تفاوت کفپوش لمینت و پارکت چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مقاله به بررسی تفاوت پارکت و لمینت پرداخته‌ایم.

تعویض پوشش کف، یکی از مهم‌ترین تغییرات در فضای داخلی است که می‌تواند حال و هوای منزل شما را کاملا عوض کند. با انتخاب کفپوش مناسب، می‌توانید فضای داخلی را به فضایی گرم‌تر و صمیمی‌تر تبدیل کنید. در بین کفپوش‌های موجود در بازار، پارکت چوبی و لمینت طرفداران زیادی دارند. اما مساله‌ای که بیشتر افراد با آن درگیر می‌شوند این است که پارکت بهتر است یا لمینت؟

از این رو لازم است با تفاوت کفپوش لمینت و پارکت آشنا شویم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با کفپوش پارکت و لمینت بیشتر آشنا شویم و تفاوت‌های آن‌ها را ببینیم.

 

پارکت چیست

کفپوش پارکت از چوب‌های مختلفی همچون بلوط، کاج، بامبو، افرا و زبان گنجشک تهیه می‌شود. پارکت صفحات نازک، مسطح و تخت چوب است که برای پوشش کف استفاده می‌شود.

وجود تنوع در طرح‌های پارکت، به علت تفاوت در چوب اولیه به کار رفته در ساخت آن‌هاست. چوب‌های متفاوت طرح و بافت متفاوتی دارند و در نتیجه الوارهای آن‌ها رنگ و بافت متفاوتی پیدا خواهند کرد. همچنین تفاوت در نوع چوب اولیه سبب شده تا قیمت نهایی پارکت‌ها متفاوت باشد.

پارکت به دلیل اینكه از چوب طبیعی تشکیل شده است به آب حساس بوده و تماس با آب باعث متورم شدن آن می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن پارکت نباید از آب یا پارچه خیس استفاده کرد.

 

جدیدترین پارکت چوبی 2021

جدیدترین پارکت چوبی نصب شده در فضای نشیمن

 

شیوه نصب پارکت

برای نصب پارکت، نصاب ابتدا باید زیر کار را به خوبی صاف کند. سپس زیر کار را فوم می‌گذارد، تا هم پارکت به خوبی نصب شود و هم عایق صدا و حرارت باشد. در مرحله بعد چسب مخصوص را زیر آن می‌زند و سپس ورق‌های پارکت را به زمین می‌چسباند. البته اگر پارکت‌ها امکان قفل شدن در یکدیگر را داشته باشند، نحوه عملکرد تغییر خواهد کرد. در نهایت روی صفحات پارکت را ساب می‌زند و با لاک درزهای آن را می‌پوشاند.

 

نصب پارکت چوبی

چسباندن پارکت چوبی شیاردار به سطح زمین با زاویه 90 درجه

 

چسب زنی و نصب پارکت چوبی

چسب زنی و نصب پارکت چوبی روی سطح زمین توسط نیروی متخصص

 

لمینت چیست

لمینت (Laminate) در لغت به معنای ساخت یک متریال از لایه‌های مختلف است. لمینت از جنس HDF، یعنی از الیاف فشرده (Hard Density Fiberboard) ساخته می‌شود. لایه‌های مختلف لمینت وظایف متفاوتی دارند.

  • لایه ابتدایی

این لایه یک لایه محافظتی برای حفظ لمینت در برابر ضربه و رطوبت است.

  • لایه دکوراتیو

این لایه که لایه طرح نیز نام دارد، جنس آن از کاغذهای ملامینه است و توسط دستگاه تولید می‌شود. نقش و نگار چوب را این لایه به HDF می‌دهد.

  • لایه اصلی (HDF)

لایه اصلی در واقع هسته این محصول است و از مواد HDF ساخته شده است. متاسفانه برخی کارخانه‌ها این لایه را از MDF می‌سازند که مقاومت آن بسیار پایین است.

  • لایه تحتانی

این لایه از ترکیب رزین و یک لایه عایق تشکیل شده است و حالتی چسبناک دارد که باعث می‌شود رطوبت کمتر به بخش زیرین نشت کند و همچنین مانع از تا شدن لمینت می‌شود.

 

لایه های مختلف لمینت پارکت

لایه‌های مختلف لمینت پارکت

 

جدیدترین لمینت پارکت 2021

جدیدترین مدل لمینت پارکت نصب شده در فضای مسکونی

 

شیوه نصب لمینت

یکی از مزایای استفاده از لمینت، نصب آسان آن است. نصب لمینت به قدری ساده است که گاهی خود صاحبخانه نیز می‌تواند با کمی تلاش این کار را انجام دهد. هر چند بهتر است از افراد متخصص کمک گرفته شود.

معمولا زیر لمینت از یک لایه فوم برای حفظ کف اصلی از رطوبت و همچنین ایجاد عایق صدا و حرارت استفاده می‌شود. لمینت‌ها دور تا دور و در هر چهار ضلع دارای شیارهایی (کلیک) هستند. در هنگام نصب این شیارها در یکدیگر قفل می‌شوند و یا اصطلاحا کلیک می‌شوند. این کلیک‌ها که انواع متفاوتی دارند، عامل ثابت نگه‌داشتن لمینت روی زمین هستند. به همین دلیل نوع کلیک انتخابی بسیار مهم است.

 

نصب آسان لمینت پارکت

نصب لمینت پارکت و قفل کردن شیارهای آن در هم

 

نصب سریع و آسان لمینت پارکت

شیوه نصب لمینت پارکت توسط نیروی متخصص و کلیک لبه‌ها در هم

 

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

از لحاظ ظاهری کفپوش پارکت چوبی با لمینت بسیار شبیه به هم هستند و باتوجه به پیشرفت ظاهر و عملکرد لمینت، درک تفاوت آن‌ها به طور چشمی، کمی سخت شده است.

لمینت که از چند لایه چوب فشرده ساخته می‌شود، با روکش طرح چوب بسیار شبیه پارکت چوبی است. اما پارکت نمایی زنده‌تر دارد. چون پارکت از چوب‌های طبیعی ساخته شده است، حس گرما و طبیعی بودن را به فضای داخلی می‌دهد. پارکت چوبی قرن‌ها است که در خانه‌ها، به خصوص در خانه‌های مجلل و اشرافی، استفاده می‌شود.

اما اساسی‌ترین تفاوت پارکت و لمینت در قیمت آن‌ها است که به همین دلیل پارکت نوعی کفپوش لوکس محسوب می‌شود و اکثرا لمینت که ارزان‌تر است را انتخاب می‌کنند.

 

حتما بخوانید: انواع پارکت کف خانه (پذیرایی و آشپزخانه منزل)

مقایسه پارکت و لمینت 2021

مقایسه تفاوت ظاهری پارکت چوبی و لمینت

 

حتما بخوانید: مدل های جدید سرامیک طرح پارکت 2021 + قیمت

کفپوش پارکت و لمینت

کفپوش پارکت و لمینت با رنگ و طرح ظاهری مشابه

 

کفپوش پارکت و لمینت 2021

تفاوت ظاهری پارکت چوبی و لمینت با طرح و رنگ مشابه

 

فرق کفپوش لمینت و پارکت از لحاظ کیفیت

مهم‌ترین تفاوت بین پارکت و لمینت، تفاوت در کیفیت آن‌ها است. برای بررسی کیفیت پارکت و لمینت باید به چند آیتم بپردازیم.

  • مقاومت در برابر آب

پارکت چون از جنس چوب طبیعی است، مقاومت خیلی پایینی در برابر آب دارد و باید بلافاصله بعد از خیس شدن، آن را سریعا خشک کنید. همچنین برای تمیز کردن پارکت نمی‌توانید از تی استفاده کنید و آن را باید فقط با مواد مخصوص تمیز کنید.

لمینت باتوجه به ساختار و شیوه ساختی که دارد در برابر آب مقاومت بیشتری دارد. اما باز هم با توجه به اینکه در ساختار لمینت نیز از چوب استفاده شده، در برابر آب کاملا مقاوم نیست.

  • مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

پارکت نسبت به اجسام نوک تیز حساس است و خیلی زود آسیب می‌بیند. اما لمینت مقاومت بهتری در برابر اجسام نوک تیز دارد و سخت‌تر است.

  • دوام پارکت و لمینت

پارکت به دلیل اینکه طبیعی است، دوام و طول عمر بیشتری نسبت به لمینت دارد. در صورتی که اگر از پارکت به خوبی مراقبت شود می‌تواند طول عمری بین 40 تا80 سال داشته باشد. اما عمر مفید لمینت حدود 10 سال است.

در ضمن پارکت به دلیل طبیعی بودنش طرح و نقش خود را به راحتی از دست نمی‌دهد.

 

جدیدترین پارکت چوبی 2021

بهترین نمونه پارکت چوبی با رنگ روشن

 

بهترین نمونه پارکت چوبی

فرایند آماده سازی جدیدترین پارکت چوبی

 

بهترین نمونه کفپوش لمینت 2021

جدیدترین نمونه کفپوش لمینت با تم رنگی تیره برای اتاق خواب

 

حتما بخوانید: 5 نکته انتخاب بهترین کفپوش برای اتاق خواب

بهترین نمونه کفپوش لمینت 2021

استفاده از بهترین نمونه کفپوش لمینت برای حمام

 

سخن آخر

در این مقاله باهم تفاوت لمینت و پارکت را از لحاظ ظاهری و کیفیت بررسی کردیم. اگر شما به دنبال کفپوش لوکس و گران قیمت هستید و می‌توانید به خوبی از آن مراقبت کنید، پارکت گزینه بسیار مناسبی است. اما اگر به دنبال متریال ارزان‌تری هستید و همینطور آسان‌تر برای نگهداری، لمینت برای شما مناسب‌تر است.

پارکت برای کفپوش خانه بهتر است یا لمینت؟

آیا لمینت می‌تواند حس واقعی بودن پارکت را به مخاطب بدهد؟

انتخاب شما بین پارکت و لمینت کدام است؟

از تجربیات خود برای کفپوش در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید