طراحی کافی شاپ در فضای باز، ایده‌های جذب مشتری در چهار فصل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

ایده‌های جدید و کاربردی برای طراحی کافی شاپ در فضای باز، مبلمان و نورپردازی مناسب فضای بیرونی کافه، وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب کافه روباز و...

کافه‌ها محل مناسبی برای دورهمی، قرارهای عاشقانه، دوستانه و کاری هستند که معمولا در هر شهری تعدادی از آن وجود دارد. کافی شاپ در فضای باز یکی از بهترین نوع کافه‌ها بوده که مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. تزئین و طراحی کافه با استفاده از ایده‌های متنوع و جذاب باعث بهتر دیده شدن نمای کافه و جذب مشتری بیشتر می‌شود.

 

دکوراسیون کافی شاپ

دکوراسیون کافی شاپ در فضای باز

کافی شاپ‌ها سه نوع هستند:

  • کافی شاپ در فضای بسته
  • کافی شاپ در فضای باز
  • کافی شاپ در فضای باز و بسته

از آنجایی که کافه در فضای باز به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و یا میان گل، گیاه و درختان مورد پسند بسیاری از افراد است می‌بایست در اجرای دکوراسیون کافه نکاتی را رعایت کرد، از جمله:

 

مبلمان و صندلی در طراحی کافه با فضای باز

مبلمان کافه فضای باز

مبل و صندلی به کار رفته در طراحی کافه باید نرم و راحت باشد تا فرد به هنگام نشستن بر روی آن احساس ناراحتی نکند. مبلمان مورد استفاده در طراحی کافی شاپ می‌تواند طرح چوبی یا حصیری داشته و یا از جنس فلز و آلومینیوم باشد. معمولا کف مبلمان دارای تشک بوده تا افراد هنگام نشستن بر روی آن احساس راحتی داشته باشند.

ارتفاع مبلمان و صندلی بهتر است دو دسته باشد تا افرادی که قد بلندتری دارند از مبل با پایه‌های بلند و افراد ریز نقش‌تر از مبلمان پایه کوتاه استفاده کنند. رنگ مبلمان با توجه به دکوراسیون کافی شاپ تعیین شده که می‌تواند با سایر اجزا در یک تناژ رنگی و یا کاملا متضاد بوده تا چشمگیر باشد.

چیدمان میز و صندلی‌ها باید طوری باشد که هنگام نشستن افراد از هم فاصله داشته باشند و هم اینکه مکانی برای تردد کارکنان نیز وجود داشته باشد. وجود سیستم سرمایشی و گرمایشی مسئله دیگری است که باید در نظر گرفت تا چیدمان مبلمان طوری انجام شود که در فصول مختلف سال بتوان از حرارت و یا سرمای ایجاد شده بدون اینکه اذیت شد لذت برد.

 

سیستم سرمایشی و گرمایشی در طراحی کافی شاپ در فضای باز

طراحی کافی شاپ در فضای باز

کافی شاپ‌های روباز در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابرای باید سرما و گرمای هوا را در نظر گرفت. در طراحی کافی شاپ برای سرد و گرم کردن محیط راهکارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از این راهکارها استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی است. سیستم سرمایشی مانند مه‌پاش باعث خنک شدن محیط شده و میزان گرد و غبار را کاهش می‌دهد.

در فصل زمستان، سیستم‌های گرمایشی بسیار بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند زیرا از فضای باز در پاییز و زمستان کمتر استفاده می‌شود.‌ انواع گرماتاب و هیترهای گرمایشی و تابشی وجود دارند که از آن‌ها در طراحی و دکوراسیون کافه استفاده می‌شود تا دمای آسایش افراد در حداقل زمان را فراهم آورند.  

 

سایبان در طراحی کافه با فضای باز

سایبان برای کافه فضای باز

در طول روز هوا ممکن است آفتابی یا ابری باشد و حتی ممکن است باران نم نم ببارد. وجود سایبان ایده‌ای کاربردی برای طراحی کافه در فضای باز است که سایه ایجاد کرده و مانع از ریزش قطرات باران یا تابش مستقیم نور خورشید بر روی افراد می‌شود. بعضی از سایبان‌ها قابلیت جمع شدن را داشته که در صورت لزوم می‌توان آن را باز کرد یا بست.

سایبان‌ها طوری هستند که میز و صندلی را پوشش می‌دهند و که ممکن است در سبک مدرن یا کلاسیک وجود داشته باشند. با توجه به نوع دکوراسیون کافی شاپ می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب کرد. رنگ سایبان نیز با توجه به مبلمان درون کافه انتخاب می‌شود. بهتر است جنس سایبان‌ها طوری باشد که قابلیت شستشو و تمیز کردن را داشته باشند.

 

بخوانیدایده های جذاب برای دکوراسیون قهوه فروشی و کافه

 

نورپردازی فضای باز کافی شاپ

نورپردازی فضای باز کافی شاپ

اهمیت وجود نور در دکوراسیون کافه بر هیچ کس پوشیده نیست. ممکن است برخی از کافی‌ شاپ‌ها را بیابید که نور کمی داشته و تاریک به نظر می‌رسند اما به نوعی نورپردازی شده‌اند که قسمت میز و صندلی‌ها روشن‌تر بوده و افراد می‌توانند چهره یکدیگر را راحت ببینند اما به طور کلی نورپردازی غیر مستقیم است. در بعضی دیگر از انواع کافی شاپ‌های روباز نورپردازی به طور گسترده انجام شده است که کل فضا نورانی و روشن است. در حالت کلی نورپردازی در کافی شاپ به سه صورت تاکیدی، تزئینی و محیطی انجام می‌شود.

وجود نور در فضای باز باعث جذب حشرات شده که با راهکارهای خاص ارائه شده از سوی شرکت‌ها می‌توان جذاب حشرات را به حداقل رساند. از سویی دیگر باید از لامپ‌هایی استفاده کرد که هنگام روشنایی گرمای بیش از حد آزاد نمی‌کنند بنابراین در کنار نورپردازی باید به تهویه هوا و وجود سیستم تهویه اندیشیده شود.

نورپردازی باید طوری باشد که موجب اذیت مشتریان حاضر نشود و کارکنان بتوانند جلو پای خود را به راحتی ببینند. نورپردازی با چراغ رنگی یکی از ایده‌های کاربردی در طراحی کافی شاپ است که با توجه به سبک دکوراسیون به کار رفته می‌توان از آن استفاده کرد.

 

کفپوش در طراحی فضای باز کافه

کفپوش در طراحی فضای باز کافه

توجه به کفپوش یکی از مهم‌ترین نکات در دکوراسیون کافه است. انتخاب کفپوش مناسب تاثیر بسیار زیادی در داشتن یک دکوراسیون زیبا و منحصربه فرد دارد. کفپوش‌ها باید طوری باشند که هنگام راه رفتن صدا ندهند و هم اینکه با کفش‌های پاشنه بلند بتوان به راحتی روی آن قدم زد. کفپوش انتخابی برای کافه باید لغزش را به حداقل رسانده تا برای پیشخدمت و مشتریان حس امنیت را به ارمغان آورد. از آنجایی که کفپوش جزو عنصر کلیدی دکوراسیون داخلی کافه محسوب می‌شود با توجه به سبک دکوراسیون داخلی می‌توان رنگ مناسب را انتخاب کرد.

نوع خاصی از کفپوش‌ها وجود دارند که خاصیت ارتجاعی داشته که مانع از شکستن ظروف و وسایل به هنگام افتادن می‌شوند. نوع متریال کفپوش نیز باید قابل شستشوی راحت بوده و بتوان راحت جارو کرد. اگر کف فضای باز با سنگریزه یا چمن پوشانده شده است بهتر است از فرش‌های مخصوص در فضای بین میز و صندلی‌ها استفاده کرد تا هم رفت و آمد به راحتی انجام شود و هم اینکه کفش‌ها خراب نشوند.

 

اکسسوری در طراحی دکوراسیون کافه با فضای باز

طراحی دکوراسیون کافه با فضای باز

دکوراسیون کافی شاپ با فضای باز

در دکوراسیون کافه از اکسسوی استفاده می‌شود که باعث جذابیت دکور کافه شده و هم برای افرادی که منتظر رسیدن همراهان خود هستند وسیله تزئینی سرگرم کننده به شمار می‌آید. اکسسوری‌های مخصوص کافه نباید بسیار ریز یا درشت باشند بلکه بهتر است با توجه به متراژ کافه سایز مناسب آن را انتخاب کرد.

اکسسوری‌ها با توجه به سبک کافه انتخاب می‌شوند که ساده‌ترین نوع آن گلدان است. اکسسوری‌های دیگر نظیر تابلو، مجسمه، حوضچه، بشقاب‌های آنتیک، حباب‌های تزئینی و ... را می‌توان در کافه استفاده کرد و گاهی از خلاقیت کمک گرفت. به طور مثال در برخی از کافه‌ها، دیوارهای آن لوله کشی شده‌اند یا طناب‌هایی از درختان یا دیوار آویزان هستند.

 

گیاهان در طراحی کافه با فضای باز

گیاهان در طراحی کافه با فضای باز

گیاهان و گل‌ها تاثیر مثبتی بر حال و هوای افراد دارند که از آن در طراحی کافی شاپ‌ها استفاده می‌شود. گیاهان مورد استفاده می‌توانند مصنوعی باشند یا از نوع طبیعی آن استفاده کرد. گیاهان هوا را مطبوع کرده و اگر قرار است در کافه قلیان ارائه شود یا فضایی برای سیگار کشیدن افراد در نظر گرفته شود گیاهان هوا را تصفیه می‌کنند و مانع از آزار و اذیت سایر افراد می‌شوند.

دکوراسیون کافی شاپ را می‌توان با کمک گل و گیاه زیباتر کرد طوریکه فاصله بین میز و صندلی‌ها را با گیاهان پر کرد و یا از آن به عنوان ایجاد دیوار سبز و فضای خصوصی برای هر میز استفاده کرد. بهتر است از گیاهانی استفاده شود که مناسب همه فصول سال بوده و مانع از ایجاد آلرژی در افراد مستعد حساسیت شود.

 

بخوانیدمعرفی دکوراسیون کافی شاپ مناسب کافه های کوچک

 

موسیقی، رنگ‌ها و بوی مطبوع در طراحی کافه

طراحی دکوراسیون فضای بیرونی کافه

دکوراسیون کافی شاپ تنها وابسته به منابع فیزیکی و بصری نیست بلکه در آن موسیقی، رنگ‌ها و بو نیز نقش دارند. همانقدر که بوی قهوه، طعم وسوسه انگیز آن را یادآور می‌شود موسیقی و رنگ‌ها نیز بر روح و روان فرد تاثیر می‌گذارند. پخش شدن موسیقی با صدای ملایم که گوش آن را بشنود و لب آن را زمزمه کند یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌هایی است که در طراحی کافی شاپ باید به آن دقت کرد.

ایجاد بوی مطبوع به کمک خوشبو کننده‌ها و شمع‌های معطر امکان پذیر است اما در استفاده از آن نباید زیاده‌روی کرد زیرا بوها تند شده و ایجاد حساسیت و سر درد می‌نماید. رنگ‌ها نیز بر ضمیر ناخودآگاه تاثیر گذاشته که با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها می‌توان احساس خوبی در ذهن مشتری ایجاد کرد.

 

بخوانیدتعطیلات مارکت کامل ترین مرجع معرفی کافی شاپ ها و رستوران های معروف ایران و تهران

 

کلام آخر

کافه‌ای که در آن ایده‌های مختلف استفاده شده است هوش و درایت مدیر مجموعه را می‌رساند که اصول برندینگ را رعایت کرده است. کافه در فضای باز نیاز به طراحی ویژه دارد از این رو مباحث طراحی کافی شاپ در فضای باز کمک کننده است. اگر به جز کیفیت، هزینه و دسترسی موارد مربوط به دیزاین و دکوراسیون را در نظر بگیریم، کافه‌ای که موفق است مشتریان مجدد به آنجا مراجعه کرده و حتی به عنوان یادگاری با فضای دلنشین کافه عکس می‌اندازند.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید