تفاوت سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در این مقاله، هدف مجموعه کاشی پالاس، شفاف­سازی این بحث و بیان تفاوت های این دو نوع سرامیک است.

در صنعت کاشی و سرامیک، واژه ­های پرسلان و سرامیک معمولاً به جای یکدیگر استفاده می­شوند. اگر از فروشندگان کاشی درباره تفاوت میان آن­ها بپرسید، معمولاً چندین و چند تفاوت را نام می­برند تا در واقع، قیمت پرسلان­ ها را بالاتر ببرند. اما سوال اصلی این است که واقعاً تفاوت سرامیک معمولی با سرامیک پرسلانی چیست؟ آیا این تفاوت، تنها یک اختلاف ساده در کلمات است یا این دو محصول واقعاً با هم فرق می­کنند؟

در این مقاله، هدف مجموعه کاشی پالاس، شفاف­سازی این بحث و بیان تفاوت های این دونوع سرامیک است. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید!

 

سرامیک پرسلانی

 

سرامیک و پرسلان: هر دو از خانواده سرامیک ­ها

هم سرامیک معمولی و هم سرامیک پرسلانی زیرمجموع ه­ای از گروه بزرگ­تری از کاشی ­ها هستند که به­ طور کلی، سرامیک نامیده می­شوند. نام­گذاری کاشی­ های مدرن و امروزی، به روشی برعکس انجام می­شود. به این صورت که کارخانه­ ها کاشی با کیفیت خاص تولید می­کنند و براساس کیفیت محصول تولیدی، به آن سرامیک معمولی یا کاشی پرسلانی می­گویند. نام­گذاری به این روش، به نوعی کوتاه کردن راه برای مشتریان است که بتوانند به­ راحتی این دو را از یکدیگر تشخیص دهند.

براساس استاندارد بین­المللی امریکا ASTM به شماره C37، جذب آب کاشی پرسلانی 0.5% و حتی کمتر از این مقدار تعیین شده است. در این استاندارد، ابتدا وزن سرامیک تولید شده اندازه گیری می­شود. سپس آن را به مدت 5 ساعت می­ جوشانند و 24 ساعت هم در آب قرار می­دهند. بعد از این مراحل، وزن آن را مجدداً اندازه­ گیری می­کنند. اگر وزن آن کمتر از نیم درصد افزایش یابد، جزو سرامیک­ های پرسلانی به حساب می­آید. در غیر این صورت، سرامیک معمولی است.

سرامیک پرسلانی از کوارتز، رس و فلدسپار تشکیل می­شود که در دمای محدوده  1200 تا 1400 درجه سانتیگراد پخته شده است. ناخالصی سرامیک پرسلانی معمولاً کمتر از سرامیک معمولی است و  ماده کائولین آن بیشتر از سرامیک معمولی است.

به­ طور کلی، می­توان گفت که سرامیک معمولی و سرامیک پرسلان تفاوت­های زیر را با یکدیگر دارند:

  • سرامیک پرسلانی از کاشی سرامیک غیر قابل نفوذتر بوده و بنابراین نفوذ آب به آن کمتر است.
  • سرامیک پرسلانی سرامیکی متراکم­تر از سرامیک معمولی است.
  • سرامیک پرسلانی دارای ذرات بسیار ریز و سطح بسیار صاف و هموار است

 

روند تایید پرسلانی در صنعت کاشی و سرامیک

کارخانه­ ها سال­ها بدون توجه به تعریف تفاوت میان سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی، کاشی­ های سرامیکی را تولید و توزیع می­کردند. در سال 2008 میلادی، در سازمان­های فنی و اتحادیه­های مانند سازمان سرامیک امریکای شمالی (TCNA) و سازمان توزیع­کنندگان کاشی سرامیکی (CTDA) بحث­هایی صورت گرفت. نتیجه این بحث­ها به این موضوع ختم شد که لازم است از یک عامل سوم برای تمایز و استاندارد­سازی تعریف سرامیک پرسلان استفاده شود و ارگانی که کار این تایید را انجام می­داد، موسسه تائید سرامیک پرسلان (PTCA) نامیده شد.

TCNA=Tile Council North America

CTDA=Ceramic Tile Distribution Association

PTCA=Porcelain Tile Certification Agency

براساس نظر (PTCA)، غیر قابل نفوذ بودن کاشی به راحتی دست یافتنی نیست و باید مولفه­ای برای کاشی وجود داشته باشد که بیانگر رفتار مطلوب آن در مواجهه با آب باشد. بنابراین، کاشی تولیدشده باید بتواند استانداردهای ASTM C373 برای جذب آب را براورده سازد. برای این کار، حداقل 5 نمونه برای انجام آزمایش انتخاب و فرستاده می­شود، تا یک آزمایشگاه معتبر، آزمایشات لازم را بر روی آن­ها انجام دهد. پس از طی تمام این مراحل، گواهینامه مربوطه بر اساس توافقات PTCA صادر خواهد شد. لازم است این تاییدیه هر سه سال یک­بار تمدید شود.

براساس آخرین آمار در کشور امریکا، 28 شرکت تولیدکننده، توانسته­ اند گواهی­نامه تولید سرامیک پرسلانی را اخذ کنند.

در کنار تعاریف و تاییدیه­ هایی که سازمان PTCA براساس قدرت جذب آب، برای سرامیک پرسلانی ارائه می­دهد، بد نیست که نگاهی هم به استاندارد موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) به شماره A137.1 بیندازیم.

براساس بخشی از این استاندارد، سرامیک پرسلانی، کاشیی است که با روش فشار (پرس) ترکیبی از مواد اولیه تولید می­شود و نتیجه آن، کاشی متراکم، غیرقابل نفوذ، با دانه­ های ریز، صاف و با لبه ­های تیز است.

 

سنگ و سرامیک

 

آیاهمه سرامیک پرسلانی واقعاً کاشی پرسلانی هستند؟

بحث ارائه گواهینامه سرامیک پرسلانی با جذب آب پایان نمی یابد. امروزه سرامیک ­هایی دیده می شوند که برچسب پرسلان دارند اما در واقعیت پرسلان نیستند. طی آماری که سازمان TCNA اعلام کرد، تعداد 1466 کاشی که برچسب سرامیک پرسلانی داشتند، مورد آزمایش جذب آب قرار گرفتند و نتیجه­ای که حاصل شد این بود که 23% از آن­ها، یعنی 336 نمونه پرسلانی نبودند.

برای حل این مشکل، راه­حل دقیقی وجود ندارد. ما نمی­توانیم تک­ تک سرامیک­ های تولیدی را آزمایش کنیم و سپس به آن­ها برچسب­های پرسلانی یا معمولی بزنیم. کاری که در برخی موارد انجام می­شود، این است که به صورت عامیانه کاشی ­های پرسلانی را کاشی­ هایی می­دانند که نرخ جذب آب آن­ها، 3% دارند.

 

مقایسه سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی

در این­جا می­خواهیم سرامیک معمولی و پرسلانی را از جنبه­ های مختلف مورد مقایسه قرار دهیم. اولین نکته این است که هم سرامیک معمولی معمولاً برای فضاهای خارجی مورد استفاده قرار نمی­گیرد. نمایندگان فروش سرامیک، ممکن است ادعا کنند که سرامیک برای استفاده خارجی هم مناسب است اما آن­چه که مورد توافق همگان است، این است که:

باتوجه به تفاوت میان سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی، سرامیک به­ دلیل جذب آب بالایی که دارد، دوام لازم برای نصب در فضاهای خارجی را ندارد. به عنوان مثال، اگر در مناطق سرد که شرایط بارندگی و یخبندان در آن­جا وجود دارد، از سرامیک معمولی استفاده شود، پس از چند چرخه یخبندان و ذوب آن، احتمالاً در سرامیک ترک­هایی به وجود می­آید. سرامیک­ های پرسلانی مخصوص فضاهای خارجی، سرامیک ­هایی هستند که برای نمای بیرونی و استفاده در محیط­های باز تولید می­شوند.

دراین مورد، دوام سرامیک بالا است، و به راحتی در نمای ساختمان می­توان از سرامیک­های پرسلانی استفاده کرد. اما برای استفاده از آن در کف، باید به فاکتورهای دیگری مانند؛ ضریب لغزش یا صاف و صیقلی بودن سطح سرامیک و … توجه کرد.

 

سرامیک پرسلانی

 

مقایسه میان سرامیک معمولی و پرسلان از نظر تراکم و دوام

رس­ های پرسلان متراکم­تر هستند و نسبت به رس ­های سرامیک، میزان تخلخل آن­ها کمتر است. این ویژگی باعث می­شود که پرسلان­ها در مقایسه با سرامیک­ ها، سخت­تر باشند و در برابر رطوبت و آب نفوذ ناپذیرتر باشند. به­علاوه، ترکیبات بدنه پرسلان­ ها مانند وجود فلدسپاربیشتر در بدنه پرسلان ­ها، آن­ها را با دوام­تر کرده و برای استفاده در فضاهای با ترافیک بالا مناسب­تر است. از طرفی، پرسلان­ ها در مقایسه با سرامیک ­ها، در دماهای بالاتر و در زمان طولانی ­تری پخته می­شوند، همین موضوع باعث می شود که دوام آن­ها بیشتر باشد.

شکل ظاهری بدنه و رویه پرسلان ها مشابه هستند، از این رو، لب­پر شدن آن­ها زیاد به چشم نمی­آید. اما وقتی سرامیک­ها لب­پر می شوند، به دلیل وجود تفاوت در رنگ بدنه آن­ها با رویه ­اش، این لب­پر شدگی به راحتی قابل رویت است.

 

مقایسه از نظر برش

با توجه به تفاوت­هایی که میان سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی وجود دارد، سرامیک معمولی چگالی کمتری نسبت به سرامیک پرسلانی دارد. به همین دلیل، برش آن به­ صورت دستی، با اره برش سرامیک و موارد دیگر توسط نیروی غیرمتخصص ساده ­تر است. در حالی که، کاشی پرسلانی تردتر است و برش آن نیاز به تخصص و مهارت بیشتری دارد.

 

مقایسه از نظر تعمیرات و نگهداری

تعمیرات سرامیک پرسلان به دلیل حساسیتی که در نصب آن باید رعایت شود، نسبت به سرامیک معمولی دشوارتر است و هزینه بیشتری برای نصب آن باید پرداخت شود. البته با در نظر گرفتن این نکته که هزینه نگهداری سرامیک پرسلان از سرامیک معمولی کمتر است، می­توان با خرید سرامیک پرسلان تصمیم منطقی تری گرفت.

 

سرامیک پرسلانی

 

مقایسه از نظر هزینه و قیمت

باتوجه به آن­چه گفته شد، کاشی سرامیکی از سرامیک های پرسلانی ارزان­تر است و می­توان گفت که در شرایط مشابه،  حدود 30 تا 40 درصد گران­تر از سرامیک معمولی است.

در پایان به­ طور خلاصه، به برخی از تفاوت­های این دو نو سرامیک اشاره می­کنیم:

  • کاشی­ های سرامیکی و پرسلانی در بسیاری از فاکتورها به­ جز فاکتور جذب آب، مشابه یکدیگر هستند.
  • جذب آب این سرامیک ها کمتر از 0.5% است .
  • سرامیک­ های پرسلانی نسبت به سرامیک­ های معمولی، سخت­تر هستند و دوام بیشتری دارند.
  • برای فضاهای دارای رطوبت بالا، مانندسرویس بهداشتی، حمام و استخرها گزینه بسیار بهتری است.

به شما پیشنهاد می­کنیم برای خرید سرامیک پرسلانی، به سایت کاشی پالاس مراجعه کنید. مدارک و مستندات فنی و آزمایشگاهی را در آن­جا بررسی کنید. بعد از انجام بررسی ­های کامل و مشاهده کاتالوگ محصولات برند کاشی پالاس، نسبت به خرید  اقدام کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید