معماری فرانسوی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

فرانسه یکی از مقاصد اصلی دانشجویان رشتۀ معماری است. در این مقاله به معرفی معماری فرانسوی پرداخته ایم.

معماری در دانشگاه

فرانسه یکی از مقاصد اصلی دانشجویان رشتۀ معماری است. پیشینۀ درخشان فرانسه در معماری و سبک‌های منحصربه‌ فردش در طول سال‌ها، آن را به یکی از کشورهای خوش‌نام در معماری تبدیل کرده است. معتقدند آنچه معماری فرانسوی نام دارد، حتی پیش از آن‌که کشوری به‌ نام فرانسه وجود داشته ‌باشد، متولد شده است. فرانسه 22 دانشکدۀ معماری دارد که دولت و نظام معماری فرانسه آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. مدرسۀ معماری ENSA مشهورترین مدرسۀ معماری فرانسه است که دارای بیست شعبه بوده و هشت‌ دانشکدۀ آن در مناطق گوناگون پاریس است.مدرسۀ خصوصی ESA در پاریس و مدرسۀ INSA دراستراسبورگ دو مدرسۀ دیگرکه دولت و نظام معماری آن‌ها را تأیید کرده است.

 

معماری در دانشگاه

 

کشور فرانسه از گذشته تا به امروز

1. تاریخ غنی فرانسه، ساختمان های قابل احترام، خانه های باشکوه، علاقه به سبک باروک و وابستگی به معماری پاریس نمونه قابل توجهی از معماری شهر پاریس از قرون وسطی تا قرن ۲۱ است. این زادگاه سبک گوتیک بود و دارای آثار مهم رنسانس فرانسوی، احیای کلاسیک و سبک نجیب‌زاده سلطنت ناپلئون سوم بود. نمایشگاه جهانی پاریس در سالهای ۱۸۸۹ و ۱۹۰۰ مکانهای پاریس را اضافه کرد، از جمله برج ایفل و قصر بزرگ. در قرن بیستم، سبک معماری هنر دکو در پاریس ظاهر شد و معماران پاریس تحت تأثیر معماری پست مدرن نیمه دوم قرن قرار گرفتند.بک گوتیک، فرانسه را تبدیل به مقصدی برای دوستداران معماری کرده است.

2. سبک معماری فرانسه بر اساس تاریخ معماری فرانسه و تاریخچه معماری فرانسه به همراه سبک معماری داخلی فرانسوی با توجه به معماری کشور فرانسه و معماران اهل فرانسه جهت آشنایی با سبک و نگرش آن ها برگرفته از هنر آن ها و تاثیر این نوع معماری بر شهرهای اروپا و جهان به همراه تصاویر وعکس معماری فرانسه از ساختمان‌ها و سازه‌ها بر پایه معماران فرانسوی‏ و معماری باستانی و سنتی فرانسه تا معماری مدرن کشور فرانسه است.

3. ژان پرووه،طراح صنعتی، معمار و مهندس فرانسوی است. او در زمینه شکل‌گیری جنبش خانه‌های پیش‌ساخته در یادها نقش بسته است. سفر به فرانسه همانند سفر در زمان است، سفری به تاریخ تمدن غرب. اگرچه شما هیچ گاه نمی توانید با یک سفر، تمام شگفتی های معماری کشور فرانسه را ببینید و همیشه می خواهید که بارها و بارها به این کشور بازگردید،از دوران قرون وسطی تا دوران مدرن، فرانسه سردمدار بسیاری از ابداعات معماری بوده است. در دوران قرون وسطی، سبک طراحی رومانسک، روش رایج طراحی برای کلیساهای مذهبی بود که در این زمان رویکرد نوین و رادیکال سبک معماری گوتیک در فرانسه آغاز شد. در طول دوران رنسانس، فرانسوی ها، ایده ایتالیایی ها را به امانت گرفته و کاخ های فراوانی ساختند. در قرن هفدهم، فرانسه منجر به گسترش سبک باروک شد. نئوکلاسیسزم در فرانسه تا حدود 1840 متداول بود و در ادامه این روند با بهره گیری از سبک احیا دوره گوتیک دنبال شد.

 

کشور فرانسه از گذشته تا به امروز

 

4. معماری نئوکلاسیک ساختمان های عمومی در واشنگتن دی سی آمریکا و در سرتاسر کلانشهرهای ایالات متحده، به میزان زیادی به دلیل ارتباط توماس جفرسون و کشور فرانسه است. بعد از انقلاب آمریکا جفرسون به عنوان سفیر فرانسه از سال 1784 تا سال 1789 خدمت کرد، دورانی که باعث شد او به مطالعه معماری رومی و فرانسوی بپردازد و این ایده ها را به جامعه تازه تاسیس آمریکایی بیاورد.کشور فرانسه آمیخته ای از گونه های مختلف معماری غربی است. برای قرن ها، دانشجویان و محصلان رشته معماری قصد سفر به فرانسه می کردند تا طراحی تاریخی و تکنیک های ساخت را از این کشور یاد بگیرند. حتی امروز نیز مدرسه Ecole Nationale des Beaux Arts  در فرانسه یکی از بهترین مدرسه های معماری دنیا می باشد.حاکمیت هر کشوری پس از خود، معماری خود را برجای می گذارد و از رومی ها نیز بعد از فروپاشی امپراتوری روم، معماری آنها باقی ماند. بیشتر سازه های روم باستان بالطبع امروزه تخریب شده اند اما برخی از آنها وجود دارند که نباید بازدید از آنها را از دست داد.

در خارج از شهر پاریس ولی در نزدیکی آن، کاخ ورسای واقع شده است، که باغ و کاخ واقع در آن از تاریخ و معماری غنی بهره مند می باشند در خارج از شهر پاریس، باسیلیکای سنت دنیس قرار دارد، کلیسایی که معماری قرون وسطی را به سوی معماری گوتیک وار سوق داد. کمی دورتر کاتدرال  Chartres قرار دارد که بعلاوه کلیسای نوتردام چارترز نیز نامیده می شود. این کلیسا، معماری مذهبی گوتیک را به سمت استفاده از ارتفاع های بلندتر برد. البته بازدید از کلیسای شهر  Chartres به یک روز زمان نیاز دارد و نباید آن را با کلیسای نوتردام در مرکز شهر پاریس اشتباه کنید.فرانسوی ها هیچگاه دست از پیشرفت برنداشته اند. امروز سازه های باستانی امپراتوری روم در کنار معماری مدرن قرن بیست و یکمی جا خوش کرده اند. فرانسه ممکن است عنوان شهر عشاق را با خود همراه داشته باشد اما بعلاوه این کشور برای مسافران زمان، نیز مناسب است. جزیره سیته  (La Cite)، محله  Sarlat-la-Caneda en Dordogne، شهر قلعه ای  Carcassonne، کاخ پاپ در آوینیون و کاخ Clos Luce در نزدیکی Amboise که لئوناردو داوینچی آخرین روزهای عمر خود را در آن گذراند.

 

معماران مشهور فرانسوی

ویوله دولوک  (1818-1879) ،شارل گارنیه (1825-1898)، لوکوربوزیه (1887 - 1965)، ژان نوول، اودیل دک، کریستین دی پورتزامپارک، دومینیک پرو و گوستاو ایفل نام برد.

 

معماری فرانسوی

 

منبع: زبان فرانسوی

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید