جذاب ترین سبک های مبلمان در دکوراسیون + 11 مدل لوکس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

مبلمان، سبک های مختلفی دارند. ما در این مقاله شما را با 11 مدل مبلمان لوکس و جذاب در دکوراسیون داخلی آشنا می‌کنیم.

زمانی که به فکر چیدمان دکوراسیون داخلی هستیم عناصر مختلفی وجود دارند که باید با توجه به آن‌ها دکوراسیون را شیک و جذاب طراحی کنیم. پایه‌ای‌ترین عامل که در دکوراسیون بسیار تاثیرگذار است سبک، فرم و شکل است که باید در تک تک جزئیات خانه هماهنگی وجود داشته‌باشد.

بزرگ‌ترین عنصر در فضا ((مبلمان)) آن هستند که سبک آن‌ها تاثیر بسیاری روی فضا می‌گذارد. یعنی اگر فضای شما سبک کلاسیک دارد یا قصد دارید طراحی که برای دکوراسیون داخلی فضا انجام می‌دهید به سبک کلاسیک باشد، باید با انواع مبلمان آشنا باشید تا مبلمانی مناسب به سبک کلاسیک برای فضای خود خریداری کنید.

 

انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی | انواع سبک های مبلمان

دکوراسیون داخلی به هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیا یا ساختمان به صورت هنرمندانه به کار می‌رود.‌ دکوراسیون داخلی واسطه‌ای میان معماری و طراحی داخلی است که سبک و اصولی خود را از سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره از زمان می‌گیرد. انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی حائز اهمیت است زیرا مبل یکی از المان‌های اصلی دکوراسیون در هر خانه‌ای است.

مبلمان گوناگونی با نام‌های لاتین وجود دارند که ما در این مقاله شما را با 11 نوع آن‌ها آشنا می‌کنیم تا در زمان انتخاب مبلمان با شناخت قبلی، مناسب‌ترین مبلمان را خریداری کنید.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع مبلمان از لحاظ سبک طراحی همراه با زیر دسته‌ها عبارتند از:

1. مبل چسترفیلد (Chesterfield)

یکی از مبلمان که طرفدار بسیاری دارند، مبل چستر فیلد است. این مبل همانطور که در تصویرش می‌بینید دارای تکیه‌گاه و دسته‌های هم ارتفاع است و بدنه‌ی آن دارای دکمه هستند که باعث می‌شود لباس چروک نشود. این سبک مبل معمولا برای خانه‌هایی که متراژ بالایی دارند استفاده می‌شود و به فضا نمایی لوکس و شیک می‌دهند. این مدل مبل از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود که در اکثر مواقع از جنس چرم ساخته می‌شود.

اگر می‌خواهید اتاق نشیمن جذاب و شیکی داشته‌باشید، از مبل چسترفیلد در فضا استفاده کنید!

 

حتما بخوانید: جدیدترین مدل های مبلمان 2020 + 30 مدل مبل لوکس

مبل چسترفیلد

تصویر یک (مبلمان چسترفیلد)

 

مبلمان چسترفیلد

تصویر دو (مبلمان چسترفیلد از جنس چرم)

 

2. مبل چیس یا شزلون (Chaise)

مبل شزلون یا چیس برای کشور فرانسه است که از واژه Chaise longue به معنای صندلی بلند و کشیده‌ برگرفته شده‌است. این نوع مبل دارای طرح‌های گوناگونی است که اتاق نشیمن شما را شیک و زیبا می‌کند. یک نمونه این مبل در قالب کلاسیک به‌صورت منحنی‌دار و برخی معاصر با خطوط صاف و بدون انحنا هستند.

در زیر  نمونه‌ای از این مبل را مشاهده می‌کنید.

 

مبل شزلون

تصویر سه (مبلمان چیس)

 

مبلمان شزلون

تصویر چهار (مبلمان شزلون با ظاهری شیک و جذاب)

 

3. مبل لاوسن (Lawson)

((مبل لاوسن))، در قرن 20 طراحی شده‌ و نوعی مبل راحت، ساده با نمایی مدرن است. این مبل در اکثر خانه‌ها دیده می‌شود. دارای سه نشیمنگاه و سه کوسن پشتی است که دارای ظاهری ساده و راحت است. این مبل با پارچه‌های متنوعی ساخته می‌شود که به‌راحتی با دکوراسیون به سبک های گوناگون ست می‌شوند.

اگر می‌خواهید در اتاق نشیمن خود مبلی راحت و ساده داشته‌باشید، این مبل را از دست ندهید!

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع مبلمان کلاسیک و مدرن

مبل لاوسون

تصویر پنج (مبلمان لاوسن)

 

مبلمان لاوسون

تصویر شش (مبل مدرن و راحتی لاوسن)

 

4. مبل تاکسیدو (Tuxedo)

((مبل تاکسیدو)) در دوره آرت‌دکو طراحی شده‌است. این مبل مانند مبل چسترفیلد دارای دسته و تکیه‌گاه هم‌ارتفاع است. برخی از مدل های این مبل دارای دکمه نیز هستند. مبل تاکسیدو برای خونه‌های امروزی و به سبک مدرن بسیار مناسب است و دکوراسیون شیکی را ایجاد می‌کند.

 

مبل تاکسیدو

تصویر هفت (مبلمان تاکسیدو)

 

مبلمان تاکسیدو

تصویر هشت (مبل به سبک تاکسیدو به رنگ آبی کلاسیک)

 

5. مبلمان تخت‌خواب‌ شو

این نوع مبلمان همانطور که از اسمشان مشخص است برای فضاهایی که متراژ محدودی دارند، بسیار مناسب و انتخابی هوشمندانه هستند. مبلمان تخت‌خواب‌شو زمانی که بسته هستند اصلا شباهتی با تخت‌خواب ندارند اما زمانی که باز می‌شوند به‌راحتی به فضایی برای خوابیدن تبدیل می‌شوند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فضای محدود و مدرنی دارید، این نوع مبلمان انتخاب بسیار مناسبی هستند.

 

حتما بخوانید: انواع مبلمان کوچک و کم جا، چیدمان فضای نقلی و کوچک.

مبل تخت خواب شو

تصویر نه (مبل به سبک تخت‌خواب شو)

 

مبلمان تخت خواب شو

تصویر ده (مبل تک‌نفره تخت‌خواب شو)

 

مبل تخت‌خواب شو

تصویر یازده (مبل دو‌نفره تخت‌خواب شو )

 

6. مبلمان دسته‌ صاف

این سبک مبلمان همان‌طور که از اسمشان مشخص است دارای دسته‌های صافی هستند که در اکثر فروشگاه‌ها و خانه‌ها دیده می‌شوند. این مدل مبل از نظر ظاهری به مبلمان تاکسیدو شبیه است با این تفاوت که پشته آن کمی بالاتر از دسته آن‌ها هستند. مبل دسته صاف به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما از دسته‌ها می‌توانید به‌عنوان میز عسلی استفاده کنید. ظاهر این مبلمان به‌گونه‌ای است که با دکوراسیون هر خانه‌ای با هر سبکی هماهنگ می‌شود.

 

مبل صاف

تصویر دوازده (مبلمان دسته صاف)

 

مبلمان صاف

تصویر سیزده (مبل جذاب سه‌نفره به رنگ طوسی به سبک دسته صاف)

 

مبل دسته صاف

تصویر چهارده (مبلمان شیک و جذاب به سبک صاف)

 

7. مبل تکیه‌گاه شتری (Camel back)

این سبک مبلمان به‌راحتی به کمک نام و ظاهرشان قابل تشخیص هستند. پشته آن‌ها مانند کوهان شتر دارای خمیدگی‌هایی هستند که این خمیدگی‌ها معمولا دارای دو یا سه انحنا هستند. این مبلمان از آن‌جایی که ظاهری رسمی دارند برای فضاهای کلاسیک مناسب‌تر هستند.

در زیر تصاویری از این سبک مبلمان قرار داده‌ایم.

 

حتما بخوانید: مبلمان به رنگ آبی کلاسیک، رنگ سال 2020 را به خانه خود بیاورید!

مبل تکیه‌گاه شتری

تصویر پانزده (مبلمان تکیه‌گاه شتری)

 

مبلمان تکیه‌گاه شتری

تصویر شانزده (مبلمان جذاب به سبک تکیه‌گاه شتری)

 

مبل تکیه ‌گاه شتری

تصویر هفده (مبلمان شیک با کوسن‌های شیک به سبک تکیه‌گاه شتری)

 

8. مبلمان دسته‌گرد انگلیسی (English roll arm)

این سبک مبلمان در خانه و دکوراسیون اکثر خانه‌های ایرانی دیده می‌شود. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید دارای پشتی بلندی هستند و ارتفاع دسته آن کم و دارای لبه‌های گردی هستند. این نوع مبلمان دارای حالتی غیر رسمی دارند اما برای فضاهای کلاسیک مناسب‌تر هستند.

 

مبل دسته گرد انگلیسی

تصویر هجده (مبلمان دسته‌گرد انگلیسی)

 

مبلمان دسته گرد انگلیسی

تصویر نوزده (مبلمان شیک به رنگ بژ به سبک دسته‌گرد انگلیسی)

 

مبل دسته‌گرد انگلیسی

تصویر بیست (مبل سه‌نفره دسته‌گرد انگلیسی )

9-مبلمان استیل یا سلطنتی

به مبلمان استیل، مبل سلطنتی نیز گفته می‌شود. مبلمان سلطنتی به دلیل ظرافت و استایل خاص در گذر زمان به مبل استیل تغییر نام داده‌اند به همین دلیل به هر دو نام خوانده می‌شود. بخش غالب در مبلمان سلطنتی یا استیل قسمت چوب آن است. مبل استیل مناسب خانه‌هایی با متراژ بزرگ است. از انواع مبلمان استیل به دسته‌های زیر اشاره می‌شود:

  • مبل استیل فرانسوی
  • مبل استیل مصری
  • مبل استیل ایتالیایی
  • مبل استیل ترک

 

10- مبلمان کلاسیک

سبک کلاسیک گونه‌ای از مبلمان است که شبیه مبلمان آنتیک و قدیمی است. مبلمان کلاسیک در دسته هشت تایی سبک مبلمان جایی ندارد زیرا در اصل در معنای صحیح سبک مبلمان سبک کلی به نام کلاسیک وجود ندارد. مبل‌های کلاسیک از سبک‌های دیگر الهام گرفته و پیروی می‌کند که به سده‌های 17 تا 20 میلادی باز می‌گردد. کشورهای پیشتاز در به وجود آمدن و تولید مبلمان کلاسیک عبارتند از:

  • انگلیس
  • ایتالیا
  • فرانسه
  • آلمان

که البته تاریخچه مبل‌های یونان باستان، ژاپن، مصر و ایران نیز در به وجود آمدن مبل‌های کلاسیک نقش داشته‌اند. سبک کلاسیک با وجود قدمت زیاد، همچنان روی بورس است و هرگز گذشت زمان قدیمی نشده و همچنان پایدار و ماندگار است. معمولا مبل‌های کلاسیک به 5 دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

مبلمان کلاسیک چیزی بین مبلمان استیل و راحتی است که به آن نیمه استیل نیز گفته می‌شود. میزان چوب به کار رفته در مبلمان کلاسیک نسبت به مبل استیل کمتر است. مبل کلاسیک نسبت به مبلمان استیل فضای کمتری را اشغال می‌کند از این رو برای خانه‌هایی با متراژ متوسط و پایین انتخاب مناسبی است.

 

11- مبلمان راحتی

بخش غالب در مبلمان راحتی و کلاسیک پارچه آن است به همین دلیل بر خلاف مبل‌های کلاسیک و سلطنتی که اشرافی و لوکس هستند، مبل‌های راحتی، ساختار نرم و راحت داشته و برای دکوراسیون مدرن و مینیمال انتخابی عالی به نظر می‌رسد. زیر دسته مبل راحتی عبارتند از:

  • مدل چستر فیلد
  • مدل لاوسن
  • مدل تاکسیدو
  • مدل تکیه گاه شتری
  • مدل دسته گرد
  • مدل دسته گرد انگلیسی
  • مدل بریج ‌واتر
  • مدل نول
  • مدل مدرن میانه قرن بیستم (سبک مدرن دهه نود میلادی)
  • مدل L شکل یا گوشه
  • مدل معاصر

 

تفاوت مبل کلاسیک و مبل راحتی

هنگامی که برای خرید مبل به بازار می‌روید شاید تشخیص تفاوت میان مبل کلاسیک و راحتی کمی سخت به نظر برسد زیرا بعضی از مبل‌های راحتی به شکل مبل کلاسیک طراحی شده‌اند تا افراد علاوه بر داشتن ظاهر سنتی از راحت بودن مبل هم بتوانند استفاده کنند. سبک کلاسیک دارای ظاهری سلطنتی و اشرافی است که اصالت و سنت را به رخ می‌کشند. مبلمان کلاسیک تلفیقی از مبل‌های راحتی و استیل است که ظاهر سنتی را از مبلمان استیل و راحتی خود را از مبلمان راحتی گرفته است. مبلمان راحتی که بخش عمده آن پارچه و فوم است به گونه‌ای طراحی می‌شود که فرد هنگام نشستن روی آن احساس آرامش و راحتی داشته باشد و حتی بتواند برای دقایقی روی آن دراز بکشد.

 

سبک‌های مبلمان در معماری داخلی

با توجه به اینکه انواع مبلمان در بازار موجود است باید این نکته را در نظر گرفت که برای خرید آن باید به نیاز، فضا و سلیقه شخصی دقت کرد. مبلمان کلاسیک و سلطنتی (استیل) در فضاهای بزرگ و با طراحی کلاسیک کارآمد هستند. سبک مدرن و مینیمال با مبلمان راحتی سازگاری بیشتری دارد. افرادی که معماری داخلی انجام می‌دهند علاوه بر نوع مبلمان به رنگ آن نیز دقت خاصی دارند. زیرا این رنگ‌ها هستند که به خانه روح می‌بخشند. اگر علاقمند هستید که خانه‌ای خاص و شیک داشته باشید بهتر از به طراحان دکوراسیون و معمارها اعتماد کنید تا با به کار بردن صحیح و اصولی رنگ‌های سرد، گرم و خنثی با توجه به سبک دکوراسیون و سایر اجزای منزل، باعث جلوه بیشتر مبلمان شوند.

 

سبک‌های طراحی مبلمان با بساز و بچین

طراحی مبلمان به قدری هیجان انگیز است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند رشته طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی را دنبال کنند. قطعا همه افراد تحصیلات دانشگاهی مرتبط با طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی را ندارند بلکه از طریق مطالعه‌های آزاد و انجام کارهای عملی به دانش آن دست یافته‌اند. بساز و بچین در کنار شماست تا با دیدن انواع سبک مبلمان با دید بازتری به انتخاب و خرید مبلمان بپردازید. با مشاهده عکس‌ها و جستجو در سایر اطلاعات مرتبط می‌توانید با تئوری کلی سبک‌های طراحی مبلمان آشنا شوید.

در بالا با 11 نمونه مبلمان با سبک های مختلف آشنا شدید. مبلمان دیگری نیز وجود دارند که شما پیش از خرید مبلمان باید مناسب‌ترین سبک را برای دکوراسیون خانه خود خریداری کنید. زیرا اگر برای مثال فضایی با سبک مدرن داشته‌باشید و مبلمانی کلاسیک خریداری کنید، دکوراسیون ناهماهنگی خواهید داشت که ناخوداگاه شما را اذیت خواهدکرد.

 

حتما بخوانید: اتومان و انواع آن را بشناسید، مبلمان های به روز در دکوراسیون منزل شما!

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید