مراحل ساخت ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

مراحل ساخت ساختمان چیست؟ اگر قصد ساخت ساختمان را دارید و از مراحل آن اطلاع ندارید این مطلب را تا انتها بخوانید.

ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین صنعت‌‌های دنیاست یا به قول کارشناسان امروزی صنعتی پیشران است، یعنی ساخت یک سازه به دلیل استفاده از مصالح، همزمان روی چندین حوزه‌ی اقتصادی نظیر چوب، فلزات، سیمان و غیره تاثیر دارد. حال سوال اینجاست که برای ساخت یک ساختمان چه مراحلی را باید طی کرد؟

در این بلاگ می‌خواهیم شما را با مراحل ساخت یک خانه یا ساختمان آشنا کنیم، پس به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا جواب بسیاری از سوالات خود را بگیرید.

 

1- خرید زمین مناسب، اولین قدم برای شروع ساخت ساختمان

خرید زمین یکی از مهم‌ترین مراحل ساختن یک خانه است، در واقع بیشتر ارزش یک ساختمان را منطقه‌ای که زمین شما درآن قرار دارد تعیین می‌کند، چیزی که امروزه بسیار مشهود است و ما شاهد اختلاف قیمت بسیار بالا در مناطق شهری مانند تهران هستیم.

 رک به شما بگوییم، تا زمین مناسبی متناسب با پروژه‌ی ساختمانی خود پیدا نکردید برای ساخت خانه دست نگه دارید!

 

2- نقشه برداری و گرفتن مجوز برای ساخت

دریافت مجوز ساخت نیز یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت یک سازه است، برای اخد پروانه‌ی ساخت باید مراحل زیر را انجام دهیم:

  • مراجعه به شهرداری برای ارائه‌ی اسناد مالکیت و پرداخت عوارض
  • بازدید نمایندگان شهرداری از ملک و تعیین تعداد طبقات ساختمان
  • طراحی نقشه توسط معمار
  • پرداخت هزینه‌ی تراکم

در صورتی مراحل ذکر شده طبق قانون درست انجام شده باشد پروانه‌ی ساخت برای شما صادر می‌شود و دراین صورت شما می‌توانید ساخت خانه‌ی خود را شروع کنید.

 

نقشه خانه ساختمان

 

فرض کنید می‌خواهید یک خانه برای خود تهیه کنید، بعد از انتخاب منطقه‌ی ساختمان باید به بازید از آن خانه بپردازید و اگر نقشه‌ و دیزاین خانه برای شما قابل پسند بود وارد مرحله‌ی بعد می‌شوید ولی در غیر این صورت از خرید آن خانه منصرف می‌شوید.

بنابراین باید برای طراحی یک نقشه‌ی خوب برای ساختمان خود به سراغ یک متخصص نقشه‌برداری بروید.

 

3- گودبرداری و پی‌سازی ساختمان

به برداشتن حجم زیادی از خاک زمین اولیه گودبرداری گفته می‌شود، این عملیات با تا جایی انجام ‌می‌شود که شما به یک عمق زمین با استحکام بالا رسیده باشید؛(معمولا هرچه ارتفاع سازه بیشتر باشد به عمق بیشتری را گودبرداری می‌کنیم) در صورت انجام این کار می‌توانید مرحله‌ی پی‌سازی را آغاز کنید.

پی‌سازی عملیاتی است که به منظور افزایش استحکام ساختمان انجام می‌شود، با انجام این مرحله، بارهای وارده به سازه به زمین منتقل می‌شود.(البته روش پی‌سازی یا فوندانسیون به نوع زمین و خاک آن بستگی دارد)

 

4- آرماتور بندی ساختمان

پس از انجام عملیات پی‌ریزی نوبت به آرماتور بندی ساختمان می‌رسد، هدف اصلی از انجام این عملیات افزایش مقاومت کششی سازه مانند مقاومت در برابر زلزله  است.

 

ساختمان

 

نحوه‌ی انجام این مرحله نیز بدین صورت است که میلگردها به وسیله‌ی جوش یا بست فلزی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند،این کار باعث می‌شود بیشتر نیروهای کششی موجود به میلگردها وارد شود نه به بتن‌ها. باید توجه داشت که مرحله‌ی آرماتوربندی بسیار برای مقاومت ساختمان حائز اهمیت است به همین دلیل نباید خطایی در آن صورت بگیرد.

 

5- قالب‌بندی و بتن ریزی

قالب بندی قبل از عملیات بتن ریزی صورت می‌گیرد تا قبل از شکل‌گیری بتن نظم آن حفظ شود؛ قالب‌های مورد استفاده می‌تواند از جنس پلاستیکی یا چوبی باشد.( لازم به ذکر است که درون قالب باید قبل از بتن ریزی چرب شود تا حالت چسبندگی میان بتن و قالب شکل نگیرد)

پس از اتمام قالب بندی عملیات بتن ریزی شروع می‌شود و پس از پایان بتن‌ریزی و شکل گرفتن آن، قالب‌ها جدا می‌شوند.

 

6- اسکلت‌بندی

پس از شکل‌گیری قالب اسکلت بندی آغاز می‌شود، اسکلت‌بندی ساختمان به دو صورت بتنی و فلزی می‌تواند انجام شود. اسکلت فلزی مزیت‌های زیادی دارد اما به دلیل هزینه‌ی بالا بیشتر سازندگان تمایل به استفاده از اسکلت بتنی دارند.

 

7- اجرای سقف ساختمان

سقف ساختمان بیشتر نقش جداکنندگی طبقات را دارد که بعد از انجام فرآیند اسکلت‌بندی ساختمان باید اجرا شود. سقف‌ها انواع مختلفی دارند اما بد نیست که به طور مختصر با یکی از انواع سقف‌ها آشنا شوید؛ یعنی سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یکی از سقف‌های پرکاربرد است که همانطور از اسمش پیداست به طور عمده از دو بخش تیرچه و بلوک تشکیل شده است. اگر بخواهیم با دقت بررسی کنیم در واقع سقف تیرچه بلوک از اجزای زیر تشکیل شده است.

تیرچه

تیرچه سازه‌ای است پیش ساخته که از فولاد و بتن تشکیل شده است، وظیفه‌ی اصلی تیرچه انتقال بارهای وارده از سقف به تیرهای اصلی است. در حال حاضر دو نوع تیرچه در صنعت عمران مورد استفاده می‌شود یعنی تیرچه بتنی و تیرچه‌ فلزی یا جان باز.

تیرچه‌ها عمدتا در دو مرحله تحت بارگذاری قرار می‌گیرند:

الف) تیرچه‌ها هنگام حمل و نقل بار حاصله از وزن خود و در زمان اجرا، وزن مرده‌ی سقف را تحمل کند.

ب) پس از گیرش بتن پوششی روی بلوک‌ها و همچین بعد از جمع آوری شمع‌ها، تیرچه‌ها به عنوان یک عضو خمشی نیروها را تحمل می‌کنند.

 

تیرچه بتنی

 

بلوک

بلوک هم یکی از اجزای تشکیل دهنده‌ی سقف تیرچه بلوک می‌باشد که معمولا از موادی مانند بتن، سفال و یونولیت تولید می‌شود، این عضو نقش پرکنندگی را در سازه دارد و وظیفه‌ای نسبت به تحمل بارهای وارده را ندارد.

 

میلگردهای حرارتی

از این عضو یعنی میلگردهای حرارتی به منظور جلوگیری از تنش‌هایی که با افت و خیز دما ایجاد می‌شود استفاده می‌شود.

 

بتن پوششی

بتن پوششی نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ی سقف تیرچه بلوک است، نحوه‌ی اجرای آن نیز بدین صورت است که پس از جاگذاری تیرچه و بلوک پاشش بتن انجام می‌شود و با گیرش آن مقاطع T شکل تشکیل می‌شود.

 

8- دیوارچینی

این مرحله پس از اجرای سقف صورت می‌گیرد، دیوارچینی به طور عمده با آجر یا با دیوار پیش‌ساخته انجام می‌شود.

 

9- اجرای تاسیسات ساختمانی

پس از دیوار چینی باید تاسیسات ساختمانی مانند لوله‌ی گاز، آب و سیم‌کشی برق تعبیه شود.(در این مرحله سیستم‌های گرمایشی و تهویه نیز باید تعبیه شود)

 

ساختمان

 

10- نصب در و پنجره

در این مرحله نوبت به نصب در و پنجره‌های ساختمانی می‌رسد که بسته به شرایط و سلایق خود می‌توانید انواع از آن را انتخاب کنید.

 

11- کف‌سازی

در این مرحله نیز با توجه به سلیقه‌ی خود انواعی از کف‌پوش‌ها را مانند سرامیک، پارکت و سنگ را انتخاب کنیم.

 

12- کچ‌کاری

پس از تمام شدن مرحله‌ی کف‌سازی باید دیوارها و سقف‌ها گچ‌کاری شود.

 

13- طراحی و اجرای نمای ساختمان

پس انجام تمام مراحلی که تا به الان گفته شد باید طبق سبکی که مد نظر دارید نمای ساختمانی خود را طراحی کنید. از انواع نمای ساختمانی می‌توان به سرامیکی، چوبی و کلاسیک اشاره کرد.

 

تبریک! ساختمان شما آماده شد.

در این بلاگ سعی کردیم شمارا با مراحل ساخت ساختمان آشنا کنیم، امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.

نکته‌ی آخر که لازم است به آن اشاره کنیم این است که در زمینه‌ی مصالح ساختمانی تنوع بسیار زیاد است به عنوان مثال در بخش سقف ما فقط به توضیح سقف تیرچه و بلوک پرداختیم، بنابراین بهتر است در تمامی مراحل ساخت با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید.

لطفا سوالات و نظرات خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
مهندس جان قربان
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

یکی از تولید کنندگان برتر تیرچه شرکت پایدار هست و بنظرم بعد از اون تیرچه پرتو کیفیت خوبی داره

https://partoholding.com/product-category/beam/

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید