کفپوش تاتامی چیست و در چه فضاهایی می‌توان استفاده کرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

تاتامی چیست؟ ویژگی های کفپوش تاتامی، موارد استفاده از تاتامی، نظافت کردن کفپوش تاتامی، مزایا و معایب تاتامی

برای پوشاندن کف همیشه نیاز به استفاده از فرش و موکت‌های پرز بلند و نرم نیست، زیرا با توجه به کاربری در برخی موارد مثل فضای بازی کودک کاربردی نداشته و به جای ایجاد مکانی گرم، نرم و امن باعث بروز خطر می‌شوند. یکی از بهترین ایده‌ها استفاده از کفپوش تاتامی است. تاتامی‌ها حالت فوم دارند که راحتی و ایمنی را به ارمغان می‌آورند. کفپوش تاتامی یکی از بهترین اختراعات بشر است که هر روز شاهد استفاده هرچه بیشتر از آن هستیم.

 

کفپوش تاتامی چیست؟

تاتامی های رنگی

تاتامی نوعی فوم نرم و انعطاف پذیر بوده که بسیار سبک است. تاتامی‌ها معمولا از فوم‌های ضد آب EVA و ترکیبات پلی اتیلن ساخته می‌شوند که آن را تبدیل به یک کفپوش‌ کاربردی می‌نمایند. تاتامی‌ها سطحی آج‌دار و نرم داشته که می‌توان تمام یا بخشی از کف زمین را با آن پوشاند. تشک‌های تاتامی در مدل‌ها و ضخامت‌های متنوع ساخته می‌شوند که که خاصیت ضربه گیری دارند از این رو بسیار مناسب استفاده در مکان‌هایی است که بیم آن می‌رود افراد به هر دلیل به زمین برخورد کنند و آسیب ببینند.

 

ویژگی کفپوش تاتامی

تاتامی دو رو

تاتامی در سالن ورزش

کفپوش یا تشک تاتامی همچون قطعات پازل دارای فرورفتگی و برآمدگی‌های یکسان و یکدست است که در هم چفت می‌شوند. از آنجایی که برش و قوس‌ها شبیه یکدیگر هستند برخلاف پازل بسیار راحت با هم جور می‌شوند و نیازی به حل معما نیست. تاتامی‌ها بسیار سبک هستند از این رو به راحتی جا به جا شده و می‌توان آن‌ها را تغییر چیدمان داد. در صورت نیاز به چسباندن تاتامی به کف زمین باید از چسب‌های مخصوص صنعتی استفاده کرد.

تاتامی‌ها دو رو هستند که می‌توان از هر دو قسمت آن استفاده کرد. توصیه می‌شود برای اینکه عمر تاتامی افزایش یابد تنها از یک روی آن استفاده شود و بعد در گذر زمان که یک روی آن کهنه و خراب شد طرف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

کفپوش‌های تاتامی چگالی بالایی داشته که این امر مانع از افت ضخامت می‌شود و برگشت پذیری آن را افزایش می‌دهد. برگشت پذیری و ضخامت تاتامی‌ها با یکدیگر متفاوت بوده که با توجه به کاربری و استفاده نوع مناسب آن انتخاب و بر روی زمین چیده می‌شود. با وجود اینکه تاتامی‌ها منعطف هستند اما از گذاشتن وسایل تیز، برنده و داغ بر روی آن‌ها باید پرهیز کرد.

 

موارد استفاده از کفپوش تاتامی

ضخامت تاتامی

تاتامی مشکی و قرمز

کفپوش های تاتامی در ابعاد، ضخامت، طرح و رنگ‌های مختلف موجود هستند که می‌توان از آن‌ها در مکان‌های مختلف استفاده کرد. ایده‌های استفاده از کفپوش تاتامی عبارتند از:

  • مهد کودک
  • خانه بازی
  • خانه سالمندان
  • پارک
  • سالن ورزشی
  • اتاق مخصوص افراد کم توان و معلول جسمی حرکتی
  • نمازخانه
  • سالن اجتماعات
  • محل نگهداری حیوانات
  • نمایشگاه‌های تجاری
  • ...

 

نظافت کردن کفپوش تاتامی

تاتامی در اتاق کودک

تاتامی در باشگاه

چیدمان کفپوش تاتامی

تاتامی‌ها قابل شستشو و تمیز کردن بوده که می‌توان به راحتی آن‌ها را نظافت کرد. برای تمیز کردن تاتامی نیازی به شوینده و تمیز کننده‌های قوی نیست بلکه می‌توان آن‌ها را با محلول حاصل شده از پودر رختشویی و آب شستشو داد. لزوما نیازی به بلند کردن و جا به جا کردن تکه‌های تاتامی نیست بلکه با دستمال مرطوب یا تی زمین‌شوی می‌توان آن را تمیز کرد. حتی می‌توان در برخی موارد از بخارشوی برای تمیز کردن آن استفاده کرد.

جوهر نمک، مواد اسیدی و ... به هیچ عنوان مناسب تمیز کردن تاتامی‌ها نیستند و باید از به کار بردن آن‌ها پرهیز کرد. تاتامی‌ها دارای مواد آنتی باکتریال بوده که از بابت تمیز کردن آن مشکل خاصی وجود ندارد به همین دلیل است که در مکان‌های مختلف حتی در سرویس بهداشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بدون اینکه نگرانی بابت تمیز کردن آن وجود داشته باشد.

تمیز کردن تاتامی از عارضه‌های پوستی جلوگیری کرده و جلوه بهتری را به وجود می‌آورد. قطعا راه رفتن یا نشستن بر روی تاتامی کثیف و بدبو بسیار آزار دهنده است به همین دلیل توصیه می‌شود با توجه به میزان استفاده متناسب با آن هر چند وقت یک بار آن را تمیز کرده و در صورت لزوم روی آن جارو کشیده شود تا هرگونه کرک، پرز، مو و ... از روی آن جمع شود. هرچقدر نظافت و امور تمیزکاری با دقت بیشتر و به موقع انجام گیرد احتمال چرک مردگی تاتامی‌ها کاهش می‌یابد.

 

بخوانید:

 

مزایای استفاده از کفپوش تاتامی

تاتامی بدون برش در گوشه

ارتفاع تاتامی

کفپوش‌های تاتامی که روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان آن افزوده می‌شود، مزیت‌هایی دارد که عبارتند از:

  • نرم بودن: نرم بودن کفپوش های تاتامی باعث می‌شود هنگام انجام هرگونه فعالیت روی آن احتمال برخورد سر و بدن با شدت بالا به آن کاهش یافته و آسیب‌ها به حداقل برسد.
  • جاذب صدا بودن: تاتامی‌ها حالتی شبیه به فوم دارند از این رو مانع از پخش صدا می‌شوند.
  • جاذب شوک و ضربه پذیری: ممکن است حین انجام فعالیت‌های جسمانی به طور ناگهانی فرد سقوط کند که ضد ضربه هستند.
  • نظافت آسان: تمیز کردن آن‌ها با مواد شوینده معمولی بسیار راحت انجام می‌شود.
  • تنوع در طرح، رنگ، مدل و ضخامت: تاتامی‌ها از نظر مدل، رنگ، ضخامت و طرح بسیار متنوع هستند.
  • مقرون به صرفه: تاتامی‌ها به صورت بسته‌ای (چند عددی) و گاه تکی به فروش می‌رسند که از نظر قیمت مقرون به صرفه هستند.
  • قابلیت انعطاف پذیری: قابلیت انعطاف پذیری تاتامی‌ها باعث می‌شود بتوان از آن در هر محیطی استفاده کرد.
  • طول عمر بالا: کفپوش های تاتامی به سرعت خراب نمی‌شوند و تا سالیان سال عمر می‌کنند.
  • امکان نصب لوگو: گاه برای تبلیغات و بازاریابی نیاز است روی محصولات لوگو چاپ شود که این امر در تاتامی‌ها امکان پذیر است.
  • نصب آسان: قطعات کفپوش به راحتی در یکدیگر چفت می‌شوند و نصب آن ساده است.

 

معایب کفپوش تاتامی

تاتامی سفید طوسی زرد

نمایی نزدیک از تاتامی

تاتامی‌ها با وجود اینکه انعطاف پذیر بوده و خاصیت برگشت پذیری دارند به راحتی فرم اولیه خود را به دست می‌آورند اما اگر به مدت طولانی در معرض فشار ناشی از پایه‌های صندلی، تخت و ... قرار گیرند در آن فرورفتگی دائمی ایجاد خواهد شد. از سویی دیگر به دلیل نرم بودن ممکن است در اثر راه رفتن یا برخورد با جسم نوک تیز و برنده پاره شوند که همه موارد گفته شده جزو معایب محسوب می‌شوند.

نوع خاصی از تاتامی‌ها وجود دارند که برای پشتیبانی از رفت و آمد با کفش تولید شده‌اند اما حتی با دوام‌ترین آن‌ها برای راه رفتن با کفش پاشنه بلند نوک تیز مناسب نیستند زیرا به راحتی سطح آن را سوراخ می‌کنند. به طور کلی تاتامی‌ها برای استفاده در حالت بدون کفش (با جوراب یا بدون جوراب) هستند.‌

 

بخوانید:

 

کلام آخر

کفپوش تاتامی یکی از بهترین محصولات تولید شده برای پوشاندن زمین است که در موارد مختلف از آن استفاده می‌شود. تاتامی‌ها را می‌توان به صورت حضوری یا از فروشگاه‌های آنلاین در ضخامت و تعداد مناسب تهیه کرد. برای داشتن بهترین انتخاب کفپوش‌های تاتامی را از برندهای معتبر و با کیفیت بالا تهیه کنید تا کف زمین را به زیبایی تمام و با امنیت بالا بپوشانید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله