راهنمای خرید و نصب لوله داربست

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله به معرفی راهنمای خرید و نصب لوله داربست پرداخته‌ایم.

برخی از تجهیزات پیش پا افتاده ای که امروزه با آن ها سرو کار داریم نقش بسیار مهمی را در زندگی ما بازی می کنند. برای همین ما ناگزیر از خرید داربست هستیم. لوله داربست داربست، از جمله لوازمی است که بدون آن ساختن یک خانه که از ضروری ترین نیاز های بشر است غیر ممکن است.

بسیاری لوله داربست را به عنوان تجهیزاتی که جهت ساخت خانه می باشد می پندارند، این مورد هم درست هست، هم نه. زیرا لوله داربست کاربردها و کارکردهای فراوانی را پیدا کرده است. علاوه بر این که جابجایی در قسمت هایی که امکان استفاده از پله وجود ندارد را آسان می کند و باعث سهولت جابجایی کارگران و مهندسان و کارفرمایان می شود، باعث می شود تا امنیت جانی برای کسانی که مشغول انجام فعالیت هستند، برقرار شود.

 

چرا استفاده از لوله داربست رواج پیدا کرد؟

از آنجایی که در گذشته جمعیت کم بود و مردم مشغول کشاورزی بودند، و بیشتر از زمین به عنوان محلی برای کشت استفاده می شد و محدودیتی برای زمین یا دسترسی به امکانات و نزدیک تر بودن به مرکز شهر و امکانات وجود نداشت، برای همین نیازی به اینگونه محصولات وجود نداشت، رفته رفته با زیاد شدن جمعیت و بوجود آمدن شهرها و ایجاد تمرکز در شهرسازی و جمع شدن امکانات در یک محل خاص، نیاز به ساختن ساختمان هایی با طبقات بیشتر بوجود آمد، ساختن اینگونه ساختمان ها نیاز به ملزومات خاصی داشت، لوله داربست یکی از این ملزومات بود که باعث ایجاد سهولت در جابجایی نفرات و مصالح بین طبقات نقش مهمی را ایفا می کرد.

بدین ترتیب کار کردن در طبقات مختلف بسیار راحت می شد. با استفاده از این لوله داربست ها کارگران می توانستند بسیار راحت در یک طبقه یا در قسمت نمای ساختمان جابجا شوند، یا از طبقه ای به طبقه ی دیگر بروند.

 

لوله داربست چیست؟

پس از مروری به تاریخچه داربست، نگاهی بیاندازیم به ماهیت آن و اینکه چگون تشکیل می شود. لوله داربست فلزی است سخت و فشرده که فلز تحت فشار زیاد قرار می گیرد و استحکام و مقاومت بسیار بالایی پیدا می کند، این فلز که به شکل استوانه است و دیواره آن قطر زیادی نسبت به سایر فلزات این دسته دارد. که بیشتر برای استحکام و مقاومت بالای آن اینگونه طراحی می شود.

معمولا طول آن ها در حدود 6 متر و شهرهای اصفهان و تهران و تبریز بسیار این محصولات تولید و عرضه می شوند.

 

طریقه ساخت

لوله داربست به صورت کاملا حرفه در ذوب آهن اصفهان تولید می شود. پس از ذوب مواد آهن آلات و مواد اولیه مورد نیاز در کوره در قالب های مخصوص ریخته می شود و سپس برای تولید تحت فشار زیادی قرار می گیرد. پس از اینکه حسابی آب دیده شد و پرداخته شد، صیقل داده می شود و سپس برای عرضه به عمده فروشان نیز داده می شود تا مسئولیت فروش و عرضه آن از تولید کننده برداشته شود.

 

کاربردها

لوله داربست بسیاری از مسائل حوزه ساخت و ساز را حل کرده است. از این داربست ها برای هرگونه مرحله ای در ساختمان سازی استفاده می شود. می توان گفت از مرحله پی ریزی، حفاری، کفراژی بندی ، زدن نما در ساختمان و کلیه مراحل مختلف از این نوع داربست ها استفاده می شود. که بسیاری از امورات را تسهیل نموده است، از همین رو می توان لوله داربست را ضروری ترین تجهیزات ساختمان سازی دانست.

 

اجزا و متعلقات

خرید بست داربست

 

لوله داربست دارای اجزای می باشد که کار با این نوع وسیله و ابزار را بسیار راحت تر کرده است، برخی قطعات کوچکی هستند که با اتصال به لوله داربست یا اتصال لوله ها به یکدیگر، مقاومتی بیشتری برای لوله داربست ایجاد می کنند. از جمله این ها می توان به بست چهار پیچ، بست دوپیچ ، بست هاش و اتصال 17 سانتی اشاره کرد.

این تجهیزات کار با داربست را بسیار آسان کرده اند. زیرا کارکردن با آن ها با یک آچار فرانسه ساده است و می توان با یک آچار فرانسه آن ها را سفت یا شل کرد. بسیاری از سرکارگران بدون وجود متخصص می توانند این کار را انجام دهند. برخی  نیز به این کار دلگرام نمی شوند و احساس به وجود مهندسی یا کسی که سال هاست با داربست کار می کند، دارند که این کار را بدون عیب و نقص انجام دهد.

 

بازارها و کارخانه

لوله داربست از جمله صنایع و ابزار آلاتی است که در حوزه صنعتی طبقه بندی می شود، و به صورت عمده خرید و فروش می شود. کارخانه های موجود در اصفهان این محصول را با کیفیت و قیمت مناسبی عرضه می کنند. و به صورت عمده و خریدهای سنگین می توان از این کارخانه ها انجام داد.

در تهران نیز برخی بازارهایی هستند که می توان این محصول را به راحتی تهیه کرد، بازار آهن شادآباد یا شهرک صنعتی ولیعصر از جمله بازارهای عرضه این محصول می باشند که با قیمت مناسب می توان این محصول را تهیه و با حمل و نقل خود شرکت ها تا محل مورد نظر انتقال داد.

شهرک صنعتی کاوه هم از جمله شهرک های صنعتی قوی در خصوص ابزار یراق می باشد که می توانیم این محصولات را در آنجا تولید و با بهترین قیمت ها در بازار عرضه نمود.

 

نصب و استفاده

قیمت و خرید لوله داربست و نصب و استفاده

 

نصب لوله داربست کار بسیار فنی نمی باشد و به راحتی می تواند هرکسی این کار را انجام دهد. اما صرف این مساله باعث نمی شود که بی نیاز از کسانی شویم که سال ها تجربه نصب انواع لوله داربست را دارند، پس بهتر است به جای انجام کار پرخطری که هزینه های سنگینی به ما بزند با استفاده از متخصصین نصب به راحتی این لوله داربست ها را نصب کنیم تا  متحمل شدن هزینه های جدی صرفنظر شود.

 گاهی کاری که به ظاهر ساده بنظر می رسد، اگر مشکلی در وسط آن اتفاق بیافتد یک متخصص با تجربه چندین ساله در

آن حوزه باید باشد تا از متحمل شدن هزینه بیشتر و بالارفتن قیمت آن جلوگیری کند.

 

خرید و قیمت

قیمت لوله داربست از جمله محصولاتی است که در بورس و بازار تعیین می شود و بسیار تلرانس پذیر است، و بسیاری از اتفاقات روز می تواند روی آن تاثیر بگذارد، اما در این بین دلالان و برخی افراد سودجو نیز وجود دارند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و با سو استفاده از این شرایط بازار سعی در انجام کارهایی دارند که به ضرر بازار می شود و خریداران کالاهای ارزان تر و منصفانه تر را با قیمت بالاتری مجبورند تهیه کنند.

خرید لوله داربست با توجه به وجود بازارهای متعدد و همچنین فروشگاه های اینترنتی کار بسیار ساده ای شده است، باید دید که از کجا می توان با قیمت مناسب لوله داربست را تهیه کرد.

 

حمل و نقل

بسیاری از شرکت ها هستند که علاوه بر سایر خدمات برای جلب نظر مشتریان خود، خدمات بیشتری هم می دهند. از جمله این خدمات می توان به ارائه سرویس حمل و نقل و تحویل اجناس در محل مورد نظر مشتری می باشد.

از آنجا لوله داربست کالای بسیار حجیمی می باشد و پیدا کردن کشنده هایی که این کالا را بین شهرها یا داخل شهر حمل کنند یا حتی استفاده از نیسان آبی برای داخل شهر که ممکن است شمای خریدار را دچار مشکلاتی نماید. بهتر است با استفاده از این پروموشن این شرکت ها یا شرکت هایی که این پروموشن را ارائه می دهند استفاده کنید، تا تنها با پرداخت هزینه کمی بیشتر از بسیاری از مسئولیت ها رهایی یابید، چون ممکن است خودروی مورد نظر توقیف شود یا هر مشکلی مانند تصادف و کم و زیاد شدن بار پیش بیاید که در این صورت شما از نظر زمانی و پولی متضرر می شوید پس بهتر با استفاده از کارخانه ها و عرضه کننده هایی که این خدمت را ارائه می دهند، از بسیاری از ضررها جلوگیری کنید.

 

سازه های ساخته شده با داربست

بسیاری از سازه های بزرگ  و کوچک که در نقاط مختلف جهان با آن ها روبرو می شویم یا اسم آن ها را می شنویم با لوله داربست طراحی و ساخته شده اند، حتی بسیاری از ساختمان ها و برج های بزرگ با استفاده از این نوع لوله ها ساخته شده. برج ایفل، مجمسه آزادی در ایالات متحده از جمله این موارد می باشند.

این تنها چشمه ی کوچکی از فواید و کاربردها و بناهای ساخته شده با داربست می باشد، می توان گفت که داربست ها ضروری ترین مورد در ساخت و ساز یک ساختمان هر چند بزرگ باشند.

 

برآورد هزینه

در شرایط امروزه با توجه به نوسانات قیمت های و بالارفتن مداوم قیمت انواع محصولات در ساختمان سازی و سایر حوزه ها باید با حساب کتاب ویژه ای وارد حوزه بیزینس شد تا ضرر نکرد. در ساختمان سازی باید برآوردی از هزینه ها داشته باشیم تا اگر فردا روزی قیمت ها بسیار بالا برود دچار زیان نشویم. در مورد استفاده از داربست باید چند چیز را بسنجیم، ایا اجاره داربست برای من به صرفه تر است یا خرید آن، یا اینکه اجاره آنقدر برای من طولانی می شود بهتر است بخرم و زمانی که کارم انجام شد، آن را با توجه به بالارفتن قیمت ها با قیمت بالاتری بفروشم.

چند فاکتور را در این خصوص بررسی می کنیم. اگر برای مدت بسیار کوتاهی قرار استفاده کنم و قصد ساخت و ساز یک یا دوسه واحد مسکونی دارم بهتر است سرمایه خودم را صرف امور دیگر و مصالح پرکاربرد تری کنم که ممکن است گران شود و آن ها را تهیه کنم و داربست را اجاره کنم.

اگر قصد دارم حرفه ام ساختمان سازی باشد بهتر است داربست را بخرم تا از پرداختن هزینه کرایه مداوم رهایی پیدا کنم و اینگونه با حفظ اصل جنس، سرمایه ای که صرف اجاره می شد را می توان استفاده هایی دیگری بنمایم.

اگر برای مدتی می خواهم به کار ساختمان سازی بپردازم اما حجم داربست مورد نیاز من بسیار بالا می باشد؛ اما زمان محدودی قصد انجام و استفاده از داربست را دارم بهتر است در این مورد به خرید داربست بپردازم و استفاده کنم و زمانی که کارم تمام شد با توجه به تورم موجود در بازار، داربست ها را بفروشم و سود آن را نیز برداشت نمایم، اینگونه علاوه بر برداشت سود و عدم پرداخت هزینه اضافه برای اجاره، اصل پولم هم قابل دسترسی است، زیر لوله داربست قدرت نقد شوندگی بالایی در بازار دارد.

 

لوله داربست نو یا دست دوم؟

داربست دست دوم

 

لوله داربست از فولاد بسیار مقاومی ساخته می شود که استفاده چندین ساله از آن هم ممکن نیست آسیب جدی به آن بزند، ممکن است چندین سال در اثر آب و هوا و رطوبت ناشی بارش برف و باران کمی آن را دچار زنگ زدگی کند، اما در کارکرد و کاربرد اصلی آن به هیچ وجه خللی ایجاد نمی کند. از همین منظر بررسی کمی و کیفی آن ما را به این نتیجه می رساند که با صرف هزینه کمتر و صرفه جویی در هزینه های جاری خود می توانیم با تهیه لوله داربست دست دوم به انجام کارهای خود بپردازیم تا خرید لوله داربسست نو با صرف هزینه های بیشتر.

لوله داربست دست دوم لوله داربستی است که چندین سال در بازار استفاده شده و قیمت آن هم آنقدر بالاتر از لوله داربست نو نیست تنها کمی ظاهر آن دچار زنگ زدگی جزیی می شود که مشکلی برای انجام امور برای ما نمی سازد.

 

شاخصه های سنجش کیفینت

برای تعیین و مقایسه کیفیت های مختلف لوله های مختلف داربست باید چند فاکتور را مدنظر قرار داده و بررسی نماییم، برخی از این ویژگی ها و فاکتورهایی که باید بررسی شود به طور خلاصه در اینجا مطرح می نماییم تا شما عزیزان با استفاده و دانستن این موارد ضرر و زیان ننمایید و با استفاده از این موارد کالای مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه نموده و استفاده کنید.

 

جنس

جنس لوله داربست از فولاد سخت می باشد که این نوع آلیاژ بکار رفته در آن از مقاومت و استحکام شدیدی در برابر بار سنگین، ضربه یا سایر مواردی که می تواند به هر نحوی ایجاد مشکل کند را دارد. پس در انتخاب جنس لوله داربست اگر  شناخت کافی به جنس ندارید حتما با کسی به خرید لوله داربست بپردازید که تجربه کافی در این زمینه را دارد.

 

طول لوله

داربست دارای طول استانداردی می باشد که معمولا در همه کارخانه ها این مورد رعایت می شود، بهتر است بدانید با توجه به این که اکثر کارخانه ها این مورد را رعایت می کنند. دلیل نمی شود که اگر کسی قصد تولید لوله داربست سفارشی را داشت شامل این مجموعه نشود. بلکه این گونه تجار نیز بازار ویژه خود را دارند و با سفارش لوله داربست ویژه خود که طول مختلفی دارند به ارضا نیاز بیزینسی خود می پردازند.

طول لوله داربست به صورت استاندار شش متر می باشد که اگر لوله ای با این اندازه تهیه نمودید نشانگر استاندارد بودن آن است و فردا روزی به راحتی می توانید آن را در بازار به فروش برسانید. اما اگر لوله دیگری بود که طول آن بزرگتر از شش متر بود و یا حتی کوچکتر و با قیمت بسیار پایین تری عرضه می شد از خرید آن پرهیز نمایید زیرا ممکن است که به نظر شما از لحاظ متراژ پایین تر بیایید اما این نوع لوله قدرت نقد شوندگی کمی دارد.

 

ضخامت لوله

ضخامت لوله داربست نیز اثر بسزایی در تعیین کیفیت یک لوله داربست دارد. از همین روی باید با بررسی دقیق آن تشخیص بدهیم که جنس مناسب خریداری کرده ایم یا نه.

ضخامت لوله داربست به صورت استاندارد در حدود دو و نیم میلی متر می باشد. که باید در هنگام خرید به این فاکتور توجه ویژه ای داشته باشیم. زیرا داربست ها  وزن سنگین و فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند. پس بهتر است بدانید که ضخامت در تحمل فشار بسیار مهم است.

 

وزن

وزن لوله داربست به متغیر های مختلف لوله داربست بستگی دارد. متغیرهایی مانند قطر و ضخامت لوله داربست بستگی دارد و هرچه ضخامت بیشتر باشد و قطر نیز بیشتر باشد، وزن آن بیشتر است. پس در خرید لوله داربست این نکته که وزن به قطر و ضخامت بستگی دارد حتما مد نظر باشد.

 

قطر

قطر لوله داربست چیست؟ یکی دیگر از فاکتورهای اثر گذار بر لوله داربست قطر آن می باشد. هرچه قطر داربست بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر است البته قطر فاکتوری است که می تواند گفت بسیار موثر و سازگار می باشد. البته قطر داربست ها یک واحد و ممیز دو می باشد که معمولا در همه داربست ها ثابت است.

 

چگالی

چگالی لوله داربست نیز از فاکتورهای بسیار موثر می باشد که امروزه در تعیین کیفیت مهم بر شمرده می شود زیر هرچه چگالی بالاتر باشد، نشانگر سختی و خلوص جنس بالاتر لوله داربست می باشد که با توجه به این امر می توان گفت چگالی مهم ترین فاکتور در بین سایر فاکتور های می باشد و شاخص آن عدد 7.845 می باشد که معمولا در بین شرکت  معتبر ثابت می باشد.

 

محل تولید

محلی که لوله داربست در آن تولید می شود نیز می تواند تاثیر بسزایی در قیمت و کیفیت آن داشته باشد. برای همین می پردازیم به این نکته که داربست کجا تولید شود بهتر است. معمولا داربست ها در شرکت های بزرگ صنعتی تولید می شوند که تمامی این ها داربست های با استاندارد ویژه را تولید می کنند.

 

کارخانه های داربست در شهرهای بزرگ صنعتی مانند اصفهان و تبریز می باشند و همچنین شهرک صنعتی کاوه می باشد که به تولید و پرداخت انواع لوله داربست مشغول هستند و به صادرات این محصول نیز می پردازند که در زمیننه اشتغال زایی نقش بسزایی ایفا کرده اند.

 

انواع داربست

داربست ها انواع مختلفی دارند می توان گفت هر کدام از این انواع مختلف دارای کاربردها ویژه و خاص خود می باشند. داربست فلزی معروف ترین داربستی که امروزه با آن بسیار سروکار داریم و استفاده ها بسیار زیادی دارد. علاوه بر این موارد تهیه و خرید و حتی فروش آن پس از اینکه استفاده کردیم و دیدیم داربست کاربرد چندانی برایمان ندارد، بسیار ساده می باشد.

از دیگر مزیت های داربست فلزی نسبت به داربست های مثلا چوبی یا غیره می توان به استحکام بالاتر آن نسبت به سایر اشاره کرد. زیرا جنس این نوع لوله ها از فولاد بوده و دیرتر خورده می شود و مقاومت در برابر شرایط جوی، ضربه یا مستهلک شدن به دلیل استفاده بیش از حد در آن ها بسیار کم است.

همچنین داربست فلزی دارای اجزای مختص خود می باشد که مانند انواع بست و غیره، که باعث می شود اتصالات راحت تر انجام شود و مقاومت لازم را در برابر بادهای شدید و وزن سنگین را داشته باشد. اما در سایر انواع داربست که از جنس های دیگری می باشند ما این نوع را نداریم.

 

داربست تک

یکی ازانواع داربست که کاربردهای بسیاری نیز دارد و در ساختمان هایی که از آجر پرداخته و ساخته شده اند و امکان سوراخ کردن دیوار برای نصب تکیه گاه ممکن است. استفاده می شوند. این نوع از داربست شامل لوله های عمودی و استاندارد و لجرهایی می شود. استاندارها توالی از اجزای قائم هستند که به موازات دیوار بوده و اینگونه به زمین وصل می شوند. این ها در فواصل دو متری یا یک و نیم متری از هم و از لجرها نصب می شوند.

 

داربست دوبل

داربست هایی از این نوع نیز بسیار کاربردهای فراوانی دارند و در ایران به سبب ویژگی های خاصی که ساختمان سازی دارد استفاده می شوند. می توان گفت چون ساختمان سازی در کشور با دارای تفاوت های خاصی با کشورهای دیگر می باشد از این نوع داربست به این دلیل در کشورمان استفاده می شود.

این گونه داربست ها از دو ردیف داربست ساخته می شوند که مقاومت بالایی در برابر فشار داشته باشند، زیرا در بناهای سنگی که فشار زیادی جهت انجام کار و سوراخ کردن لازم است، استفاده می شوند.

 

انواع لوله داربست

 

نتیجه گیری

برای خرید لوله داربست با توجه به نوسانات این روزهای ارزی و اقتصادی در کشور بهتر به شرکتی مراجعه کنیم که سال تجربه فعالیت در بازار را داشته و اعتبار بالایی در میان کسبه و سایر بازاریان دارد. شرکت فولاد رادمهر با سال ها تجربه در زمینه عرضه انواع آهن آلات از جمله بهترین گزینه های پیش رو می باشد.که می توانید با مراجعه به سایت آن به نشانی https://fooladradmehr.com/ لوله داربست مورد نظر را خریداری کنید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید