نمای آجری مدرن و داستان‌های متریالی که هیج‌وقت قدیمی نمی‌شود!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۷
۵

طراحی نمای آجری مدرن ساختمان با انواع آجرها، کاربردهای نمای آجری مدرن، مزایای و معایب استفاده از نمای آجری مدرن

امروزه نمای ساختمان‌ها بسیار مهم شده است زیرا منظره بیرونی تاثیر فوق‌العاده شگفت انگیزی روی افراد می‌گذارد. یکی از بهترین سبک‌ها که اتفاقا با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است، نمای آجری مدرن است که در ساختمان‌های چند طبقه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمای آجری ترکیبی از مدرنیته و سنتی بوده که زیبایی خاصی دارد.

 

نمای آجری مدرن

ساختمان با نمای آجری

معماران در کنار مهندسان عمران فعالیت دارند که طرح‌های منحصر به فرد ارائه می‌دهند تا ظاهر ساختمان را زیباتر کنند. استفاده از سبک مدرن با آجرنمای ساختمان امکان پذیر بوده که با محیط زیست سازگاری داشته و در کنار زیبایی، بسیار با دوام و محکم است. آجر اثری به جا مانده از گذشته است که امروزه با کمی ایده و خلاقیت به شکلی جدید در آمده است که در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. نمای آجری مدرن از سبک‌های بسیار محبوب است که در بیشتر شهرها حداقل در چند ساختمان به کار رفته است.

 

انواع آجر برای طراحی نمای آجری مدرن

نمای آجری مدرن

نمای آجری با رنگ روشن

نمای آجری به دیوارها جلوه‌ای چشمگیر بخشیده و با ظرافت تمام، ساختمان را از نظر طراحی برجسته می‌کند. اجراهای مدرن مزیت‌های مختلفی دارند که توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. از آجر به عنوان جزئی از پوشش خارجی در ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. ظاهر آجرهای با یکدیگر متفاوت بوده که هرکدام مزایا و ویژگی‌هایی دارند که از آن ها در ساختمان‌های خاص استفاده می‌شود:

 

نمای آجری مدرن رسی

استفاده از آجر در نمای ساختمان

طراحی بی نظیر با نمای آجری

آجر نمای رسی به طور کامل از رس ساخته شده است که در کوره حرارت داده می‌شوند و به شکل کنونی در می‌آیند. اگر آجر کم حرارت ببیند و پخته شود به رنگ گلبهی در می‌آید اما با حرارت و پخت زیاد به رنگ زرد در می‌آید. از نمای آجری مدرن رسی در ساختمان هایی استفاده می‌شود که هدف پایین آوردن قیمت است و ظاهر آن بنا به دلایلی مانند استفاده در حیاط پشتی زیاد در دید نیست.

 

نمای آجری مدرن شیل

استفاده هوشمندانه از آجر در نمای ساختمان

سنگ شیل نوعی سنگ ورقه ورقه‌ای بوده که از خاک رس و ذرات سیلت ساخته شده است. آجر نمای شیل رطوبت کمی را به خود جذب کرده و مقاومت آن نسبت به آجر نمای رسی بیشتر است. رنگ آجر شیل تقریبا قرمز بوده که گاهی در رنگ‌های زرد، کرم، گلبهی و ... دیده می‌شود. از زیبایی نمای آجری مدرن شیل در ساختمان‌هایی با قیمت متوسط استفاده می‌شود.

 

نمای آجری مدرن نسوز

آجرنسوز

آجر نمای نسوز از موادی تشکیل شده است در دمای بالای کوره حرارت دیده‌اند تا خاصیت نسوز پیدا کنند. آجرنمای نسوز سایزهای مختلفی داشته در رنگ‌های قرمز روشن تا تیره، کرم، خردلی، پرتقالی، طلایی، سفید صدفی، قهوه‌ای، مشکی و خاکستری وجود است. نمای آجر نسوز نه تنها در دیواره‌های ساختمان بلکه در ساخت باربیکیو، کف فرش، شومینه و ... کاربرد دارد. نمای آجری مدرن نسوز علاوه بر ظاهر شیک، گران قیمت بوده که از آن در ساختمان‌های لاکچری استفاده می‌شود.

 

بخوانیدآجر نما نسوز چیست

 

نمای آجری مدرن آجرگری

ساختمانی با نمای آجری و شیشه ای

قابلیت اجرای نمای آجری در ساختمان ها با هر شکل و فرم

در ساخت آجرگری، خشت با فشار در قالب جا داده می‌شود که به آن آجر فشاری هم گفته می‌شود. آجرگری یادآور سنگ طبیعی بوده که دوام و مقاومت فیزیکی بالایی دارد. در ساخت آجرگری از تیشه یا تراش استفاده نمی‌شود در نتیجه در ساختمان‌های چند طبقه به صورت توپر بندکشی می‌شوند تا دوام و استحکام بیشتری پیدا کنند. نمای آجری مدرن آجرگری در ساختمان‌ها به صورت متنوع و تزئینی به کار می‌رود که ظاهر زیبایی را به وجود می‌آورد.

 

بخوانید: نمای سنگ و اجر چیست؟ مدل های جدید نما سنگ و آجر 2023

 

کاربردهای نمای آجری مدرن

نمای آجری مدرن سفید

طراحی دیواره های ساختمان با آجر

از آجر در نماسازی ساختمان با کاربری‌های متفاوت استفاده می‌‌شود که آن را در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و همچنین دیواره‌های کافی شاپ یا بعضی از تئاترها می‌توان دید. طراح و مجری نما می‌تواند ترکیبی خاص و جذاب به وجود آورد که ساختمان در عین استفاده از متریال سنتی، مدرن دیده شود. نمای آجری مدرن را می‌توان به تنهایی استفاده کرد یا در کنار آن از متریال‌هایی مانند سنگ، گچ و ... را نیز به کار برد تا جلوه‌ای چشمگیر داشته باشد.

 

مزایای استفاده از نمای آجری مدرن

استفاده از نمای آجری در پارکینگ

جلوه زیبای نمای آجری مدرن در شب

استفاده از نمای آجری مدرن که این روزها با افزایش زندگی شهرنشینی گسترش یافته است، مزیت‌هایی دارد که عبارتند از:

  • ایجاد ظاهر زیبا
  • نیاز به مراقبت کم
  • سهولت در اجرای نما
  • دسترسی آسان به مواد اولیه
  • قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی
  • هماهنگی با ساختار معماری ایرانی
  • تضمین ایمنی و استحکام ساختمان
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و ضربه
  • عدم تغییر رنگ و خاصیت در برابر عوامل محیطی

 

معایب استفاده از نمای آجری مدرن

نمای آجری مدرن زیبا

هرچند که استفاده از نمای آجری مدرن روز به روز در حال افزایش است اما معایبی هم دارد. اولین عیب استفاده از نمای آجری در مقیاس زیاد بالا رفتن وزن ساختمان است که باید از میزان مقاومت زمین اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل است که در ساختمان‌های چند طبقه بسیار بلند از نمای آجری استفاده نمی‌شود تا امنیت منطقه نیز تامین شود.

عیب دوم جذب آلودگی توسط آجر است که پس از گذشت چندین سال، نما تیره شده و تغییر شکل می‌یابد. از این رو توصیه می‌شود تا حد امکان از نمای آجری مدرن در مکان‌های بسیار شلوغ و آلوده استفاده نشود. به همین دلیل است که در مناطق خلوت که هوا در آنجا تمیزتر است بیشتر شاهد استفاده از آجر در نمای ساختمان هستیم.

 

بخوانیدآموزش رنگ آمیزی دیوار آجری قدیمی

 

توصیه‌هایی در جهت استفاده از نمای آجری مدرن

استفاده از نمای آجری در ساختمان های مختلف چند طبقه

خلاقیت در استفاده از نمای آجری مدرن

برای اینکه به بهترین نحو از نمای آجری مدرن استفاده شود، بهتر است نکاتی را در نظر گرفت از جمله:

  • در طبقات همفک از مصالح قابل شستشو استفاده شود
  • در ایران با ساختار معماری ایرانی هماهنگی داشته باشد تا جلوه‌ای بی‌نظیر به وجود آید
  • از یک یا دو رنگ در سطح غالب نما استفاده شود تا نمای ساختمان بیش از حد شلوغ دیده نشود
  • در لبه بالکن‌ها و در مجاورت پنجره‌ها از نماهایی مناسب مانند جاگلی مناسب استفاده شود تا جلوه بصری ساختمان را به هم نزند
  • در کنار آجر از مصالح سنگ، سیمان و ... استفاده شود تا هم زیبایی به اوج برسد و هم اینکه وزن ساختمان بیش از حد زیاد نشود
  • در صورتیکه که ناچارا باید از عناصر تاسیساتی و تجهیزاتی در نمای ساختمان استفاده شود، طرح و رنگ آن با نمای آجری مدرن هماهنگی داشته باشد.

 

بخوانیدانواع آجر و ویژگی های آن + تصاویر

 

کلام آخر

استفاده از نمای آجری مدرن یکی از راهکارهای ایده‌آل برای زیباتر نشان دادن ظاهر ساختمان‌های چند طبقه است که میراث گذشتگان را با پدیده‌های امروزی پیوند می‌زند. برای طراحی ساختمان با نمای آجری از مهندسان و مشاوران خبره کمک بگیرید تا رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

 

برچسب ها:
نمای آجری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید