آشنایی با انواع سایه بان حیاط و راهنمای خرید آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

شما میتوانید برای انتخاب بهترین مدل های سایه بان حیاط و شناخت متریال های سایه بان حیاط این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوتی ندارد که ساکن یک منطقه سرد باشید یا گرم! منطقه‌ای پر بارش زندگی کنید تا آفتابی! به هر حال استفاده از سایه بان تا حد زیادی ضروری است. معمولا افراد برای ایجاد یک فضای سایه، استفاده از خنکی آن و ایجاد یک امنیت مناسب، اقدام به نصب و راه اندازی سایه بان حیاط می‌کنند. به این ترتیب می‌توان از شر آفتاب مستقیم، استهلاک نور مستقیم آن و همچنین بارش باران یا برف جلوگیری کرد. سایبان به خوبی فضای مدنظر شما را مناسب سازی می‌کند تا امنیت و آرامش بیشتری را تجربه کنید. به همین دلیل لازم است تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

همراه ما باشید تا جزییات دقیق تری را مطالعه کنید.

 

چرا باید از سایه بان حیاط استفاده کنید؟

سایه بان حیاط

داشتن سایه ‌بان حیاط به دلایل متعددی ضروری است. شناخت این دلایل انگیزه شما را برای اقدام جهت طراحی و اجرا پر رنگ‌تر می‌کند. به این ترتیب لازم است تا هوشمندانه‌تر این دلایل را بررسی کنید.  اول و مهم‌تر از همه لازم است بدانید که سایه‌بان‌ها می‌توانند از شما و خانواده‌تان در برابر تابش مستقیم آفتاب محافظت کنند. این موضوع  باعث کاهش خطرات ناشی از اشعه‌های مضر UV می‌شود و به جلوگیری از آسیب‌های پوستی و مشکلات مرتبط با آفتاب‌ سوختگی کمک می‌کند. این موضوع برای خانواده‌هایی که دارای کودک کم سن و سال هستند، چند برابر ارزشمند است. علاوه بر این، سایه‌بان‌ها فضای خنک‌تر و دلپذیرتری را در حیاط فراهم می‌کنند که امکان استفاده بیشتر و لذت‌بخش‌تر از فضای بیرونی در روزهای گرم تابستان را فراهم می‌کنند. با داشتن سایه‌ بان، می‌توانید در هر زمانی از روز، از حیاط خود استفاده کنید و از فعالیت‌های خارج از خانه‌ای ترتیب دهید. علاوه بر حفاظت در برابر آفتاب، سایه ‌بان ‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی به زیبایی فضا کمک کنند و آن را کاربردی‌تر نمایند. سایه بان‌ها با جلوگیری از فرسودگی و آسیب دیدن مبلمان و وسایل بیرونی، می‌توانند هزینه‌های جانبی زندگی‌تان را کاهش دهند. این آسیب معمولا برای خودروها نیز کاهش می‌یابد و شاهد سوختگی رنگ آن‌ها نخواهید بود. همچنین، سایه‌بان‌ها می‌توانند به ایجاد حریم خصوصی بیشتر کمک کنند و فضایی امن ایجاد نمایند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود، سایه‌بان‌ها نه تنها یک فضای مناسب برای لذت بردن از محیط حیاط، بلکه یک فضای کاربردی جهت مراقبت از ابزار و لوازم‌تان محسوب شوند.

 

مزایای داشتن سایه بان حیاط چیست؟

سایه بان حیاط

هر وسیله‌ای دارای مزایای خاص خودش است. شما با دانستن این مزایا می‌توانید هوشمندانه‌تر اقدام کنید. مزایای داشتن سایه‌بان حیاط، بسیار جدی است. شما می‌توانید با آگاهی از این مزایا، دست به انتخاب بزنید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم به جزییات و مزایای داشتن سایه بان در حیاط اشاره کنیم.

  • حفاظت در برابر آفتاب: یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که برای سایه بان حیاط می‌توان اشاره کرد، حفاظت در مقابل آفتاب و حرارت است.  سایه ‌بان می‌تواند از شدت تابش آفتاب کاسته و فضای خنک‌تری ایجاد کند. از سوی دیگر همین موضوع موجب می‌شود تا محافظت از پوست در برابر نور مستقیم آفتاب چند برابر مهم شود. به این ترتیب پوست رد مقابل  UV قرار نمی‌گیرد.  نکته مهم دیگر، مراقبت از لوازم در مقابل نور مستقیم آفتاب و اسیب‌های احتمالی آن است.
  • افزایش کاربرد فضای بیرونی: یکی از مزایای مهم سایه بان حیاط، امکان ایجاد فضای مناسب در محیط حیاط است. با داشتن سایه ‌بان، می‌توانید بیشتر از فضای حیاط خود بهره ببرید و در هوای گرم نیز امکان بهره گیری از محیط برای‌تان فراهم است. سایه ‌بان‌ها می‌تواند فضایی مناسب و راحت برای نشیمن فراهم کنند.
  • حفاظت از مبلمان و لوازم محوطه: نور مستقیم آفتاب خیلی سریع متریال‌های مختلف را تجزیه می‌کند. با کمک سایه بان می‌توانید مانع از فرسودگی آن شوید. حفاظت از مبلمان و وسایل بیرونی در برابر تابش مستقیم نور خورشید و باران یا برف، نکته مهمی است که به عنوان مزیت مدنظر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با عدم تابش مستقیم آفتاب،  تاثیرات مخرب آب و هوا را کاهش داده و لوازم محوطه را به بهترین شکل ممکن محافظت کنید.
  • ارزش افزوده و جلوه بصری: جالب است بدانید که سایه بان حیاط موجب می‌شود تا زیبایی و جلوه محیطی بهبود پیدا کند و فضای مطلوب‌تری را تجربه کنید.  داشتن سایه‌بان می‌تواند به ارزش ملک شما اضافه کند و نظر افراد مختلف را برای انتخاب این فضا جلب نماید.
  • ایجاد حریم خصوصی: برای بسیاری از افراد، ایجاد حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد. سایه‌بان می‌تواند تا حدی فضای زندگی شما را از دید همسایگان و عبور و مرور افراد، مخافظت کنند. به این ترتیب حریم خصوصی به بهترین شکل ممکن فراهم می‌شود.
  • کاهش باد و آسیب‌های احتمالی: سایه‌بان می‌تواند تا حدی از شدت بادهای مزاحم کم کنند و ریسک بروز خرابی بر اثر باد را کاهش دهند. داشتن سایه‌بان حیاط نه تنها از لحاظ کاربردی بلکه از نظر زیبایی‌ شناسی نیز می‌تواند ارزش زیادی به حیاط و فضای بیرونی شما اضافه کند.

 

انواع سایبان حیاط معرفی کن (از نظر مکانیزم اجرا)

انواع سایبان حیاط معرفی کن (از نظر مکانیزم اجرا)

شناخت انواع سایه بان کمک می‌کند تا بتوانید انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. هر کدام از این سایه بان‌ها با توجه به مکانیزم باز و بسته شدن، متفاوت عمل می‌کنند و قیمت خاص خودشان را دارند. به همین دلیل باید با شناخت انواع سایبان حیاط نگاه عمیق‌تری به این حوزه داشته باشید.

  • سایبان ثابت: سایبان‌های ثابت به صورت دائمی در محل مدنظر شما نصب می‌شوند. این سایبان‌ها معمولا مکانیزمی برای جمع شدن یا تغییر زاویه ندارند و به صورت کاملا ثابت قرار می گیرند. برای ساخت این نوع سایبان‌ حیاط،  از متریال‌های مقاوم و بادوام مانند فلز، چوب یا پارچه‌ استفاده می‌شود. یادتان باشد که پارچه‌ها باید مقاوم به آب باشند و نسبت به کشیدگی یا باد و فشار استحکام بالایی ارائه کنند.
  • سایبان متحرک دستی: این سایبان‌ها قیمت ارزان‌تری نسبت به سایبان‌های متحرک دیگر دارند و دارای مکانیزم باز و بسته شدن به صورت دستی هستند. این نوع سایبان‌ها معمولاً با یک میله یا اهرم خارجی باز و بسته می‌شوند و امکان تنظیم حالت و زاویه آن‌ها به کمک همین اهرم فراهم است.
  • سایبان متحرک برقی: یکی از گران قیمت‌ترین انواع سایبان حیاط مربوط به همین سایبان‌های برقی است. این نوع سایبان‌ها به یک موتور برقی مجهز هستند که امکان باز و بسته شدن به وسیله یک دکمه را فراهم می‌کند. حتی در نمونه های جدیدتری سایبان حیاط متحرک برقی می‌توانید از طریق یک ریموت کنترل به راحتی سایبان را باز و بسته کنید. این مکانیزم به خوبی شرایطی را فراهم می‌کند تا امکان استفاده در هر فضا وجود داشته باشد.
  • سایبان تاشو: سایبان‌های تاشو شامل ساختارهایی هستند که می‌توانند به صورت کاملاً تاشو جمع آوری شوند. این سایبان‌ها معمولاً از پارچه‌های مقاوم و اسکلت‌های سبک وزن ساخته می‌شوند و برای استفاده موقت در فضاهای باز مناسب هستند. این نوع سایبان‌ها معمولاً قابل حمل و نصب آسان هستند و در هر فضایی قابلیت اجرایی مطلوبی ارائه می‌کنند.
  • سایبان چتری: سایبان‌های چتریب با مکانیزمی مشابه چتر باز و بسته می‌شوند. در واقع شما یک چتر غول پیکر در اختیار دارید که به راحتی با کمک یک دکمه و کمی فشار باز و بشته می‌شود. این مدل چتر در هر فضایی قابل اجرا است و شما می‌توانید به راحتی در انواع ثابت و متحرک از این سایبان استفاده کنید.
  • سایبان‌های بازویی: این نوع سایبان‌ها دارای بازوهای قابل تنظیم هستند که به شما اجازه می‌دهند زاویه و ارتفاع سایبان را تغییر دهید. این سایبان‌ها می‌توانند به صورت دستی یا برقی تنظیم شوند و نیاز شما را به داشتن یک سایبان مناسب پاسخ دهند.

 

انواع سایبان حیاط از نظر متریال

انواع سایبان حیاط معرفی کن (از نظر مکانیزم اجرا)

سایبان‌های حیاط از نظر متریال به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر متریال دارای مزایا و معایب خاص خود است که بسته به نیاز و شرایط محیطی می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. شناخت انواع سایبان از نظر متریال به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه‌تر براساس بودجه و نیاز شخصی دست به انتخاب بزنید. در این بخش به بررسی انواع سایبان حیاط از نظر متریال اشاره می‌کنیم.

 ۱. سایبان پارچه‌ای: سایبان حیاط می‌تواند در انواع متریال پارچه‌ای ساخته شود. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده از آن استفاده کرده و انعطاف پذیری بسیار زیادی را تجربه کنید.

  • پارچه‌های پلی‌استر: این نوع پارچه مقاومت بالایی در برابر آب و اشعه UV، سبک و قابل شستشو دارد و بسیار پرکاربرد است.
  • پارچه‌های آکریلیک: این مدل پارچه برای سایبان به شدت محبوب است، چرا که مقاومت بالا در برابر رنگ‌پریدگی و کپک موجب شده است تا یک گزینه عالی برای نواحی با آب و هوای مرطوب باشد.
  • پارچه‌های وینیل: شما می‌توانید از این پارچه به عنوان پارچه‌ای ضدآب و مقاوم در برابر پارگی در سایبان استفاده کنید.

 ۲. سایبان فلزی: این مدل سایبان تماما از فلز ساخته شده است. شما به راحتی می‌توانید سایبانی ایمن و بسیار کاربردی داشته باشید؛ اما یادتان باشد که سایبان فلزی در جذب نور و حرارت بسیار قوی عمل می‌کند. استحکام بالا و مدت زمان طول عمر این مدل سایبان یک نکته مهم در انتخاب آن است.

  • آلومینیوم: استفاده از آلومینیوم برای ساخت سایبان فلزی بسیار رایج است. این مدل سایبان بسیار سبک بوده و  مقاوم در برابر زنگ‌زدگی است. به این ترتیب نیاز به نگهداری کمی دارد و برای نواحی با آب و هوای مرطوب مناسب است.
  • فولاد گالوانیزه: این متریال در در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل مناسب برای استفاده‌های طولانی مدت است.
  • آهن: یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها در این دسته بندی آهن است که بسیار مقاوم و مستحکم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. اما به یاد داشته باشید که آهن باید حتما تحت مراقبت و تعمیرات دوره‌ای قرار گیرد تا دچار زنگ زدگی و خرابی نشود.

سایبان حیاط

 ۳. سایبان چوبی: سایبان های چوبی به شدت محبوب هستند و این روزها در دکوراسیون فضای باز جایگاه ویژه‌ای باز کرده‌اند. در ساخت سایبان حیاط چوبی، از انواع چوب استفاده می‌شود. چوب سخت (مانند بلوط، ماهون) در این فضا بسیار خوب عمل می‌کند و  زیبایی و مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل مناسب برای ایجاد فضای طبیعی و گرم است. در مقابل چوب نرم (مانند سرو، کاج) وجود دارد که به دلیل وزن سبک‌تر و قیمت ارزان‌تر محبوبیت بالایی دارد. اما یادتان باشد که این مدل چوب باید نگهداری بسیار هوشمندانه‌تری در مقابل پوسیدگی و آفات داشته باشد.

سایبان حیاط

 ۴. سایبان پلی ‌کربنات: یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای سایبان حیاط، پلی کربنات است. ساخت این مدل سایبان به وسیله دو مدل پلی‌کربنات شفاف و مات انجام می‌شود. پلی کربنات شفاف به راحتی می‌تواند نور را عبور داده و مانع از عبور UV شود. این مدل سایبان مقاوم در برابر ضربه است. سایبان پلی‌کربنات مات به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های رایج مورد توجه قرار می‌گیرد و مانع از تابش مستقیم نور خورشید می‌شود. به این ترتیب امکان ایجاد سایه فراهم می‌شود.

 ۵. سایبان PVC: این مدل سایبان حیاط به عنوان یک متریال مورد توجه می‌تواند در هر شرایطی استفاده شود. PVC به خوبی مقاوم در برابر آب و هوا است. این مدل سایبان برای استفاده‌های موقت بهترین گزینه است.

 ۶. سایبان شیشه‌ای: تنواع عالی در ارائه انواع سایبان حیاط موجب شده است تا استفاده از انواع شیشه نیز رایج شود. شاید تصور کنید که شیشه با عبور نور نمی‌تواند گزینه مطلوبی برای آفتاب باشد، اما فراهم کردن نور برای گیاهان و استفاده از آن برای ممانعت از بارش باران و... بهترین گزینه است.

  • شیشه‌های لمینت و سکوریت: این مدل شیشه‌ها مقاوم در برابر آسیب و حرارت هستند. شما می‌توانید شیشه‌های سکوریت را برای هر فضایی مورد استفاده قرار دهید و مانع از ریختن آب باران، برف و... در آن فضا شوید.
  • شیشه‌های مات یا رنگی: استفاده از شیشه‌های مات و رنگی به عنوان سایبان نیز رایج است. شما می‌توانید با کاهش تابش مستقیم نور خورشید و ایجاد سایه، فضایی زیبا و جذاب خلق کنید.

سایبان حیاط

 ۷. سایبان ترکیبی: یکی از جذاب‌ترین سایبان‌های حیاط مربوط به سایبان‌های ترکیبی است. این سایبان‌ها ترکیب چوب و پلاستیک هستند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت و خرابی دارند. شما به راحتی می‌توانید این مدل سایبان را در دکوراسیون محوطه استفاده کرده و جلوه‌ای بی نظیر خلق کنید. ترکیب متریال‌های مختلف در یک ساختار می‌تواند به خلق جذابیت بصری منجر شود.

سایبان حیاط

 ۸. سایبان پارچه‌های فنی: استفاده از این مدل سایبان در حیاط بسیار رایج است. حتی کمک گرفتن از آن‌ها در محیط‌های عمومی مثل پارک یا محوطه‌ها نیز گزینه مطلوبی است. پارچه‌های تنسل معمولا مقاوم در برابر اشعه UV هستند و به دلیل تنفس‌پذیر بودن و مقاومت بالا، گزینه عالی برای آب و هوای مرطوب شناخته می‌شوند.

 ۹. سایبان بامبو: یک متریال بسیار جذاب در هر لوکیشنی، بامبو است. شما می‌توانید با استفاده از متریال بامبو، یک سایبان مقاوم و کاربردی داشته باشید. جذابیت بصری این مدل بامبو تاحدی بالا است که به عنوان یک المان دکوراتیو در محوطه شناخته می‌شود. بامبو متریالی طبیعی و زیبا است که به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، مناسب برای ایجاد فضای گرم و مرطوب است.

 ۱۰. سایبان بتنی: شما می‌توانید از بتن برای سایبان حیاط استفاده کنید. این سایبان به شدت می‌تواند در فضاهای گوناگون مطلوب عمل کند و به دلیل مقاومت بالا، گزینه‌ای عالی محسوب شود.

 

سایبان حیاط در چه نواحی قابل استفاده است؟

سایبان حیاط در چه نواحی قابل استفاده است؟

سایبان حیاط در نواحی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از سایبان‌ حیاط در نواحی مختلف استفاده کنید. استفاده از این مدل سایبان‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آرامش در هر فضایی از آن استفاده کنید.

  • فضای نشیمن و استراحت: ایجاد یک فضای خنک و سایه‌دار برای نشستن و استراحت با استفاده از سایبان فراهم می‌شود. استفاده از این سایبان‌ها برای ایجاد یک فضای غذاخوری در بیرون از خانه، حیاط و... استفاده کنید. در نواحی مثل ورودی برای ایجاد یک فضای دلپذیر می‌توانید از سایبان استفاده کنید.
  • محافظت از درب ورودی: شما می‌توانید از برای مراقبت از درب ورودی در مقابل باران، برف و نور آفتاب، از سایبان مناسب استفاده کنید.
  • فضای تراس و روف گاردن: تبدیل پشت بام  و تراس به یک فضای نشیمن مناسب و خنک با استفاده ای سایبان مناسب امکان‌پذیر است.  شما می‌توانید برای محافظت از گیاهان و فضای سبز در پشت بام و تراس از این سایبان‌ها استفاده کنید.فضای نشیم
  • در پاسیو: اگر بخواهید برای فضای پاسیو از یک المان عالی استفاده کنید، قطعا سایبان بهترین گزینه است.
  • فضای بازی کودکان: شما می‌توانید برای محافظت از کودکان در برابر تابش مستقیم خورشید در فضای حیاط، پاسیو و... از سایبان استفاده کنید.فضای استراحت کنار استخر: ایجاد سایه برای نشستن و استراحت در کنار استخر به همراه سایبان بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید. شما می‌توانید برای حفاظت از وسایل و مبلمان کنار استخر در برابر آفتاب و باران از این روش استفاده کنید. سایبان برای مراقبت از باربیکیو نیز بهترین گزینه است.فضای نشیمن برای مهمانان: ایجاد فضایی خنک و دلپذیر برای مهمانان در کنار باربیکیو، همراه با یک سایبان مناسب یکی دیگر از کاربردهای جدی این وسیله است.
  • محافظت از خودروها: ایجاد سایه و محافظت از خودروها در برابر تابش مستقیم خورشید و باران.
  • کاهش حرارت داخل خودرو: اگر در فضاهایی مثل حیاط اقدام به پارک خودرو می‌کنید، قطعا برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد داخل خودرو، کاهش آسیب به تجهیزات و رنگ خودرو می‌توانید از سایبان استفاده کنید.

 

کلام آخر

شما به راحتی می‌توانید با شناخت انواع سایه بان حیاط، در انتخاب هوشمندانه یک متریال مناسب اقدام کنید. استفاده از مکانیزم مناسب در طراحی سایه بان نیز ایده جذابی است که با شناخت دقیق امکان‌پذیر خواهد بود.

ایده شما برای انتخاب سایه بان حیاط چیست؟ نظرتان را بنویسید.
برچسب ها:
سایه بان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله