دریچه سقفی و مزایای آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

متداول‌ترین حالت دریچه هوا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و... دریچه سقفی هست که به دلیل نصب آن در سقف به این نام شهرت یافته است.

تهویه مطبوع هوا به‌طورکلی در محلهایی مثل کف، دیوار و سقف ساختمان قابل‌اجرا است. اینکه کدام محل برای دریچه هوای سیستم تهویه انتخاب شود بسته به نوع کاربری مکان و ارتفاع سقف آن متفاوت است؛ اما متداول‌ترین حالت دریچه هوا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری و... دریچه سقفی هست که به دلیل نصب آن در سقف به این نام شهرت یافته است. دریچه سقفی به دلیل تنوع در مدل‌های آن از نظر جنس و ظاهر طرف‌داران بسیاری را در میان معماران ساختمانی به خود جلب کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌ها، انواع و مزایای این محصول آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دریچه سقفی چیست؟

دریچه‌های هوایی که روی سقف یا سقف کاذب تعبیه می‌شود را دریچه سقفی می‌نامند. با استفاده از این دریچه دما به‌سرعت به حد معمول می‌رسد؛ همین‌طور به‌وسیله جهت پره‌های آن هوا به‌سرعت خوبی به سطح خواهد رسید. این دریچه امکان نصب فیلتر هوا، پلنیوم باکس و دمپر را دارد و برای انواع سیستم هواساز قابل‌استفاده است. 

باوجوداینکه دریچه سقفی چهارگوش برای نصب بر کانال‌های چهارگوش مناسب است نه کانال اسپیرال؛ ولی اگر دریچه سقفی گرد باشد نیز با استفاده از تبدیل، می‌توان آن را روی دهانه کانال چهارگوش نیز نصب کرد؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های این دریچه انعطاف‌پذیری در نصب و کاربرد آن است. دریچه‌های سقفی اکثر اوقات برای هوای رفت و گاهی برای هوای برگشت در محیط‌های مختلف مسکونی، اداری، بیمارستانی و... با ارتفاع سقف کم‌تر از ۵ متر مورد استفاده قرار میگیرند.

دریچه سقفی

انواع دریچه های سقفی

دریچه سقفی از نظر جنس، ساختار، مدل و نوع پره برای سیستم هوایی مخصوص مناسب است. در ادامه مقاله پرطرف‌دارترین انواع مدل‌های دریچه سقفی را برای شما توضیح خواهیم داد:

  1. دریچه چهارگوش

این دریچه هوا باتوجه‌به نام آن ساختاری چهارگوش دارد و مدل آن بر اساس شکل پره‌ها در دریچه معین می‌شود. در تولید این دریچه از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود و ابعاد آن استاندارد است. دریچه چهارگوش برای پخش جریان هوای یکدست و در جهت مشخص استفاده می‌شود.

  1. دریچه گرد

شکل دایره‌ای این دریچه امکان پخش هوای خروجی در محیط را به‌صورت ۳۶۰ درجه فراهم می‌کند. دریچه گرد در دو حالت تخت و برجسته تولید می‌شود و برای محیط‌هایی با رطوبت بالا مناسب است.

  1. دریچه آلومینیومی

دریچه آلومینیومی سقفی باتوجه‌به عمر بالایی که دارد بهترین انتخاب برای معماران ساختمانی محسوب می‌شود. این نوع دریچههای سقفی به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم در تولید آن سبک بوده و در برابر عواملی همچون فشار، ضربه و رطوبت مقاوم است.

  1. دریچه پلاستیکی

از ویژگی‌های دریچه‌های ساخته شده از جنس پلاستیک می‌شود به سبکی، انعطاف‌پذیری، ضد آب و زیبایی آن‌ها اشاره نمود. این دریچهها از تنوع رنگی برخوردارند و درصورتی‌که این دریچه به شکل صحیح نصب شود در برابر فرسایش مقاومت خوبی نشان خواهد داد.

  1. دریچه گالوانیزه

ورق گالوانیزه باتوجه‌به ویژگی‌هایی که دارد یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت دریچههای سقفی به شمار می‌رود. استفاده از این دریچه به دلیل کاهش هزینه‌های سیستم تهویه‌مطبوع همواره مدنظر معماران ساختمان بوده است.

  1. دریچه چوبی

استفاده از دریچه چوبی به دلیل زیبایی خاصی که به فضا اعطا می‌کند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای محیط‌هایی است که جلوه‌های ظاهری در آن‌ها اهمیت زیادی دارد؛ همچنین دریچه‌های چوبی با متدهای جدید طراحی و ساخته می‌شوند و احتمال حمله حشرات به بدنه آن‌ها نیز وجود ندارد.

  1. دریچه هوا با پلنیوم باکس

پلنیوم باکس با ترکیب هوای محیط داخل و هوای ورودی کانال پخش هوا را مدیریت می‌کند. دریچه هوا سقفی با پلنیوم باکس در صورت نیاز مشتری و کاهش اتصالات تولید شده و متقاضیان زیادی در میان کاربران دارد.

  1. دریچه اسلوت سقفی

یکی از پرطرف‌دارترین انواع دریچههای سقفی، این نوع است که به دلیل وجود شیارهای پی‌درپی در آن به باعث بهبود پخش جریان هوا در محیط می‌شود. از این مدل دریچه به دلیل قدرت پخش زیاد هوا در ساختمان‌های بزرگ مثل بیمارستان‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود.

  1. دریچه مشبک

این دریچه در دو مدل چهارگوش و گرد تولید می‌شود و پره‌های آن به‌صورت افقی و عمودی یکدیگر را قطع می‌کنند. دریچه مشبک هوا را به طور مناسب در محیط پخش می‌کند و به‌صورت سفارشی با تیغه ثابت در زوایای مختلف نیز تولید می‌شود.

  1. دریچه خطی

پره‌های این دریچه به‌صورت افقی یا عمودی در یک‌جهت و به‌صورت پره ثابت، متغیر، زاویه‌دار و چندطرفه طراحی می‌شوند. از این دریچه عموماً در هتل‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تجاری و اداری برای تنظیم و تهویه هوای محیط مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایای استفاده از دریچه سقفی

دریچه‌های سقفی در طراحی مناسب و باکیفیت بالا بهترین بازدهی را برای کاربران تأمین می‌کنند. این دریچه‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در ادامه چند نمونه از آن‌ها را نام خواهیم برد:

  • ساخته شده از جنس آهن و آلومینیوم ضدزنگ و خوردگی
  • دارای تنوع رنگی سفید، طوسی، کرم، استخوانی و... متناسب با نیاز مشتریان
  • پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک
  • دارای مدل‌های گرد در اشکال برجسته یا تخت
  • امکان هوادهی به‌صورت ۱، ۲، ۳ و ۴ طرفه در مدل‌های چهارگوش
  • پخش یکنواخت هوا در محیط

با توجه به مطالب قبلی دریچه سقفی یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تهویه مطبوع ساختمان است که باعث گردش هوا به‌صورت یکنواخت و نامحسوس در تمام نقاط ساختمان می‌شود. این محصول آسایش و راحتی شما را در هر محیطی که هستید فراهم کرده و سلامتی شما را بهبود خواهد بخشید. در نتیجه انتخاب یک محصول باکیفیت متناسب با نیاز شما امری ضروری و پراهمیت است که باید بادقت و آگاهی انجام شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله