تعمیر شیرآلات اهرمی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۵

متداول ترین نوع شیرآلات بهداشتی، شیرهای اهرمی هستند که با استفاده‌های مکرر «تعمیر شیرآلات اهرمی» با به وجود آمدن مشکلات مختلف، اهمیت پیدا می‌کند.

متداول ترین نوع شیرآلات بهداشتی، شیرهای اهرمی هستند که با گذشت زمان و با استفاده‌های مکرر «تعمیر شیرآلات اهرمی» با به وجود آمدن مشکلات مختلف، اهمیت پیدا می‌کنند.

شیرآلات بهداشتی مختلفی وجود دارند که می‌توانند در بخش‌های مختلف خانه مانند حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و محیط‌های دیگر استفاده شوند. اما امروزه در اکثر فضاها با عملکردهای متفاوت از شیرآلات اهرمی استفاده می‌کنند. این نوع شیرآلات مانند هر عنصر دیگری در خانه به مرور زمان دچار ایراداتی می‌شود که نیازمند تعویض یا تعمیر است و چه خوب است پیش از به وجود آمدن ایرادی با تعمیر شیرآلات اهرمی زودتر آشنا شده باشیم تا با خیال راحت با علم بالا به تعمیر آن بپردازیم.

اگر از شیرآلات اهرمی در منزلتان استفاده می‌کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید زیرا در این مقاله به معرفی انواع ایراداتی که ممکن است «شیرآلات اهرمی» با آن مواجه شوند و نیازمند تعمیر باشند، پرداخته ‌ایم.

 

تعمیر شیرآلات اهرمی

تعمیر شیرآلات اهرمی

تصویر یک (تعمیر شیرآلات اهرمی توسط تعمیرکار متخصص و باتجربه)

 

همانطور که در بالا اشاره شد، شیرآلات اهرمی نوع جدیدی از انواع شیرآلات بهداشتی هستند که در تولیدشان تنوع بالایی وجود دارد و با گذشت زمان جایگزین شیرهای قدیمی شده اند. این نوع شیرآلات همانطور که از ظاهرشان مشخص است، برای قطع و وصل کردن و تنظیم دمای آب از یک دستگیره (دسته) تشکیل شده‌اند. 

هر عنصری در ابتدا که خریداری می‌شود، بسیار جذاب و دوست داشتنی است اما با گذر زمان و فعالیت‌های مکرر دچار فرسودگی می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد و نکته‌ای که اهمیت پیدا می‌کند دانستن نکاتی برای «تعمیر شیرآلات اهرمی» است.

برای تعمیر شیرآلات اهرمی باید بدانیم مشکل از کجای شیر ایجاد شده است. پس در ابتدا نیاز است شیر را باز کنیم و درون شیر را بررسی کنیم. برای اینکار کافی است به کمک یک شی نوک تیز مانند چاقو یا هر ابزار دیگر پولکی که بر روی تمامی شیرآلات به رنگ آبی و قرمز (دمای آب را نشان می‌دهد) است را بردارید. زیر پولکی، پیچی قرار دارد که باید به کمک آچار آن را باز کنید و سپس دسته شیر را به سمت بالا حرکت داده و از بدنه شیر جدا کنید. پس از درآوردن دسته، مغزی شیر (کارتریج) را مشاهده می‌کنید که می‌توانید به آسانی آن را درآورید. (در برخی از شیرها مغزی به همراه یکسری پیچ بسته شده است که به کمک آچار آلن می‌توانید پیچ‌ها را باز کنید و سپس کارتریج را خارج کنید.)

پس از جدا کردن دستگیره از بدنه شیر به سراغ نوع مشکل به وجود آمده و تعمیر آن می‌رویم. در ادامه 5 ایرادی که ممکن است شیرآلات اهرمی با آن مواجه شوند و برای تعمیرش با سوال مواجه شوید را قرار داده ایم:

 

1. شیر اهرمی به صدا درآمده، چکار کنیم؟

تعمیر شیرآلات اهرمی جدید

تصویر دو (تعمیر شیرآلات اهرمی به صدا درآورده توسط تعویض کارتریج)

 

شاید پس از مدتی در هنگام باز و بسته کردن شیر اهرمی از آن صدای بشنوید این ایراد احتمالا از آبکوش یا ضربه قوچ آب است که کافی است یک محفظه هوا خریداری کنید و آن را به شیر نصب کنید. اگر پیش تر این کار را انجام داده اید و همچنان این مشکل وجود دارد، شیر آب گرم و سرد را از پایین سینک ببندید، سپس شیر آب را باز کنید تا آب‌های اضافی جریان پیدا کرده و خارج شوند. اگر باز هم در هنگام باز و بسته کردن شیر آب صدا شنیدید، از یک واشر جدید خریداری و آن را تعویض کنید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید در هنگام باز کردن شیر آب، به مقدار فشار آب توجه کنید و در همان ابتدا آب را با فشار زیاد باز نکنید.

 

2. فشار آب کم شده، چکار کنیم؟

تعمیرات شیرآلات اهرمی

تصویر سه (جدا کردن دسته از بدنه برای تعمیر شیرآلات اهرمی)

 

دایورتر، قطعه ای است که داخل بدنه شیر اهرمی قرار دارد و ورود و خروج آب را به داخل بدنه شیر کنترل می‌کند. معمولا علت ایجاد اختلال در فشار آب و کم شدن آن، به علت این قطعه کوچک است. در واقع در مسیرش ایراداتی ایجاد شده است که اجازه نمی‌دهد آب به درستی جریان پیدا کند. بنابراین باید مسیر جریان آب را در دایورتر تمیز کنید. اگر با این کار همچنان مشکل باقی ماند، پیشنهاد می‌کنیم قطعه دایورتر را تعویض کنید. پیش از تعویض دایورتر، به درپوش (پرلاتور) نگاهی بیاندازید و آن را به خوبی تمیز کنید، شاید به خاطر وجود املاح در این قسمت در جریان آب اختلال ایجاد کرده است. 

 

حتما بخوانید: مهمترین نکات خرید سینك ظرفشویی 2020 + جدیدترین مدل ها

 

3. آب از شیر اهرمی چکه می‌کند، چکار کنیم؟

تعمیر شیرآلات اهرمی خراب

تصویر چهار (تعمیر شیرآلات اهرمی برای مشکل نشتی یا چکه آب از شیر)

 

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای انواع شیرآلات بهداشتی ایجاد می‌شود و خیلی در مصرف آب تاثیرگذار است، نشتی شیر یا همان چکه کردن آب است. این مشکل معمولا در مواقعی ایجاد می‌شود که ایرادی در کارتریج (مغزی شیر) یا حلقه O موجود در واشر (روی کارتریج نصب شده است) باشد. در هر دو حالت، پیشنهاد می‌کنیم کارتریج شیر اهرمی را تعویض کنید.

 

4. دمای آب به خوبی تنظیم نمی‌شود، چکار کنیم؟

تعمیر شیرهای اهرمی

تصویر پنج (تعمیر شیرآلات اهرمی از طریق لوله‌های موجود در زیر سینک برای تنطیم دمای آب)

 

یکی دیگر از مشکلات شیرآلات اهرمی به خاطر عدم تنظیم دمای آب است. در شیرآلات اهرمی اگر می‌خواهید آب کاملا داغ شود به یک سمت و اگر می‌خواهید آب کاملا سرد شود به سمت مخالف می‌چرخانید. گاهی ممکن است به آب ملایم یا ولرم (نه سرد نه کاملا داغ) نیاز داشته باشید که شیر اهرمی این اجازه را به شما نمی‌دهد و به درستی تنظیم نمی‌شود. در این حالت مشکل، مغزی شیر است که آسیب دیده و به درستی عملکرد خود را انجام نمی‌دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کارتریج را با یک مغزی نو و جدید، تعویض کنید.

 

5. دستگیره شیر اهرمی سفت شده است، چکار کنیم؟

تعمیر مشکلات شیرآلات اهرمی

تصویر شش (تعمیر شیرآلات اهرمی به علت سفت شدن دستگیره شیر اهرمی)

 

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با گذشت زمان با آن مواجه شوید، سفت شدن دستگیره شیر است، به این صورت که بالابردن، چرخاندن یا پایین آوردن آن سخت می‌شود. این اتفاق معمولا به علت آسیب دیدن ساقه موجود در مغزی شیر است یا گاهی ممکن است به خاطر جمع شدن املاح در قسمت‌های مختلف شیر باشد. سعی کنید ابتدا تمامی بدنه و تشکیلات شیر را تمیز کنید اگر باز هم مشکل سفت بودن دستگیره وجود داشت بهتر است کارتریج آن را تعویض کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با برخی از مشکلات احتمالی که ممکن است با شیرآلات اهرمی مواجه شوید و نیاز به تعمیر شیر اهرمی داشته باشید، آشنا کردیم. این مشکلات و ایرادات تنها برای شیرآلات اهرمی اتفاق نمی‌افتد بلکه به مرور زمان برای تمامی شیرآلات اتفاق خواهد افتاد. اما نکته ای که حائز اهمیت است کیفیتی است که شیرآلات اهرمی دارند. این نوع شیرها دیرتر از باقی شیرآلات نیاز به تعمیر و تعویض دارند.

اگر از شیرهای اهرمی استفاده می‌کنید، نظرات خود را درباره کیفیت و تعمیر شیرآلات اهرمی بنویسید.

 

حتما بخوانید: جدیدترین مدل های شیرآلات لاکچری و باکیفیت + تصاویر

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید