انواع تخلفات ساختمانی را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

قبل از شروع ساختمان‌ سازی، باید از قوانین موجود اطلاعات کامل داشته باشید. ما در این مقاله انواع تخلفات ساختمانی را قرار داده‌ایم.

شهرداری برای هر طرح و ساختمانی که قرار است ساخته شود، باتوجه به کاربری، عملکرد، متراژ و بسیاری از ویژگی‌های دیگر ساختمان، قوانینی در زمینه‌های مختلف وضع کرده‌است که باید پیش از شروع به فعالیت با آن‌ها آشنا باشید تا تمام مراحل قانونی را برای ساختمان خود طی کنید. 

اگر تخلفی در حین ساخت ایجاد شود، کارفرما یا سازنده باید جریمه تخلف را پرداخت کند یا ممکن است بخشی که به آن تخلف وارد شده‌است، تخریب شود همچنین گاهی ساخت توقف پیدا می‌کند.

پس بهتر است، اطلاعات کافی از قبل داشته باشید تا از همان اول با مجوزهای لازم، کار را پیش ببرید تا در انتها ساختمان بدون مشکلی فعالیت خود را آغاز کند.

ما در این مقاله اطلاعات کافی و کاملی به زبان ساده از انواع تخلفات ساختمانی را قرار داده‌‌ایم.

با ما همراه باشید.

 

تخلفات ساختمانی

تخلفات ساختمانی

تصویر یک

 

منظور از (تخلفات ساختمانی)، نادیده گرفتن مواردی چون: قوانین و اصول شهرداری، اصول موجود در ایمنی و استحکام بنا، مسائل بهداشتی، ضوابط و مقررات نمای ساختمانی و بسیاری از موارد دیگر است که در ساخت یک ساختمان با هر کاربری و متراژی وجود دارد.

خوب است بدانید: مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی و منبع وضع این نوع قوانین، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و تبصره ۱۱‌ گانه است.

حتما بخوانید: مراحل ساختمان سازی در طراحی معماری به زبان ساده

حتما بخوانید: مهمترین نکاتی که باید در طراحی فضای تجاری توجه کرد

 

• اصطلاحات رایج در ساختمان‌ سازی

انواع تخلفات ساختمانی

تصویر دو

 

در زیر نمونه‌هایی از کلماتی را قرار داده‌ایم که قبل از دانستن انواع تخلفات و قوانین، باید با آن‌ها آشنا شوید.

  • کاربری زمین: عملکرد، فعالیت و کاربرد ساختمانی که قرار است در زمین مشخص شده، ساخته‌شود. از جمله معمول‌ترین نوع کاربری‌ها:
    • کاربری مسکونی: همانطور که از اسمش مشخص است، فضا قابلیت سکونت برای افراد مختلف را دارد و دارای یک ورودی مستقل است.
    • کاربری تجاری: فضایی که به منظور کسب درآمد و تجارت احداث شده‌است. مانند: مغازه‌ها، پاساژ و...
    • کاربری اداری: ساختمان‌ هایی که فعالیت‌های اداری دولتی و خصوصی در آن‌ها صورت می‌گیرد.
    • کاربری آموزشی: ساختمان‌ هایی مانند: مدارس، دانشگاه‌ها و... . به‌طور خلاصه تمامی ساختمان‌ هایی که برای فعالیت‌های آموزشی و تربیت ساخته می‌شود.

 

  • تغییر کاربری: هرگونه اقدام جهت تغییر در نوع استفاده از ساختمان نسبت به موارد موجود در مجوزها و پایان‌کارها است.
  • مساحت زمین: منظور مساحت زمینی‌‌ست که قرار است در آن ساختمانی احداث شود.
  • مساحت زیر بنا: سطح ساخته‌شده هر طبقه از یک ساختمان را می‌گویند. برای مثال: مساحت خانه شما در حال حاضر ۱۰۰ مترمربع است در این حالت می‌گویند، مساحت زیر بنای خانه شما ۱۰۰ مترمربع است.
  • مساحت کل بنا: مجموع مساحت طبقات را می‌گویند. (مساحت سطح طبقات زیرزمین و روی زمین.)
  • مساحت مفید یا زیربنای مفید: سطح کل ساختمان به جز دستگاه آسانسور، راهروها، نورگیرها، تاسیسات ساختمانی، مشاعات و ... است.
  • ضریب سطح اشتغال: سطح زمین ساخته شده توسط ساختمان در طبقه همکف نسبت به کل مساحت زمین را می‌گویند.
  • تعداد طبقات: تمامی طبقات احداث شده تا بام را می‌گویند. خرپشته، جز طبقات حساب نمی‌شود.
  • صفر طبقه: هرگونه توسعه ساختمان در طبقات موجود بنا که باعث ایجاد طبقه اضافی نشود!
  • تراکم ساختمانی: نسبت سطح اشتغال شده در مجموع طبقات ساختمان به استثنای سرپله و آن قسمت از زیرزمین و پیلوت که جهت پارکینگ، رمپ، انباری و تاسیسات استفاده می‌گردد به مساحت کل را تراکم ساختمانی می‌گویند. مقدار آن به درصد محاسبه می‌شود.

حتما بخوانید: جدیدترین و جذاب ترین تکنولوژی های معماری 2020

حتما بخوانید: همه چیز درباره طراحی نمای ساختمان

 

• انواع تخلفات ساختمانی

تخلفات ساختمانی در ایران

تصویر سه

 

۱.تخلف بنای فاقد پروانه ساخت

برای ساخت بنا نیاز است از همان ابتدا پیگیر دریافت مجوز کتبی از سوی منطقه باشید. بنایی که این پروانه را نداشته‌باشد مرتکب تخلف شده‌است و باید پیگیر دریافت پروانه برای ساختمان خود باشد.

حتی اگر مراحل دریافت پروانه ساختمان خود را طی کرده اما هنوز مجوزی دریافت نکرده‌اید و بنای خود را به اتمام رسانده‌اید به این معنا نیست که ساختمان پروانه دارد و شما در این حالت نیز تخلف کرده‌اید.

گاهی ممکن است بنای خود را در محدوده حریم شهر ساخته باشید اما پلاک ثبتی نداشته‌باشد، طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ و تبصره‌های موجود این کار نیز جز همین دسته از تخلفات به حساب می‌آید.

 

۲.تخلف عدم احداث پارکینگ

یکی از تخلفات که امر بسیار مهمی است، عدم احداث پارکینک است.
از آنجایی که نداشتن پارکینگ برای ساختمان بسیار اهمیت دارد و نبود آن سودی ندارد، با یک مثال آن را توضیح می‌دهیم: در یک ساختمان مسکونی افراد ساکن در آن، ماشین‌های خود را در کوچه، خیابان و سطح شهر پارک کنند، باعث می‌شوند زیبایی شهر از بین برود. علاوه بر زیبایی به همسایگان و ساختمان‌های موجود در کوچه یا خیابان نیز خسارت وارد می‌کنند زیرا عبور و مرور سخت و دشوار می‌شود.

با توجه به این نکات اگر باز هم ساختمانی بسازید که پارکینگ نداشته باشد یا پارکینگی که برای ساختمان ساخته‌اید، غیرقابل استفاده‌ باشد و امکان بازسازی آن وجود نداشته‌نباشد، در این صورت طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باتوجه به شرایط ساختمان شما، جریمه خواهید شد و تخلف عدم احداث پارکینگ برای شما در نظر گرفته می‌شود.

 

3. تخلف تراکم ساختمانی

این نوع تخلف در صورتی ایجاد می‌شود که شما ساختمانی را طراحی و ساخته باشید که اطلاعات آن با مواردی که در پروانه ساخت یا همان مجوز کتبی شهرداری آورده شده‌است، یکسان نباشد. برای مثال در پروانه ساخت آورده شده که شما مجاز به طراحی ۴ طبقه هستید اما شما ساختمان ۵ طبقه‌ای ساخته‌اید.

این تخلف زیرمجموعه قوانین و اصول شهرداری است و با بازسازی و اصلاح این تخلف و پرداخت جریمه می‌توانید پروژه خود را به پایان برسانید. در غیر این صورت ساختمان مجوز پایان کار نمی‌گیرد.

 

4. تخلف تجاوز به معابر شهری

این تخلف کاملا از عنوانش مشخص است. اگر شما ساختمانی طراحی کنید که برخلاف محدودیت‌های شهری که در پروانه ساخت آمده‌است، باشد؛ شما مجبور به بازسازی هستید. در غیر این صورت پرونده ساختمان شما به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده می‌شود.

اما خوب است بدانید: ساختمانی که طراحی می‌کنید، نباید به فضای شهری، معابر و فضاهای عمومی خسارت بزند.

 

5. تخلف عدم توجه به نوع کاربری ساختمان

هر ساختمان باتوجه به ویژگی‌هایش، کاربری و عملکرد مشخصی دریافت می‌کند و نوع فعالیت آن در مدارک ساختمان، ثبت می‌شود.

در صورتی که شما برخلاف کاربری مشخص شده از بنا استفاده‌کنید دارای تخلف شده‌اید. برای مثال: فضایی، کاربری مسکونی دارد اما در آن فعالیت اداری انجام می‌دهید. در این صورت طبق ماده ۱۰۰ شهرداری، با شما برخورد خواهدشد که معمولا دستور تخلیه ساختمان را برای مدتی می‌دهند.

 

6. تخلف عدم رعایت اصول مربوط به استحکام بنا

این تخلف مربوط به دوام و استحکام بنا است. هر ساختمانی که می‌سازید توسط شهرداری از نظر مقاومت و استحکام بررسی می‌شود و در صورت وجود مشکل به شما مهلتی داده تا مشکل را برطرف کنید و در غیر این صورت، شهرداری دستور تخریب ساختمان را صادر می‌کند.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره معماری مدرن + تاریخچه

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید