شیلنگ پنوماتیک چیست و اتصالات پنوماتیک توسعه تجارت سیالات چه استفاده ای در صنعت دارد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از اجزای استفاده شده در سیستم های پنوماتیک شلنگ پنوماتیک می باشد، در این مقاله به طور کامل در مورد آن، انواع آن و کاربرد های مربوط به آن صحبت کنیم.

همانطور که می‌دانید اجزا و قطعات سیستم های پنوماتیک توسط اتصالات پنوماتیک به یکدیگر ضمیمه می شوند. یکی از اجزای استفاده شده در سیستم های پنوماتیک شلنگ پنوماتیک می باشد که قرار است در این متن به طور کامل در مورد آن ،انواع آن و کاربرد های مربوطه صحبت کنیم.

 

از سیستم های پنوماتیکی در مواردی که مربوط به نیروهای نسبتا پایین (تقریبا یک تن) و سرعت های حرکتی بالا می باشد استفاده می گردد. در تجهیزات پنوماتیکی واحد اصلی انرژی گاز فشرده است که باعث کاهش میزان حجم آن شده و حال در دستگاه به جریان در می آید.برای انتقال گاز نیاز به ابزار آلات مطمئن و مقاومی می باشد که برای جابه جایی گاز مناسب باشند که بهترین انتخاب شلنگ پنوماتیک است که وظیفه آن انتقال سیالات با حداقل اصطکاک می باشد.

قطعات سیستم های پنوماتیکی عموما بطور مستقیم توسط شلنگ پنوماتیک به خط لوله انتقال گاز وصل می شوند.گاهی با توجه به نوع سیستم لازم است عملیات مقاوم سازی شلنگ انجام گیرد تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

این مقاله به طور تخصصی به شلنگ های پنوماتیک می پردازد ولی به طور مختصر در پارگراف بعد راجع به اتصالات پنوماتیک می خوانیم. تمامی اطلاعات این مقاله با کمک مهندسین شرکت توسعه تجارت سیالات نگارش شده است.

 

اتصال پنوماتیک

در سیستم های پنوماتیک به منظور ارتباط بین قطعات مختلف و اجزای آن، از اتصالات پنوماتیک استفاده می شود. در واقع خرید اتصال مناسب برای سیستم، باعث عملکرد بهتر و افزایش سرعت عمل آن می شود. این نوع اتصالات سریع پنوماتیک باعث استفاده درست از هوا شده و از مواد مختلف فلزی، پلیمری و… ساخته می شوند.

در واقع این اتصالات پیوند دهنده میان لوله ها، شیلنگ ها و سایر تجهیزات موجود در سیستم های پنوماتیک و کمپرسورهای هوا هستند. بنابراین برای ایجاد اطمینان و ایمنی کافی در این نوع سیستم ها، بایستی در انتخاب و خرید اتصالات پنوماتیک، دقت فراوانی داشت. خرید اتصالات با کیفیت و با دوام باعث افزایش عمر سایر تجهیزات سیستم خواهد شد.

یکی از نکات مهمی که هنگام فروش و خرید این نوع اتصالات بایستی به آن توجه ویژه ای داشت، عدم اتصال برندهای مختلف اتصالات پنوماتیکی به یکدیگر است. چرا که ممکن است اتصالات با برندهای مختلف با یکدیگر تناسب نداشته باشد و باعث ایجاد نشتی هوا و یا جدایی لوله ها از یکدیگر شوند.

 

انواع شلنگ پنوماتیک

اغلب شلنگ پنوماتیک از جنس ترموپلاستیک ساخته شده است و با توجه به کاربرد آنها ممکن است تک لایه یا چند لایه باشد. با توجه به نوع وظیفه آنها را به عنوان شلنگ های دما بالا می شناسند.

 

انواع شلنگ پنوماتیک

 

  PU -شلنگ پلی اورتان (شلنگ ضد جرقه پنوماتیک)

 این شلنگ از جنس پلی اورتان است که بر روی آن لایه ای از جنس سیلیکون وجود دارد چرا که کاربرد سیلیکون در صنعت خنک کنندگی و انتقال دما میباشد.به علت وجود پلی اورتان جزو دسته شلنگ های نرم به شمار می روند.

سیلیکون استفاده شده به عنوان لایه رویی با خاصیت مقاومت در برابر انتقال الکتریسیته ، با حفظ تشعشع تولید شده، از جرقه زدن گاز درون شلنگ ها جلوگیری می کند و در واقع نقش آنها حفظ امنیت تجهیزات پنوماتیکی است.این شلنگ ها با واقع شدن در محیطی با دمای بالا به دلیل وجود لایه سیلیکونی به سرعت کاهش دما پیدا می کنند و در مقابل جرقه، فشار و کشیدگی بسیار با دوام می باشند.

 

PE-شلنگ پلی اتیلن

از انعطاف خوبی برخوردار می باشند و در برابر مواد شیمیایی با خلوص پایین تقریبا مقاوم اند و البته قیمت مناسب آنها هم یکی دیگر از مزیت های آنها است.

 

PA-شلنگ پلی آمید

شلنگ های نایلونی(شفاف) می باشند که از ویژگی بارز آنها سبکی،مقاومت، قطر ثابت و شعاع خمش کافی است.این مدل تحمل فشاری بیشتری نسبت به سایر نمونه ها دار

 

 PVC-شلنگ پی وی سی

نسبتا منعطف هستند و مقاومت خوبی هم در برابر مواد شیمیایی با غلظت پایین دارند.

 

PP-شلنگ پلی پروپیلن

از سایر نمونه ها سبک تر هستند و در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم اند.با توجه به سختی مناسب و انعطاف کم، آنها عموما در وضعیت های شرایطی سخت استفاده می شوند.

 

کاربرد شلنگ پنوماتیک 

با توجه به این موضوع که شلنگ پنوماتیک طیف زیادی را شامل می شود  می بایست در انتخاب نوع شلنگ دقت لازم را به کار برد.

نکته :برای بهبود عملکرد لوله ها و شلنگ ها و اتصال اجزا به یکدیگر ار رابط پنوماتیک استفاده می گردد.

-از این شلنگ ها در موارد تخصصی سیستم های بادی استفاده می گردد.

از مزیت های سیستم های پنوماتیکی می توان به صراحی ساده، دقت بالای کنترل،منعطف بودن به دلیل نوع متریال و قابلیت بالا بردن نیرو و کارایی دستگاه اشاره کرد.

 

معرفی شرکت های تولید کننده و توزیع کننده اتصالات هیدرولیک؛ توسعه تجارت سیالات

لوگوی توسعه تجارت سیالات irhose.com

 

یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده و توزیع کننده اتصالات پنوماتیک، شرکت توسعه تجارت سیالات است. این شرکت سابقه کار و تجهیز شرکت‌های پتروشیمی مبین، پتروشیمی ایلام، همراه پوشش، توسعه شبکه‌های صنعتی ایران (IIND)، نستله ایران (NESTLE)، جی لیان جی، صنایع شهید مختاری، نفت پاسارگاد، قطعات فولادی ایران، حفاری شمال و... را در کارنامه خود دارد. وبسایت این شرکت در آدرس www.irhose.com در دسترس همگان است.

برچسب ها:
رپورتاژ آگهی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید