شیلنگ ویبراتور چیست؟ کاربردها و مزایا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

شیلنگ ویبراتور چیست؟ وسیله‌ای برای متراکم کردن و از بین بردن هوای داخل بتن است تا بتن کیفیت بیشتری پیدا کند.

این مطلب پاسخی به این پرسش است که شیلنگ ویبراتور چیست، اگر فکر می‌کنید سواد ما نم کشیده و به جای شلنگ، از واژه شیلنگ استفاده می‌کنیم، سخت در اشتباهید! چون کل بازار، این محصول را به اسم شیلنگ می‌شناسند نه شلنگ، حتی در نگارش و ثبت فاکتور و غیره هم همه به جای شلنگ ویبراتور، از واژگان شلنگ ویبراتور استفاده می‌کنند.

از اینکه بگذریم، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که شیلنگ ویبراتور بتن چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد. البته نگاهی به برندهای مختلف این محصول هم خواهیم انداخت. اگر قصد خرید هم دارید، به شما چند فروشگاه معتبر معرفی می‌کنیم. پس با بساز و بچین همراه باشید.

 

شیلنگ ویبراتور چیست؟

شیلنگ که شلنگ است و از نام آن پیداست که چیست، در واقع همان شکل و قیافه شیلنگ را دارد با این تفاوت که هم قطر بیشتری دارد و هم سنگین‌تر است. از طرفی سر و ته آن یک سری قطعه دارد که با استفاده از آن‌ها، شیلنگ به ارتعاش در آمده و بتن را ویبره می‌کند.

این محصول انواع متنوعی دارد، یعنی باتوجه به اینکه موتور آن چه باشد، خودش به انواع بادی، برقی و بنزینی تقسیم بندی می‌شود و از نظر برند نیز به انواع ایرانی، چینی، اروپایی، از نظر سایز به انواع 1 تا 3 اینچ تقسیم بندی می‌شود. به دلیل همین تنوع بسیار زیاد است که اختلاف بسیاری بین قیمت شیلنگ ویبراتور وجود دارد که در جای خود توضیح خواهیم داد.

معنی واژه ویبراتور هم مشخص است و اهل فن می‌دانند چیست، ویبره یعنی لرزاندن، پس این محصول، وسیله‌ای برای لرزاندن است، اما قرار نیست همه را به لرزه در آورد، بلکه فقط بتن را متراکم کرده تا کیفیت آن بهبود یابد.

ابزارینو که یک سایت فروشگاهی در زمینه تجهیزات ساختمانی است می‌نویسد:

شیلنگ ویبراتورها در سه دسته کلی مکانیکی، برقی و بادی تولید می‌شوند. در بیشتر پروژه‌ها از مدل‌های مکانیکی که شامل نوع بنزینی و دیزلی می‌شود استفاده می‌کنند. اما از شیلنگ ویبراتورهای برقی، بادی و کانورتوری معمولاً در پروژه‌های وسیع و بتن‌ریزی‌های با حجم بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در قسمت بعدی می‌گوییم چه فوایدی در این کار وجود دارد و چرا باید حتما از شیلنگ ویبراتور استفاده کرد.

شلنگ ویبراتور

فواید استفاده از شیلنگ ویبراتور چیست؟

شما وقتی بتن را در مقطع بتن ریزی رها می‌کنید، گرچه این ماده نیمه جامد و سیال است و شدت ویسکوزیته آن آنقدر نیست که در همه جا نفوذ کند.

فرض کنید یک مقطع بتن ریزی 10 متری در 5 متری دارید، وقتی بتن را می‌ریزید، بتن در همه جا متراکم نمی‌شود و از آنجایی که خودش را هم زود می‌گیرد، بنابراین به وسیله‌ای نیاز است که همه قبل از سفت شدن آنرا متراکم کرده، به گونه‌ای که در کل مقطع بتن ریزی نفوذ کند.

این وسیله، شیلنگ ویبراتور است؛ اجازه دهید کمی از فناوری شیلنگ ویبراتور بگوییم تا ذهن‌تان قشنگ درگیر ماجرا شود.

در واقع شیلنگ ویبراتور یک موتور محرکه دارد، این موتور انواع مختلف بنزینی، دیزلی و برقی دارد که در ایران بیشتر از بنزینی استفاده می‌کنند.

موتور در واقع همان موتور چهارزمانه است که همه می‌شناسیم، این شیلنگ به وسیله قطعه‌ای به نام کوپلینگ، به موتور متصل می‌شود، موتور در حال چرخش، نیروی خود را به کوپلینگ انتقال داده و فنری که از بین شیلنگ گذشته را به چرخش در می‌آورد، سر شیلنگ قسمتی به نام پوکر دارد که داخل آن شفتی وجود دارد، شفت از نیروی چرخشی که به آن وارد آمده، به شکل زنبوری به پوکر می‌زند و پوکر به لرزه در می‌آید.

عنوان این قسمت فواید استفاده شیلنگ ویبراتور بود، اما به دلیل اینکه ابتدا باید فرآیند آن را می‌شناختید، کمی به این قسمت پرداختیم، ولی حالا می‌توانیم برویم سراغ اینکه بگوییم فواید شیلنگ ویبراتور چیست؟

فایده اول- شلینگ ویبراتور بتن را متراکم می‌کند

بالاتر هم اشاره کردیم که کارکرد اول شیلنگ ویبره بتن این است که بتن را متراکم می‌کند. حتما میکسرهای بزرگ بتن که در خیابان، بتن را حمل می‌کنند را دیده‌اید. این‌ها به وسیله یک نقاله بتن را در یک نقطه خالی می‌کنند.

پس اینگونه نیست که بتن به صورت همزمان در نقاط مختلف مقطع بتن ریزی خالی شود. برای اینکه بتن در یک قسمت تجمع پیدا نکند و از طرفی کل سطح بتن ریزی را شامل شود با استفاده از شیلنگ ویبراتور آنرا متراکم می‌کنند.

فایده دوم - خروج هوا از بتن با شیلنگ ویبره

بتن برای اینکه کیفت بالایی داشته باشد و پوک نشود، نباید متخلخل باشد. اگر نمی‌دانید متخلخل به چه معنا است، باید بگوییم به موادی که بافت آن‌ها دارای حفره هستند متخلخل می‌گویند.

بتن هم دارای مقداری هوای محبوس شده در داخل خود است. این هوا اگر در داخل بتن بماند و خشک شود، موجب پوکی بتن می‌شود. وجود این هوا داخل بتن می‌تواند چند پیامد مخرب در پی داشته باشد:

1- بتن ترک می‌خورد

2- بتن نشست می‌کند

3- آب به داخل بتن نفوذ کرده و موجب رشد باکتری می‌شود

4- کیفیت نهایی بتن را پایین می‌آورد

5- عمر مفید بتن را کاهش می‌دهد

به همین دلیل اگر دقت کرده باشید پیمانکاران در هنگام بتن ریزی با استفاده از شیلنگ ویبراتور، بتن را ویبره می‌کنند. به همین دلیل با هر بار ویبره زدن، سطح بتن کمی پایین می‌رود.

مثل وقتی که یک ظرفی را از چیزی پر می‌کنید و برای اینکه جای بیشتری در ظرف ایجاد کنید تا بقیه مواد را در آن بریزید، ظرف را تکان می‌دهید. به این ترتیب، مشاهده می‌کنید که مواد به هم فشرده شده و سر ظرف کمی فضا خالی می‌شود.

فایده سوم - از بین بردن آب اضافی بتن

فایده دیگر استفاده از شیلنگ ویبراتور در هنگام بتن ریزی، این است که آب اضافی بتن را از بین می‌برد، به چه شکل؟

به این شکل که وقتی بتن را ویبره می‌کنید، مقدار آبی که در آن وجود دارد به سطح آمده و تبخیر می‌شود. به این ترتیب هم بتن با کیفیت بهتری خشک می‌شود و هم وقتی سطح بتن رطوب بیشتری داشته باشد، زمان کافی برای تسطیح بتن به وسیله ماله پروانه ای به دست می‌آید و نیازی به مرطوب کردن سطح بتن نیست.

بتن ریزی

بررسی انواع شیلنگ ویبراتور (بادی، برقی، مکانیکی)

وقتی می‌گوییم شیلنگ ویبراتور برقی یا بنزینی و غیره، منظورمان بیشتر موتور ویبراتور است، در واقع این شیلنگ‌ها به موتورهای بادی، برقی یا مکانیکی (که شامل بنزینی و دیزلی است) متصل می‌شوند.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی (بنزینی و دیزلی)

اولین، بهترین، پراستفاده ترین، مقرون به صرفه‌ترین، پرطرفدارترین و خیلی از ترین‌های دیگر متعلق به شیلنگ ویبراتور مکانیکی است.

وقتی از مکانیکی نام می‌بریم، منظورمان بنزینی و دیزلی است، از بین همین دو مورد هم، شیلنگ ویبراتورهای بنزینی یک چیز دیگری است! و تقریبا در ایران تعداد کسانی که از این محصول استفاده می‌کنند بسیار زیاد است.

از آنجایی که فروش این محصول هم بالا است برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و تولیدکنندگان ایرانی آنرا به بازار عرضه کرده‌اند. معروف‌ترین مدل شیلنگ ویبراتور ایرانی هم ایران کوب است که برندی شناخته شده است و نیازی به توضیح اضافه درباره آن وجود ندارد.

این شیلنگ‌ها با استفاده از موتورهای چهارزمانه بنزینی کار می‌کند. هم موتور آن‌ها و هم سوخت آن‌ها در دسترس است و از آنجایی که راندمان کاری بسیار بالایی دارند، گزینه اول و آخر همه پیمانکاران ساختمانی و عمرانی است.

شیلنگ ویبراتور بادی چیست؟

مدل دیگری از شیلنگ ویبره‌ها، متعلق به دسته بادی است. این شیلنگ‌ها باید به کمپرسور باد متصل شوند، مزیت استفاده از شیلنگ ویبراتور بادی این است که به صورت همزمان می‌توان از 2 یا بیشتر شیلنگ با یک دستگاه بهره برد [با توجه به ظرفیت کمپرسور باد] از طرفی تر و تمیز است و دود و آلودگی‌های اینچنینی ندارد.

با این حال در رده آخر فروش قرار دارد چون هم کمپرسورهای آن‌ها گران است و هم خود شیلنگ ویبراتور بادی قیمت بالاتری از مدل‌های مکانیکی و حتی برقی دارد.

شیلنگ ویبراتور برقی و انواع آن

نوع آخر، شیلنگ ویبراتور برقی است، برقی‌ها باز خودشان به چند دسته تقسیم می‌شوند، متداول‌ترین مدل آن‌ها شیلنگ ویبراتور دریلی است که یک شیلنگ ویبره دم دستی است و برای کارهای سبک استفاده می‌شود.

در واقع می‌توان گفت زوج شیلنگ ویبره دریلی و شیلنگ ویبراتور بنزینی، پرفروش‌ترین زوج شیلنگ ویبراتور در ایران است.

به این معنی که هر پیمانکاری که شیلنگ ویبره بنزینی خریداری می‌کند، یکی دو مدل دریلی هم می‌خرد تا کارهای سبک و همچنین ویبره سقف و ستون و غیره را با آن انجام دهد.

نوع دیگر برقی، مدل‌هایی است که موتور آن‌ها برقی است که به دلیل عدم استقبال کاربران و همچنین خطراتی که در محیط مرطوب بتن ریزی وجود دارد از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم.

اگر بخواهیم یک دسته بندی درست درباره انواع شیلنگ ویبراتور برقی ارائه کنیم می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

1- شیلنگ ویبراتور دریلی

2- شیلنگ ویبراتور برقی تکفاز

3- شیلنگ ویبره برقی کانورتوری

4- شیلنگ ویبراتور برقی پرتابل

جمع بندی و نتیجه گیری از چیستی شیلنگ ویبراتور

ما در این مطلب به صورت کامل توضیح دادیم که شیلنگ ویبراتور چیست و چه کاربردهایی دارد. مزایا و معایب هر مدل را توضیح دادیم. البته به قیمت اشاره‌ای نکردیم چون ما در این زمینه تجربه‌ای نداریم ولی می‌توانید به سایت ابزارینو که بزرگترین فروشگاه در این زمینه است مراجعه کنید تا قیمت‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله