهوتی به ساختمان زیبایی و طراحی متفاوتی می‌بخشد. طراحی شیک این نما همراه با برجستگی‌ها و فضاهای جذاب، استایل مناسبی را برای نمای سازه ایجاد می‌کند. این نما به ‌طور گسترده در ساختمان‌های تاریخی، مذهبی یا سازه‌هایی با تم کلاسیک، استایل جذابی را به نمایش می گذارند.

 

5. نمای تیشه‌ای یا نمای چکشی

نمای تیشه‌ای یا نمای چکشی

نمای تیشه‌ای یا چکشی یکی دیگر از محبوب‌ترین های نمای سیمانی است. در این تکنیک با استفاده از ابزارهای خاص، سطح سیمان را به شکل تیشه‌های یا چکشی‌های نازک طراحی می‌کنند. این سبک نما به ساختمان جلوه‌ای پویا و جذاب می‌دهد، به همین دلیل الگوی چکشی نما به شکلی جذاب خودش را نشان می‌دهد. نورپردازی در این مدل نماهای سیمانی نورپردازی به شکلی خاص نشان داده می‌شود. نمای تیشه‌ای یا نمای چکشی با ایجاد الگوهای چشم‌نواز، فضایی بسیار خاص ایجاد می‌کند. این سبک نما مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و شرایط جوی دارد. شاید جالب باشد که بدانید نمای سیمانی چکشی انتخاب خوبی برای برای ساختمان‌های مدرن، مراکز فرهنگی و فضاهای عمومی است.

 

6. نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی با الهام از معماری رومی، بهترین گزینه برای سازه‌های کلاسیک است. این مدل نما به شدت ارزان تمام می‌شود و نسبت به سنگ مقرون به صرفه است. طرح‌های هندسی و تزئینات کلاسیک بسیار شیک و جذاب است. این سبک نمای رومی سیمانی، با ارائه طرح‌ها و الگوهای کلاسیک، به ساختمان یک هویت و شخصیت معماری می‌بخشد. مقاومت و دوام نمای سیمانی می‌تواند به شدت کاربردی باشد. این نما برای ساختمان‌های تاریخی، مذهبی و حتی ساختمان‌های مدرن با دیزاین‌ کلاسیک، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاج نمای رومی، نمای ساختمان شما بدون آن ناقص است!

 

مراحل اجرای نمای سیمانی چیست؟

نمای سیمانی ساده و شیک

شما به راحتی می‌توانید با درک مراحل اجرای نمای سیمانی، آگاهی کافی در خصوص آن کسب کنید و نحوه اجرای آن را جویا شوید.

  1. شاسی‌کشی با استفاده از توری رابیتس: ابتدا، برای اجرای نمای سیمانی، یک شاسی‌کشی فلزی با استفاده از توری رابیتس نیاز دارید. توری رابیتس به صورت دقیق بر روی ساختمان یا سطح مورد نظر قرار میگیرد و به وسیله جوشکاری در محل دقیق فیکس خواهد شد. این شاسی‌کشی فلزی به عنوان بستری محکم برای نصب ملات و نمای سیمانی به کار می‌رود.
  2. استفاده از ملات بر روی توری: پس از جوشکاری توری رابیتس و ایجاد استحکام بر روی آن، نوبت به ریختن ملات بر روی آن می‌رسد. به این ترتیب  ملات ساخته شده بر روی سطح قرار می‌گیرد و به شکلی مطلوب بر روی آن قرار می‌گیرد.
  3. ایجاد سطح صاف: برای ایجاد سطح صاف و مناسب، از کروم‌ بندی‌های ارتفاعی و طولی استفاده می‌شود. این کروم ‌بندی‌ها به دقت و بهترین شکل ممکن به سطح ملات اعمال می‌شوند تا ظاهری صاف و مطلوب نمایش داده شود.
  4. پر کردن فضاها با ملات ماسه و سیمان: پس از ایجاد سطح صاف، فضاهایی میان کروم‌ها وجود دارد که با استفاده از ملات ماسه و سیمان پر می‌شود.

 

تأثیر نمای سیمانی بر معماری پایدار و محیط زیست

نمای سیمانی شیک و مدرن

شاید جالب باشد که بدانید، استفاده از نمای سیمانی در معماری می‌تواند تأثیرات متنوعی بر محیط زیست و پایداری ساختمان‌ها داشته باشد. تاثیر این سبک نما در طراحی پایدار بسیار جدی است و اثرات مثبت و منفی فراوانی ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است تا آگاهانه در این خصوص رفتار کنید.

تأثیرات مثبت:

  • استفاده از مصالح اقلیمی: یکی از مهم ترین اثرات استفاده از نمای سیمانی برای سازه ها، استفاده از متریالی است که در اقلیم ایران به میزان زیادی یافت می‌شود. همین استفاده از متریال بومی، کمک می‌کند تا اصول پایداری به شکل بهتری رعایت شود.
  • مقاومت به آتش و حریق: خاصیت ضد حریق در این نوع متریال بسیار جدی است. به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده برای ایمنی ساختمان و ازمینان از عدم آسیب به محیط زیست از آن استفاده کنید.
  • طول عمر بالا: مقاومت نمای سیمانی به فرسایش و خوردگی بسیار جدی است. به همین دلیل می‌توانید طول عمر زیادی را برای این نوع متریال شاهد بود.
  • عایق حرارتی: محدود سازی و کنترل مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در بحث طراحی مدنظر قرار می‌گیرد. طراحی پایدار با کمک ایجاد عایق حرارتی می‌تواند هدر رفت انرژی را کاهش داده و امکان استفاده بهینه را فراهم کند.

 تأثیرات منفی:

  • مصرف انرژی بالا در تولید سیمان: یکی از مغایرت‌های نمای سیمانی با معماری پایدار، مصرف انرژی بالا در فرآیند تولید سیمان است. به این ترتیب گازهای گلخانه ای زیادی تولید می‌شود که قطعا با اهداف پایداری فاصله دارد.
  • تخریب و بازیافت دشوار: هقچند قابلیت بازیافت سیمان وجود دارد، اما در ایران عملا استفاده از این نما به عنوان مصالحی غیرپایدار مدنظر قرار می‌گیرد چرا که روند استفاده از آن چندان قابل بازیافت نیست.
  • مصرف منابع طبیعی: مصرف مواد طبیعی در تولید سیمان، موجب می‌شود تا معادن مصرف شده و بیشتر در خطر اتمام منابع قرار گیریم.

 

اکنون بگویید درباره نمای سیمانی چه می‌دانید؟

با درک انواع نمای سیمانی و مزایای استفاده از هر کدام، میتوانید به راحتی برای نمای سیمانی تصمیم بگیرید و بهترین استفاده را از آن تجربه کنید. نمای سیمانی به شدت کاربردی است و در حوزه های مختلف استفاده از آن مطلوب است.

شما چه تجربه ای در خصوص نمای سیمانی دارید؟ برای ما بنویسید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید