عوامل موثر در گزینش نوع دیوارهای پیش ساخته در صنعت ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

استفاده از دیوار پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی راه حل مناسبی جهت سبک سازی ساختمان ها است.

سیستم های ساختمانی مختلف جهت اجرای تیغه های داخلی و دیوارهای پیرامونی شامل سیستم های ساختمانی سنتی و مدرن می باشند. صنعتی سازی در دنیای ساخت وساز مدرن، سازندگان را به سمت سبک سازی و استفاده از مصالح پیش ساخته سوق داده است. استفاده از دیوار پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی راه حل مناسبی جهت سبک سازی ساختمان ها می باشد.

امروزه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با بهره گیری از روش های نوین اقدام به تولید انواع دیوارهای پیش ساخته کرده اند. استفاده از این نوع از سیستم های ساختمانی علاوه بر سبک سازی ، با افزایش سرعت اجرا، کاهش پرت مصالح ، کاهش هزینه حمل و جابجایی، بهبود عملکرد صوتی و حرارتی، کاهش نیروی انسانی و ... جهش بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد کرده است.

موارد مختلفی در انتخاب نوع سیستم ساختمانی تاثیرگذار می باشند. مواردی همچون سرعت اجرا، هزینه مصالح، نوع عملکرد لرزه ای ، نحوه اجرا، عملکرد صوتی و حرارتی و ... در ادامه به بررسی عوامل موثر در انتخاب نوع سیستم ساختمانی مورد نظر می پردازیم.

 

ساختمان سازی

 

وزن سبک

وزن دیوارهای یک ساختمان یکی از مهم ترین المان ها جهت سبک سازی می باشد. پیش از این استفاده از سیستم های سنتی در اجرای دیوارها باعث افزایش وزن ساختمان و در نتیجه افزایش حجم اسکلت مصرفی ساختمان و همچنین رفتار نامناسب در برابر زلزله می شده است. امروزه با فناوری دیوار پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی، تولید کنندگان این مصالح توانسته اند قدم بزرگی در جهت سبک سازی ساختمان ها بردارند. استفاده از مصالح سبک همانند پلی استایرن، پلی یورتان، بتن سبک و .... در ساخت دیوارهای پیش ساخته موجب کاهش وزن این نوع دیوارهای شده است.

در عصر حاضر به دلیل افزایش حجم ساخت و ساز و افزایش بلندمرتبه سازی و ورود تکنولوژی های مدرن در صنعت ساختمان، موجب استقبال چشمگیر سازندگان ساختمان از دیوار پیش ساخته و میل به سبک سازی شده است.

 

سرعت اجرا

رشد جمعیت و افزایش ساخت و ساز و همچنین بحران اقتصادی در شرایط حاضر موجب شده است "سرعت اجرا" در امر ساختمان سازی به فاکتور بسیار مهمی در انتخاب نوع سیستم ساختمانی شود. دیوارهای پیش ساخته به دلیل تولید در کارخانه و انتقال به محل پروژه به صورت آماده و عدم استفاده از مصالح سنتی و ملاتی و همچنین وزن سبک، موجب افزایش سرعت اجرا و همچنین کاهش نیروی انسانی جهت اجرا شده اند. این امر موجب افزایش سرعت برگشت سرمایه و سهولت در امر ساختمان سازی می شود.

 

عایق

استفاده از مصالح عایق در برابر حرارت، صوت و رطوبت در تکنولوژی دیوارهای پیش ساخته موجب کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش حجم تاسیسات در پروژه های ساختمانی شده است. دیوارهای پیش ساخته با عملکرد مناسب در کاهش انتقال صدا ، حرارت و رطوبت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها در صنعت ساختمان شده اند.

 

کاهش پرت مصالح

استفاده از دیوارهای پیش ساخته به دلیل اینکه با ابعاد استاندارد و یا گاها به صورتی سفارشی تولید می شوند، دارای پرت بسیار کم مصالح و در نتیجه کاهش هزینه مصالح مصرفی خواهند شد.

 

سبک سازی ساختمان

 

ویژگی هایی که در بالا به آنها پرداختیم، از فاکتورهای مورد بررسی سازندگان جهت انتخاب نوع دیوار پیش ساخته جهت اجرای پروژه ها می باشند. انواع دیوار پیش ساخته این قابلیت ها را در اختیار ما می گذارند. با این تفاوت که هرکدام ممکن است در برخی از این موارد دارای ضعف و یا قدرت باشند. در ادامه به معرفی برخی از انواع دیوارهای پیش ساخته و ویژگی هایشان می پردازین.

 

وال اسپید

دیوار پیش ساخته ی وال اسپید نوعی پانل دیواری می باشد که از پروفیل های گالوانیزه C شکل (استاد) و پلی استایرن با دانسیته 20kg/m3 تشکیل شده است. دیوار پیش ساخته وال اسپید سبک ترین دیوار پیش ساخته بوده و در نتیجه عملکرد مناسبی در برابر زلزله خواهد داشت. سرعت اجرای بسیار بالا، عایق مناسب در برابر صوت، حرارت و رطوبت، کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش زمان حمل و جابجایی، قابلیت نصب انواع پوشش های ملاتی و صنعتی، حذف وال پست ها و فریم درب و پنجره و ... از مزایای استفاده از این نوع دیوار پیش ساخته می باشد.

استفاده از دیوار پیش ساخته وال اسپید باعث کاهش چشمگیر حجم اسکلت ساختمان و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آهن و کاهش هزینه های کلی می شود. سرعت اجرای بالای این دیوار پیش ساخته فوق سبک سرعت برگشت سرمایه را افزایش می دهد. علاوه بر این موارد، کاهش هزینه حمل و حداقل دستمزد اجرا استفاده از دیوار وال اسپید را از لحاظ اقتصادی توجیه خواهد کرد. و علاوه بر توجیه اقتصادی ، مزایا و کیفیت قابل قبول این نوع دیوار پیش ساخته، وال اسپید را به گزینه بسیار مناسبی جهت استفاده در دیوارهای داخلی و پیرامونی ساختمان ها تبدیل کرده است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید