دو رقیب سرسخت: لوله مانیسمان در برابر لوله درزدار [مقایسه عملکرد]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مطلب ضمن مقایسه این دو لوله فلزی، تفاوت‌های لوله مانسیمان و لوله درزدار را به‌ طور کامل توضیح می‌دهیم.

لوله درزدار و لوله مانسیمان جزو پرمصرف‌ترین لوله‌های فلزی در مصارف خانگی و صنعتی هستند. هر کدام از این دو نوع لوله از نظر مشخصات فیزیکی و ساختاری ویژگی‌های خاص خود را دارند و حتی قیمت آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد. برای اینکه بهترین استفاده را از لوله مانسیمان و لوله درزدار داشته‌ باشید، باید این تفاوت‌ها را بدانید. ما در این مطلب ضمن مقایسه این دو لوله فلزی، تفاوت‌های لوله مانسیمان و لوله درزدار را به‌ طور کامل توضیح می‌دهیم.

مقایسه لوله مانسیمان و لوله درزدار

معرفی لوله مانسیمان، ویژگی‌ها و کاربردها

لوله مانسیمان یا لوله بدون درز نوعی لوله فولادی است که بدون هیچ‌ گونه درز و شکاف یا اصطلاحاً بدون عملیات جوشکاری تولید می‌شود. بدنه این لوله کاملاً یکپارچه و فاقد هرگونه خط جوش است، به همین دلیل از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد. دیواره لوله مانسیمان به‌ دلیل یکپارچه بودن و ساخته شدن از جنس فولاد در برابر خوردگی، نوسانات دمایی، نوسانات فشار سیالات و همچنین ضربه از استحکام بسیار خوبی برخوردار است.

از انواع لوله مانسیمان برای لوله کشی آب و گاز خانگی و صنعتی، لوله کشی خطوط نفت، گاز و پتروشیمی در پالایشگاه‌ها، انتقال سیالات شیمیایی، انتقال مایعات و گازهای با فشار بالا و مواردی از این دست استفاده می‌شود. لیست قیمت لوله مانیسمان در انواع سایزهای 2/1 تا 24 اینچ و رده‌های 20 تا 80 را می‌توانید در سایت اتصالات آنلاین ملاحظه کنید. هرچند قیمت لوله‌های بدون درز در مقایسه با سایر لوله‌ها بالاتر است، ولی کارایی، طول عمر و مقاومت بیشتری هم دارند.

لوله مانسیمان

معرفی لوله درزدار، ویژگی‌ها و کاربردها

لوله درزدار یا لوله سیاه نوع دیگری از لوله‌های فلزی است که برخلاف لوله مانسیمان با درز جوش ساخته می‌شود. این لوله‌ها در انواع لوله گاز، لوله داربست، لوله تست آب، لوله جدار چاه، لوله اسپیرال و لوله صنعتی در ضخامت‌ها و رده‌های مختلف تولید می‌شوند. از لوله درزدار در خطوط انتقال سیالات، صنایع ساختمانی و تأسیساتی، اتومبیل سازی، کشتی سازی، انتقال فاضلاب، تونل سازی و صنایع معدن، تولید داربست، حفاظ و حصارهای محافظتی، قفسه سازی و حتی تولید قطعات صنعتی استفاده می‌شود.

لوله‌های درزدار در سایزهای 1.2 تا 24 اینچ و در ضخامت های مختلف تولید می‌شوند. هر کدام از این لوله‌ها برای مصاف خاصی طرحی شده‌اند. به‌ عنوان مثال لوله‌های رده 10 برای مصارف خانگی هستند، ولی لوله‌های رده های بیشتر چون ضخامت جداره بیشتری دارند در صنایع پتروشیمی استفاده می‌شوند. اگر به لیست قیمت لوله درزدار نگاهی کوتاه داشته‌ باشید، توجه خواهید شد که قیمت آن نسبت به لوله مانسیمان پایین‌تر است، ولی از خواص مکانیکی مقاومتی بسیار خوبی برخوردار است.

لوله درزدار

تفاوت‌های لوله درزدار و لوله مانسیمان

برای آشنایی بیشتر با لوله مانسیمان و لوله درزدار می‌خواهیم تفاوت‌های میان این دو نوع لوله فلزی را با هم بررسی کنیم:

1) فرایند ساخت لوله مانسیمان و لوله درزدار متفاوت است

اولین تفاوت بین لوله مانسیمان و درزدار، روش ساخت متفاوت این لوله‌ها است. لوله‌های درزدار با خم کردن و جوشکاری ورق‌های آلیاژ فولاد تولید می‌شوند و دارای خط جوش هستند. ولی لوله مانسیمان با روش قالب گیری و بدون هرگونه درزجوش تولید می‌شود. این موضوع تأثیر مستقیم روی کیفیت و سطح مقاومت انواع لوله مانسیمان دارد.

2) مقاومت لوله مانسیمان بیشتر از لوله درزدار است

لوله مانسیمان به ‌دلیل جنس و فرایند تولید خاص خود از نظر ویژگی‌های مقاومتی در سطح بالاتری نسبت به لوله درزدار قرار دارد. لوله بدون درز در مقایسه با لوله سیاه 20 درصد تحمل فشار و حرارت بالاتری دارد. نسبت به ضربه، خوردگی، فشار ناشی از حرارت بالا (به‌ ویژه بخار دما بالا) از استحکام کافی برخودار بود و به ‌ندرت دچار خوردگی، درز یا ترکیدگی می‌شود.

3) شکل ظاهری لوله مانسیمان یکپارچه است

شکل ظاهری و بدنه لوله‌های بدون درز کاملاً یکپارچه است و شما هیچ اثری از خط جوش روی دیواره لوله نمی‌بینید. ولی در مورد لوله‌های درزدار حتی پس از فرایند سمباده زنی و صاف کردن سطح لوله، همچنان قابل روئیت است. به ‌علاوه اینکه به‌ دلیل هزینه‌های بالای ساخت، لوله‌های مانسیمان نسبت به لوله‌های درزدار طول نسبتاً کوتاه‌تری دارند.

4) کاربردهای لوله درزدار و لوله مانسیمان تفاوت دارد

تفاوت بعدی در نوع کاربرد این دو نوع لوله است. خواص فیزیکی و ساختاری لوله مانسیمان به ‌گونه‌ای است که برای کاربردهای حساس یا اصطلاحاً بحرانی تولید شده ‌است. در موقعیت‌هایی که لوله مانسیمان می‌تواند مقاومت بسیار خوبی داشته‌ باشد، لوله درزدار دچار ترکیدگی و درز می‌شود.

به‌ عنوان مثال در تأسیسات پتروشیمی یا انتقال سیالات خورنده و شیمیایی نمی‌توان از لوله درزدار استفاده‌ کرد. چون به ‌سرعت دچار خوردگی یا ترکیدگی می‌شوند. ولی در مورد لوله مانسیمان این ‌طور نیست، چون لوله‌های بدون درز می‌توانند تا 85 درصد بیشتر از لوله‌های درزدار در مقابل فشارهای جانبی و سیالات خورنده مقاومت کنند.

5) قیمت لوله مانسیمان بالاتر از لوله درزدار است

و اما یکی از تفاوت‌های مهم میان لوله مانسیمان و لوله درزدار تفاوت قیمت میان این دو نوع لوله فلزی است. با توجه به اینکه فرایند ساخت لوله مانسیمان نسبت به پروسه ساخت لوله درزدار هزینه مالی بیشتری دارد، در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد. البته که ساخته شدن لوله مانسیمان از جنس شمش فولاد هم در بالاتر بودن قیمت این نوع لوله‌ها بی‌تأثیر نیست.

لوله مانسیمان شعاع خمش و انبساط کمتری دارد

برخلاف لوله‌های درزدار که از محل خط جوش قابلیت جوشکاری، اتصال و خمش دارند و به ‌راحتی در زاویه 180 درجه چرخانده می‌شوند، شعاع خمش لوله مانسیمان کمتر است. لوله مانسیمان برای خم شدن باید ابتدا 45 درجه و سپس 90 درجه خم شود. خم کردن در بیش از این زاویه، می‌تواند سلامت و کیفیت لوله را تحت‌ تأثیر قرار دهد.

مقایسه عملکرد لوله مانسیمان و لوله درزدار

در بخش قبلی تفاوت‌های فیزیکی لوله درزدار و لوله بدون درز را به‌ طور کامل بررسی کردیم. هرچند هر دو محصول لوله فلزی هستند، اما دیدیم که تفاوت‌های ظاهری، فیزیکی و ساختاری زیادی دارند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی تفاوت عملکرد این دو نوع لوله بپردازیم. به ‌طور کلی هر دو نوع لوله برای انتقال سیالات تولید شده‌اند، ولی لوله مانسیمان به‌ طور ویژه برای پروژه‌های حساسی طراحی شده‌ است. لوله مانسیمان تحمل دمای و فشاری بالایی دارد.

لوله مانسیمان به‌ دلیل نداشتن هیچ ‌گونه درز جوش، ساخته شدن از جنس شمش فولاد و قطر جداره ضخیم می‌تواند فشار و حرارت بالا را تحمل کند. این در حالی است که در مصارف حساسی مانند انتقال بخار دما بالا، به احتمالاً زیاد لوله‌های درزدار دچار ترکیدگی یا نشتی از محل درز جوش شده و باعث بروز خسارت می‌شوند. چون خط جوش در لوله‌های درز دار استحکام کمتری دارد.

جمع ‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با لوله درزدار، لوله مانسیمان و تفاوت‌های مهم این دو لوله فلزی پرمصرف بیشتر آشنا کنیم و مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد سفارش یا خرید انواع لوله‌های فولادی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت اتصالات آنلاین کنید. فروشگاه اینترنتی اتصالات آنلاین یکی از معتبرترین سایت‌های فروش انواع اتصالات صنعتی و ساختمانی است که امکان خرید بی واسطه انواع لوله مانسیمان ایرانی و خارجی با قیمت مناسب برای مشتریان خو

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله