چرا باید از بین مصالح ساختمانی از سنگ برای نما استفاده کنیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چرا باید از بین مصالح ساختمانی از سنگ برای نما استفاده کنیم؟

سنگ ساختمانی

امروزه مصالح سنگی به شکل‌های مختلف و به طور وسیعی در فعالیت های مختلف عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال سنگ‌های ساختمانی از جمله مصالح سنگی به شمار می‌روند که با توجه به ویژگی‌های مطلوب زیادی که دارند کاربرد بسیار گسترده‌ای در معماری و نمای ساختمان‌ها در مناطق شهری دارند. تعاریف گوناگونی برای اصطلاح سنگ ساختمانی توسط محققین مختلف ارایٔه شده است، به عنوان یک تعریف ساده و مختصر می توان اینطور گفت که سنگ ساختمانی سنگی است طبیعی، که پس از استخراج از معدن در اندازه و ابعاد مختلف بریده شده و پس از فرآوری، در قسمت‌های مختلف ساختمان به کار گرفته می‌شود.

 

در مناطق شهری، در کنار مصالح دیگری همچون آجر، بتن، شیشه و ورق های کامپوزیت آلومینیومی، استفاده از سنگ‌های ساختمانی نیز در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها جایگاه خاص و ویژه‌ای در بین مهندسین معمار دارد. هر یک از گروه‌های سنگ‌های ساختمانی دارای ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خاص خود می باشند، لذا در راستای بحث توسعه پایدار برای فضاهای شهری این ضرورت احساس می شود که قبل از استفاده از سنگ‌های ساختمانی در بخش‌های مختلف ساختمان ویژگی های فیزیکی و پارامترهای مکانیکی آنها مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

 

دلایل انتخاب سنگ‌های ساختمانی

از دلایل مناسب بودن سنگ‌ها در نمای ساختمان می‌توان به عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار، مقاومت در برابر رطوبت، تنوع در رنگ و جنس، فراوانی و در دسترس بودن، عمر زیاد، مقاومت در برابر عوامل جوی و شرایط طبیعی، استحکام فشاری، مقاومت در برابر ضربه و سایش و غیره نام برد. سنگ‌های ساختمانی و تزیینی عمده را سنگ‌های آهکی تشکیل می دهند این گونه سنگ ها به دلیل سختی مناسب، قابلیت ساب و برش و تنوع سنگ‌ها، مقاومت خوب، قابلیت استخراج آسان، عدم امکان آلتره شدن و ذخایر زیاد، توانسته‌اند جایگاه خاصی را در سنگ‌های ساختمانی و تزیینی داشته باشند. از جمله عواملی که باعث کاهش دوام و مقاومت سنگ نما می‌شود، تغییرات جوی، باران‌های اسیدی، وزش باد، تغییر شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه می‌باشند. بنابراین ضروری است که تاثیر این عوامل روی سنگ‌های مختلف بررسی شود و مناسب ترین سنگ از لحاظ دوام و مقاومت پیشنهاد گردد. از عوامل موثر بر دوام سنگ انجماد و ذوب آب می‌باشد. آبی که داخل حفرات و ریز ترک‌های سنگ وجود دارد بعد از انجماد حدود 9 درصد افزایش حجم خواهد داشت که باعث اعمال فشار به حفرات و ریز ترک ها می شود. در نتیجه حفرات و ریز ترک ها توسعه بیشتری پیدا می کنند.

انواع سنگ ساختمانی گروه آتی سنگ

 

با توجه به تاثیر شرایط تشکیل سنگ ها بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آن‌ها، انواع مختلف سنگ‌ها از جمله سنگ‌های کربناته، در شرایط مختلف محیطی رفتارهای مقاومتی و دوام داری متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. امروزه از سنگ های کربناته از جمله سنگ مرمریت به طور گسترده به عنوان سنگ تزیٔینی و نما استفاده می شود که در ادامه خصوصیات فیزیکی این سنگ‌ها آورده شده است. سنگ های استخراج شده علاوه بر داخل کشور به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. امروزه با افزایش روزافزون جمعیت بر تعداد خودروها، کارخانجات صنعتی، سیمان سازی، نیروگاه‌ها و... افزوده می‌شود. این تاسیسات منابع تولیدکننده آلاینده‌ها در سطح شهرها، به ویژه کلان شهرها می‌باشند و سهم به سزایی در آلودگی هوا دارند. آلاینده‌های موجود در هوا موثر بر ایجاد باران های اسیدی و محلول های سولفاته در جو هستند.

 

خصوصیات سنگ نمای کربناته براساس استاندارد ASTM

سنگ های آهکی طبق استاندارد ASTM بر حسب وزن مخصوص به سه دسته کم چگالی، چگالی متوسط و چگالی زیاد تقسیم شده است.

 

خصوصیات سنگ مرمریت

 

به طوری که سنگ های آهکی با چگالی 1/76 تا 2/16 را کم چگالی و از 2/16 تا 2/56 را چگالی متوسط و از 2/56 به بالا را چگالی زیاد نامیده و ویژگی های مطلوب آن ها را تعیین کرده اند (حجازی،1374). ویژگی های مطلوب سنگ نمای مرمریت طبق استاندارد ASTM با توجه به کانی اصلی موجود در سنگ به دو گروه کلسیت و دولومیت در آمده است.

 

خصوصیات انواع سنگ مرمریت

 

تنوع عوامل کنترل کننده دوام مصالح طبیعی، پیش بینی رفتار آن‌ها در طول زمان بهره وری با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می سازد. کیفیت و دوام مصالح سنگی، شاید تنها متغیری باشد که بتوان با صحت و دقت مناسب مشخص نمود.

یکی از شرکت‌های پر آوازه ایران در زمینه فراوری و همچنین مشاوره جهت انتخاب بهترین نوع سنگ بر اساس کاربرد شرکت آتی سنگ‌ آرا است که با پیشینه موفق خود توانسته است به برندی مشهور در ایران تبدیل شود. این مجموعه با بیش از ۳۰۰ پرسنل در بخش‌های مختلف فراوری، فروش و مشاوره در تامین سنگ و مشاوره بالاترین سرعت پاسخگویی را دارا می‌باشد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید