چوب پلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مطلب قصد داریم تا شما را با هر چیزی که لازم است درباره چوب پلاست، قیمت چوب پلاست و مزایا و معایب آن بدانید آشنا کنیم.

امروزه برای طراحی ساختمان‌های تجاری و مسکونی از یک نوع متریال به نام چوب پلاست استفاده می‌کنند که کاملا مشابه چوب است، این شباهت به قدری زیاد است که برخی افراد آن را با چوب اشتباه می‌گیرند. از این محصولات نه تنها در نمای ساختمان بلکه می‌توان در بخش‌های مختلفی با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارد استفاده کرد. چوب پلاست با وجود تفاوت‌های بسیار زیادی که با چوب دارد همواره توانسته جایگزین مناسبی برای آن باشد.

این محصول مهندسی در مقایسه با چوب، پلاستیک و سنگ ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث شده در صنعت ساختمان سازی بیش از سایر مصالح مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب از چوپکس قصد داریم تا شما را با هر چیزی که لازم است درباره چوب پلاست، قیمت چوب پلاست و مزایا و معایب آن بدانید آشنا کنیم.

چوب پلاست چیست؟

یکی از جدیدترین محصولاتی که در صنعت طراحی و دکوراسیون از آن استفاده می‌شود چوب پلاست(Wood Plastic Composite) است که از مواد کامپوزیتی ساخته شده و در ساخت آن از پودر چوب، پلاستیک بازیافتی، الیاف، آرد مخصوص، خرده چوب و مواد پلیمری استفاده می‌کنند. تولید این محصول به هیچ عنوان به محیط زیست ضرر و آسیبی نمی‌رساند و در فرآیند ساخت آن هیچ درختی قطع نمی‌شود، به همین دلیل از همان ابتدای تولید مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار گرفت. در ساخت چوب پلاست به جای قطع کردن درختان از گرانول چوب استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا به یکی از رایج‌ترین محصولات چوبی تبدیل شود.

چوب پلاست با روش‌های مختلفی چون روش اکستروژن، پالترون، قالب‌گیری فشاری، تزریقی و صفحه‌ای ساخته می‌شود که از میان آن‌ها روش اکستروژن یکی از رایج‌ترین راه‌های تولید چوب پلاست است. در این روش کامپوزیت‌های مذاب با توجه به طرح و اندازه‌ای که دارند درون قالب ریخته می‌شوند و با چوب و پلاستیک با نسبت‌های مشخص ترکیب می‌شوند و در نهایت از طریق یک گلویی وارد اکسترود خواهند شد. این مواد از قالب‌های گرما دیده عبور می‌کنند و بعد از سرد شدن از داخل قالب خارج می‌شوند.

کاربردهای چوب پلاست در طراحی

ویژگی‌های متنوع و منحصر به فرد چوب پلاست باعث شده تا از این متریال در بخش‌های مختلفی چون ساخت مبلمان شهری، آبنما، آتشدان، درب‌های ورودی ساختمان، پوشش و نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها، ساخت کابینت و کمد و غیره استفاده شود.

بیشترین کاربرد چوب پلاست در طراحی و تجهیزات روف گاردن ازجمله آلاچیق چوبی ، کفپوش، نرده چوبی ، فلاور باکس، ساخت پله، میز و نیمکت، تجهیزات باغ و مسیرهای پیاده‌روی است.

قیمت چوب پلاست در سال 1402

قیمت چوب پلاست یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و مزایای آن است که باعث شده تا طراحان و مهندسان ترجیح دهند به جای استفاده از چوب طبیعی که گران‌تر است از چوب پلاست استفاده کنند.
فاکتورهای مختلفی چون ابعاد چوب پلاست، برند تولید کننده، رنگ و مدل آن می‌تواند در تعیین قیمت نهایی چوب پلاست تاثیرگذار باشد.
اگر به دنبال طرح‌های مختلف چوب پلاست هستید پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت چوپکس سری بزنید تا علاوه بر مشاهده تمام مدل‌ها از قیمت به روز محصولات هم آگاه شوید.

چوب پلاست

مزایای استفاده از چوب پلاست

استفاده از چوب پلاست فواید بسیاری دارد که در ادامه به مهم‌ترین فواید یا مزایای آن اشاره می‌کنیم:

  • در مقایسه با سایر مصالح، قیمت چوب پلاست بسیار مقرون به صرفه است.
  • چوب پلاست دوام و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی چون رطوبت، حشرات، پوسیدگی و غیره دارد.
  • به هیچ عنوان قابل اشتعال نیست و در برابر دمای بالا مقاوم است.
  • امکان ساخت و تولید چوب پلاست با ضخامت و ابعاد مختلف وجود دارد.
  • قابل استفاده در محیط‌های شرجی با رطوبت بالا است.
  • ظاهر آن بسیار شبیه به چوب است.
  • نیازی به رنگ‌آمیزی ندارد و تنوع طرح آن بالا است.

معایب استفاده از چوب پلاست

چوب پلاست در کنار مزایای بسیاری که دارد، دارای معایبی است که قبل از خرید محصول باید به آن‌ها توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

  • یکی از رایج‌ترین معایب آن عدم ثبات در اندازه است، چوب پلاست ممکن است با کاهش و افزایش شدید دمای محیط دچار تغییر سایز شود.
  • زیرسازی چوب پلاست یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در ماندگاری و دوام آن به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد، هرچه زیرسازی این متریال اصولی‌تر انجام شود قطعا ماندگاری و دوام آن هم بیشتر خواهد بود.
  • اگر چوب پلاست برای مدت زمان زیادی در برابر نور خورشید قرار بگیرد ممکن است کمی تغییر رنگ دهد.
  • وزن بسیار سبکی دارد و این موضوع روی مقاومت آن در برابر عوامل خارجی تاثیر می‌گذارد.
  • تولید چوب پلاست به انرژی بالایی نیاز دارد.
  • در برابر خراش و اجسام تیز مقاوم نیست.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاربردی و مفیدی در رابطه با چوب پلاست، مزایا و معایب چوب پلاست و قیمت چوب پلاست در اختیارتان قرار دهیم تا در انتخاب چوب پلاست راحت‌تر تصمیم بگیرید. در این چند سال اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تولید محصولات پلیمری به شدت کاهش پیدا کرده است به همین دلیل تولید کنندگان به ناچار به دنبال ساخت محصولاتی مشابه هستند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید