راهنمای انتخاب لیفت استیشن فاضلاب پیش از خرید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

هنگام مواجه شدن با مشکل انتقال فاضلاب باید از لیفت استیشن فاضلاب استفاده شود. پیش از خرید لیفت استیشن باید به نکات مهمی مانند نوع پمپ، ابعاد مخزن و غیره توجه نمود.

در صورتی که برای انتخاب لیفت استیشن دچار سردرگمی شده اید و نمی دانید که چه نواع ایستگاه پمپاژی مناسب شماست با ما همراه باشید. ما به شما کمک می کنیم تا بهترین ایستگاه پمپاژ فاضلاب را برای خود انتخاب کنید. لیفت استیشن یا همان ایستگاه پمپاژ شامل پمپ ها، شیر های فاضلابی و تجهیزات الکتریکی لازم برای انتقال فاضلاب یا پساب از سطح پایین به سطح بالا می باشد. از پکیج پمپاژ فاضلاب به منظور حل مشکل هد پایین و انتقال فاضلاب طبقات منفی استفاده می شود. برای مثال  با استفاده از لیفت استیشن فاضلاب به نقطه بالاتری پمپاژ شده و سپس به وسیله گرانش در سیستم جریان می باید.

 

لیفت اسیتشن چیست؟

لیفت استیشن مجموعه ای از تجهیزات برقی و مکانیکی است که به منظور پمپاژ فاضلاب به شکل عمودی مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل به آن لیفت اسیتشن می گویند. معمولا در تصفیه خانه فاضلاب، پکیج تصفیه فاضلاب، ساختمان های بلند با تعداد بالای طبقات منفی، برج ها و محل هایی که فاضلاب با کمک گرانش نمی تواند به مسیر خود ادامه دهد از ایستگاه پمپاژ استفاده می شود. اما این لیفت اسیتشن ها تنوع زیادی از لحاظ جنس بدنه، پمپ ها و سایر تجهیزات دارند که باید پیش از خرید آن ها به این موارد توجه کرد.

انواع پمپ های قابل نصب در لیفت استیشن

در یک ایستگاه پمپاژ می توان انواع پمپ های مختلف را نصب کرد، اما همه ی این پمپ های فاضلابی به دو دسته پمپ های دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می شوند. پمپ های دینامیکی و زیر مجموعه آن ها یعنی پمپ سانتریفیوژی از سرعت سیال برای انتقال فاضلاب و ایجاد فشار استفاده می کند، در حالی که پمپ های جابجایی مثبت با ایجاد انبساط و انقباض باعث حرکت سیال می شوند.

پمپ فاضلابی دینامیکی جریان های متغیری ایجاد می کند که برای جریان فاضلاب بالا که ویسکوزیته کمی دارد مناسب است. در حالی که پمپ جابجایی مثبت جریان ثابتی تولید می کند که برای ایجاد فشار بالا و دبی کم فاضلاب (ویسکوزیته بالا) مناسب است.

مشخصات لیفت استیشن فاضلاب

در هنگام انتخاب لیفت استیشن باید به مشخصات آن دقت کرد. این مشخصات شامل

  • سایز مخزن سپتیک مشخص کننده ظرفیت ذخیره پساب در ایستگاه پمپاژ است. حجم مخزن بر حسب متر مکعب بیان می شود.
  • هد بیانگر میزان انرژی است که پمپ به فاضلاب وارد می کند. بر اساس ستون ارتفاع سیال یا همان فاضلاب بیان می شود که بر اساس متر است.
  • تعداد پمپ فاضلابی باید متناسب با میزان دبی و ارتفاع مورد نیاز برای پمپاژ باشد. دبی بر اساس متر مکعب بر ثانیه یا لیتر بر ثانیه بیان می شود.
  • بیشترین نرخ دبی فاضلاب بالاترین نرخی است که از طریق لیفت استیشن پمپ می شود.
  • بیشترین فشار بالاترین فشاری است که پکیج پمپاژ فاضلاب برای کنترل آن طراحی شده است.
  • ابعاد تخلیه شامل طول و قطر لوله خروجی از ایستگاه پمپاژ می شود.

 

 

اجزای ایستگاه پمپاژ

لیفت استیشن از جنس های مختلفی ساخته می شود. اما اجزای آن شامل مخزن سپتیک، پمپ ها، سنسور های ارتفاع سنجی، تابلو کنترل سیستم و برق اضطراری می باشد.

مخزن سپتیک ایستگاه پمپاژ: یک مخزن پلی اتیلنی، فایبرگلاس و یا بتنی است که همه تجهیزات لازم در آن جایگذاری می شوند. این مخزن ها برای نگهداری از فاضلاب ساخته می شوند و بنابراین دارای مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده و همچنین فشار جانبی خاک و ترافیکی هستند.

پمپ ها: معمولا حداقل از دو پمپ با توجه به سایز لیفت استیشن استفاده می شود. پمپ فاضلابی یا به شکل مستغرق و یا خارج از مخزن ایستگاه پمپاژ به صورت خشک نصب می شوند.

سنسور های سنجش ارتفاع به منظور تعیین ارتفاع فاضلاب درون مخزن لیفت استیشن نصب می شوند. علاوه بر مشخص کردن ارتفاع فاضلاب این سنسور ها آغاز کننده عملیات های دستوری مانند روشن و خاموش کردن پمپ ها و یا به صدا درآوردن آلارم هستند.

فشار سنج به منظور اندازه گیری فشار درون لوله ها نصب می شود تا از معینی بیشتر نشود.

سیستم کنترل به عنوان مغز لیفت استیشن می باشد که به همراه سنسور ها کار کنترل دستگاه را بر عهده دارد.

برق اضطراری در مواقعی که برق مجتمع یا کل سیستم قطع می شود به منظور از کار نیفتادن سیستم به پکیج پمپاژ کمک می کند.

محافظت در برابر خوردگی

لیفت استیشن فاضلاب در شرایط محیطی خاصی نصب می شود. هم فاضلاب از داخل خورنده است و هم فشار های جانبی زیادی به ایستگاه پمپاژ وارد می شود. نگهداری و بهره برداری مناسب باید اعمال شود تا پکیج پمپاژ دچار مشکل نشود. به شکل ویژه روغن و گریس می تواند یکی از عوامل مشکل زا در لیفت استیشن فاضلاب باشد. مواد پلی اتیلنی مقاومت بالایی در برای این گونه مواد خورنده دارند به همین دلیل بیشتر مخزن های لیفت اسیتشن از جنس پلی اتیلنی می باشد.

 

 

مشکلات ناشی از بوی بد

طراحی مخزن سپتیک ایستگاه پمپاژ باید به گونه ای باشد که فاضلاب وارد    فاز تصفیه بی هوازی نشود چرا که ممکن است با نشر بوی بد در اطراف     همراه شود. استفاده از دریچه های منساب برای بستن روی ایستگاه پمپاژ     به طوری کاملا از خروج بود جلوگیری کند می تواند کمک کننده باشد.

کاربرد لیفت استیشن فاضلاب

 

سیستم های فاضلاب به گونه ای انتخاب شده اند که فاضلاب با جاذبه منتقل شود. اما در برخی محل ها مانند ساختمان ها و برج های بلند فاضلاب در طبقات منفی قرار دارد که باید از پکیج پمپاژ فاضلاب استفاده کنند. همجنین در برخی از شهر ها که اختلاف ارتفاعی زیاد و شدیدی وجود دارد از لیفت استیشن استفاده می شود.

همچنین در برخی از کارخانه ها و آزمایشگاه ها نیز از ایستگاه پمپاژ برای انتقال و جمع آوری پساب تولیدی از دستگاه ها و فرایند های مختلف استفاده می شود.

ساخت و اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

در صورتی که اطلاعات لازم در مورد انتخاب ایستگاه پمپاژ را بدست نیاورده اید بهتر است از شرکت های متخصص در این زمینه مانند گروه صنعتی آب سازه، فامکو و غیره کمک بخواهید. گروه صنعتی آب سازه بزرگترین شرکت سازنده لیفت استیشن فاضلاب پیش ساخته به صورت تخصصی آماده ارائه مشاوره رایگان پیش از خرید لیفت استیشن می باشد. ساخت ایستگاه پمپاژ در کشور ازبکستان، پارک فناوری پردیس تهران، پتروشیمی شیراز و گچساران برخی از پروژه های انجام شده توسط تیم تخصصی این شرکت است که نشان دهنده رزومه و تجربه بالای آب سازه می باشد.  

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید