معرفی ویلا پیش ساخته و انواع آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این محتوا به معرفی ویلا پیش ساخته، انواع آن، مزایای استفاده از این نوع ویلاها و مراحل ساخت انواع ویلای پیش ساخته پرداخته شده است.

در این مطلب به معرفی ویلا پیش ساخته، انواع آن، مزایای استفاده از این نوع ویلاها و مراحل ساخت انواع ویلای پیش ساخته پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از ویلا پیش ساخته چیست؟

ویلا پیش ساخته نسل جدیدی از ابتکارات مهندسی محسوب می شود که، امروزه پیشرفت چشمگیری داشته است. این نوع ساخت و ساز به دلیل مزیت های فوق العاده ای که دارد با استقبال زیادی روبرو شده است. منظور از ویلای پیش ساخته این است که تمام قطعات و اجزای لازم ویلا در کارخانه یا کارگاه ساخته می شود، اما مرحله مونتاژ و نصب این قطعات در زمین اصلی انجام می شود. مصالحی که برای ساخت انواع ویلا آماده استفاده می شود مصالح متنوعی هستند. در ادامه این مطلب به معرفی انواع ویلای پیش ساخته و ویژگی آنها خواهیم پرداخت.

 

نمونه ای از یک ویلای پیش ساخته

نمونه ای از یک ویلای پیش ساخته

مزایای استفاده از ویلا پیش ساخته 

ویلا پیش ساخته در مقایسه با ویلاهای دیگر که به روش سنتی ساخته می شوند، مزیت های زیادی دارد. مزیت هایی که سبب شده امروزه بیشتر مالکین از این نوع ویلاها به جای ویلاهای دیگر استفاده کنند. این مزایا شامل مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • یکی از مزیت های استفاده از ویلا پیش ساخته، کوتاه شدن زمان ساخت ویلا است. در واقع چون تمام قطعات ویلا از قبل آماده شده اند، به همین دلیل زمان زیادی برای نصب کردن قطعات نیاز نیست. در صورتی که در روش های دیگر گاهی اوقات 1 تا 2 سال کار ساخت ویلا طول می کشد. این میزان زمان (1 تا 2 سال، گاهی اوقات بیشتر) جهت ساخت یک ویلا هزینه های اضافی نیز دارد که، از نظر اقتصادی در مقایسه با ویلای پیش ساخته اصلا به صرفه نیست.
  • از دیگر ویژگیهای ویلا پیش ساخته تنوع متریال آن است. در واقع این تنوع در متریال ساخت ویلا، این امکان را به افراد می دهد که با بودجه های مختلف شرایط خرید ویلای آماده را داشته باشند.
  • از دیگر ویژگیهای این نوع ویلا مقاومت آن است. چون در ساخت این نوع ویلا از مصالح سبک و مستحکم استفاده می شود به همین دلیل ویلا پیش ساخته مقاومت زیادی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل دارد.
  • علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد یکی دیگر از مزایای انواع ویلای پیش ساخته عایق بودن آنها است. ویژگی عایق بودن در برابر صدا، سرما و گرما یک مزیت چشمگیر محسوب می شود. چون با این ویژگی می توان در هر نوع شرایط آب و هوایی از ویلای آماده استفاده کرد و ساکنین آن نگران سرما و یا گرمای محیط نباشند.
  • از دیگر مزایای ساخت انواع ویلای پیش ساخته این است که، مالک امکان تغییر طراحی داخلی مانند جای اتاق، آشپزخانه جای پنجره و ... را با توجه به سلیقه شخصی خود دارد. فقط باید این تغییرات با طراح هماهنگ شود.

زیبایی چشمگیر ویلای پیش ساخته چوبی

زیبایی چشمگیر ویلای پیش ساخته چوبی

معرفی انواع ویلای پیش ساخته

ویلا پیش ساخته در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شود. انتخاب هر کدام از این انواع مختلف به سلیقه افراد و بودجه آنها بستگی دارد. این انواع مختلف شامل: ویلای پیش ساخته چوبی، بتنی، ساندویچ پانل و LSF است. در ادامه به معرفی بیشتر این انواع مختلف خواهیم پرداخت.

ویلا پیش ساخته نوع چوبی

این نوع ویلا پیش ساخته از قدیمی ترین نوع ویلاهای پیش ساخته محسوب می شود. ویلای چوبی زیبایی خاص و چشمگیری دارد که، بعد از نصب قطعات آن می توان از این زیبایی با شکوه لذت برد. ساخت ویلای پیش ساخته چوبی مزایایی دارد که در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

  • از ویژگیهای این نوع ویلا تنوع بسیار زیاد است. در واقع با این متریال امکان ساخت ویلاهایی با طرح های متنوع وجود دارد.
  • از دیگر ویژگیهای این متریال برای ساخت ویلا، مقاومت الوارهای چوب است. همانطور که مطلع هستید چوب هماهنگی بیشتری با شرایط مختلف طبیعت (گرما، سرما) دارد، به همین دلیل ویلایی که با این متریال ساخته می شود نیز ماندگاری بیشتری دارد.
  • همچنین با توجه به ماندگاری بالای این متریال می توان گفت که، استفاده از متریال چوب در ساخت ویلا یک انتخاب هوشمندانه و با صرفه محسوب می شود.

ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل

یکی دیگر از انواع ویلای پیش ساخته ساندویچ پانل است. این متریال با سه لایه ساخته می شود. لایه میانی این متریال به صورت نسوز طراحی می شود و دو لایه دیگر نیز در دو طرف این لایه نسوز قرار داده می شوند. لایه اول و سوم ساندویچ پانل از جنس آلومینیوم هستند. از ویژگیهای ویلای آماده نوع ساندویچ پانل می توان به این موارد اشاره کرد.

  • عمر مفید سازه به دلیل وجود متریال آلومینیوم بیشتر است. چون متریال آلومینیوم در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شود. همچنین در برابر گرما نیز تغییر رنگ ندارد.
  • علاوه بر این به دلیل استفاده از موادی مانند پشم شیشه یا پلی یورتان در لایه میانی سازه ساندویچ پانل، کار عایق بندی سازه به صورت اصولی و استاندارد صورت می گیرد.
  • از دیگر ویژگیهای این نوع ویلا پیش ساخته مقاومت بالای آن در مقابل مواد شیمیایی است. این مزیت نیز به دلیل وجود متریال آلومینیوم است.
  • ویژگی دیگر این سازه بحث وزن بسیار کم آن است. چون متریال آلومینیوم وزن بسیار کمی دارد.

 

نمونه ای دیگر از طراحی ویلای آماده

نمونه ای دیگر از طراحی ویلای آماده

ویلا پیش ساخته بتنی

از دیگر انواع ویلای پیش ساخته نوع بتنی آن است. در ساخت این نوع ویلا از بتن و فولاد استفاده می شود. در مرحله اولیه ساخت ویلای بتنی از سازه فلزی و برای ساخت سقف و دیوارهای آن از بتن استفاده می شود. با توجه به اینکه در ساخت این نوع ویلا از بتن استفاده می شود اما، تمام قسمت های آن در کارخانه آماده می شود و همچنین بر خلاف بتنی بودن وزن زیادی ندارد.

  • یکی از ویژگیهای سازه بتنی، مقاومت بسیار بالای آن در برابر رطوبت، آتش و زلزله است.
  • همچنین این نوع سازه یک عایق مناسب در برابر صدا و حرارت محسوب می شود.
  • علاوه بر این چون جنس این سازه از بتن و فولاد است، به همین دلیل امکان اجرای آن در هر نوع شرایط آب و هوایی وجود دارد.

 

ویلای پیش ساخته در یک منطقه سرد

ویلای پیش ساخته در یک منطقه سرد

سازه LSF

سازه LSF یکی دیگر از انواع ویلای پیش ساخته است. به سازه LSF سازه فولادی نیز گفته می شود. در ساخت این نوع سازه از اسکلت فولادی استفاده می شود. البته این اسکلت به صورت پیش ساخته است و وزن کمی دارد. قطعات اسکلت فولادی پیش ساخته در محل نصب، توسط پیچ و بولت به یکدیگر متصل می شوند. جنس این سازه از ورقه های فولادی نازکی است که با روش نورد سرد تولید می شوند.

  • مهمترین مزیت این نوع ویلا پیش ساخته سرعت انجام کار است. در واقع سرعت عمل در اجرای این کار با توجه به کیفیت فوق العاده ای که دارد بسیار چشمگیر است. به همین دلیل بهتر است مالکی که کیفیت و سرعت انجام کار برای او اهمیت دارد این نوع سازه برای او طراحی شود.
  • از دیگر مزایای این نوع ویلا پیش ساخته وزن سبک و انعطاف بالای این قطعات است. به همین دلیل امکان ساخت و طراحی ویلا در هر طرح و شکلی امکان پذیر است.
  • همچنین چون در اجرای این نوع سازه نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست، به همین دلیل با کمترین تعداد نیروی انسانی و کمترین تجهیزات، کار سازه به اتمام می رسد. این امر از نظر اقتصادی یک مزیت بزرگ محسوب می شود.
  • از دیگر مزایای سازه LSF مقاومت بالای این سازه در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، پوسیدگی و خوردگی است.

 

ویلای پیش ساخته فولادی

ویلای پیش ساخته فولادی

امکانات اینگونه ویلاها

همانطور که اشاره شد ویلاهای پیش ساخته در انواع مختلفی ساخته می شوند. به طور کلی در ساخت ویلاهای مختلف امکاناتی در نظر گرفته می شود که، شرایط زندگی در آنها مانند ویلاهای معمولی باشد. این امکانات شامل قسمت ورودی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب، اتاق نشیمن و ... است. همچنین در ساخت انواع ویلای پیش ساخته از پنجره های دوجداره و درب ضد سرقت استفاده می شود. با توجه به امکانات گفته شده همانطور که واضح است اینگونه ویلاها هیچ تفاوتی با ویلاهای دیگر که با روش های سنتی ساخته می شوند ندارند.

ویژگی هایی که یک ویلای آماده باید داشته باشد

  • یک ویلای آماده باید مانند سایر ویلاها از نظر امکانات کامل باشد. منظور از امکانات وجود اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... است. در واقع باید شرایط ویلا پیش ساخته به نحوی باشد که ساکنین آن احساس آرامش داشته باشند.
  • همچنین این نوع ویلا باید از نظر تاسیسات گرمایی و سرمایی مطابق با استاندارد باشد.
  • اگر طراحی ویلا اصولی باشد باید طراح، امکانات تفریحی را نیز در نظر بگیرد، تا از هر نظر ویلای پیش ساخته کامل باشد.

با توجه به مطالب گفته شده بهتر است کار طراحی و سفارش انواع ویلای پیش ساخته به شرکت های معتبر سپرده شود. چون این شرکت ها دارای تجربه کافی در این زمینه هستند. همچنین شرکت های معتبر با به کار گیری افراد حرفه ای تمام مراحل طراحی، ساخت و اجرا را با توجه به استانداردهای روز دنیا انجام می دهند.

معرفی مراحل ساخت ویلا پیش ساخته

با توجه به مطالبی که در مورد ساخت انواع ویلای پیش ساخته گفته شد ممکن است که مایل به سفارش و ساخت این نوع ویلا شده باشید. بهتر است بدانید که به منظور ساخت هر نوع ویلای پیش ساخته باید اقداماتی صورت بگیرد. این اقدامات شامل موارد زیر است.

  1. اولین اقدام در این مورد دریافت مجوز است. در واقع برای ساخت انواع ویلای پیش ساخته برای دریافت امتیاز برق، آب و گاز باید مجوز ساخت دریافت شود.
  2. بعد از این مرحله، طرح اولیه کار، توسط مهندسین و کارشناسان این حوزه انجام می شود. همانطور که اشاره شد در صورت نیاز مالک نیز امکان دادن طرح مورد علاقه خود را دارد.
  3. در مرحله بعد باید کار زیرسازی ویلا پیش ساخته انجام شود. هدف از انجام کارهای زیرسازی افزایش استحکام ویلا است.
  4. بعد از این مراحل قطعات آماده شده به محل مورد نظر منتقل می شوند و کار نصب و اتصال قطعات انجام می شود.

 

برچسب ها:
ویلا
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید