روش‌های نگهداری گل زاموفیلیا + معرفی کامل و نحوه آبیاری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید اطلاعات ارزشمندی از نحوه نگهداری زاموفیلیا کسب کنید، همراه ما باشید تا نکات مهم نگهداری زاموفیلیا را بخوانید.

یکی از گیاهان جذابی که این روزها نگهداری در آن در خانه‌ها باب شده، زاموفیلیا است. این گیاه جذاب با استایل منحصر به فرد خودش موفق شده است تا بسیاری از افراد را جذب کند. داشتن یک زاموفیلیای زیبا در فضای داخلی میتواند حس و حال بسیار دوست داشتنی ایجاد کند. استفاده از آن در فضای خانه، دکوراسیون لوکس و زیبایی را ایجاد می‌کند. شما میتوانید با کمک همین مقاله از بساز و بچین، نحوه نگهداری زاموفیلیا را بدانید. با آگاهی از این جزییات همیشه یک گیاه سرحال و شاداب دارید که از داشتن آن لذت ببرید.

پس اگر میخواهید با نگهداری زاموفیلیا آشنا شوید، همراه ما باشید.

 

انواع زاموفیلیا

انواع زاموفیلیا

زاموفیلیا یک گونه گیاهی بسیار خاص، با تنوع زیاد است. این گیاه انواع مختلفی دارد. هر کدام از این گونه‌ها، شکل و ظاهر خاص خودشان را دارند. این گیاه با رنگ‌های مختلفی خودش را نشان می‌دهد و میتواند متناسب با هر سلیقه‌ای باشد. در این بخش به بررسی دقیق انواع زاموفیلیا اشاره می‌کنیم.

  • زاموفیلیا زبان ماری (Zamioculcas zamiifolia): این گونه یکی از محبوب‌ترین انواع زاموفیلیا است که برگ‌های گرد و سبز تیره دارد. این گیاه بسیار مقاوم است و در برابر شرایط نامساعد محیطی میتواند به خوبی زندگی کند.
  • زاموفیلیا رافس (Zamioculcas raven): این گونه از زاموفیلیا دارای برگ‌های پهن و تیره است. رنگ تیره این نوع از زاموفیلیا برای بسیاری از افراد دوست داشتنی است.
  • زاموفیلیا انجورا (Zamioculcas angolensis): زاموفیلیا انجورا دارای برگ‌های بلندتر و باریکتری است. این نوع از زاموفیلیا با ظاهری شیک و دوست داشتنی، میتواند نظر هر فردی را به خودش جلب کند.
  • زاموفیلیا مالوی (Zamioculcas malawiensis): یک گونه نادر از زاموفیلیا که با برگ‌های خاص و جذاب میتواند برای هر سلیقه‌ای مطلوب باشد. این زاموفیلیا با برگ های یکسان و جذاب برای هر سلیقه‌ای دوست داشتنی است.

هر یک از گونه های زاموفیلیا، دارای زیبایی و ویژگی‌های خاصی هستند. این نوع گیاه، به شدت با فضای آپارتمان تطابق دارد. شما میتوانید با خرید یکی از انواع زاموفیلیا، فضای خانه را متحول کنید.

 

اسامی دیگر گیاه زاموفیلیا

اسامی دیگر گیاه زاموفیلیا

شناخت انواع اسامی زاموفیلیا، به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مورد آن جستجو کنید. زامیوفیلیا  که به نام لاتینZamioculcas zamiifolia شناخته می‌شود. این گیاه با نام‌های دیگری مثل نخل اروید، گیاه جاودانگی، گیاه همیشگی، گیاه پولادی، ZZ plant، Zanzibar plant، Zee Zee plant، Zizi plant شناخته می‌شود.

 

از زاموفیلیا و نگهداری آن بیشتر بدانید

از زاموفیلیا و نگهداری آن بیشتر بدانید

زامیوفیلیا یک گیاه آپارتمانی بسیار دوست داشتنی است. این گیاه به اسامی مختلفی شناخته می‌شود. شما میتوانید زاموفیلیا را با اسامی مختلف جستجو کنید و انواع آن را مشاهده نمایید. این گیاه به نور بسیار کمی نیاز دارد و به راحتی در فضای داخلی خانه ها قابل استفاده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید،  زاموفیلیا بسیار مقاوم است. این گیاه میتواند در نور غیرمستقیم نیز زنده بماند. مراقبت از زامیوفیلیا بسیار آسان است؛ این گیاه به رشد در شرایط کم نور و خشکی عادت دارد و نیاز کمی به آب دارد. شما میتوانید با رسیدگی متوسط، از زیبایی این گیاه لذت ببرید. این گیاه در برابر شرایط محیطی داخلی و عدم رسیدگی مرتب نیز مقاومت خوبی دارد. حتی تحول بالایی در مقابل کم آبی دارد و همچنان به زیست خود ادامه می‌دهد. برگ‌های زامیوفیلیا سبز رنگ و درخشان هستند، همین موضوع به زیبایی آن اضافه می‌کند.

 

نحوه آبیاری گیاه زاموفیلیا

نحوه آبیاری گیاه زاموفیلیا

آبیاری گیاه بخش مهمی از نگهداری آن است. شما باید برای آبیاری زاموفیلیا، به جزییات توجه کنید. حتما دقت داشته باشید که خاک گیاه غرقاب نشود. آب دهی زیاد به زاموفیلیا موجب از بین رفتن گیاه شده و شانس زیست آن را از بین می‌برد. آب دهی زیاد زاموفیلیا، منجر به پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. به همین دلیل نباید آن را به مدت زمان طولانی خیس نگهدارید. بهتر است زاموفیلیا را خشک نگه دارید. این گیاه با خشک ماندن بهتر رابطه دارد و طول عمر آن بیشتر خواهد شد. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن برگ این گیاه می‌شود و پوسیدگی یا حتی از بین رفتن دائمی آن را رقم می‌زند. بر اساس تجربیات، آبیاری زاموفیلیا هر 10 الی 14 روز یکبار، توصیه می‌شود. با این حال، همواره باید خاک گیاه را چک کنید و در صورتی که حداقل یک سوم خاک خشک باشد، آبیاری آن را انجام دهید. هنگام آبیاری گیاه زاموفیلیا، باید مطمئن شوید که تمام پیاز ریشه گیاه خیس شده و سپس اجازه دهید تا آب اضافی از آن خارج شود. به طور خلاصه، آبیاری زاموفیلیا باید به‌طور کامل و عمیق انجام شود تا ریشه‌های گیاه کاملا مرطوب شود.

 

نحوه دریافت نور گیاه زاموفیلیا

نحوه دریافت نور گیاه زاموفیلیا

نیاز گیاهان آپارتمانی به نور بسیار جدی است. زاموفیلیا یک گیاه مقاوم به نور کم است. زاموفیلیا به عنوان یک گیاه سایه دوست شناخته می‌شود. این گیاه با نور مصنوعی نیز رشد می‌کند. با این حال، برای تجربه رشد بهتر و حداکثری، بهتر است این گیاه را در مکان‌هایی که نور غیر مستقیم وجود دارد قرار دهید. زاموفیلیا به عنوان یک گیاه بومی مناطق گرمسیری و مرطوب شناخته می‌شود، بنابراین در مکان‌هایی که نور زیاد غیر مستقیم وجود دارد، به رشد سریعتر دست پیدا می‌کنند. هنگام قرار دادن زاموفیلیا در مکان‌های داخلی مثل آپارتمان‌ها، می‌توانید آن را در فاصله معینی از پنجره قرار دهید که به اندازه کافی نور آفتاب اول صبح یا عصر به گیاه برسد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که گیاه را در معرض نور مستقیم و شدید خورشید وسط روز قرار نگیرد. نور مستقیم ریسک بروز بی حالی برگ های زاموفیلیا و آسیب دارد.

 

خاک مناسب گیاه زاموفیلیا

خاک مناسب گیاه زاموفیلیا

درک خاک مناسب گیاه زاموفیلیا، بسیار ضروری است. دانستن این که زاموفیلیا در چه خاکی رشد می‌کند، زمینه ساز کیفیت نهایی مراقبت و نگهداری از آن است. گیاه زاموفیلیا به خاک خاصی نیاز ندارد و می‌توانید از هر نوع خاکی که دارای زهکشی خوب باشد، برای آن استفاده کنید. اما در صورتی که بخواهید بهترین خاک را برای زاموفیلیا انتخاب کنید، خاک کاکتوس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این خاک دارای خصوصیاتی است که برای زاموفیلیا بهترین گزینه محسوب می‌شود.  زهکشی عالی که باعث می‌شود زاموفیلیا بهتر رشد کند، در این نوع خاک به خوبی وجود دارد. سازگاری با فضای خانه و آب محدود نیز ویژگی مهم دیگر این نوع خاک برای زاموفیلیا است.

 

چگونگی کود دهی گیاه زاموفیلیا

چگونگی کود دهی گیاه زاموفیلیا

کود دهی تضمین کننده کیفیت و ماندگاری گیاه در طول زمان است. گیاه زاموفیلیا به کوددهی خاصی نیاز ندارد، اما در صورتی که مایل هستید نگهداری زاموفیلیا را به بهترین شکل انجام دهید و سلامت بهتری برای گیاه فراهم کنید، لازم است تا برای هر سال فصل تابستان،  1 بار از کود مایع استفاده کنید. بهترین زمان برای کود دهی زاموفیلیا، استفاده از آن پس از آبیاری و هنگامی است که خاک خیس است، زیرا در این حالت احتمال سوختن گیاه کمتر است. برای کوددهی زاموفیلیا، از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنی. استفاده از کود مایع با نسبت‌های 20-20-20، ایده خوبی برای این فضا است.  قبل از اضافه کردن کود به گیاه، مقدار کود را دقیقا برابر مقدار نوشته شده در راهنمای استفاده آن رقیق کنید و سپس به گیاه اضافه کنید. با این کار، تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه به بهترین شکل فراهم می‌شوند و گیاه بهتر و سلامت‌تر رشد می‌کند.

 

چگونه گلدان زاموفیلیا را تعویض کنیم؟

چگونه گلدان زاموفیلیا را تعویض کنیم؟

پس از رشد گیاه زاموفیلیا، نیاز به تعویض گلدان را احساس می‌کنید. هرچند در ابتدای مسیر باید گلدان کوچک برای رشد و پاجوش این گیاه انتخاب کنید، اما پس از رشد کافی ریشه و پیاز این گیاه، باید حتما برای تعویض گلدان اقدام کنید. این کار یک بخش مهم از نگداری زاموفیلیا محسوب می‌شود. برای تعویض گلدان زاموفیلیا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. زمان مناسب تعویض گلدان: برای نگهداری زاموفیلیا و تعویض گلدان آنف باید در فصل بهار اقدام کنید. به این ترتیب میتوانید گلدان‌تان را تازه کنید و فعالیت رشد گیاه را بهبود بخشید.
  2. انتخاب گلدان: گلدانی با سایز بزرگتر از گلدان فعلی انتخاب کنید و مطمئن شوید که دارای حفرات زهکشی مناسبی است. به‌عنوان مثال، اگر قطر گلدان فعلی 10 سانتی‌متر است، گلدان جدید باید قطری حداقل 15 سانتی‌متر داشته باشد.
  3. خاک مناسب: برای تعویض گلدان زاموفیلیا، باید از خاک با کیفیتی استفاده کنید که مناسب برای گیاهان آپارتمانی است.
  4. تعویض گلدان: شما باید گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و ریشه های نرم و آسیب‌دیده را از پیاز آن جدا کنید.
  5. کاشت گیاه: گیاه را در گلدان جدید، درست روی خاک قرار دهید. بعد از قراردادن گیاه، فضای خالی گلدان را با خاک پر کنید و آن را فشار ندهید. به این ترتیب میتوانید انتقال آب خوبی در گلدان انجام دهید.
  6. آبیاری: پس از انتقال گیاه به گلدان جدید، باید گیاه را به‌خوبی آبیاری کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و سپس به مکان اصلی خود برده و دور از نور مستقیم قرار دهید. پس از مدتی آبیاری، باید حتما خاک افت کرده داخل گلدان را تامین کنید.

نکته مهم: هرگز اجازه ندهید که خاک و گلدان زاموفیلیا غرقاب شود، زیرا این ممکن است باعث خسارت به ریشه‌های گیاه شود.

 

رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا به دلیل برگ‌های چرمی و نسبتاً گوشتی که دارد، از نظر نیاز به رطوبت بسیار غنی است. در واقع برگ های این گیاه به دلیل ضخامت، میزان کمی از رطوبت خودشان را از دست می‌دهند، به همین دلیل چندان نیازی به تامین رطوبت ندارند. این ویژگی باعث می‌شود زاموفیلیا در محیط‌هایی با رطوبت نسبتاً کم، رشد خوبی داشته باشد. اگرچه رطوبت محیط برای زاموفیلیا اهمیت زیادی ندارد، اما در فصل‌های خشک و گرم، افزایش رطوبت هوا می‌تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند. بهتر است در این شرایط از روش‌هایی مانند غبارپاشی منظم در اطراف گیاه یا استفاده از ظروف حاوی آب در نزدیکی گیاه برای افزایش رطوبت استفاده کنید.

 

کلام آخر

برای نگهداری زاموفیلیا در خانه، نیاز دارید تا جزییات دقیقی از نحوه مراقبت آن بدانید. شما به راحتی میتوانید با مطالعه جزییاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، از این گیاه دوست داشتنی مراقبت کنید و زیبایی ظاهری آن را تجربه نمایید.

تجربه شما از نگهداری زاموفیلیا چیست؟ نظرتان را بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله