طراحی باغ در بالکن، ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چگونه میتوان یك باغ كوچك در بالكن خانه خود درست كرد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

برنامه ریزی و راه اندازی باغ در بالكن

اگر قصد طراحی باغ در بالكن خود را دارید، كاغذ و خودكاری بردارید و دست بكار شوید. از خودتان سوال هایی بپرسید از قبیل اینكه: بودجه شما چقدر است؟ چه گیاهانی میخواهید در باغ رشد كنند؟ در فضای بالكن خود علاوه بر گیاه چه چیزهای دیگری می خواهید؟ در اصل بایدهایی كه برای بالكن خود می خواهید را بنویسید و به این فكر كنید چجوری آن ها را قرار است طراحی كنید!

طول، عرض ارتفاع بالكن خود را اندازه بگیرید، مقیاس آن را روی كاغذ بكشید. موقعیت بالكن خود را شناسایی كنید. این كار برنامه ریزی شما را آسان میكند. 

توجه به موقعیت بالکنایجاد فضایی دِنج در بالکن خانه به کمک گیاهان و مبلمان 

  • بالكن های شرقی و غربی

    • بالكن هایی كه شرقی یا غربی هستند بسیاری از گل ها، گیاهان از جمله: سبزیجات، گونه های زینتی، میوه و... به خوبی رشد می كنند. اما در طول زمستان باید مراقب گیاهان خود در برابر بادهای شدید باشید.
  • بالكن های شمالی و جنوبی

    • بالكن های شمالی در طول روز در سایه هستند، پس این بالكن ها برای گیاهانی كه نیاز به آفتاب شدید دارند مكان مناسبی نیست. 
    • بالعكس بالكن های شمالی، بالكن های جنوبی برای گیاهانی كه نیاز به سایه دارند مناسب نیست زیرا در طی روز همواره آفتاب خور هستند.
  • بالكن هایی كه همواره در سایه اند

    • در زمان تهیه گیاهان برای اینگونه بالكن ها حتما تحقیق كنید كه گیاهی كه قرار است برای این فضا انتخاب شود، نیازمند نور كم باشد.
  • بالكن هایی كه آفتاب گیراند

    • همانطور كه از اسمش مشخص است، این بالكن برعكس بالكن هایی است كه همواره در سایه هستند. پس باید در هنگام انتخاب گیاه مورد نظر خود تحقیق را به خوبی انجام دهید. و خوب است بدانید: شما می توانید هر چیزی را پرورش دهید. به عنوان مثال: شمعدانی، گل رز به راحتی در این فضا رشد می كنند.

نكاتی كه خوب است بدانید:

  • گل و گیاهی كه داخل گلدان رشد می كنند نیاز به مراقب بیشتری نسبت به گیاهانی كه روی زمین رشد می كنند دارند.
  • آبیاری گیاهان باید در صبح و با توجه به نیاز گیاه انجام شود.
  • بر روی نرده های موجود در بالكن و یا میله هایی كه معمولا روبروی پنجره نصب می كنند، گیاهانی كه عاشق آفتاب هستند را پرورش بدهید.

استفاده از گلدان در لبه پنجرهاستفاده از گل و گیاه بر روی میله نصب شده لبه پنجره

ویژگی گلدان برای رشد گیاه در بالكن

گلدان های مورد استفاده در بالكن برای گیاه نه تنها باید زیبا باشند باید كاربری خودشان را نیز حفظ كنند. باید در زیر آن ها به اندازه كافی سوراخ هایی موجود باشد تا آب به اندازه كافی از آن ها تخلیه شود.
گلدان هایی از جنس سرامیك یا سفال به علت اینكه سنگین هستند برای زمانی كه گلدان روی زمین یا روی میز است مناسب هستند. اما گلدان های نصب شده بر روی نرده ها یا میله ها مقابل پنجره باید سبك باشند مثلا از جنس پلاستیك.

نكاتی كه خوب است بدانید:

  • این را به یاد داشته باشید گیاهان شما، عامل اصلی و مهم برای زیبایی باغ شما در بالكن هستند. و در كنار آن بخش اعظم این زیبایی را گلدان هایشان نشان می دهد.
  • اگر بالكن كوچكی دارید سعی كنید از گلدان های كوچك  استفاده كنید و برای تنوع ارتفاع آن را متفاوت انتخاب كنید. یا گلدان ها را به صورت عمودی قرار دهید كه در ادامه راجع به آن ها بیشتر توضیح می دهیم.
  • اگر قصد پرورش سبزیجات را دارید از جعبه نیز میتوان استفاده كرد.
  • گلدان های فلزی فضای شما را مدرن تر میكند.
  • اگر فردی تنبل یا پرمشغله هستید و از گیاهانی می خواهید استفاده كنید كه دائما نیازمند آب هستند سعی كنید از دستگاه هایی كه به طور خودكار آبیاری می كنند استفاده كنید تا به گیاهان به موقع آب برسد.

انواع گلداناستفاده از انواع گلدان و گیاه

از فضای عمودی بالكن برای طراحی باغ استفاده كنید.

به عكس زیر نگاه كنید. استفاده ازفضای عمودی بالكن یعنی استفاده از نگهدارنده های مخصوص گلدان یا جعبه هایی كه به صورت طبقه طبقه هستند بدین صورت كه گلدان ها را به صورت لایه لایه روی یك دیگر با فاصله قرار دهید. این روش برای بالكن های كوچك خیلی مناسب است و فضای بالكن شما را برای گلدان هایتان دو برابر میكند.

استفاده از فضای عمودی بالکناستفاده از فضای عمودی به کمک طراحی تکیه گاهی

 

نوعی از گلدانمدلی از گلدان برای استفاده از فضای عمودی بالکن

نكاتی كه خوب است بدانید:

  • اگر از این ترفند در فضای بالكن خود استفاده كردید سعی كنید میوه هایی چون: لوبیا، خیار، فلفل، گوجه فرنگی، سبزیجات و یا گل هایی مانند: گل یاس پرورش بدهید. در كل سعی كنید از گیاهانی كه پوشش دهی خوبی دارند استفاده كنید.

مبلمان مورد استفاده در فضای بالكن

مبلمان ها معمولا فضای زیادی را به خود اختصاص می دهند. پس حتما به فضای موجود در بالكن توجه كنید و سپس مبلمان را تهیه كنید. مبلمان در بالكن باید سبك و قابل حمل باشد تا براحتی بتوان آن را جابه جا كرد.
به رنگ، مصالح و نوع مبلمان توجه داشته باشید كه مطابق با نوع دكوراسیون داخلی بالكن باشد. به عنوان مثال: اگر دارای بالكنی هستید كه آفتاب گیر است حتما از مبلمان با رنگ روشن استفاده كنید یا از مصالح فلز در فضا استفاده نكنید زیرا گرما را به سرعت در خود جذب میكنند.

استفاده از مبلمان در فضای بالکناستفاده از میزو صندلی فلزی با توجه به موقعیت بالکن

نكاتی كه خوب است بدانید:

  • اگر می خواهید به منظره مقابل بالكن دید نداشته باشید یا می خواهید از گیاهان خود در برابر باد یا باران شدید محافظت كنید سعی كنید گیاهانی مانند: بامبو را پرورش بدهید و آن ها را در نزدیكی نرده ها قرار بدهید.

 

منبع: www.balconygardenweb.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید