بهترین ایده‌های چیدمان و دکور گلدان در منزل + نکات کلیدی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

قوانین کلی برای چیدمان گیاهان در فضای داخلی، سایز و اندازه گیاه برای بهترین دکور گلدان‌ها در منزل، گروه‌بندی گیاهان و استفاده از قانون سه در دکور گلدان در منزل و...

استفاده از گل و گیاه و دکور گلدان در منزل، ساده ترین راه برای آوردن زیبایی طبیعت به خانه است. زیرا این گیاهان سبز و زیبا یک راه جادویی برای بهبود خلق و خوی کلی بوده و با تصفیه هوا، تاثیر بسیار خوبی نیز در سلامتی دارند. بنابراین اگر به داشتن گل و گیاه در منزل علاقه مند هستید، بهتر است قبل از خرید گل و گلدان، حتما اطلاعاتی در مورد نحوه چیدمان و دکور گلدان در منزل کسب کنید، بهترین گیاهان مناسب برای فضای داخلی خانه و آپارتمان را بشناسید و سپس با توجه به این اطلاعات، هم بهترین مدل از گل و گیاه را برای خانه خود انتخاب کنید و هم چیدمان درست و مناسبی برای ان در نظر بگیرید تا زیبایی خیره کننده‌ای را برای منزل خود ایجاد کنید.

در این بخش از بساز و بچین، یاد می گیریم که چگونه یک اتاق نشیمن را با گیاهان تزئین کنید و با نحوه دکور گلدان در منزل بیشتر آشنا خواهید شد.

 

قوانین کلی برای چیدمان گیاهان در فضای داخلی

چیدمان و دکور گلدان در منزل

قبل از اینکه به سراغ انتخاب و خرید گل و گیاه برای خانه خود بروید، لازم است که با نیازهای گیاهان آشنا شوید. هر گیاهی، در مورد آبیاری، نور، کود دهی و هرس خواسته های متفاوتی دارد. بنابراین لازم است که ارزیابی کنید که هر گیاه کجا می تواند بهتر رشد کند.

به عنوان مثال، اگر پنجره‌های زیادی دارید، باید بیشتر گونه‌هایی را برای اتاق نشیمن انتخاب کنید که در نور غیر مستقیم و روشن خوب عمل می‌کنند. اما اگر خانه شما به اندازه کافی نورگیر نیست و سایه‌دار است و پنجره‌های کمی دارید، باید گیاهانی که در شرایط نور کم ماندگاری داشته و به بهترین وجه با خانه شما مطابقت دارند را انتخاب کنید.

برای اینکه کار را برای شما آسانتر کنیم، قوانین کلی را برای دکور گلدان در منزل به بهترین شکل آماده کرده‌ایم:

 

پیشنهاد مطالعه: 20 گیاه آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز

 

سایز و اندازه گیاه برای بهترین دکور گلدان‌ها در منزل

گیاهانی که می‌توان در فضای منزل مورد استفاده قرار داد را می توان با توجه به اندازه آنها به طور استراتژیک گروه بندی کرد. این گیاهان چه با اندازه کوچک، چه بزرگ، چه قد بلند یا کوتاه، جایی در خانه شما دارند!

 

گل و گیاه با سایز و اندازه بزرگ در دکوراسیون خانه

گل و گیاه با سایز و اندازه بزرگ در دکوراسیون خانه

گیاهان بزرگ به خاطر برگ‌ها و شاخه‌های بزرگشان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، استفاده از این گیاهان بزرگ ممکن است در طراحی خانه کمی مشکل باشد. چرا که گیاهان بزرگ، اشیاء کانونی بسیار خوبی هستند که در یک گوشه اتاق بدون درهم و برهم کردن فضا، می‌توانند فضای خالی بین مبلمان را پر کنند. گیاه نخل با برگ های ظریف مانند Areca، Kentia یا Parlor و گیاه برگ انجیری، از جمله گیاهان بزرگ و دیدنی برای قرار دادن در داخل خانه هستند.

اگر قصد دارید گل و گیاه بزرگ را برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید لازم است که حتما این موارد را در نظر بگیرید:

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  • گیاهان را به صورت شانه به شانه در کنار مبلمان قرار ندهید
  • گیاهان انتخاب شده باید حداقل سه فوت (1 متر) زیر سقف باشند

 

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • برای گیاهانی که به سقف نزدیک می‌شوند بهتر است هرس شاخه بالایی را در نظر بگیرید تا  رشد شاخه های جانبی تقویت شود.
  • برای گیاهانی که برگ‌های قدیمی آویزان دارند، بهتر است کل گیاه را در گلدان مربعی به ابعاد 3×3 فوت (1×1 متر) قرار دهید.

 

گل و گیاه با سایز و اندازه کوچک در دکوراسیون منزل

گل و گیاه با سایز و اندازه کوچک در دکوراسیون منزل

گیاهان کوچک می‌توانند برای ایجاد جلوه سبز روی میزها، طاقچه‌ها یا مبلمان تا سطح میانی مناسب باشند. شما می‌توانید یک گیاه خانگی سبز و زیبا از خانواده کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها، آلوئه یا ارکیده‌ها انتخاب کنید. جدا از زیبایی که این گیاهان به همراه دارند، روش مراقبت آسانی داشته و زیبایی و جلوه خیلی خوبی را برای منزل فراهم می‌کنند.

اگر قصد دارید گل و گیاه کوچک را برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید لازم است که حتما این موارد را در نظر بگیرید:

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  •  گیاهان را در یک منطقه سایه‌دار یا نسبتا تاریک قرار ندهید
  • گیاهان کوچک را به شکل شلوغ در بالای مبلمان قرار ندهید
  • گیاهان کوچک را به طور مستقیم روی زمین قرار ندهید

 

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • گیاهان ساکولنت کوچک را در گروه‌های سه تایی یا فرد در کنار هم قرار دهید
  • گیاهان کوچک را روی مبلمان با ارتفاع حداقل تا سطح زانو، مانند میزهای قهوه، قرار دهید

 

گیاهان بلند در چیدمان منزل

چیدمان گیاهان بلند در دکوراسیون منزل

یک گیاه بلند را می‌توان به عنوان یک گیاه خانگی سبز بزرگ اما نسبتاً باریک و مناسب برای فضاهای تنگ طبقه بندی کرد. این دسته شامل گیاهانی مانند پوتوس، مونسترا و فیلودندرون و همچنین دراسناهای بلند و براق، بامبو لاکی با اندازه کامل و پرنده بهشت می‌شود.

اگر قصد دارید گیاه بلند را برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید لازم است که حتما این موارد را در نظر بگیرید:

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  • گیاهان بلند را در یک منطقه بزرگ که بعید است فضای وسیع را پر کنند، قرار ندهید
  • گیاهان باریک و با ارتفاع یکسان را به صورت یکجا گروه بندی نکنید

 

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • گیاهان بلند را مستقیماً روی زمین یا در اتاق نشیمن با سقف بلند قرار دهید.
  • اگر برگ‌های گیاه پرنده بهشتی یا مونسترا اثاثیه ای ساییده می شود، پیشنهاد می کنیم یا اثاثیه را جا به جا کنید یا برگ گیاه را جدا کنید.

 

آشنایی با وزن بصری گل و گیاه برای دکور بهتر گلدان در منزل

گیاه نخل شامادورا در گلدان متوسط سفید

وزن بصری به تأثیری اطلاق می شود که برگ‌ها پس از رشد پیدا می‌کنند و گیاه به مرحله بلوغ خود می‌رسد. برخی از برگ‌ها می‌توانند در حال بالا رفتن ، و برخی دیگر به سمت پایین یا به طرفین حرکت کنند. توجه کردن به جهت برگ و رشد کلی گیاه در دکور گلدان در منزل ضروری است. زیرا برگ‌های گیاهان یک خط اصلی راهنما ایجاد می‌کنند که چشم ما از آن برای تعامل با بقیه جزئیات تزئینی اتاق استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، گیاهان آویزان معمولاً چشم شما را روی زمین متمرکز می‌کنند، در حالی که گیاهان بلند تمرکز را به دیوارها و پرده‌ها منتقل می‌کنند. بنابراین در هنگام دکور گلدان در منزل، می‌توانید نقاط تمرکز مطلوب را در محل زندگی خود تعیین کنید و وزن بصری را برای مطابقت با آن انتخاب کنید.

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  • دو گیاه پر شاخ و برگ را در کنار هم قرار ندهید. زیرا با ترکیب زیبایی شناختی قابل درک، تداخل ایجاد می‌کند

 

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • یک گوشه از خانه را با گیاهان خیره کننده و گوشه دیگر را با وزن بصری متفاوت برجسته کنید. به عنوان مثال، یک درخت بزرگ را در گوشه‌ خالی خانه قرار دهید و یک گیاه بوته ای کوچکتر یا متوسط را در طرف مقابل قرار دهید.
  • سرخس‌های غول پیکر یا اسپاتی فیلوم، گیاهان برجسته‌ای هستند که برای قرار دادن روی کف زمین، بدون درهم و برهم کردن فضا، مناسب هستند.

 

بافت گیاهان نیز در دکور گلدان در منزل اهمیت دارد

به طور کلی، گیاهان مناسب فضای منزل، دارای انواع الگوها و بافت‌های خارق العاده برگ هستند. اگر خود را یک ماکسیمالیست یا یک مینیمالیست تعریف می‌کنید، می‌توانید از این موضوع در فرآیند دکوراسیون گیاهان در منزل به نفع خود استفاده کنید.

بر این اساس، اگر مینیمالیست هستید، گیاهانی را انتخاب کنید که ظاهر ملایم تری دارند و اگر ماکسیمالیست هستید، پوشش گیاهی پرپشت و رنگارنگ با الگوهای پررنگ را در نظر بگیرید.

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  • گیاهان با نیازهای مختلف آفتاب یا آبیاری را در یک گروه بندی قرار ندهید
  • ساکولنت یا کاکتوس را با گیاهی که بیش از دو برابر اندازه آن است، ترکیب نکنید

 

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • هنگام استفاده از ترکیب مثلثی، یک گیاه بزرگ، متوسط و کوچک را انتخاب کنید تا ظاهر رادیکال تری داشته باشید
  • گیاهان مشابه را به صورت خطی سازماندهی کنید تا ظاهری منظم و متقارن داشته باشید

 

پیشنهاد مطالعه: لیست بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

 

گروه‌بندی گیاهان و استفاده از قانون سه در دکور گلدان در منزل

قانون سه در دکور گلدان در منزل

می توانید مکان گیاهان خود را با گروه بندی آنها بهینه کنید. برای این منظور بهترین پیشنهاد این است که از قانون سه استفاده کنید؛ یعنی گیاهان را به اعداد فرد مانند سه، پنج، هفت و غیره گروه بندی کنید. ایده پشت این قانون این است که به شما حس بهتری از ترکیب ارتفاع، رنگ‌ها و بافت‌ها بدهد و ترکیبات ایجاد شده توسط قانون سه طبیعی‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

در واقع ترفند این است که رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های گیاهان را مخلوط کنید و از قرار دادن گیاهان با ویژگی‌های مشابه مانند رنگ یا ارتفاع در کنار یکدیگر خودداری کنید.

 

انتخاب رنگ گلدان، مهم‌ترین نکته در دکور گلدان در منزل

رنگ گلدان در دکوراسیون منزل

پس از انتخاب گیاهان مورد علاقه خود، باید رنگ گلدان‌هایی که برای این گیاهان استفاده می‌شود را انتخاب کنید. این آخرین لمس در دکوراسیون اتاق نشیمن شما خواهد بود و خوشبختانه انتخاب‌های نامحدودی برای این موضوع وجود دارد.

شما می‌توانید فقط یک رنگ را برای گلدان‌ها انتخاب کنید یا برای هر گلدان رنگ مخصوصی را در نظر بگرید و با هم ترکیب کرده و مطابقت دهید.

اگر احساس می‌کنید که گلدان‌های رنگارنگ کمی بیش از حد رنگی به نظر می‌رسند، رنگ‌های اصلی اتاق را در نظر بگیرید و گلدان‌هایی با سایه های روشن یا تیره‌تر از آن را انتخاب کنید. 

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد:

  • هنگامی که گلدان‌های بزرگ و جسورانه، خارج از زیبایی شناسی کلی دکوراسیون منزل شما هستند را انتخاب نکنید. 
  • رنگ‌های روشن توجه را به خود جلب می‌کنند، بنابراین یک پالت رنگی خنثی یا ملایم را انتخاب کنید تا تمرکز را به زیبایی گیاه تغییر دهید.
  • یک گلدان بزرگ را در یک فضای تنگ قرار ندهید.

 

نکاتی که باید رعایت شود:

  • اگر گیاه شما هنوز جوان است و به صورت بوته‌ای رشد می‌کند، گلدان اصلی را بدون تعویض کردن، درون یک گلدان بزرگ قرار دهید. این توهم را ایجاد می‌کند که گیاه شما بزرگتر است، که فضای بیشتری را مشخص می‌کند.
  • برای گیاهان آویزان، می‌توانید آویزهای گیاهی قلاب بافی را انتخاب کنید که این روزها یک عنصر زیبایی شناسی مرسوم هستند.

 

محل مناسب قرار دادن گیاهان در دکوراسیون خانه

اکنون زمان آن است که مکان های مناسب برای گیاهان خانگی سبز خود را انتخاب کنید. اگرچه مکان باید جذاب باشد، اما باید سطح نور و رطوبت لازم را برای گیاه شما فراهم کند. گیاهان بلند را می‌توان روی زمین، نزدیک پنجره یا کنار مبل قرار داد. گیاهان سایز متوسط می‌توانند روی شلف، قفسه کتاب یا شومینه (اگر دارید) قرار بگیریند. گیاهان و گلدان‌ها کوچک را نیز می‌توان روی میز قهوه خوری قرار داد یا در گلدان های آویز قرار داد و به سقف وصل کرد.

 

قرار دادن گل و گیاه روی چهارپایه مخصوص

قرار دادن گل و گیاه روی چهارپایه مخصوص در دکوراسیون داخلی

نیمکت‌ها و چهارپایه‌های بلند با ارتفاع و طرح‌های متغیر برای لایه‌بندی به دکوراسیون شما عالی هستند. در واقع این چهارپایه‌ها به گیاهان کوچک کمک می‌کنند تا بزرگ به نظر برسند و به زیباترین شکل ممکن دیده شوند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که فقط یک گلدان روی هر چهارپایه قرار دهید و از قرار دادن چندین گلدان روی یک چهارپایه خودداری کنید.

اگر چهارپایه‌ها را به صورت متقارن در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار دهید، زیبایی بیشتری برای فضا ایجاد خواهید کرد. به عنوان مثال، می‌توانید دو چهارپایه در کنار تلویزیون یا قفسه کتاب قرار دهید.

همچنین لازم است ارتفاع‌های مختلف از چهارپایه را تست کنید تا بیشترین بهره را از قرار دادن گیاهان خود روی ان ببرید.

 

قرار دادن گل و گیاه روی میز کوچک

قرار دادن گل و گیاه روی میز کوچک

میز قهوه یا کنسول خود را در اتاق نشیمن با یک گیاه گلدانی کوچک تزئین کنید. از آنجایی که معمولاً چیزهای دیگری روی میز وجود دارد (مانند کتاب، لیوان، وسایل دکوری)، بهتر است از گیاهان ریز مانند ارکیده، ساکولنت یا آلوئه استفاده کنید تا آن را مرتب و ساده نگه دارید.

نکته‌ای که باید در رابطه با این موضوع در نظر داشته باشید این است که گیاهان بزرگ و پرپشت را روی میز نزدیک تلویزیون قرار ندهید، زیرا شاخ و برگ دید را مسدود می کند و مانع می شود.

بهتر است روی یک میز کوچک، حداکثر 3 نوع ساکولنت با اندازه ها و شکل های مختلف قرار دهید. همچنین می توانید یک ترکیب سه تایی و عالی برای فضای کوچک مانند آلوئه، سانسوریا و اچوریا را امتحان کنید. همچنین می‌توانید ساکولنت‌ها را  گروه بندی کرد و در یک ظرف کاشت تا یک مینی تراریوم درست کنید.

 

قرار دادن گل و گیاه کنار پنجره

قرار دادن گل و گیاه کنار پنجره

طاقچه‌های پنجره اغلب فرصتی از دست رفته برای افزودن فضای سبز به اتاق نشیمن هستند. گیاهان مختلفی از جمله گیاهان معطر، گیاهان یکساله گلدار یا ساکولنت‌ها را می‌توان در قاب پنجره قرار داد. همچنین می‌توانید گیاهان خانگی سبز رنگ قد بلندتری را در پشت گیاهان کوچک قرار دهید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

بنابراین اگر تصمیم دارید گیاهان خود را در کنار پنجره قرار دهید باید دقت داشته باشید که ترتیب قرار دادن گیاهان کوتاه و بلند را حفظ کنید تا همه گیاهان به زیباترین شکل ممکن در کنار هم دیده شوند. گیاهان کوچک آفتاب دوست را باید نزدیکتر به پنجره قرار داد تا از سایه انداختن گیاهان بزرگ روی آنها جلوگیری شود. همچنین از پرده ضخیم و غیر شفاف برای پنجره استفاده نکنید تا گیاهان بتوانند بهترین استفاده را از نور خورشید داشته باشند.

 

قرار دادن گل و گیاه روی شلف مخصوص

قرار دادن گل و گیاه روی شلف مخصوص

قرار دادن چند گلدان بزرگ و کوچک روی یک قفسه یا شلف، ارزش زیبایی شناختی مبلمان چوبی یا فلزی ساده را بهبود می بخشد. در واقع ترکیب منحصر به فرد اشیاء غیر زنده و شاخ و برگ‌های خیره کننده گل و گیاه، می‌تواند به سادگی توجه همه را به دکور گلدان در منزل جلب کند.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که قفسه و شلفی که برای گل و گیاه در نظر گرفته اید را بیش از حد با استفاده از گیاهان بزرگ و پرپشت شلوغ نکنید و سعی کنید از چند گلدان کوچک و کتوسط با گیاهان متنوع استفاده کنید و برای افزایش زیبایی شلف، یک گیاه با برگهای آویزان به ان اضافه کنید.

 

قرار دادن گل و گیاه در یک گوشه از فضای منزل

قرار دادن گل و گیاه در یک گوشه از فضای منزل

خالی بودن چهار گوشه اتاق نشیمن می‌تواند حس ناهنجاری را به فضا اضافه کند. اما با این حال، یک فرصت عالی برای قرار دادن چیزی خوب در خانه فراهم می‌کنند و گیاهان بلند یا بزرگ برای این کار عالی هستند! ارتفاع و اندازه برگ معمولا توجه را به خود جلب می‌کند. 

در این شرایط بهتر است گیاهان بزرگ را در نقاطی که مبل یا سایر قطعات مبلمان گیاه را لمس می کنند، قرار ندهید و گیاهان کوچکتر نیز پایین‌تر از سطح میانی دیوار و مبلمان قرار نگیرند. همچنین اگر گیاهان کوچک‌تری دارید که پرتر و پرپشت‌تر هستند، بهتر است آن‌ها را در ارتفاعی مانند چهارپایه یا میز کناری قرار دهید تا موقعیت خود را بالا ببرند.

 

قرار دادن گل و گیاه روی کف زمین

قرار دادن گل و گیاه روی کف زمین

شما می توانید با انتخاب یک گیاه آپارتمانی جدید، کمی رنگ به کف‌های خلی خانه اضافه کنید. گیاهان چند ساله بزرگ و بوته‌ای با برگ‌های منحصر به فرد انتخابی دیدنی هستند. در این شرایط بهتر است گیاهان کوچک در یک گلدان کوچک را انتخاب نکنید و از ازدحام بیش از حد گیاهان بوته ای نیز خودداری کنید و بهتر است که فقط یک یا دو گلدان بزرگ و متناسب با هم را روی کف قرار دهید تا زیبایی خیره کننده‌ای را با دکور گلدان در منزل خود ایجاد کنید. همچنین قرار دادن یک گلدان زیبا در کنار یک اکسسوری خاص نیز می‌تواند زیبایی ویژه‌ای را برای فضا ایجاد کند.

 

پیشنهاد مطالعه: چه گیاهانی برای تراس مناسب است ؟ | گیاهان همیشه سبز برای بالکن

 

کلام آخر

در این مقاله، به چند نکته برای دکور گلدان در منزل اشاره کردیم که به شما کمک می‌کنند خانه خود را به طور موثر تزئین کنید. برای اینکه این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید لازم است که استایل خود را بشناسید و از شلوغی دوری کنید؛ پیروی از روندها و انتخاب گیاهانی که به شما حس خوبی را منتقل نمی‌کنند و فقط برای شیک نشان دادن هستند، بی معنی است. برای انتخاب گل و گیاه طبیعی، لازم است که روشنایی فضای زندگی خود و نوری که از پنجره ها می آید را ارزیابی کنید. همچنین به سبک زندگی خود فکر کنید، اگر وقت کافی برای مراقبت از گیاهان را ندارید، کمی تحقیق کنید و گیاهان کم نگهداری را انتخاب کنید.

 

منبع: myplantin.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید