نکاتی مهم برای نورپردازی اتاق خواب ها + تصاویر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

نورپردازی یکی از روش‌های تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی است. ما در این مقاله، همراه با تصاویری به نکاتی مهم برای نورپردازی اتاق های خواب پرداخته‌ایم.

اتاق خواب مکانی برای استراحت، خوابیدن، خواندن و نوشتن، کارکردن، لباس پوشیدن و کارهای دیگری است. نورپردازی مناسب برای اتاق خواب نه تنها باید روشنایی لازم برای انجام کارهای چشمی را فراهم کند بلکه از نظر کیفی نیز شرایط روحی و فیزیکی مساعدی برای انجام کارها در افراد ایجاد کند. طراحی روشنایی اتاق های خواب کودکان و نوجوانان با اتاق خواب والدین و اتاق افراد سالخورده تفاوت‌هایی دارد.

ما در این مقاله اطلاعات کاملی از نورپردازی اتاق های خواب به همراه تصاویری قرار داده‌ایم.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

نورپردازی اتاق خواب والدین

نورپردازی اتاق خواب

تصویر یک (نورپردازی اتاق خواب اصلی در خانه)

 

این اتاق بیشتر به آرامش و استراحت اختصاص دارد. بنابراین توصیه می‌شود که نور محیطی آن با نورپردازی غیرمستقیم یا استفاده از نور پخش چراغ‌های دیواری یا آباژورها تامین شود و از کاربرد نورپردازی مستقیم سقفی خودداری شود. باید در نظر داشت که این اتاق را اغلب دو نفر (زن و شوهر) استفاده می‌کنند بنابراین باید نور ملایمی برای آن درنظر گرفت تا هنگام استراحت یکی‌، دیگری بتواند بدون ایجاد مزاحمت به‌راحتی در اتاق رفت‌وآمد کند. از سوی دیگر، اگر نیمه شب فردی بخواهد به سرویس‌بهداشتی یا آشپزخانه برود با روشنایی زیاد که خواب آلودگی او را از بین ببرد مواجه نمی‌شود. بهتراست منابع نوری که این روشنایی را فراهم می‌کنند با ساختار معماری یا مبلمان موجود در اتاق ادغام شده باشند، برای مثال چراغ‌های توکار دیواری که نور را روی زمین پخش می‌کنند یا چراغ‌های دفنی نشانگر. با توجه به آنکه در ایران افراد زیادی مبلمان خود را به نجارها سفارش می‌دهند، می‌توان منابع نوری کوچک مانند انواع LED را داخل آن‌ها تعبیه کرد.

 

حتما بخوانید: نورپردازی اتاق خواب را اصولی با نکات کلیدی و روش های صحیح طراحی کنید.

 

♦ نورپردازی کمدهای لباس

نورپردازی کمد لباس

تصویر دو (نورپردازی اتاق خواب برای کمد لباس در خانه)

 

برای آن‌که بتوان به‌راحتی لباس‌های داخل کمد و رنگ آن‌ها را تشخیص داد، باید داخل یا مقابل در آن‌ها نورپردازی تعبیه کرد. نورپردازی داخل کمدها باید دارای حسگر باشند تا در زمان باز شدن در کمدها اتوماتیک روشن شوند. در صورت وجود سقف کاذب در جلوی کمدها می‌توان از چراغ‌های توکار سقفی استفاده کرد که باید نور را به‌سمت داخل کمد هدایت کنند. به‌همین دلیل بهتر است از نوع دیوارتاب باشند. درغیر این صورت بهتر است از چراغ‌های توکار معمولی قابل تنظیم استفاده شود تا بتوان جهت نورپردازی را به‌سمت داخل کمدها متمایز کرد. برای تشخیص بهتر رنگ‌ لباس‌ها باید از منابع نوری با نورسفید و نمود رنگ بالا استفاده شود.

حتما بخوانید: جدیدترین مدل کمد دیواری اتاق خواب کوچک 2020

 

 نورپردازی آینه‌ها

نورپردازی اتاق خواب 2020

تصویر سه (نورپردازی برای آینه در اتاق خواب)

 

آینه‌های اتاق خواب یا اتاق مخصوص تعویض لباس معمولا ابعاد بزرگی (ارتفاعی نزدیک 2 متر) دارند تا شخص بتواند کاملا خود را در آینه برانداز کند. چنان‌چه نور باید به‌فرد جلوی آینه بتابد نه به آینه. بهترین روش نورپردازی برای فضای جلوی آینه‌ها نوری است که به‌صورت متقارن از دوطرف آینه به‌شخص بتابد و سر تا پای او را یکنواخت روشن کند. چون نور این چراغ‌ها مستقیما به‌سمت شخص می‌تابند نباید تابش خیره‌کننده داشته‌باشند و بهتر است در میدان دید ناظر (مخروطی با زاویه 60 درجه که راس آن مطابق چشم ناظر است) قرار نگیرند.

توصیه می‌شود برای ایجاد نور یکنواخت از سیستم‌های خطی مانند لامپ فلورسنت یا پروفیل LED یا ترکیب چند لامپ رشته‌ای استفاده کرد. شدت روشنایی روی صفحه عمودی مقابل آینه باید بین 200 تا 300 لوکس باشد. همچنین نمود رنگ منابع نوری استفاده شده باید حداقل برابر 90 باشد تا تشخیص رنگ لباس‌ها به‌راحتی انجام گیرد.

حتما بخوانید: نور، آشنایی با لایه های نورپردازی

 

 نورپردازی برای مطالعه در تخت خواب

نورپردازی میز کنار تخت خواب

تصویر چهار (نورپردازی اتاق خواب برای میز کنار تخت خوابی)

 

وظیفه اصلی چراغ‌هایی که دو طرف تخت یا روی پاتختی‌ها قرار می‌گیرند تامین روشنایی مناسب برای خواندن کتاب است. منابع نورپردازی باید در کنار و کمی بالاتر از فرد قرار گیرد. کتاب معمولا در فاصله‌ای حدود 50 تا 60 سانتی‌متر از سر تخت یا دیوار پشت که شخص به آن تکیه می‌دهد قرار می‌گیرد. بهتر است به‌جای آباژورها که نور پخش در فضا منتشر می‌کنند از چراغ‌های رومیزی یا دیواری که دارای نورپردازی جهت‌دار هستند، استفاده کرد تا نور روی صفحه کتاب متمرکز شود و برای دیگری ایجاد مزاحمت نکند.

شدت روشنایی روی صفحات کتاب باید حدود 200 تا 300 لوکس باشد.

حتما بخوانید: نورپردازی هتل ها و فضاهای تفریحی

 

♦ نورپردازی اتاق خواب کودکان و جوانان

نورپردازی اتاق خواب کودکان

تصویر پنج (نورپردازی اتاق خواب دخترانه)

 

تامین روشنایی لازم برای بازی و مطالعه هدف اصلی نورپردازی در این اتاق ها است. کودکان از هر گوشه اتاق برای بازی کردن استفاده می‌کنند بنابراین روشنایی باید به‌صورت کاملا یکنواخت در کل فضا اتاق خواب پخش شود. حداقل شدت روشنایی روی کف زمین 100 لوکس است که می‌تواند با نورمستقیم یا غیرمستقیم تامین شود. چراغ‌ها نباید در ارتفاعی نصب شوند که کودکان به آن دسترسی داشته‌باشند.

درنظر گرفتن یک منبع نوری که در طول شب و هنگام خواب کودک روشنایی کمی در اتاق ایجاد کند مفید خواهدبود. بهتراست نور آن قابل تنظیم، و درخشندگی آن کم باشد.

منابع نوری که کل یا قسمتی از آن‌ها در معرض دید قرار دارد، نباید بالای تخت کودکان قرار گیرند تا از تابش خیره‌کننده و اختلال در بینایی کودکان اجتناب شود.

حتما بخوانید: 10 ترفند برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک و نقلی + تصاویر

 

 نورپردازی برای مطالعه

نورپردازی اتاق خواب و میز مطالعه

تصویر شش (نورپردازی اتاق خواب برای میز تحریر)

 

یکی از مهم‌ترین کارهای چشمی جوانان مطالعه درس‌هایشان است. حداقل شدت روشنایی روی میز تحریر 200 و متوسط شدت روشنایی 300 لوکس توصیه شده‌است. توجه داشته‌باشید که هنگام مطالعه، شدت روشنایی متوسط در اتاق نباید کمتر از 80 لوکس باشد تا از یکنواخت نبودن روشنایی در فضا اجتناب شود. یکی از روش‌های متداول برای تامین روشنایی میزهای تحریر استفاده از چراغ‌های رومیزی است.

 

سخن آخر

در بالای نکاتی برای نورپردازی اتاق خواب های اصلی والدین، کودکان و نوجوانان و فعالیت‌هایی که هر یک در اتاق خود انجام می‌دهند و نیاز به نور دارند، نوشته‌شد. یادتان نرود که نورپردازی اتاق خواب از بخش‌های مهم و اصلی دکوراسیون آن است که شخصیت صاحب اتاق را نشان می‌دهد. پس سعی کنید با توجه به نیازهایتان بهترین نورپردازی را طراحی کنید.

 

حتما بخوانید: نکاتی مهم برای نورپردازی نمای ساختمان + 20 نمونه لوکس و شیک

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله