اصول طراحی نورپردازی اتاق خواب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر به معجزه نورپردازی اتاق خواب اعتقاد دارید و میخواهید اصول و نکات نورپردازی اتاق خواب اصولی را بدانید و روش های صحیح طراحی را کشف کنید در ادامه همراه ما باشید.

اگر قصد دارید در خصوص نورپردازی اتاق خواب بیشتر بدانید و خودتان به شکل حرفه‌ای و تخصصی زیباترین نورپردازی اتاق خواب را تدارک ببینید، این مقاله مخصوص شما است.

معمولا فضای اتاق خواب بهترین و مناسب‌ترین جایی است که می‌توانید ساعاتی را، با آرامش در آن بگذرانید. خستگی‌های روزانه و استرس‌های ما، در اتاق خواب درمان می‌شود. درواقع، اتاق خواب می‌تواند فضایی عالی برای استراحت و تامین نیروی روزانه مجدد ما باشد. پس طبیعی است که اختصاص وقت برای تزیین آن و همچنین زیباسازی آن منطقی حساب شود. معمولا دکوراسیون اتاق خواب با دارا بودن اکسسوری‌های محدود و لوازمی مثل سرویس خواب شکل می‌گیرد. اما موضوع نورپردازی اتاق خواب، موضوعی است که شاید چندان در خصوص آن ندانید و اقدام مفیدی در بهبود ظاهر اتاق خواب انجام ندهید. درحالیکه نورپردازی اتاق خواب دخترانه، اتاق خواب عروس و اتاق خواب شخصی می‌تواند ایده فوق العاده‌ای برای جذاب‌تر شدن این محیط باشد.

در ادامه به جزییات دقیقی در خصوص نحوه نورپردازی اتاق خواب می‌پردازیم و ایده‌هایی جدید در این حوزه را بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

نورپردازی اتاق خواب چیست؟

نورپردازی اتاق خواب چیست؟

 

اگر تمرکز شما در اتاق خواب بر روی سرویس خواب و روتختی آن باشد، حتما نیاز به تجدید نظر در این حوزه دارید. نورپردازی اتاق خواب ایده‌ای عالی برای زیباتر شدن اتاق و ایجاد آرامش در آن است. شما باید در هر اتاق نور کافی برای انجام کارهای روزانه خودتان را داشته باشید. اتاق خواب نیز، از چنین قانونی مستثنی نیست. نورپردازی اتاق خواب باید مطابق با کارایی آن باشد. اگر اتاق خواب مدرنظرتان اتاق خواب کودک است، باید نورپردازی اتاق خواب کودک را در آن اعمال کنید. اگر به نورپردازی اتاق خواب پسرانه یا دخترانه می‌پردازیم، باید مطابق با دکوراسیون، کاربرد و جنسیت عمل کنید. نورپردازی اتاق خواب مبحثی متنوع، جذاب و اندکی پیچیده است که به سادگی با درنظر گرفتن نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم، قادر خواهید بود دیزاین مناسبی در این زمینه داشته باشید.

 

حتما بخوانید: مدل های آباژور ایستاده کلاسیک و شیک مناسب برای پذیرایی

 

انواع نورپردازی اتاق خواب

انواع نورپردازی اتاق خواب

 

شناخت انواع نورپردازی اتاق خواب به شما ذهنیت مناسبی در انتخاب می‌بخشد. شما به راحتی با شناخت ابزار و متریال مناسب برای نورپردازی، می‌توانید تصمیم بگیرید تا چه نوری برای اتاق موردنظرتان انتخاب کنید. در ادامه به معرفی انواع نورپردازی اشاره می‌کنیم.

 

1-چراغ سقفی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

اگر اهل استفاده از نورپردازی رایج یا کلاسیک باشید، استفاده از چراغ سقفی بهترین انتخاب است. با کمک چراغ سقفی می‌توانید به راحتی نور موردنیازتان در اتاق خواب را تامین کنید. یادتان باشد که چراغ‌های سقفی انواع مختلفی دارند و شما بر حسب کاربرد و دیزاین اتاق خواب‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

2-لوستر اتاق خواب

1-چراغ سقفی اتاق خواب

 

استفاده از لوستر یکی از گزینه‌های رایج برای اتاق خواب است. شما می‌توانید به کمک لوستر اتاق خواب، ظاهر جذابی برای آن ایجاد کنید. معمولا حجیم بودن لوستر و تعداد سرپیچ‌های آن باتوجه به نیاز فضا انتخاب می‌شود.  اگر چندان احتیاجی به نور زیاد در اتاق خواب ندارید، حتما از لوسترهای کم شاخه استفاده کنید. این روزها لوسترهای مدرن با متریال‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که می‌توانید به کمک آن فضای خاص و جذابی خلق کنید.

 

3-چراغ های دیواری یا دیوار کوب اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

نوع دیگری از نورپردازی که میتوان از آن بهره برد؛ چراغ های دیواری هستند. این نوع نورپردازی زمانی که شما به چراغ های سقفی دسترسی ندارید بسیار کاربرد دارند و نور آن ها از نوع تاکیدی است مثلا زمانی که یک تابلوی نقاشی روی دیوار دارید از این نوع نورپردازی در بالای تابلو استفاده کنید تا توجه را به سمت تابلو ببرید. به گونه ای میتوان گفت این نوع نورپردازی حالتی تزیینی دارد و برای برجسته کردن قسمت خاصی از دیوار نیز کاربرد دارد. دیوار کوب اتاق خواب امکان ایجاد فضای کلاسیک یا مدرن را فراهم می‌کند. همه چیز در نهایت به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد. پس سعی کنید بهترین دیزاین و اکسسوری را برای نورپردازی اتاق خواب انتخاب کنید.

 

4-آباژول اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

یکی از گزینه هایی که در مورد نورپردازی اتاق خواب مورد توجه است نورپردازی در کنار تخت خواب است. قراردادن چراغ بر روی میزکنارتخت بخصوص در شب به اتاق خواب زیبایی میبخشد همچنین سبکی کلاسیک دارد و حس تعادل و تقارن را ایجاد میکند. این گزینه برای افرادی که عادت دارند در شب با نور بخوابند مناسب است زیرا نور اینگونه چراغ ها کم و آزار دهنده نیست. معمولا آباژور می‌تواند فضایی رویایی، شیک و جذاب خلق کند. استفاده از آباژور مطابق با سبک دکوراسیون اتاق خواب، بهترین فکر است. سعی کنید شیلد آباژور را مطابق با رنگ‌هایی که در دیزاین اتاق خواب استفاده شده‌اند انتخاب کنید. بهره گرفتن از نور شیک و جذاب آباژور برای نورپردازی اتاق خواب کوچک نیز مناسب است. اگر قصد ندارید روشنایی زیادی در اتاق خواب ایجاد کنید از چراغ های (آباژور) ایستاده استفاده کنید. بدلیل ساختار این نوع چراغ ها از لامپ هایی با Wattage(وات) بالا در آن استفاده میکنند و این ویژگی آن ها باعث می شود دیگر نیازی نباشد از چندین چراغ در فضا استفاده شود.

 

حتما بخوانید: 20 طراحی نورپردازی اتاق غذاخوری و آشپزخانه مدرن

 

5-چراغ آویز اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

استفاده از چراغ آویز گزینه‌ای جذاب برای اتاق خواب است. علاوه بر نورپردازی روی میز کنار تخت میتوان از نورهای آویزی استفاده کرد که ظاهری ساده و مینیمالیست دارند. به عکس زیر نگاه کنید از هیچ چراغی روی میز در کنار تخت استفاده نکرده و بجای آن از نورپردازی آویزی برای اتاق خواب خود استفاده کرده است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از چنین چراغی، ظاهر اتاق را متحول کنید و ساختاری شیک در آن ایجاد کنید. یادتان باشد که انتخاب چراغ آویز، باید مطابق با سبک چیدمان دکوراسیون اتاق خواب باشد.

 

6-لوستر عنکبوتی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

نوع دیگری از نورپردازی که اسمش(عنکبوتی)  آن را از فرمی که دارد گرفته است، به اتاق خواب ظاهری مدرن میبخشد. با پخش نور در زاویه های مختلف زیبایی اتاق خواب را دوچندان میکند؛ و هم چنین قابلیت تنظیم شدن دارد مثلا: تنظیم شدن نور برا مطالعه در شب. معمولا از این مدل لوستر، در فضاهایی با دکوراسیون مدرن استفاده می‌شود. ظاهر خاص این سبک نورپردازی برای اتاق خواب اسپرت نیز مناسب است. پس می‌توان گفت که نورپردازی اتاق خواب پسرانه  و دخترانه، با کمک لوستر عنکبوتی بسیار جذاب است. سعی کنید برای انتخاب این سبک لوستر، فضا و متراژ را درنظر داشته باشید و تنها اگر کاربرد مناسبی برای فضای شما دارد، از آن استفاده کنید.

 

7-پنل نورانی دیواری اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

یکی از جدیدترین انواع المان‌های نور پردازی اتاق خواب و سالن پذیرایی، پنل نورانی است. به کمک این مدل پنل‌ها می‌توانید نور غیرمستقیم و زیبایی در فضا ایجاد کنید. این سبک نورپردازی به شکل غیرمستقیم عمل می‌کند. همیشه نور در فضای زیرین یک صفحه دکوراتیو قرار می‌گیرد. عموما نور از لا به لای طرح و نقش پیش بینی شده صفحه رویی عبور می‌کند و ساختاری شیک و جذاب پدید می‌آورد. اگر هدف شما استفاده از چنین سبکی از نورپردازی است، باید حتما از ترکیب آن استفاده کنید. چرا که میزان تامین نور موردنظر برای یک اتاق خواب، حد استانداردی است که با استفاده از پانل های نورانی به آن دست پیدا نمی‌کنید. پس سعی کنید حتما دکوراسیون اتاق خواب را مطابق با طرح و نقش این پانل‌ ها بچینید و فضایی دکوراتیو را رقم بزنید.

 

نورپردازی اتاق خواب عروس و بزرگسال

 نورپردازی اتاق خواب

 

اگر می‌خواهید زیباترین نورپردازی اتاق خواب عروس یا بزرگسال را انجام دهید، باید ابتدا به نور اصلی بپردازیم  همیشه خوب است یک چراغ سقفی در اتاق خواب وجود داشته باشد که نور عمومی اتاق خواب را فراهم کند. پس حتما یک نور مناسب در مرکز اتاق خواب تدارک ببینید. معمولا استفاده از لوستر و چراغ سقفی برای این نواحی پیشنهاد می‌شود. در بعضی مواقع، اگر سقف ساده نباشد، می‌توانید از نور مخفی نواری در آن استفاده کنید یا هالوژن‌های شیک و جذابی برای زیبایی بیشتر سقف اتاق خواب انتخاب کنید. استفاده از سقف ستاره ای نیز، گزینه مطلوب است تا ظاهر جذابی به اتاق خواب ببخشد. اگر بخواهید ظاهر خاصی برای سقف اتاق خواب ایجاد کنید، استفاده از نورپردازی اتاق خواب با ال ای دی گزینه مطلوبی است. نورپردازی اتاق خواب با ال ای دی به شما اجازه می‌دهد تا به وسیله کنترل، میزان نور و رنگ آن را تنظیم کنید و امکانات جذابی برای اتاق خواب‌تان فراهم کنید.

 

نورپردازی اتاق خواب کودک

 

اگر بخواهید فضای اتاق خواب کودک را نورپردازی کنید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. هرچند نورپردازی اتاق خواب با ریسه جذاب است، اما ریسه‌هایی با نور زیاد و چشمک زن ریسک آسیب بینایی کودک را افزایش می‌دهد. یادتان باشد که برای نورپردازی اتاق خواب کودک، ابتدا باید سلامت را در اولویت قرار دهید. سعی کنید از نور ملایم در اتاق خواب کودک استفاده کنید. اگر فرزندتان دختر است، از اکسسوری‌های نورانی ملایم با رنگ صورتی و دخترانه استفاده کنید و اگر کودک‌تان پسر است، حتما از اکسسوری‌های نورانی با رنگ پسرانه بهره ببرید. دیزاین اتاق کودک باید دارای آرامش مطلوبی باشد، نور کافی در اتاق می‌تواند بهترین گزینه باشد. پس سعی کنید مطابق با دکوراسیون اتاق خواب، امکانات موجود، نور طبیعی پنجره و مواردی از این دست، اقدام به تزیین اتاق خواب کودک کنید.

 

حتما بخوانید: لوستر اشپزخانه جدید 2021 [لوستر کریستالی و مدرن]

 

تعیین عملکرد نورپردازی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

همانطور که برای انتخاب نوع نورپردازی باید فکر میکردید برای تعیین عملکرد نورپردازی اتاق خواب نیز باید وقت بگذارید و تعیین کنید اتاق خواب شما به چه نورپردازی هایی نیاز دارد. مثلا: شما در اتاق خوابتان میزکاری موجود است و برای آن به یک چراغ مطالعه نیاز دارید یا برای تابلویی که در گوشه ای از دیوار وجود دارد چراغ دیواری مناسب است. در گوشه ای از اتاق خوابتان یک صندلی به همراه کتابخانه ای قرار دارد در این حالت شما بهتر است از آباژور ایستاده استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی که به اتاق بدهد نورمناسب برای مطالعه را فراهم کند. اگر عادت دارید در هنگام شب در رختخواب کتاب بخوانید چراغ های روی میز کنار تخت بهترین گزینه هستند اما به این نکته توجه کنید که چراغ هایی که ارتفاع آن ها قابلیت تنظیم دارند برای اینکار بهترین گزینه هستند؛ متناسب با ارتفاعی که شما برای خواندن نیاز دارید تنظیم می شوند و سایه ای ایجاد نمیکنند.

 

میزان نورپردازی اتاق خواب

 نورپردازی اتاق خواب

 

میزان نورپردازی اتاق خواب در کنار عملکرد و نوع نورپردازی اهمیت دارد. همانطور که در بالا هم گفته شد در بسیاری از خانه های مدرن امروزی اتاق خواب به اتاقی برای تفریح، ورزش، مطالعه، تماشای تلویزیون و کار شده است. و هر کدام از این فعالیت ها خود به میزانی معین از روشنایی نیاز دارند. مثلا: اگر اتاق خواب محلی برای کار و مطالعه شما است باید توجه کنید که در کنار نور عمومی که در اتاق قرار می دهید یک لایه نورپردازی دیگری هم در کنار میز کارتان قرار بدهید؛ این نورپردازی مخصوصا در شب خیلی مورد نیاز شما است.

اگر دقت کرده باشید معمولا بر روی آینه های میزهای آرایش تعداد زیادی لامپ وجود دارد زیرا روشنایی بالا میتواند روی بهتر آرایش کردن تاثیر بگذارد. پس اگر شما نیز در اتاق خوابتان میز آرایش دارید به نورپردازی آن توجه کنید. علاوه بر میزآرایش، کمد لباس های خود را فراموش نکنید! مطمئن شوید میزان نور کافی برای انتخاب لباس و پوشیدن آن در فضا وجود دارد. 

در کنار میزان نورپردازی مصنوعی باید به نورپردازی طبیعی هم توجه کنید. میتوانید این سوال ها را از خودتان بپرسید: نورطبیعی در ساعات مختلف از روز در اتاق شما به چه شکل است؟ چه زمانی بیشترین وقت را در اتاق خواب صرف میکنید؟ معمولا در حال انجام چه کاری هستید؟ میزان نور طبیعی بر روی انتخاب نور مصنوعی اتاق خواب شما تاثیر گذار است.  

 

سبک اتاق خواب شما برای نورپردازی

 نورپردازی اتاق خواب

 

نورپردازی عاملی مهم است که بر روی سبک اتاق خواب تاثیر میگذارد. سعی کنید دو موضوع را در کنار هم ببینید تا بهترین نتیجه را از چیزی که می خواهید بگیرید. به عنوان مثال: سبک اتاق خواب شما کاملا صنعتی است، رنگ های موجود در اتاق سیاه و سفید، کف آن از بتن است در این حالت نورپردازی و حتی انتخاب خود چراغ نیز باید به سبک صنعتی باشد. در مثالی که زده شد رنگ اتاق هم گفته شد پس رنگ هم بر روی نورپردازی تاثیرگذار است و تم رنگی اتاق خواب اهمیت دارد و چشم ما به کمک نور میتواند رنگ را درک کند. اتاق خوابی که دارای رنگ روشنی است به نور کمتری نیاز دارد و بالعکس اتاق خوابی که رنگ تیره ای دارد نیاز به نور شدید تری دارد. ناگفته نماند که در اینجا هم نور طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. راحت تر بتوان گفت: نورپردازی را به سمت سبک اتاق خواب خود بکشید.

به کلیدهای برق چراغ ها هم توجه کنید و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید. همه ی ما یکبار این موضوع را تجربه کرده ایم وقتی که با کلی خستگی طی روز برای خواب وارد تخت خواب شده ایم و خاموش کردن چراغ را فراموش کرده ایم و این اتفاق دردناکی هست. پس به کلیدهای برق هم به اندازه نورپردازی اهمیت بدهید.

 

ایده نورپردازی اتاق خواب

با مشاهده عکس‌های برگزیده‌ای که در ادامه قرارداده ایم، می‌توانید ایده بگیرید و بهترین دکوراسیون اتاق خواب را بچینید. یادتان باشد که استفاده از این ایده‌ها، خلاقیت شما را تقویت می‌کند.

 

 نورپردازی اتاق خواب

جذاب ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ های سقفی ساده با حباب گرد شیشه ای شفاف مناسب کناره های تخت خواب

 

 نورپردازی اتاق خواب

شیک ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک لوستر ساده چوبی با طرح خاص مناسب استفاده در دکوراسیون مدرن و روستیک جذاب

 

 نورپردازی اتاق خواب

لوکس ترین و شیک ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک لامپ هالوژن سقفی در اتاق خواب، چراغ آویز در بالای تخت  و  نور مخفی سقفی با رنگ مایل به زرد

 

 نورپردازی اتاق خواب

جدید ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ مطالعه دکوراتیو در جایگاه استفاده به عنوان آباژور از جنس فاز با رنگ مشکی مناسب دکوراسیون خاص

 

 نورپردازی اتاق خواب

شیک ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک نورپردازی هالوژن سقفی، لوستر چند شاخه مدرن و دیوار کوب های ساده و شیک در اطراف تخت خواب

 

 نورپردازی اتاق خواب

زیبا ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ های آویز مشکی رنگ با استایل خاص و شیک مناسب استفاده در دکوراسیون مدرن و روستیک 

 

 نورپردازی اتاق خواب

ساده ترین و شیک ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ های آویز از سقف به همراه حباب شیشه ای بزرگ با رنگ مایل به آبی مناسب دیزاین مدرن و جذاب 2022

 

 نورپردازی اتاق خواب

ساده ترین و ارزان ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک نو هالوژن سقفی و نور مخفی استفاده شده در دیزاین سقف جهت نوردهی مطلوب با کمک آباژور ایستاده ساده و کلاسیک

 

 نورپردازی اتاق خواب

خاص ترین و مدرن ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ آویز از سقف جهت ایجاد فضای دکوراتیو به کمک لامپ ادیسونی شیک و جذاب 2022

 

 نورپردازی اتاق خواب

ساده ترین و شیک ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک دیوار کوب ساده و شیک طلایی رنگ قابل تنظیم جهت نوردنی مطلوب در کناره های تخت خواب

 

 نورپردازی اتاق خواب

جدید ترین و ساده ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک دکوراسیون شیک ایجاد شده با چراغ های سقفی دارای حباب ساده و لامپ هالوژن سقفی بسیار شیک 

 

 نورپردازی اتاق خواب

خلاقانه ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک استفاده از چراغ سقفی فلزی با استایل خاص و مدرن در کنار آباژور طرح چراغ مطالعه بزرگ به شکل ایستاده

 

 نورپردازی اتاق خواب

جذاب ترین و شیک ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک آباژورهای ساده و شیک در کناره های تخت خواب و لوستر عنکبوتی برای نوردهی بهتر مناسب فضای مدرن و خاص

 

 نورپردازی اتاق خواب

زیبا ترین و خاص ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک چراغ های آویز چندتایی در کناره های تخت خواب با استایل شیک و کرومی مسی و بهره گیری از نور طبیعی

 

 نورپردازی اتاق خواب

خلاقانه ترین و شیک ترین ایده طراحی نورپردازی اتاق خواب به کمک استفاده از چراغ آویز سقفی ساده و جذاب به همراه نور هالوژن های سقفی مناسب دکوراسیون مدرن و شیک

 

خلاصه مطلب

نورپردازی اتاق خواب به شما کمک می‌کند تا فضایی دلنشین و رویایی داشته باشید. نور در فضا معجزه می‌کند و ساده‌ترین دکوراسیون را، تبدیل یه زیباترین آن می‌کند. پس سعی کنید باتوجه به نکاتی که در بالا اشاره شد، بهترین و مناسب‌ترین دیزاین را انتخاب کنید. شناخت انواع نورپردازی به شما کمک می‌کند تا تصمیم مناسب تری بگیرید. شما باید این را از بسازوبچین به یاد داشته باشید که اتاق خواب با هر نوع سبکی که سلیقه شماست فضایی است که قرار است شما را به آرامش برساند. و نورپردازی عاملی مهم برای رسیدن به آرامش است.  

انتخاب شما چه مدل نورپردازی برای اتاق خواب است؟

حتما نظرتان را برای ما کامنت کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید