۱۰ ترند دکوراسیون 2023، از حال‌و‌هوای مد سال چه خبر؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

تغییر دکوراسیون با جدیدترین ترندهای دکوراسیون، ویژگی‌های اصلی ترند دکوراسیون 2023، از مبلمان و سبک طراحی داخلی تا رنگ‌های جدید

اگر نگاه عمیقی به چگونگی دیزاین و طراحی داخلی سال‌های اخیر داشته باشید، قطعا متوجه تاثیر طبیعت، اشکال نرم و بی‌جزییات با متریال‌های گوناگون شده‌اید. در سال‌های اخیر استفاده از پالت‌های رنگی گرم در دیزاین فضای داخلی به شدت رایج شده است. در این چند سال، تمامی روند تغییرات در طراحی داخلی بر روی همین موج سوار بوده است. هرچند با تغییر هر فصل، اندکی تغییرات در جزییات ماجرا دیده می‌شود.

اگر برای شما نیز جذاب است که اطلاعاتی در خصوص ترند دکوراسیون ۲۰۲۳ کسب کنید و نحوه انتخاب مبلمان تا رنگ‌های امسال را بررسی کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

چرا باید از حال و هوای مد سال مطلع باشید؟

جدیدترین ترندهای دکوراسیون داخلی

شاید در ذهن‌تان پیروی کردن از مد اصلا کار درستی نباشد و به نوعی مصرف‌گرایی برداشت شود. اما جالب است بدانید که صنعت مد، هر ساله متناسب با جو اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سراسر دنیا تلاش می‌کند تا ترندهای کاربردی را معرفی کند. استفاده هوشمندانه از مد به شما کمک می‌کند تا به‌روز باشید و کاربردی‌ترین ایده‌ها را استخراج کنید. چیزی که مد به شما می‌گوید، تغییر سبک به سمت یک روش خاص است و کاربردی بودن این تغییرات در حوزه دکوراسیون، اصلی‌ترین دلیل وسوسه برای اجرای آن‌ها است.

 

نگاهی به ترند دکوراسیون 2023

ترند دکوراسیون 2023

اگر بخواهیم نگاه کلی به ترند دکوراسیون 2023 داشته باشیم، قطعا استفاده جسورانه و کاربردی از کلیه فضاهای داخلی اولین چیزی است که به چشم می‌خورد. استفاده از لوازم ارگانیک و طبیعی یکی دیگر از بخش‌های مهمی است که دیده می‌شود. در ترند دکوراسیون 2023 همه چیز براساس سبک زندگی افراد توصیه می‌شود. به همین دلیل شما نیز براساس سبک زندگی شخصی خودتان می‌توانید بهترین ترندها را برای اجرا انتخاب کنید. در ادامه به گزیده‌ای از ترندهای دکوراسیون 2023 اشاره می‌کنیم.

 

1- تمرکز بر روی سلامتی در دکوراسیون سال 2023

دکوراسیون حمام با پنجره بزرگ

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، یکی از ترندهای مهم امسال، تمرکز بر سلامتی است. اولویت قرار دادن سلامت زندگی افراد در سبک دکوراسیون شاید به نوعی جدید به نظر برسد. به عقیده متخصصین این حوزه، سلامتی اولین و مهم‌ترین ویژگی رفاه است. زمانی که سلامت در محیط زندگی شما جاری باشد، تمرکز، پویایی، آرامش و شادی از دستاوردهای مهمی است که به مرور کسب می‌کنید. همین اولویت، شروع یک تحول در سبک طراحی و خلق لوازم کاربردی در این زمینه است. توجه به بحث سلامتی در تمام ابعاد مدنظر است. از خرید یک صندلی ماساژ تا ایجاد محیطی برای مدیتیشن یا حمامی ایده‌آل برای تجدید قوا و آرامش همگی در همین دسته بندی قرار می‌گیرد و به شدت محبوب هستند.

 

2- نگاهی به هنر دکوراسیون گذشته در جدیدترین ترندهای دکوراسیون

بازگشت به هنر گذشته در  ترند دکوراسیون 2023

شاید تصورتان این باشد که جدیدترین ترندهای 2023 در حوزه دکوراسیون، طراحی مینیمال یک فضای داخلی است. اما جالب است بدانید که این روزها نگاه به هنر گذشته و به کار بردن آن در بخشی در دکوراسیون بسیار رایج شده است. حتی می‌توان گفت که طراحی مینیمال تمامی فضاها اندکی دور از تصور شده است و تلاش برای تلفیق زیبایی‌های هنر دکوراسیون در گذشته، اولویت بالاتری پیدا کرده است. برای مثال استفاده از طرح‌های نوستالژیک، اکسسوری‌هایی با حال و هوای قدیمی، استفاده از طرح و نقش‌ها و ایجاد تعادل با قرینه سازی همگی گزیده‌ای از هنر قدیمی دکوراسیون داخلی است که این روزها مجدد در سبک‌های مختلف خودنمایی می‌کند و به عنوان ترند دکوراسیون 2023 شناخته می‌شود.

 

3- فضای کاری چندکاربره و پویا در دکوراسیون داخلی

دفتر کار پویا در  ترند دکوراسیون 2023

از روزهای پاندمی کرونا، کار در منزل به شدت افزایش پیدا کرد. به مرور افراد به این نتیجه رسیدند که باید در خانه برای خودتان اتاق کار یا محیط کار ایجاد کنند. فضایی کاربردی، راحت و با امکانات که به راحتی می‌تواند همه چیز را در اختیار قرار دهد. پس از مدتی فراهم کردن امکانات به سطوح جدیدی رسید و افراد با اضافه کردن چیزهای بیشتر، تلاش کردند تا سبک دکوراسیون اتاق کارشان را برای افزایش تمرکز، بهبود حالات روحی و اقدامات کاربردی افزایش دهند. این اقدامات حتی در دفاتر کار اداری نیز رایج شده است. تلاش برای ایجاد فضایی پویا جهت بهبود عملکرد پرسنل و افزایش تمرکز و انگیزه، کاملا محسوس است. در چنین شرایطی معمولا فضاهای چند کاربره، فضای سبز، استفاده از گل و گلدان در محیط کار، تهویه مطبوع و طراحی کاربردی فضاها مورد توجه قرار می‌گیرد. این موضوع حتی در طراحی لوازم و اکسسوری اداری به چشم می‌خورد.

 

پیشنهاد مطالعه: 6 طیف رنگی برای انتخاب ترکیب رنگ دکوراسیون درسال 2023

 

4- مبلمان کاربردی مناسب سرگرمی

مبلمان چند کاربره در  ترند دکوراسیون 2023

شاید در گذشته تمرکز اصلی برای انتخاب مبلمان، راحتی و آسایش آن در زمان دیدن تلویزیون بود! اما این روزها همه چیز دچار تغییر شده است. انتخاب مبلمان‌هایی بدون پشتی با فرمی پویا و قابلیت تغییر شکل در خانه، بسیار محبوب شده است. این مبلمان‌ها به صورت دو طرفه قابل استفاده هستند و هیچ پشتی در آن‌ها وجود ندارد. تنها یک نشیمن پیوسته به هم با قابلیت تغییر فرم وجود دارد که همه چیز در آن به بهترین شکل ممکن فکر شده است. احتمالا قبل‌تر با دیزاین مبلمان ال آشنایی داشته‌اید. مبلمان‌های محبوب در ترند 2023 شباهت بیشتری به مبلمان ال دارند و قابلیت چیدمان به شکل‌های مختلفی در آن‌ها دیده می‌شود. همین موضوع پویایی فضا را رقم می‌زند و تغییر دکوراسیون را آسان‌تر می‌کند.

 

5- طراحی داخلی کاربردی هر فضا

طراحی فضاهای کاربردی در  ترند دکوراسیون 2023

یکی از جذاب‌ترین نکاتی که در ترند دکوراسیون 2023 احساس می‌شود، توجه به طراحی کاربردی هر فضا است. در واقع، طراحان دکوراسیون امسال، هیچ فضایی را از دست نخواهند داد. توجه به نیاز افرادی که در هر فضا حضور دارند یا در آن زندگی می‌کنند، اولویت طراحی را ایجاد می‌کند. برای مثال، خلق یک ورودی مناسب در خانه‌ها برای حفظ نظم، بهداشت و توجه به ساماندهی لوازم مورد نیاز برای خروج از منزل یکی از اقدامات مهم است. از سوی دیگر، طراحی فضاهایی مثل لاندری یا آشپزخانه کثیف برای ایجاد یک محیط آرام و امن جهت زندگی است. لاندری برای ساماندهی لباس‌ها و شست و شوی آن‌ها و آشپزخانه کثیف برای نماندن بوی غذا در خانه‌ها و حفظ فضای خصوصی جهت پخت و پز، ایده‌های عالی است که این روزها استفاده می‌شود. کلوزت روم یا فضاهای این‌چنینی در خانه‌هایی که پتانسیل طراحی و اجرای آن را دارند نیز به شدت محبوب است.

 

6- استفاده حداکثری از نور طبیعی در ترند دکوراسیون سال 2023

استفاده از نور طبیعی در  ترند دکوراسیون 2023

چالش‌ها و بحران‌های مصرف انرژی در دنیای امروز بیش از گذشته احساس می‌شود. همین موضوع موجب شده است تا میل به طراحی هوشمندانه فضاهای تجاری، خانگی، اداری یا چند منظوره افزایش پیدا کند. استفاده از منابع تبدیل انرژی خورشیدی به برق نیز محبوب شده است و کارفرمایان زیادی را برای استفاده تشویق می‌کند. دانش بالا در بحث طراحی و توجه به اصل سلامتی با جذب ویتامین D موجب شده است تا طراحی دکوراسیون با هدف استفاده حداکثری از نور طبیعی رقم بخورد. طراحی پنجره‌های بزرگ و سراسری به همراه پرده‌هایی مناسب جهت دریافت نور و هدایت آن سراسر خانه، از جمله اهداف مهمی است که طراحان در 2023 مدنظر قرار می‌دهند. پس یادتان باشد که استفاده از المان‌های بازتاب دهنده نور در این شرایط محبوب‌تر است. توجه به همین نکات ریز می‌تواند بر خلق و خوی ما در زندگی تاثیرگذار باشد.

 

7- استفاده از گچ و آهک در معماری داخلی جدید

دیزاین فضا با کچ و آهک در  ترند دکوراسیون 2023

اگر نگاهی به دکوراسیون در سال‌های گذشته داشته باشید، احتمالا متوجه متریال‌هایی به اسم کامپوزیت می‌شوید. متریال‌های غیرطبیعی که تلاش می‌کنند مدرنیته و زندگی لوکس را القا کنند. خوشبختانه در ترند دکوراسیون 2023 خبری از چنین متریال‌هایی نیست. استفاده از متریال‌های اورگانیکی مثل گچ و آهک به شدت رایج شده است. طراحی ساده با فرو رفتگی‌هایی در دل گچ و تلفیق آن با نورپردازی هوشمندانه می‌تواند خالق یک اثر هنری فوق‌العاده باشد. چنین ایده‌هایی به حس و حال حضور طبیعت در زندگی کمک زیادی می‌کنند. یادتان باشد که طراحی چنین فضاهایی نیازمند داشتن ذهنی قدرتمند و خالق است.

 

پیشنهاد مطالعه: فرش فانتزی جدید 2023 برای پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه

 

8- مبلمان با الهام از فضای باز و اقلیم

مبلمان سبک فضای باز در  ترند دکوراسیون 2023

شاید طراحی دکوراسیون در گذشته، تنها مبنی بر سبک طراحی بود و همه چیز با سلیقه طراح رقم می‌خورد. اما این روزها طراحی متناسب با اقلیم و با توجه به ضرورت استفاده از حس و حال فضای طبیعت در محیط داخل خانه انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، در زمان ساخت یک سازه، شرایط اقلیمی بر محل قرارگیری سازه و محل پنجره‌ها تاثرگذار است. حتی میزان باد و تابش آفتاب بر سازه نیز می‌تواند تغییرات مختلفی در آن رقم بزند. همین موارد موجب شده است تا سبک طراحی دکوراسیون 2023 به سمت استفاده از متریال‌های طبیعی و اورگانیک پیش رود. استفاده از چوب، سبک و الیاف طبیعی در طراحی مبلمان به شدت دیده می‌شود. حتی گاهی سبک مبلمان، چیزی شبیه به مبلمان فضای باز یا تلفیقی میان آن‌ها است. حتی پالت‌های رنگی نیز، برگرفته از شرایط اقلیمی است.

برای مثال در محیط‌های کوهستانی و برفی مثل شمشک و لواسان، از متریال‌هایی مثل سنگ و چوب استفاده می‌شود. برای پرده‌ها یا مبلمان از الیاف پشم کمک گرفته می‌شود تا فضا گرمای مطلوبی را حفظ کند. لزوم حفظ انرژی و کم‌ترین هدر رفت در طراحی دکوراسیون امسال به شدت دیده می‌شود. قطعا رسیدن به این درجه از درک برای طراحی کاربردی و در نظر گرفتن منافع مالی، انرژی و بشری در دکوراسیون داخلی، روند رشد مطلوبی است.

 

9- چیدمان با جریان مثبت در دکوراسیون به سبک 2023

چیدمان آسیای شرقی در  ترند دکوراسیون 2023

یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که در روند ۱۰ ترند دکوراسیون مشاهده می‌شود، چیدمان با جریان مثبت است. این روزها نحوه طراحی لایه‌های مختلف در یک فضا، به سبک چیدمان شرق روی آورده است. در واقع، چیدمان براساس فنگ شویی، ایکیگای و وابی سابی به نوعی زیبایی شناسی از دید آسیای شرقی (ژاپن) است. توجه به نحوه چیدمان برای جریان انرژی مثبت در محیط، پارامتر مهمی است که این روزها به شدت به آن توجه می‌شود. حتی در بعضی موارد، توجه به چیدمان سبز با قرار دادن گیاهان و انتخاب اشیا طبیعی بیش از پیش دیده می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین مدل کمد دیواری اتاق خواب کوچک 2023

 

10- استفاده مجدد از وسایل قدیمی و ترکیب رنگ‌های جدید

اتاق خواب ترند دکوراسیون 2023

معمولا صنعت مد به سمت و سوی مصرف گرایی پیش می‌رود. اما روند عملکرد آن در 2023 کمی متفاوت بوده است. استفاده مجدد و تلاش برای تغییر لوازم کاربردی قدیمی و بازسازی آن‌ها جهت استفاده در دکوراسیون، یکی از مواردی است که به شدت احساس می‌شود. معمولا اشیا قدیمی اصالت خاصی با خود حمل می‌کنند. به همین دلیل متخصصین این حوزه در تلاش هستند تا مصرف گرایی را متوقف کرده و استفاده مجدد با تنوع بالا را جایگزین کنند. در این راستا استفاده از چنین وسایلی با رنگ آمیزی، تغییر شکل، تغییر کاربری یا تلفیق عملی می‌شود. استفاده از رنگ‌ها و ساخت ترکیب رنگ‌های جدید، یکی از بهترین ایده‌هایی است که در دکوراسیون داخلی امسال ترند شده است.

 

کلام آخر

اکثر ما ساعات زیادی را در خارج منزل می‌گذرانیم و پس از خستگی و کلافگی روزانه، به خانه‌ پناه می‌بریم. درواقع، خانه مکان امنی است که تجدید انرژی، احساس امنیت و آرامش را برای‌مان خلق می‌کند. قطعا شما نیز چنین حسی را تجربه کرده‌اید که هیچ جایی مثل خانه خودتان نیست! همین موضوع اهمیت دکوراسیون داخلی را نشان می‌دهد. با درک عمیق جدیدترین تکنیک‌هایی که در حوزه طراحی داخلی و دکوراسیون مدنظر قرار می‌گیرد، می‌توانید همه چیز را متحول کنید و مطابق با الگوی روز دنیا گام بردارید. با درک نکاتی که در بالا به عنوان 10 ترند دکوراسیون داخلی مطرح شد، می‌توانید دید خلاقانه‌تری در این زمینه داشته باشید.

اگر یکی از این ترندها را در خانه استفاده کرده‌اید، حتما تجربه خودتان را برای ما کامنت کنید.

 

منبع: www.decorilla.com/online-decorating/interior-design-trends-2023

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید