عمر مفید چوب ترموود چقدر است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

ترموود یا همان چوب ترمود الوارهایی هستند که از چوب خام درست شده و مزایای بیشتری نسبت به چوب دارند. فرآیند اصلاح حرارتی، پروسه‌ای است که این محصول توسط آن ساخته می‌شود.

در این پروسه که با در نظر گرفتن برخی متغیرها از جمله نوع چوبی، عرض و رطوبت اولیه آن بین 48 تا 96 ساعت طول می‌کشد؛ از بخار و آب داغ برای ایجاد تغییرات در چوب استفاده می‌شود. یکی از مزایای این محصول، پایداری بالای آن است. فرآیند اصلاح حرارتی که روی ترموود انجام می‌شود؛ باعث کاهش رطوبت داخلی آن شده و خطر پوسیدگی الوار را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. با این وجود، چوب ترمو نیز مانند سایر مصالح یک عمر مفید مشخصی دارد که طی آن، عملکرد محصول حداکثری است. ضمن اینکه نگهداری اصولی از این الوارها می‌تواند به شدت روی عمر مفید آن تاثیرگذار باشد. در این مقاله در مورد عمر مفید این محصول فرآوری شده اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

 

میزان ماندگاری ترموود چقدر است؟

اگرچه طول عمر ورود این محصول به بازار به حدی نیست که بتوان به صورت دقیق گفت که ترموود چقدر عمر می‌کند؛ اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که مقاومت این ماده در برابر پوسیدگی بسیار بیشتر از چوب‌های نرم خام و برابر با بسیاری از چوب‌های سخت گرمسیری است. طبق نتایج این تحقیقات و اعلام مراجع رسمی، چوب ترمو حدودا 30 سال عمر مفید دارد. منظور از عمر مفید، بازه زمانی است که محصول هیچگونه تغییرات ظاهری و فیزیکی را تجربه نمی‌کند. علاوه بر این، ثبات ابعادی عالی، یکی از خواص این محصول است که می‌تواند طول عمر چوب را افزایش دهد. البته عمر چوب ترمود به غیر از مقاومت در برابر پوسیدگی، می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیادی مانند شرایط نگهداری، به ویژه مراقبت‌های سطحی که محصول را در برابر سایش و اشعه نور خورشید مقاومت می‌کنند نیز باشد. به عنوان خریدار این محصول، اگر بتوانید توصیه‌های متخصصان در زمینه شیوه نگهداری و مراقبت از ترموود را رعایت کنید؛ می‌توانید حتی عمر مفید بیشتری نیز از آن انتظار داشته باشید.

 

 

 

عوامل موثر بر افزایش عمر ترموود

عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند روی عمر مفید این محصول تاثیرگذار باشند. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

کاهش تماس ترموود با رطوبت: یکی از دلایل موثر بر روی عمر مفید چوب خام، میزان رطوبت موجود در محیط است. رطوبت ناشی از باران و قطرات ریز موجود در هوا، با جذب توسط دیواره سلولی چوب‌های معمولی، بین میزان رطوبت داخلی و سطحی چوب تفاوت ایجاد کرده و باعث ایجاد کشش‌های داخلی می‌شود. اگر این کشش متعادل نباشد باعث تغییرات ابعادی در چوب می‌شود. این اثر در ترمووود به دلیل طی کردن فرآیند اصلاح حرارتی بسیار کاهش می‌یابد. محتوای همی سلولزی چوب بعد از اصلاح به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود؛ غلظت گروه‌های هیدروکسیل جاذب آب کاهش پیدا می‌کند و در نهایت ثبات ابعادی ترمووود بهبود می‌یابد. با این حال، روش‌هایی برای به حداقل رساندن تماس چوب ترمو با آب وجود دارد. به عنوان مثال نصب پروفیل‌های ترموود به صورت عمودی و رعایت فاصله کافی (حداقل 300 میلی‌متر) بین زمین و این پروفیل‌ها و در انتها استفاده از لاک محافظ برای جلوگیری از ورود آب، روش‌هایی هستند که با کاهش تماس چوب با رطوبت، موجب افزایش عمر ترموود می‌شوند.

ایجاد لایه محافظ روی ترموود برای جلوگیری از تماس آن با نور خورشید: عامل مهم دیگری که بر روی عمر مفید چوب ترمو تاثیر می‌گذارد؛ نور خورشید است. چوب‌های معمولی وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند؛ دستخوش تغییراتی می‌شوند و بسته به آب و هوای منطقه، گونه چوب و مدت زمان تماس با اشعه‌ها، مراحل مختلفی را طی می‌کنند. هنگامی که چوب توسط خورشید خشک می‌شود؛ مواد داخلی آن از جمله تانن به سطح می‌آیند و در تماس با اکسیژن، اکسید شده و لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کنند. این موضوع در مورد ترمووود زیاد صادق نیست. چرا که این محصول در اثر فرآیند تولید، تمام مواد داخلی خود از جمله تانن را از دست می‌دهد و در نتیجه تشکیل این لکه‌ها در ترمووود به حداقل می‌رسد. اما برای اینکه بتوانید از این نوع تخریب نیز جلوگیری کنید؛ کافیست که به صورت دوره‌ای روی الوارها ترموود را با لایه رزین و لاک محافظ پوشانده و روی آن را رنگ مخصوص بزنید.

با توجه به وضعیت رو به رشد ترموود بسیاری از دکوراسیون های داخلی و خارجی منازل از این نوع چوب استفاده می کنند چون بسیار با کیفت و عمر طولانی دارد و در چند سال گذشته نمای چوبی در ایران بسیار پرطرفدار شده است به همین دلیل ما روش های مراقبت و نگهداری این چوب پلاست را به صورت کامل شرح داده ایم.

چه عواملی باعث پوسیدگی ترموود می شود

حمله قارچ و کپک، تماس بیش از حد چوب ترمو با رطوبت و بی‌توجهی به نحوه اصولی مراقبت از این محصول از جمله عواملی هستند که موجب پوسیدگی ترموود می‌شوند. البته این نکته را فراموش نکنید که فرآیند خاص تولید این محصول، به طور قابل توجهی مقاومت طبیعی چوب در برابر پوسیدگی را بهبود می بخشد. بهبود مقاومت در برابر پوسیدگی بر اساس تغییراتی رخ می‌دهد که در ساختار شیمیایی سلول‌های چوبی ایجاد شده است. این اصلاح حرارتی چوب منجر به تشکیل اسید استیک و در نتیجه هیدرولیز همی سلولز در چوب می‌شود و مقدار این ماده را در محصول کاهش می‌دهد. بنابراین مواد غذایی کمتری در بافت چوب برای قارچ‌ها که عامل اصلی پوسیدگی هستند در دسترس است. علاوه بر این شانس پوسیدگی چوب ترمو با میزان pH آن ارتباط دارد. هر چقدر PH محصول پایین‌تر باشد؛ خطر پوسیدگی ترمووود کمتر می‌شود.

 

چه عواملی باعث نابودی ترموود می شود

چند نکته مهم وجود دارد که بی‌توجهی به آنها می‌تواند موجب نابودی ترموود شود. این عوامل عبارتند از:

  • نگهداری نامناسب در انبار و شیوه نامناسب حمل تا محل پروژه
  • عدم استفاده از پوشش محافظ بعد از نصب
  • نصب غیراستاندارد
  • تماس مکرر با رطوبت فراوان

فروشگاه اینترنتی پارسا گروپ اولین تولید کننده ترموود در ایران

شرکت آلتن یا parsa-group.com یکی از اولین تولید کننده ها و وارد کننده چوب ترموود در ایران می باشد که شما می توانید انواع چوب پلاست را سفارش دهید که در کمترین زمان ممکن برای شما فراهم می کنند البته باشد گفت که علاوه بر تولید ترموود انواع محصولات چوبی مانند درب چوبی، کابینت، تخت و... را نیز تولید می کنند و نیروهای متخصصی برای اجرای این موارد دارند که شما برای مشاوره رایگان با کارشناسان می توایند از کانالهای زیر ارتباط بگیرید.

آدرس: کارخانه : احمدآباد مستوفی ،میدان پارسا، خیابان صنوبر چهارم شمالی، شهرک بهسازی صنایع چوب - سالنA9

تلفن: 021-26851523

ایمیل: f.commerce@lunawood.ir

سایت: https://parsa-group.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید