انواع کاکتوس آپارتمانی با عکس و نحوه نگهداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید انواع کاکتوس آپارتمانی را با عکس و نحوه آبیاری و نور مناسب بشناسید، در این مقاله همراه ما باشید.

گل و گیاه در زندگی ما انسان‌ها شور و نشاط خاصی ایجاد می‌کند. زمانی که قصد دارید گوشه‌ای از طبیعت بکر را وارد خانه خودتان کنید، باید حتما به ویژگی‌های این گیاهان توجه کنید و متناسب با شرایط زندگی و خانه خودتان، گیاه مشخصی را انتخاب کنید. کاکتوس‌ها به عنوان مقاوم‌ترین نوع گیاه آپارتمانی شناخته می‌شوند. انواع کاکتوس آپارتمانی برای زندگی طولانی مدت، بدون دردسر و نگهداری عرضه می‌شوند. شما متناسب با علایق و سلیقه شخصی خودتان می‌توانید یک یا چند گلدان از انواع کاکتوس آپارتمانی تهیه کنید. زیبایی کاکتوس‌ها بسیار شگفت انگیز است و دنیای خاص خود را دارد.

اگر میخواهید با انواع کاکتوس آپارتمانی آشنا شوید، تا پایان همراه ما بمانید.

 

با کاکتوس‌ها آشنا شوید

با کاکتوس‌ها آشنا شوید

کاکتوس  Cactus گیاهی است که اصلی‌ترین ویژگی آن‌ استخوان‌دار بودن است. این گیاه اغلب در مناطق بیابانی و خشک با شرایط آب و هوایی سخت زندگی می‌کند. به همین دلیل مقاومت بسیار زیادی دارد و برای زندگی در آپارتمان نیز گزینه مطلوبی است. ظاهر کاکتوس‌ها معمولاً دارای ساقه‌های ضخیم و پوشیده از خارها است که برای ذخیره کردن آب و مقابله با ازدست رفتن آب در شرایط خشکی بسیار مفید است. کاکتوس‌ها در انواع و اقسام متفاوت و مختلفی وجود دارند. بعضی از آن‌ها ساقه‌های بلند و عمودی دارند، در حالی که برخی دیگر شکل‌ها و الگوهای خاصی مانند دایره‌ای یا کروی دارند. علاوه بر این، برخی از کاکتوس‌ها گل‌های زیبا و رنگارنگی به وجود می‌آورند. معمولا رویش گل کاکتوس در طول فصل بهار انجام می‌شود و ظاهری بهاری و خاص خلق می‌کند. کاکتوس‌ها به دلیل تنوع، زیبایی، ظاهر خاص‌ و همچنین توانایی زنده‌ماندن در شرایط آب و هوایی سخت، به عنوان گیاهان زینتی محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شوند.

همچنین، برخی از این گیاهان برای استفاده در پزشکی و تهیه محصولاتی مانند روغن‌های ضد التهاب و لوازم آرایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

پیشنهاد مطالعه: 50 مدل استند گل و گلدان چوبی و فلزی

 

آیا کاکتوس برای آپارتمان مناسب است؟

آیا کاکتوس برای آپارتمان مناسب است؟

وقتی صحبت از انواع کاکتوس آپارتمانی می‌شود، سوالات زیادی در ذهن مخاطبان خلق می‌گردد. این که بدانید خرید انواع کاکتوس برای آپارتمانی امکان پذیر هست یا خیر؛ یکی از سوالات متعددی از که پرسیده می‌شود. خوشبختانه مقاومت بالای کاکتوس تضمین کننده امکان زیست او در شرایط فضایی مانند آپارتمان است. حتی از این گیاه مقاوم در بالکن نیز می‌توانید استفاده کنید. اما بهتر است بدانید که در نظر گرفتن شرایط نگهداری نیز موضوع مهمی است که می‌تواند در زمان خرید کاکتوس مورد توجه قرار گیرد.

 

ویژگی فضای مناسب نگهداری از انواع کاکتوس آپارتمانی

ویژگی فضای مناسب نگهداری از انواع کاکتوس آپارتمانی

تفاوتی ندارد که گیاه شما کاکتوس باشد یا بابا آدم! به هر حال تامین شرایط لازم برای نگهداری و درنظر داشتن نیاز گیاه اهمیت بالایی دارد.

  • نور کافی: کاکتوس‌ها نیاز به نور فراوان دارند. اگر به سبک زندگی اولیه آن‌ها توجه کرده باشید، در بیابان‌ها و فضاهای گرم و خشک زندگی می‌کنند. در آپارتمان، سعی کنید کاکتوس را در نزدیکی پنجره‌هایی قرار دهید که به میزان زیادی نور طبیعی را از آن‌جا دریافت می‌کنید. در صورت عدم تامین نور کافی، می‌توانید از روشنایی مصنوعی مانند لامپ‌های روشنایی با طیف نوری مناسب برای رشد گیاهان استفاده کنید.
  • آبیاری به موقع: یکی از مهمترین نکات در نگهداری از کاکتوس، آبیاری مناسب آن است. کاکتوس‌ها نیاز به آبیاری معتدل دارند و ترجیحاً باید خاک آن‌ها قبل از آبیاری کاملاً خشک شود. در فصل گرم، می‌توانید بین دوبار آبیاری فاصله زمانی بیشتری قرار دهید. در زمستان، کاکتوس‌ها نیاز به آبیاری کمتر دارند و ممکن است بتوانید فاصله زمانی آبیاری را افزایش دهید. یادتان باشد، این تصور که کاکتوس اصلا به آب یاری منظم نیازی ندارد، کاملا اشتباه است.
  • خاک مناسب: برای کاکتوس‌ها باید حتما از خاک مناسب استفاده کنید. بهترین گزینه برای انواع کاکتوس، خرید خاک کاکتوس یا خاک بسته‌بندی شده برای ساکولنت‌ها است که خاصیت زهکشی خوبی دارد و حالت چسبنده ندارد. همچنین، می‌توانید خاک باغچه را با شن و پرلیت به نسبت ۱:۱:۱ مخلوط کنید و خاک مناسب این گیاه زیبا را فراهم نمایید.
  • دمای مناسب در محیط: بیشتر کاکتوس‌ها برای رشد و زنده ماندن در دماهای معتدل عملکرد بهتری دارند. معمولاً دمای محیط بین ۲۰-۲۵ درجه سانتیگراد برای آن‌ها مناسب است. همچنین، برخی از گونه‌های کاکتوس می‌توانند در دماهای بالاتر یا پایین‌تر نیز زندگی کنند، اما در صورت امکان، دمای مناسب را حفظ کنید.
  • تهویه مطبوع: حتما به این نکته توجه داشته باشید که هوای اتاق خشک نیست و دارای تهویه مناسب است. از جریان هوای مستقیم و شدید برای کاکتوس جلوگیری کنید. تلاش کنید تا دمای سرد مستقیم برای کاکتوس ایجاد نشود.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین ایده‌های چیدمان و دکور گلدان در منزل + نکات کلیدی

 

با انواع کاکتوس آپارتمانی آشنا شوید

با انواع کاکتوس آپارتمانی آشنا شوید

در این بخش قصد داریم براساس تجربیات و بررسی‌ها، مناسب‌ترین کاکتوس‌هایی که در دما و شرایط آپارتمان دوام دارند را معرفی کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید تا جزییات هرکدام را به همراه عکس بررسی کنیم.

 

1- کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

یکی از معروف‌ترین انواع کاکتوس، اپونتیا میکروداسیس است. این کاکتوس با استایلی گرد و بانمک می‌تواند فضای خانه شما را سبز و زیبا کند. یادتان باشد که این کاکتوس خارهای ریز و تجمع شده‌ای دارد و اگر کودک خردسال در خانه دارید، باید از گلدان و کودک مراقبت کافی کنید. کاکتوس اپونتیا میکروداسیس نیازی به آبیاری مرتب و هر روزه ندارد! بلکه مدت زمان آبیاری متناسب با شرایط و دمای خانه، زمانی انجام می‌شود که خاک گلدان خشک شده باشد. یادتان باشد که در این شرایط باید گیاه را سیراب کنید و حتما زه کشی گلدان را بررسی نمایید. در فصول سرد سال مدت زمان بین آبیاری‌ها طولانی‌تر خواهند شد تا ریشه گیاه آسیب نبیند. به این نکته توجه داشته باشید که کاکتوس اپونتیا میکروداسیس باید روزانه 4 تا 6 ساعت آفتاب و نور کافی دریافت کند تا زندگی سالم خود را ادامه دهد.

 

2- کاکتوس ساکولنت آپارتمانی

 کاکتوس ساکولنت آپارتمانی

یکی دیگر از انواع کاکتوس آپارتمانی، ساکولنت سنگی است. این نوع کاکتوس شکلی شبیه به سنگ دارد و ظاهر آن بسیار فانتزی و زیبا است. نور مورد نیاز این کاکتوس بین 4 تا 5 ساعت در طول روز است و مقدار آبیاری مورد نیاز او، بسیار اندک است. در مقابل سایر انواع کاکتوس آپارتمانی، کاکتوس ساکولنت به میزان آب کمتری احتیاج دارد. جالب است بدانید که در اواخر پاییز و ابتدای بهار، این گیاه زیبا شکوفه‌های رنگی سفید و زرد خلق می‌کند. زیبایی بی اندازه کاکتوس ساکولنت آپارتمانی تاحدی است که انتخاب بسیاری از افراد برای فضای خانه همین نوع گیاه است.

 

3- کاکتوس گورخر هاورتیا

کاکتوس گورخر هاورتیا

کاکتوس گورخر هاورتیا گیاهی است که در جنوب آفریقا وجود دارد. جالب است بدانید که برخلاف اکثر کاکتوس‌های آپارتمانی، گورخر هاورتیا سایه دوست است و باید حتما از نور غیرمستقیم برای او استفاده کنید. میزان نیاز این گیاه به آب، بسته به محیط نگهداری متفاوت است. معمولا باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که خاک گیاه خشک شده باشد. با بررسی این مدت زمان در فصول مختلف، زمان آبیاری مناسب گیاه تان تعیین می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری روزانه موجب می‌شود تا ریشه گیاه فاسد شده و به مرور گیاه از بین برود. استایل کلی کاکتوس گورخر هاورتیا شبیه به آلوئه ورا است و برگ‌های کشیده تیغ داری دارد.

 

4- کاکتوس یشم یا پول

-کاکتوس یشم یا پول

در لیست انواع کاکتوس آپارتمانی بهتر است گیاهی اهل زیمباوه و آفریقای جنوبی را بشناسید. این گیاه محبوب با دارا بودن ظاهری زیبا و ظریف، استایل متفاوتی نسبت به سایر کاکتوس‌ها دارد. مقاومت بالای این گاه به حدی است که در دمای کم و زیاد عادت می‌کند و هیچ واکنش نامطلوبی از آن نخواهید دید. این گیاه در فصول گرم سال رشد می‌کند. به همین دلیل باید در فصل بهار و تابستان آبیاری گیاه را بیشتر کنید تا به میزان کافی رشد کند. استایل کلی گیاه به شکل برگی است و ظاهر سرسبز آن می‌تواند فضای خانه را جذاب‌تر کند.

 

5- کاکتوس آلوئه ورا

کاکتوس آلوئه ورا

آلوئه ورا (Aloe vera) یک گونه گیاهی کاکتوسی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. آلوئه ورا به عنوان یکی از گیاهان دارویی و زینتی بسیار پرطرفدار شناخته می‌شود و به دلیل خواص بسیار زیاد آن در طب سنتی و صنایع آرایشی پرورش داده می‌شود. ویژگی بارز آلوئه ورا، برگ‌های گوشتی و ضخیم آن است که دارای ژل و عصاره‌ای است که درون برگ‌ها قرار دارد. این ژل به عنوان ماده موثره‌ی اصلی آلوئه ورا شناخته می‌شود و خواص آن شامل خواص التیام بخشی، ضد التهابی، ضد قارچی، آرامش بخش و مرطوب کننده است. ژل آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست، التیام بخش و آرامش بخش برای پوست استفاده می‌شود. ممکن است در مواردی مانند آفتاب سوختگی، جوش و خارش پوست مفید باشد. گاهی از این گیاه به منظور تقویت موها و حفظ رطوبت آن‌ها استفاده می‌شود. ممکن است به عنوان یک ماسک مو یا ماده موجود در محصولات مراقبت از مو استفاده شود.این گیاه خوراکی سات و از ژل آن به عنوان منبع عالی آنتی اکسیدان استفاده می‌شود.

 

6- کاکتوس اولد من (پیرمرد)

کاکتوس اولد من (پیرمرد)

کاکتوس پیرمرد یا همان اولد من یکی از انواع کاکتوس‌هایی است که به دلیل شکل و ظاهر خاص خود، این نام را دریافت کرده است. این کاکتوس‌ها به دلیل موهای نازک و سفید در سطح خاردار خودشان، استایلی شبیه به پیرمرد دارند. کاکتوس پیرمرد برخلاف بسیاری از انواع کاکتوس، دارای ساقه بلند و باریکی هستند که پوشیده از رشته‌های بلند و سفید است. این رشته‌های سفید باعث می‌شود کاکتوس پیرمرد ظاهری غیرعادی و جذاب داشته باشد که افراد را به لمس تحریک می‌کند.. ساقه‌های کاکتوس پیرمرد به طور طبیعی به سمت بالا رشد می‌کنند و می‌توانند به ارتفاع حدود 6 تا 15 متر برسند. جالب است بدانید که این گونه از کاکتوس معمولاً در مناطق گرمسیری مانند مکزیک، کوبا و کارائیب یافت می‌شود. به دلیل ظاهر جالب و منحصر به فردش، کاکتوس پیرمرد به عنوان یک گیاه زینتی محبوب در برخی مناطق استفاده می‌شود و توجه کاشت‌کنندگان گل نیز را به خود جلب می‌کند. یادتان باشد که برای آبیاری این گیاه باید حواس‌تان به خشکی خاک باشد. در زمان خشکی خاک باید آبیاری را انجام دهید

 

7- کاکتوس ساکولنت اچوریا

کاکتوس ساکولنت اچوریا

ساکولنت اچوریا یکی از انواع کاکتوس آپارتمانی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. ساکولنت اچوریا شامل چندین گونه مختلف است که به شکل‌های مختلفی رشد می‌کنند.. این گیاهان برگ‌های چرب، براق و برجسته دارند که در انتهای یک ساقه قرار می‌گیرند. رنگ برگ‌ها متنوع است و شامل طیفی مابین سبز، سبز روشن، بنفش، قرمز و مشکی می‌شود. برگ‌های اچوریا می‌تواند آب را در خود نگهدارد و در شرایط بحرانی از آب درون خود استفاده کند. کاکتوس ساکولنت اچوریا به طور کلی نیاز کمی به آب دارد و می‌توانید با بررسی خشکی خاک آبیاری را انجام دهید. این نوع کاکتوس به نور مستقیم نیاز دارد و باید حتما در مکانی قرار گیرد که نور به شکل مستقیم بر روی آن می‌تابد.

 

8- کاکتوس دم بورو

کاکتوس دم بورو

کاکتوس دم بورو از انواع کاکتوس آپارتمانی محسوب می‌شود که به دلیل ظاهر متفاوت و جذاب خود شهرت زیادی پیدا کرده است. کاکتوس دم بورو به دلیل ظاهر برگ‌های خود که در باریکه‌های سفید پوشیده شده از روی ساقه خودنمایی می‌کنند، ظاهری شبیه به ا دم یک حیوان را تداعی می‌کنند. به همین دلیل نام آن‌ها کاکتوس دم بورو است.جالب است بدانید که این باریکه‌های کنار برگ‌ها، درواقع  ریشه‌های مرده و ریشه‌هایی هستند که برای حفاظت از کاکتوس در برابر آفت‌ها و تابش نور خورشید تشکیل شده‌اند. دمای مناسب برای این نوع کاکتوس، دمای هوای گرم است. مقدار آب مورد نیاز دم بورو بسیار محدود است و ماندگاری آن بالا است.

 

پیشنهاد مطالعه: آموزش ساخت گلدان سنگی

 

9- کاکتوس گل غوره

کاکتوس گل غوره

کاکتوس گل غوره به عنوان یک کاکتوس آویز شناخته می‌شود. این گیاه با استایلی شبیه به غوره سبک رنگ خودنمایی می‌کند. نور مورد نیاز این کاکتوس، نور غیرمستقیم است و مقدار آبیاری مورد نیاز این گیاه بسیار اندک است. شما می‌توانید هر 2 هفته یکبار این گیاه را آبیاری کنید و با خیال آسوده از سلامت او به سفر بروید. حتی در ماه‌های سرد سال می‌توانید تنها یک بار آبیاری را انجام دهید.

 

10- کاکتو‌س‌های توپی

کاکتو‌س‌های توپی

یکی از رایج‌ترین انواع کاکتوس، همین نوع توپی آن است. مقاومت بالا در کنار زیبایی و گل دهی این نوع کاکتوس اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن است. بهتر است بدانید که کاکتوس‌های توپی تنها زمانی نیازمند آب هستند که خاک‌شان خشک شده باشد. گل‌های سفید و صورتی این نوع کاکتوس در فصل بهار شکوفه می‌زند. ماندگاری این نوع کاکتوس‌ها بسیار زیاد است و معمولا نیازمند دریافت نور غیرمستقیم هستند.

 

کلام آخر

شناخت انواع کاکتوس به شما کمک می‌کند تا برای زندگی آپارتمانی خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. کاکتوس‌های آپارتمانی با ماندگاری بالا می‌توانند گزینه مناسبی در خانه باشند.

تجربه شما از نگهداری کاکتوس چیست؟ برای ما کامنت کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید