دکوراسیون کتابفروشی، اینجا همه کتاب‌خوان می‌شوند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

بهترین ایده‌ها برای دکوراسیون کتابفروشی، از طراحی قفسه‌ها تا نورپردازی و سقف و کف در دکوراسیون داخلی کتاب فروشی

کتاب بهترین دوست انسان‌هاست که با خواندن آن دریچه‌ای جدید به روی زندگی باز می‌شود. کتاب را می‌توان از فروشگاه‌های مجازی تهیه کرد یا اینکه به صورت حضوری از فروشگاه و مغازه خرید کرد. لذت خرید کتاب به صورت حضوری به قدری شیرین و لذت‌بخش است که می‌توان صفحات را ورق زد، لمس کرد، عکس‌ها را دید، آن‌ها را با هم مقایسه کرد و در نهایت از میان انبوه کتاب‌ها مورد دلخواه خود را انتخاب کرد. دکوراسیون کتابفروشی به قدری مهم است که نقش اساسی در جذب مشتریان به داخل فروشگاه و تشویق آن‌ها به خرید دارد.

 

ایده‌های جذاب در دکوراسیون کتابفروشی

دکوراسیون جذاب کتابفروشی

ایده های مختلف دکوراسیون کتابفروشی

در طراحی دکوراسیون کتابفروشی می‌بایست ایده‌هایی را به کار برد که در درجه اول توجه مراجعه کننده و حضار را به خود جلب کند و بعد منجر به تشویق مشتری به خرید شود و در انتها مشوق مراجعه مجدد مشتری شود. چند نمونه از ایده‌های خلاقانه و هنرمندانه که در بازاریابی هم به کار می‌روند در ادامه برای چیدمان و دیزاین کتابفروشی معرفی شده‌اند:

 

طراحی قفسه کتاب در دکوراسیون کتابفروشی

اهمیت وجود قفسه در دکوراسیون کتابفروشی

استفاده خلاقانه از فضا برای قفسه بندی کتابفروشی

از اولین پارامترهای مهم در دکوراسیون کتابفروشی، طراحی قفسه‌ها است. طراحی قفسه‌ها، باکس دیواری، شلف و ... باید به صورت خلاقانه صورت گیرد تا از فرم کلاسیک و سنتی گذشته خارج شده و مشتری بتواند با یک نگاه کتاب مورد نظر خود را بیابد. جنس قفسه‌ها می‌تواند از چوب یا فلز باشد که با توجه به سبک مغازه و فروشگاه نوع مناسب آن انتخاب می‌شود.

طراحی قفسه‌ها محدود به دیوار نیست بلکه در قسمت‌های میانی فروشگاه نیز می‌توان از قفسه‌ها استفاده کرد، در این حالت فضای بیشتری به وجود آمده و دسته بندی کتاب‌ها از نظر موضوع محتوایی، پر فروش بودن، رده بندی سنی، چاپ مجدد و ... راحت‌تر صورت می‌گیرد. قفسه‌ها به شکل‌های متنوع در بازار وجود دارند که می‌توان نوع آماده آن را خرید یا اینکه به صورت اختصاصی سفارش ساخت آن را داد. چنین قفسه‌هایی می‌توانند در سر تا سر فروشگاه یک شکل بوده یا در قسمت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند.‌

 

فضایی برای نشستن در دکوراسیون کتابفروشی

صندلی برای نشستن در کتابفروشی

خرید کتاب مستلزم صرف وقت و زمان است. در فروشگاه‌های بزرگ قطعا می‌توان به راحتی مکان های متعددی را برای نشستن و مطالعه فراهم آورد اما در فروشگاه‌های کوچک نیازمند دقت و تفکر بوده تا در فضای ممکن حداقل یک صندلی برای نشستن فراهم آید. انواع و اقسام صندلی‌ها و نشیمن مناسب کتابفروشی وجود دارند که برخی از آن‌ها همراه با میز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است فضای نشستن طوری در نظر گرفته شود تا افراد مختلف با هر قد و هیکلی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

در بسیاری از کتابفروشی‌های بزرگ دنیا از فضای نشستن طوری استفاده می‌شود تا مشتری را به هیچ عنوان از دست ندهند. در این روش در گوشه‌ای از کتابفروشی از کافه استفاده می‌شود که با بوی قهوه و کیک، اشتیاق مشتری برای نوشیدن یک فنجان نوشیدنی در کنار مطالعه کتاب افزایش می‌یابد که راهی ایده‌آل برای کسب درآمد بیشتر است.

 

اهمیت رنگ‌ها در دکوراسیون کتابفروشی

استفاده از رنگ تیره در دکوراسیون کتابفروشی

استفاده از رنگ روشن در دکوراسیون کتابفروشی

رنگ‌ها به قدری با اهمیت هستند که همیشه در روانشناسی و بازاریابی به آن‌ها پرداخته می‌شود. رنگ مورد استفاده در دکوراسیون کتابفروشی باید طوری باشد که چشم را خسته نکرده و بلکه باعث شود توجه مشتری به ادامه نگاه کردن و پرس و جو کردن جلب شود. رنگ‌ها در سراسر فروشگاه در قفسه‌ها، کفپوش، سقف، دیوار، کانتر، درب ورودی و ... مورد توجه قرار می‌گیرند.

عموما از رنگ‌های روشن و خنثی در کتابفروشی استفاده می‌شود که برای جذاب‌تر کردن آن گاهی با یک رنگ متضاد یا پاستلی ترکیب شده تا زیبایی بیشتری به وجود آورد. در سال‌های اخیر نسل جوان تمایل بیشتری به رنگ‌های تیره پیدا کرده‌اند که از این مسئله در دکوراسیون کتابفروشی‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

 

نورپردازی در طراحی داخلی کتابفروشی

وجود نور کافی در دکوراسیون کتابفروشی

نورپردازی متمرکز در دکوراسیون کتابفروشی

یکی دیگر از پارامترهای مهم در طراحی دکوراسیون کتابفروشی، نورپردازی است. نورپردازی باعث بهتر دیده شدن قفسه‌های کتاب شده و زیبایی بصری را چندین برابر بیشتر جلوه می‌دهد. از سویی دیگر نورپردازی باید به گونه‌ای باشد که هنگام مطالعه سایه ایجاد نکرده بلکه بتوان در هر جهتی که مایل بود ایستاد و به مطالعه مشغول شد.

نورپردازی در دکوراسیون کتابفروشی می‌تواند به صورت متمرکز باشد‌ تا به جای روشن شدن کل فروشگاه فقط بخشی از آن مورد توجه قرار گیرد. چنین سبکی برای اجرا، مهارت و تخصص لازم دارد تا مانع از ایجاد فضای قدیمی و کسالت‌بار شود.‌

 

کفپوش و سقف در دکوراسیون کتابفروشی

سقف سفید کتابفروشی

هماهنگی کفپوش با سایر اجزا در دکوراسیون کتابفروشی

در دکوراسیون کتابفروشی می‌بایست به سقف اهمیت داد زیرا سقف مکانی برای قرارگیری لامپ‌های روشنایی بوده و می‌توان از آن برای تزئین استفاده کرد. کفپوش‌ها نیز باید طوری باشند که هنگام راه رفتن صداد نداده و محیطی آرام و بی صدا به وجود آورد. رنگ کفپوش و سقف با توجه به دکوراسیون و رنگ کلی محیط انتخاب می‌شود که می‌تواند دقیقا همان رنگ به کار رفته بوده یا اینکه با آن هماهنگی داشته باشد.

 

اکسسوری در دکوراسیون کتابفروشی

وجود گل و گیاه در دکوراسیون کتابفروشی

آیتم های جذاب در دکوراسیون کتابفروشی

در دکوراسیون کتابفروشی تنها از کتاب استفاده نمی‌شود بلکه برای ایجاد محیط جذاب‌تر می‌توان از اکسسوری‌ها و وسایل تزئینی استفاده کرد. یکی از بهترین آیتم‌ها برای استفاده، گل و گیاهان هستند که جو محیط را عوض کرده و با تولید اکسیژن فضایی مطبوع و تازه به وجود می‌آورند. از سویی دیگر با ظاهر دلنشین خود باعث زیباتر دیده شدن فضا می‌شوند.

گل و گیاهان مورد استفاده باید طوری باشند که ایجاد حساسیت نکرده و در محیط بسته فروشگاه طراوت و شادابی خود را حفظ کنند. مجسمه، استند، آباژور و ... موارد دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها در دکوراسیون کتابفروشی استفاده کرد.

 

پارتیشن بندی در طراحی فضای کتابفروشی

اهمیت پارتیشن بندی در دکوراسیون کتابفروشی

جداسازی کتاب ها با قفسه و پارتیشن

پارتیشن بندی یکی از بهترین ایده‌هایی است که می‌توان در دکوراسیون کتابفروشی از آن استفاده کرد. در دیزاین کتابفروشی‌ها می‌توان از پارتیشن برای جداسازی قسمت‌ها از یکدیگر استفاده کرد تا کتاب‌ها به طرز بهتری در معرض نمایش قرار گیرند. به عنوان مثال بخشی از پارتیشن به کتاب‌های کودکانه و نوجوان و بخشی دیگر به کتاب‌های بزرگسالان اختصاص می‌یابد. از سویی دیگر می‌توان فضای کتاب‌های درسی و غیر درسی و غیره را نیز توسط پارتیشن بندی از یکدیگر تفکیک کرد.

 

موسیقی در طراحی کتابفروشی

پخش موسیقی دلنشین در کتابفروشی

یکی از اصول مهم در کتابفروشی استفاده از حس شنوایی افراد است. موسیقی بخشی جذاب از زندگی انسان‌ها بوده که می‌توان از نوع آرام و بی کلام آن در کتابفروشی‌ها استفاده کرد. موزیک لایت جذابیت فضا را چند برابر کرده و با تحریک حس افراد منجر به صرف وقت بیشتر در فروشگاه‌ها و گشت و گذار میان قفسه‌های کتاب می‌شود. موسیقی را می‌توان در ساعاتی از روز پخش کرد که افراد خسته هستند یا بنا به دلایلی مانند شلوغی و ترافیک کلافه شده‌اند تا با این کار حس رضایت درونی را فراهم کرد.

 

تهویه هوا در دکوراسیون کتابفروشی

تهویه هوا در کتابفروشی

تهویه هوا یکی از مسائل مهم در کتابفروشی‌ها سات که گاهی از آن غفلت می‌شود. طبیعتا هر کتاب بوی خاص خود را دارد که بودن انبوهی از کتاب‌ها میان یکدیگر، رایحه منحصر به فردی ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر هر یک از افراد مراجعه کننده بوی منحصر به فرد داشته که تجمیع بوها در یک محیط سر بسته می‌تواند نامطبوع باشد. یکی از بهترین راهکارها استفاده از تهویه هوا در نقاط مختلف فروشگاه است. استفاده از عود و خوشبو کننده زمانی جایز است که بوی تند نداشته و هوا درون فروشگاه جریان داشته باشد.

 

بخوانید:

مدل کتابخانه کلاسیک دیواری، چوبی، جادار، فانتزی جدید 2022

 

طراحی دکوراسیون کتابفروشی

دکوراسیون زیبای کتاب فروشی

طراحی اولیه دکوراسیون کتابفروشی

طراحی اولیه دکوراسیون کتابفروشی

در طراحی دکوراسیون کتابفروشی می‌توان از عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی کمک گرفت، به فروشگاه متعدد کتابفروشی جهت ایده گرفتن سر زد یا از تیم طراحی دکوراسیون کمک گرفت. دکوراسیون و دیزاین کتابفروشی نیاز به پیش فرض داشته تا مکان حدودی قرارگیری هر یک از وسایل و اجناس مشخص شوند سپس اقدام به پیاده‌سازی ایده‌های ذهنی نمود.

 

بخوانید:

 50  مدل کتابخانه دیواری ساده و لاکچری جدید 2023

جدیدترین قفسه کتاب و اسباب بازی اتاق کودک

 

کلام آخر

دکوراسیون کتابفروشی مبحث جذابی است که مورد توجه فروشندگان کتاب و صاحبان کتابفروشی قرار می‌گیرد. هدف از بررسی طراحی، دیزاین و چیدمان کتابفروشی ایجاد محیطی جذاب برای جلب توجه مراجعه کنندگان و رهگذران، فروش بیشتر کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله