محاسبه قیمت هر شاخه میلگرد آجدار بر چه اساسی صورت می گیرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

میلگرد آجدار یکی از اجزای اساسی ساختمان‌های بتنی است و کیفیت آن در استحکام سازه بسیار موثر است.

محاسبه قیمت هر شاخه میلگرد آجدار با توجه به فاکتورهای بسیاری انجام می‌شود و داشتن اطلاعات کافی در این مورد به افراد کمک می‌کند تا خریدی به‌صرفه داشته باشند. میلگرد آجدار یکی از اجزای اساسی ساختمان‌های بتنی است و کیفیت آن در استحکام سازه بسیار موثر است.

 

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار یک محصول فولادی پرکاربرد و مهم است که از آن در ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع میلگرد که دارای مقطعی گرد و آج های بر روی بدنه خود است، میزان مقاومت بتن در برابر فشار و کشیدگی را افزایش می‌دهد و به 2صورت شاخه و کلاف تولید می‌شود. میلگرد اجدار در 3 آنالیز A2، A3 و A4 تولید می شود که هر کدام ویژگی و تفاوت هایی در ظاهر با یکدیگر دارند.

انواع میلگرد آجدار

همان طور که بیان شد میلگرد آجدار برجستگی‌هایی دارد که اتصال بتن به آن را راحت‌تر می‌کند. این نوع میلگردها در 3نوع A2، A3 و A4 تولید می‌شوند و وجه تمایز آن‌ها در میزان مقاومت و کاربردشان است.

میلگردهای آجدار نوع A2 نسبت به انواع دیگر کربن کمتری دارند. همین امر باعث شده تا انعطاف‌پذیری آن بیشتر شود و ساختاری ترد داشته باشند. از میلگرد A2 به‌صورت عرضی در ساخت سازه‌ها استفاده می‌شود.

نوع A3 میلگردهای آجدار نیز ساختاری نیمه سخت دارد اما انعطاف‌پذیری آن نسبت به A2 کمتر بوده و نباید در جوشکاری استفاده شود. تنش سیلان این نوع میلگرد 4هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بوده و میزان تنش گسیختگی آن، 6هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری شده است. میلگرد A3 حالت V دارد و به‌صورت طولی به‌کار می‌رود.

میلگرد A4 تفاوت بسیاری با 2نوع قبلی دارد. برجستگی‌های آن ترکیبی بوده و از سختی بیشتری برخوردار است؛ البته علی‌رغم این موضوع، وزن این گروه از میلگردها، کمتر است و همین امر موجب شده تا با استفاده از آن‌ها بتوان ساختمان‌هایی با استحکام بالا و سبک ساخت. مجموع این ویژگی‌ها در میلگرد آجدار A4 سبب ارزش بیشتر و قیمت بالاتر آن شده است.

کاربرد میلگرد آجدار

از میلگرد آجدار اغلب در ساختمان‌سازی برای افزایش نیروی برشی و بالابردن مقاومت بتن در کف و دیوار سازه استفاده می‌شود؛ همچنین این نوع میلگرد در تولید محصولاتی مانند خاموت، رکابی، عصایی و زیگزاگ نیز کاربرد دارد.

تفاوت میلگرد آجدار شاخه و کلاف در چیست؟

میلگرد آجدار خود به 2 نوع شاخه و کلاف تقسیم می‌شود که هر 2 از جنس آلیاژهای فولاد هستند. این میلگردها با توجه به نیاز مشتری و محل استفاده‌شان، در گریدهای متنوعی عرضه می‌شوند که ازنظر خواص فیزیکی با یکدیگر متفاوت هستند. میلگردهای آجدار شاخه از لحاظ شکل و کاربرد با نوع کلاف تفاوت دارند.

تفاوت شکل میلگرد آجدار شاخه و کلاف

میلگرد آجدار کلاف نوعی میلگرد استوانه‌ای است که به‌شکل کلاف در می‌آید. این در حالی است که میلگرد آجدار شاخه با ضخامت بیشتر از نوع کلاف و به‌شکل یک میله مستقیم با طول‌ معین ساخته می‌شود.

تفاوت کاربرد میلگرد کلاف و شاخه

از انواع میلگردهای کلاف برای ساخت ستون‌ها، نرده، بست و اجزایی استفاده می‌شود که در افزایش مقاومت ساختمان نقش اساسی دارند. میلگرد شاخه در ساخت دیوار، دال‌ها و پایه‌های بتنی سازه کاربرد دارد.

شاخص های مهم در تعیین قیمت هر شاخه میلگرد آجدار

عوامل بسیاری هستند که روی قیمت هر شاخه میلگرد آجدار تاثیر می‌گذارند. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می پردازیم.

قیمت مواد اولیه

شمش فولادی، ماده اولیه اصلی تولید میلگرد آجدار شاخه است. تولید این شمش‌ها در واحد نورد صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری آن نیز توسط اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) انجام می‌شود. در جلسات برگزارشده توسط این اتحادیه، تعدادی از کشورهای آسیایی درباره تامین منافع اقتصادی‌ تصمیم‌هایی می‌گیرند که می‌تواند روی قیمت فولاد در ایران موثر باشد.

فرمول زیر مبنای محاسبه قیمت فولاد در شرکت‌های ایرانی است:

80* نرخ ارز نیمایی* قیمت شمش صادراتی در اتحادیه CIS= قیمت شمش بازار داخلی

وزن میلگرد

وزن یکی از مولفه‌های مهم تعیین قیمت هر شاخه میلگرد آجدار است؛ به‌طوری‌ که در معامله‌های انجام‌شده در کارخانه‌های مبدا، هزینه نهایی سفارشات پیمانکاران، براساس وزن محاسبه می‌شود. برای به‌دست آوردن میزان دقیق وزن میلگرد شاخه، می‌توانید از جدول لیستوفر یا فرمول زیر استفاده کنید:

مساحت سطح مقطع میلگرد* طول* 7.8/ 1000= وزن میلگرد شاخه

قیمت میلگرد در بازارهای بین‌المللی

امروزه ایران جزء کشورهای مطرح در حوزه صادرات انواع میلگرد است. همین امر باعث شده تا ارزش میلگرد آجدار شاخه و آهن در بازارهای جهانی روی قیمت این محصولات در کشور موثر باشد.

نوسانات ارزی

نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که روی قیمت هر شاخه میلگرد آجدار تاثیر می‌گذارد. عواملی مانند شیوع بیماری کرونا که در زمان خود تغییراتی را در قیمت ایجاد کرد، بالا رفتن نرخ تورم، افزایش تحریم‌ها، کم شدن ارزش پول ملی و کم شدن صادرات کالاهای ایرانی با افزایش نوسانات ارزی، می‌توانند سبب تغییر قیمت میلگرد شوند.

میزان عرضه و تقاضا

فاکتور موثر دیگر در تعیین قیمت میلگرد، میزان عرضه و تقاضا است. درصورتی‌که نیاز بازارهای داخلی و جهانی به این کالا کاهش یابد، احتمال پایین آمدن قیمت آن زیاد است؛ همچنین با بیشتر شدن تقاضای مشتریان در ایران و کشورهای دیگر، ارزش میلگرد آجدار نیز بالاتر خواهد رفت.

کارخانه تولید کننده

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر قیمت میلگرد تاثیر مستقیم بگذارد، کارخانه و برند تولیدکننده است. ایران یکی از کشورهای بزرگ در تولید میلگرد است که با دارا بودن تعداد بالا کارخانه های تولیدکننده، توانسته حجم زیادی از میلگرد های داخلی را تامین و حتی صادرات نیز داشته باشد. از این رو در بازار داخل، برند تولید کننده به صورت مستقیم می تواند بر قیمت روز میلگرد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال یکی از برترین تولیدکنندگان میلگرد در منطقه شمال غربی کشور که کیفیت محصولاتش زبان زد بازار داخل و خارج است، صنایع فولاد بناب است. میلگرد شاهین بناب در سایزهای 8 الی 32 در دو انالیز A2 و A3 و به صورت شاخه آجدار تولید می شود. میلگرد شاهین بناب آذربایجان به واسطه درج علامت اختصاری BS-CT بر روی بدنه، به راحتی قابل تخیص می باشد. جدیدترین قیمت میلگرد شاهین بناب امروز توسط کارخانه به بازار اعلام می گردد. اما با توجه به کیفیت بالای برند، می تواند تفاوت کمی با دیگر برندها داشته باشد. از این رو بسیاری از خریداران ترجیح می دهند محصول با کیفیت بهتر و با تفاوت قیمت اندک را خریداری کنند تا در اجرای پروژه های خود دچار مشکل نشوند.

میلگرد اجدار

تفاوت قیمت میلگرد آجدار شاخه 14 و 16 در چیست؟

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد آجدار محصولات خود را در سایزهای مختلفی تولید می‌کنند تا پیمانکاران براساس نیازشان بتوانند میلگرد مدنظر خود را تهیه کنند. این میلگردها در قطرهای 10 تا 32 میلی‌متر تولید می‌شوند.

یکی از سایزهای پرکاربرد در صنایع مختلف به خصوص ساخت و ساز، سایز 14 و 16 است.تفاوت قطر میلگرد در وزن آن تاثیر می‌گذارد و در نتیجه می‌تواند در قیمت نهایی سفارش مشتری تغییرات بسیاری ایجاد کند؛ به همین دلیل قیمت میلگرد آجدار شاخه 14 و 16 با یکدیگر متفاوت است. البته باید گفت کاربردشان نیز کمی با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

طریقه خرید میلگرد آجدار به صورت شاخه ای

میلگردهای آجدار به‌صورت بندیلی معامله می‌شوند که وزن هرکدام حدود 2 تن است. به‌ طور میانگین در هر بندیل 200 شاخه میلگرد وجود دارد که این مقدار بسته به طول و قطر آن‌ها می‌تواند تغییر کند.

اگر میزان میلگرد آجدار مورد نیازتان بیشتر از یک تریلی یا 24 تن است، توصیه می‌شود به‌صورت مستقیم از کارخانه اقدام به ثبت سفارش خود کنید؛ زیرا قیمت نهایی میلگرد در کارخانه تولیدکننده کمتر از بازار است. البته به‌دلیل مشکلاتی مانند محدودیت زمان عرضه و مشکلات حمل‌ونقل این مورد برای برخی از افراد انتخاب مناسبی نخواهد بود.

کسانی که به تعداد کمی میلگرد آجدار نیاز دارند، بهتر است خریدشان را ازطریق بنگاه‌های فروش آهن‌آلات انجام دهند. در این بنگاه‌ها محدودیت تعداد میلگرد وجود ندارد و می‌توانید در زمان کم سفارش خود را تحویل بگیرید. همچنین با دریافت مشاوره خرید آهن آلات به صورت رایگان، علاوه بر دریافت اطلاعات کافی در مورد محصول مورد نیاز، زمان خرید، بهترین و به صرفه ترین قیمت را برای خرید خود رقم بزنید.

جمع‌بندی

میلگرد آجدار با داشتن ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، مقاومت کششی و تحمل بالا در برابر فشار، یک جزء مهم در ساختمان‌ها است. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. تعیین قیمت هر شاخه میلگرد آجدار براساس فاکتورهایی است که می‌توانند در گذر زمان تغییر کنند. ار این رو در زمان خرید میلگرد آجدار می بایست به نوع محصول، آنالیز یا گرید، سایز، وزنف برند کارخانه تولید کننده، حجم مورد نظر و همچنین نوسانات رخ داده در بازار دقت نمود و در نهایت با توجه به همین این موارد تناژ میلگرد مورد نظر خود را خریداری کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید