همه چیز درباره نورپردازی سقف خانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از بساز و بچین، به بررسی اهمیت نورپردازی سقف خانه در دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم.

نورپردازی سقف خانه، جزء ضروری دکوراسیون و طراحی داخلی است. زیرا نه تنها نور اتاق را فراهم می کند، بلکه فضای کلی و جذابیت زیبایی شناسی فضا را نیز افزایش می‌دهد و می‌توان از آن برای ایجاد حالات و فضاهای مختلف در یک اتاق استفاده کرد. به عنوان مثال، یک اتاق روشن و خوب برای بهره وری و کار ایده آل است، در حالی که یک اتاق کم نور با رنگ‌های گرم می‌تواند فضایی دنج و آرامش بخش ایجاد کند. نورپردازی سقف همچنین می‌تواند برای برجسته کردن مناطق یا اشیاء خاص در یک اتاق، مانند یک نقاشی یا یک قطعه مبلمان، با هدایت نور به سمت آن استفاده شود.

در ادامه این بخش از بساز و بچین، به بررسی اهمیت نورپردازی سقف خانه در دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم .

 

پیشنهاد مطالعه: اصول نورپردازی نمای ساختمان + معرفی 35 ایده جذاب!

 

آیا فضاهای مختلف در خانه باید نورپردازی سقفی داشته باشد؟

نورپردازی سقف

همه فضاهای یک خانه از جمله اتاق نشمین، معمولا با ترکیبی از نورها، از جمله نورپردازی سقفی، نورپردازی تاکیدی، و چراغ‌های تزیینی روشن می‌شوند. اگر نورپردازی به خوبی در تمام قسمت‌های خانه انجام شده باشد، ممکن است نیازی به نورپردازی سقف خانه وجود نداشته باشد. چراغ‌های سقفی نیز اغلب جزء کلیدی در تامین روشنایی خانه نیستند، زیرا بسیاری از طرح‌ها به جای نورپردازی، جنبه تزئینی دارند.

بنابراین ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شود که آیا وقتی لایه‌های بسیار زیادی از نور وجود دارد که می‌تواند تاثیر واقعی بگذارد، آیا نیاز به نورپردازی سقف خانه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که با مزایا و معایب نورپردازی سقف خانه بیشتر آشنا باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: نورپردازی سقف سرویس بهداشتی؛ از اصول مهم تا ایده‌های کاربردی

 

مزایای نورپردازی سقف خانه چیست؟

مزایای نورپردازی سقف خانه

نور سقفی می‌تواند به عنوان اولین لایه و پایه در طرح نورپردازی لایه‌ای خانه عمل کند. در واقع، سقف خانه، مکانی است که می‌توان از آن برای ایجاد نور سقف و ترکیب آن با سایر اشکال نورپردازی در اتاق نشیمن در طول مسیر استفاده کرد. نورپردازی توکار می‌تواند به اطمینان از اینکه هیچ بخشی از اتاق نشیمن بدون نور نمی‌ماند، کمک کند. همچنین استفاده از نورهای ملایم در سرتاسر سقف به طور مساوی نیز این امکان را فراهم می‌کند تا بر میزان نوری که اتاق را با آن پر می‌کنید کنترل داشته باشید.

علاوه بر این، چراغ‌های سقفی می‌توانند جزئیات طراحی و شخصیت را به فضای شما اضافه کنند. نورپردازی سقف خانه با لوستر یا چراغ آویز نیز می‌تواند به درام، حال و هوا و انرژی کل فضا بیافزاید. چراغ‌های سقفی تزئینی نیز تاثیر خیلی خوبی در نورپردازی سقف خانه دارند، زیرا چشم را متمرکز کرده و یک محور معماری یا نقطه تمرکز ایجاد می‌کنند. همچنین به تفکیک فضا نیز کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال این مدل از چراغ‌های سقفی، دلیلی ایجاد می‌کنند که چیزی مانند میز ناهارخوری در جایی که هست، باشد.

در نهایت، چراغ سقفی می‌تواند به ایجاد توهم ارتفاع کمک کند. یک چراغ آویزان چشم‌ها را به سمت بالا می‌کشد و می‌تواند یک ترفند هوشمندانه برای چشم باشد، در حالی که چراغ‌های سقفی هموار که به سقف چسبیده‌اند، می‌توانند به ایجاد احساس ارتفاع در اتاق کمک کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه، چرا و چگونه اجرا کنیم؟

 

معایب نورپردازی سقف خانه چیست؟

معایب نورپردازی سقف خانه

طبق نظر برخی از طراحان داخلی، گنجاندن نور سقفی می‌تواند به یک اتاق نشیمن به هم ریختگی تزئینی اضافه کند، در حالی که عدم استفاده از نور سقف باعث می‌شود همه چیز از نظر بصری آرام، تمیز و با طراحی داخلی مینیمالیستی باشد. بنابراین برای ارزیابی اینکه آیا نورپردازی سقفی برای شما گزینه خوبی است یا خیر، باید ابعاد اتاق نشیمن خود را در نظر بگیرید.

به طور کلی، انتخاب نور مناسب به شدت به ارتفاع سقف و طرح موجود بستگی دارد. اتاقی با سقف کم بهتر است بدون آویز مرکزی یا چراغ سقفی باقی بماند و به همین ترتیب، اتاقی که از نظر طراحی و سبک کاملاً پر به نظر می‌رسد اغلب نیازی به نور اضافی ندارد زیرا می‌تواند ظاهری ایجاد کند بیش از حد شلوغ است.

یکی دیگر از مشکلات رایج چراغ‌های سقفی این است که گرمای بیشتری نسبت به سایر لامپ‌ها منتشر می‌کنند. این بدان معنی است که می‌توانند باعث ایجاد دمای ناخوشایند در مناطق پرتردد یا نزدیک پنجره‌ها شوند. علاوه بر این، این لامپ‌ها نسبت به سایر گزینه‌های روشنایی نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند، که می‌تواند شامل تعویض لامپ هر چند سال یا بیشتر باشد.

در نهایت، یک لوستر یا آویز سقفی ممکن است زیبا به نظر برسد، اما لازم است که در نظر بگیرید که آیا یک قطعه تزئینی است یا به اندازه کافی نور را برای فضا ایجاد می‌کند. 

همچنین باید دقت داشته باشید که برخی از چراغ‌ها همیشه یک تن نور نمی‌دهند، بنابراین باید مراقب نیازها و انتظارات خود باشید. در نظر بگیرید که آیا این چراغ سقفی نور کافی را برای انجام وظایف شما فراهم می‌کند یا خیر! زیرا برخی از چراغ‌های سقفی نور زیادی به طرح اضافه می‌کنند و چراغ‌های توکار نیز اغلب می‌توانند بیش از حد روشن باشند.

یک قانون کلی که باید در هنگام انتخاب نورپردازی سقف خانه در نظر بگیرید این است که نور نباید مستقیماً در چشمان کسی بنابراین با تحقیق در مورد نحوه چیدمان روشنایی در سقف برای جلوگیری از تأثیر ناخوشایند بر روی سقف، با این موضوع مبارزه کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد نورپردازی اتاق گیمینگ حرفه ای و ساده

 

چه گزینه‌هایی برای نورپردازی سقف خانه وجود دارد؟

چراغ‌های سقفی اتاق نشیمن می‌توانند شامل انواع لوستر، آویز، چراغ‌های سقفی همسطح، نورپردازی توکار در سقف یا چراغ‌های نواری LED پنهان در قالب‌سازی سقف باشند.

  • استفاده از یک چراغ یا آویز از نوع استیشن یا لوستر در اتاق نشیمن بسیار محبوب است. لوسترها و لامپ‌ها از سقف آویزان می‌شوند، در مرکز سقف آویزان هستند و به پهنه بندی فضا و ایجاد یک نقطه کانونی واقعی کمک می‌کنند. این مدل از نورپردازی اغلب برای اهداف طراحی در اتاق نشیمن استفاده میشوند، نه لزوما برای ارائه بیشترین نور.

لوستر برای نورپردازی سقف خانه

  • آویزها معمولاً پایین‌تر از چراغ‌ها یا لوسترها آویزان می‌شوند و اغلب جنبه تزئینی نیز دارند. در حالی که آنها به طور سنتی برای آشپزخانه در نظر گرفته می‌شدند - به زیبایی روی میز ناهارخوری یا جزیره آشپزخانه آویزان می‌شدند، اما راه خود را به اتاق نشیمن و حتی اتاق خواب نیز باز کرده‌اند.

 

  • چراغ‌های سقفی توکار، سبک دیگری از چراغ‌های سقفی برای اتاق نشیمن هستند که مستقیماً روی سقف قرار می‌گیرند، معمولاً به سبک گرد هستند و نور را به سمت پایین می‌تابانند. این مدل از نورپردازی سقف خانه، نور یکنواخت خوبی را بدون ایجاد وقفه در خطوط حداقلی سقف ایجاد می‌کند. وقتی نورپردازی توکار چیده می‌شود و برای فضای خاص تنظیم می‌شود، می‌تواند نور متعادلی را در سراسر فضا ایجاد کند.

چراغ سقفی توکار

  • نوپردازی سقف خانه به شکل خطی، یکی دیگر از چراغ‌های سقفی در بازار است که حال و هوای شیک اواسط قرن را به شما می‌دهد. این چراغ‌ها روی مسیرهای خطی نصب می‌شوند و هر چراغ را می‌توان برای رو به یک جهت خاص پیچاند.

نورپردازی خطی سقف خانه

پیشنهاد مطالعه: نورپردازی سقف پذیرایی و آشپزخانه ساده [هالوژن،کناف،نورمخفی]

 

کدام نورپردازی برای سقف بهتر است؟

هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین نورپردازی برای سقف خانه می‌رسد، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. یکی از اولین تصمیم‌هایی که باید بگیرید این است که آیا می‌خواهید یک چراغ روشنایی که با سقف ترکیب شود داشته باشید یا یک قطعه برجسته و تزیینی روی سقف داشته باشید.

از نظر فناوری، چراغ‌های ال‌ ای‌ دی به دلیل بهره‌وری انرژی و طول عمر، انتخاب ارجح هستند. علاوه بر این، روشنایی و دمای رنگ نور می‌تواند بر فضای اتاق تأثیر بگذارد. برای داشتن حسی گرم و دنج، نور سفید ملایم یا سفید گرم را انتخاب کنید و برای ظاهری مدرن‌تر و واضح تر، یک لامپ سفید خنک یا لامپ روز را انتخاب کنید. اما در نهایت، بهترین نورپردازی سقف خانه، به سبک شخصی شما و عملکرد اتاق بستگی دارد.

 

کلام آخر

امروزه، اکثر خانه‌ها برای استفاده از یک چراغ سقفی در مرکز هر اتاق سیم کشی شده‌اند. اما فقط این چراغ‌ها سقفی، تنها گزینه برای نورپردازی سقف خانه نیستند و تنوع سبک‌ها و پرداخت‌های موجود شگفت انگیز است. استفاده از نورپردازی سقفی، نه تنها نور مورد نیاز خانه را تامین می‌کند بلکه می‌تواند حس فضا را ایجاد کند، جذابیت بصری ایجاد کرده و حتی حال و هوای اتاق را نیز به بهترین شکل ممکن تغییر دهد. هنگام انتخاب نورپردازی سقف خانه ، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم می‌توانید بهترین نورپردازی سقفی را برای خانه خود انتخاب کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید