ساندویچ پانل چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله به معرفی ساندویچ پانل پرداخته‌ایم.

ساندویچ پانل چیست و چرا توصیه می‌کنیم به جای مصالح سنتی و گران قیمت ساختمانی، از این متریال نوین و سبک ساختمانی استفاده کنید؟ ساندویچ پانل‌ها ساختاری سه لایه و انواع بسیار متفاوتی دارند. ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل کلین روم (اتاق تمیز)، ساندویچ پانل سردخانه ای و ساندویچ پانل سوله جزو پرکاربردترین انواع پانل‌های ساندویچی هستند. 

 

هر یک از ساندویچ پانل های فوق، کاربردهای مشخصی دارند به همین خاطر بدیهی است که هر یک از این دسته‌های اصلی مجددا به زیردسته‌هایی تقسیم شوند. اگر قصد خرید ساندویچ پانل دارید ابتدا باید با تمامی انواع این پانل‌ها آشنایی داشته باشید. در این مقاله تصمیم گرفتیم با معرفی انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری، خرید این متریال ساختمانی را برایتان ساده‌تر کنیم. اگر می‌خواهید با پرداخت هزینه کمتر، صاحب یک سازه مقاوم‌ و مستحکم‌تر شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع ساندویچ پانل دیواری؛ دیوارهایی پیش ساخته و بسیار مقاوم

به محض اینکه از مصالح پیش ساخته ساختمانی صحبتی به میان می‌آید عده‌ای ممکن است تصور کنند این مصالح قرار است با یک باد نسبتا تند فرو بریزند! تصورات غلطی که راجع‌به مصالح پیش ساخته دارید را دور بریزید. ساندویچ پانل‌های دیواری جایگزین دیوارهای سنگین، پرخطر و پرهزینه آجری و سنگی می‌شوند. در صورت وقوع حادثه‌ای چون زمین لرزه یک دیوار آجری خسارت بیشتری وارد می‌کند یا یک دیوار پیش ساخته سبک؟

ساندویچ پانل دیواری که خود دارای انواع گوناگونی است، از یک لایه عایق از جنس پلی اورتان، پلی استایرن یا پشم سنگ تولید شده است. دو لایه دیگر، از جنس فلزهایی چون آلومینیوم، آلوزینک یا گالوانیزه هستند که دو طرف لایه عایق را می‌پوشانند. کاربری ساندویچ پانل دیواری تعیین می‌کند که کدام جنس لایه عایق و ورق فلزی مناسب‌تر است. انواع ساندویچ پانل‌های دیواری عبارتنداز:

 

ساندویچ پانل دو رو ورق دیواری

ساندویچ پانل دو رو ورق دیواری ساندویچ پانلی است که هر دو طرف لایه عایق، ورق فلزی قرار گرفته است. همان‌طور که کمی پیش گفته شد این ورق‌ها ممکن است از جنس آلومینیوم، آلوزینک یا گالوانیزه باشند. کدام ورق را انتخاب کنیم بهتر است؟ بستگی به بودجه و کاربرد ساندویچ پانل مورد نظر دارد.

 

ساندویچ پانل پیچ پنهان دیواری

ساندویچ پانل پیچ پنهان دیواری یکی دیگر از انواع پانل‌های دیواری است که به دلیل پیچ پنهان بودن، ظاهر زیبایی دارد. نحوه نصب ساندویچ پانل‌ها بسیار مهم است. ساندویچ پانل‌هایی که به صورت پیچ مخفی تولید می‌شوند، برای نصب در محل‌هایی که ظاهر ساندویچ پانل مهم است، بسیار مناسب هستند. 

 

ساندویچ پانل یک رو ورق دیواری

پانل

 

گاهی اوقات برای کاهش هزینه‌های مربوط به خرید ساندویچ پانل، می‌توان آن را به صورت یک رو ورق سفارش داد. به این صورت که یک روی پانل که به سمت بیرون است و نیاز به مقاومت بیشتری دارد از جنس ورق های فلزی، و روی دیگر که به سمت داخل سازه است از جنس کاغذ، نایلون و... است. 

 

ساندویچ پانل سقفی؛ پوششی برای سقف سازه‌ها

از ساندویچ پانل سقفی برخلاف پانل‌های دیواری نمی‌توان صرفا به عنوان ساخت سقف استفاده کرد. این پانل‌ها به منظور عایق سازی و پوشش سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از هر مصالحی که برای ساخت سقف استفاده شود، هزینه‌ای جداگانه باید برای عایق سازی سقف پرداخت کنید. در حالی که ساندویچ پانل سقفی، هم سقف را مقاوم و هم عایق می‌کنند. این نوع پانل نیز دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

ساندویچ پانل شادولاین سقفی 

ساندویچ پانل شادولاین نوعی ساندویچ پانل سقفی است که دارای ظاهری زیبا و مانند سقف های شیروانی است. این پانل‌ها با عایق پلی یورتان PIR یا PUR، با عایق پشم سنگ و با عایق پلی استایرن تولید می‌َشوند. شما به دلخواه خود می‌توانید این ساندویچ پانل سقفی را با تزریق دو لبه و بدون تزریق دو لبه سفارش دهید. 

 

ساندویچ پانل پلی یورتان سقفی

ساندویچ پانل پلی یورتان یکی از بهترین انواع ساندویچ پانل سقفی است چراکه پلی یورتان جزو عایق‌های باکیفیت به شمار می‌رود. هر جایی که بحث جلوگیری از هدررفت انرژی مطرح باشد، بهتر است از این پانل برای عایق سازی سقف استفاده شود. 

 

ساندویچ پانل سقفی پشم سنگ 

ساندویچ پانل سقفی پشم سنگ نوعی دیگر از انواع پانل‌های سقفی است که در لایه عایق آن‌ها از پشم سنگ استفاده شده است. پشم سنگ ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی دارد به همین خاطر در محل‌هایی که امکان وقوع آتش سوزی بیشتر است، بهتر است از این پانل برای عایق سازی سقف استفاده کنید.

 

ساندویچ پانل پلی استایرن سقفی

علاوه بر پلی یورتان و پشم سنگ از نوعی ماده عایق دیگر برای عایق سازی سقف استفاده می‌شود که با عنوان پلی استایرن شناخته می‌شود. پلی استایرن نسبت به پلی یورتان قدرت عایق کنندگی کمتری دارد. به همین خاطر اگر عایق بودن صددرصدی سقف برایتان در اولویت نیست و می‌خواهید هزینه کمتری برای خرید ساندویچ پانل سقفی بپردازید، می‌توانید از این نوع پانل استفاده کنید. 

 

ساندویچ پانل سردخانه ای

در تقسیم بندی کلی ساندویچ پانل‌ها، ساندویچ پانل سردخانه ای نوعی دیگر از انواع پانل‌های ساندویچی است که برای عایق سازی دیوارهای سردخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت ساندویچ پانل سردخانه ای با ساندویچ پانل دیواری معمولی، در ضخامت پانل‌ها است. از آنجایی که در سردخانه‌ها باید از ورود و خروج هوا جدا جلوگیری کرد، دیوارها و سقف سردخانه باید قدرت چند برابری در عایق کنندگی داشته باشند. بنابراین باید از پانل‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده شود که به این منظور ساندویچ پانل سردخانه ای تولید و به بازار عرضه می‌شود. 

 

ساندویچ پانل کلین روم

ساندویچ پانل کلین روم

 

نوعی دیگر از انواع ساندویچ پانل، ساندویچ پانل‌های اتاق تمیز هستند. اتاق‌هایی که برای انجام تحقیقات دارویی، ساخت دارو و واکسن، در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و... قرار دارند نباید هیچگونه ارتباطی با محیط بیرون داشته باشند. برای عایق سازی این فضاها از نوعی ساندویچ پانل با عنوان ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز استفاده می‌شود. نوع لایه عایق و جنس ورق‌های این پانل را نیز به دلخواه می‌توانید انتخاب کنید.

 

ساندویچ پانل های خاص

نوع دیگری از انواع ساندویچ پانل‌ها وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را در دسته بندی‌های فوق جای داد. عموما به این نوع پانل‌ها که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، ساندویچ پانل‌ خاص گفته می‌شود که می‌توانید از همان کارخانه مربوطه خریداری کنید. مزیت بزرگ این متریال پیش ساخته این است که می‌توانید طبق بودجه و ویژگی‌های مورد نیاز خود، ساندویچ پانل را سفارش دهید. بنابراین صرفا محدود به یک نوع متریال نیستید و می‌توانید آن را طبق کاربری مورد نیاز خود سفارش دهید. 

برچسب ها:
رپورتاژ آگهی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید