تمیز کردن وسایل چوبی : چوب رو مثل روز اول نو کن!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از بساز و بچین، روش‌های کاربردی و عالی برای تمیز کردن وسایل چوبی را آماده کردیم که می‌توانید با استفاده از این روش‌ها بهترین مراقبت را از وسایل چوبی خود داشته باشید.

وسایل چوبی، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسایل در دکوراسیون منزل هستند که ظاهری فوق العاده زیبا و احساس گرمی را برای هر فضایی ایجاد می‌کنند. اما برای اینکه چوب به بهترین شکل ظاهر شود، باید به درستی تمیز شود. زیرا به مرور زمان ممکن است گرد و غبار و کثیفی روی این وسایل چوبی قرار گیرد و جلا و درخشش آن را کم کند. در واقع اگرچه ممکن است به طور مرتب مبلمان و وسایل چوبی خود را گردگیری و براق کنید، اما به مرور زمان این پولیش‌ها و گرد و غبار با هم ترکیب می‌شوند و لایه‌ای تیره روی میز، صندلی و قفسه‌ها باقی می‌گذارند. بنابراین برای اینکه مبلمان و وسایل چوبی خود را در بهترین حالت خود نگهداری کنید، لازم است با روش‌های تمیز کردن وسایل چوبی آشنا شوید و هر چند وقت یکبار، وسایل چوبی را به طور کاملا عمیق تمیز کنید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از بساز و بچین، روش‌های کاربردی و عالی برای تمیز کردن وسایل چوبی را آماده کردیم که می‌توانید با استفاده از این روش‌ها بهترین مراقبت را از وسایل چوبی خود داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت + ترفندهای کاربردی

 

آشنایی با روش‌های مختلف تمیز کردن وسایل چوبی

با یادگیری نحوه تمیز کردن وسالی چوبی، می‌توانید به سادگی از آسیب دیدن دکور و قطعات ارزشمند چوبی جلوگیری کنید. تمیز کردن چوب با وسایل تمیز کننده مناسب، مانند پاک کننده‌های مخصوص چوب، مواد شوینده، موم و حتی محلول‌های خانگی کار سختی نیست. در ادامه با چند روش ساده برای تمیز کردن وسایل چوبی آشنا می‌شوید:

 

روش تمیز کردن کفپوش چوبی

روش تمیز کردن کفپوش چوبی

ابتدا گرد و غبار یا خاک اضافی را از کف چوبی تمیز کنید. در واقع اولین قدم این است که هر گونه زباله را از روی کفپوش چوبی پاک کنید.یک جارو بردارید و کف را جارو بکشید. همچنین ممکن است بخواهید آن را با آب گرم و کمی پاک کننده مبتنی بر آب تمیز کنید. 

سپس با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید کفپوش چوبی را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید:

  • خاک و گرد و غبار سطح را با یک پارچه نخی تمیز و نرم در مناطق خاص مانند زیر مبلمان پاک کنید.
  • گرد و غبار یا کثیفی های سطحی را با جاروبرقی با استفاده از اتصالات برس نرم مکش کنید.
  • پاک کننده‌هایی که دارای تعادل PH خنثی هستند، به کفپوش چوبی آسیبی وارد نمی‌کنند را انتخاب کنید.
  • برای تمیز کردن واقعی و خوب که معمولا با جارو کردن پاک نمی‌شوند، می‌توانید کفپوش چوبی را کمی مرطوب کنید. بهتر است از یک محصول تمیز کننده چوب استفاده کنید که برای کفپوش چوبی طراحی شده است. سپس طبق دستورالعمل روی بطری، محصول را در آب رقیق کنید. سپس، یک اسفنج یا دستمال تمیز را در محلول فرو کنید و آن را بچرخانید تا آب اضافی آن خارج شود و فقط کمی حالت مرطوب داشته باشد و در نهایت کفپوش چوبی را با این دستمل تمیز کنید.
  • دقت داشته باشید که اسفنج یا دستمال شما مرطوب باشد و خیس نباشد تا هیچ آب ثابتی روی کفپوش باقی نماند.
  • در نهایت کفپوش چوبی را با یک دستمال، کاملا خشک کنید.

بهتر است برای تمیز کردن کفپوش پوبی از آب دیونیزه (deionized water) استفاده کنید. زیرا تمام یون‌های آن حذف شده و وزن ندارد. در واقع این آب فاقد مواد شیمیایی است، به هیچ پوششی آسیب نمی‌رساند و به سرعت خشک می‌شود.

اگر بر روی کفپوش چوبی آثاری از لکه وجود دارد، بهتر است این مراحل را دنبال کنید تا لکه‌ها نیز به خوبی از روی کفپوش چوبی پاک شده و هیچگونه آسیبی به آن وارد نشود. قبل از هر کاری، باید تشخیص دهید که روکش به کار رفته برای کفپوش چوبی از چه نوعی است. اگر لکه‌ها سطحی باشند، احتمالاً از روکش اورتان سخت استفاده شده است اما اگر احساس کردید که لکه‌ها به عمق چوب نفوذ کرده‌اند، ممکن است یک روکش نرم و روغنی برای کفپوش چوبی به کار رفته باشد.

  • برای روکش های سخت، فقط از یک پارچه نرم و تمیز برای پاک کردن استفاده کنید. استفاده از برس‌های سخت، مواد شیمیایی خشن با تعادل PH بالاتر، می‌توانند پوشش کفپوش چوبی را خراب کنند.
  • برای روکش‌های نرم می‌توانید از واکس مخصوص کفپوش چوبی استفاده کنید. اگر با استفاده از این روش لکه پاک نشد، می‌توانید ترکیبی از آب گرم و سرکه را روی لکه بریزید و اجازه دهید یک ساعت بماند. سپس با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید. به عنوان یک قاعده کلی برای روکش‌های نرم، از واکس کف برای لکه‌های سخت‌تر و از یک پارچه سبک با مواد شوینده ظرفشویی و آب برای لکه‌های سبک‌تر یا روغنی استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک و کف خانه + معرفی ترفندها

 

روش تمیز کردن مبلمان چوبی

روش تمیز کردن مبلمان چوبی

ابتدا مبلمان خود را گردگیری کنید. بهتر است از یک پارچه نرم و بدون پرز برای پوشاندن تمام مبلمان خود قبل از پاک کردن آن استفاده کنید. این کار مانع از قرار گرفتن هرگونه گرد و غبار و سایر ذرات ریز بر روی پارچه مبلمان و سایر قسمت‌های مبلمان چوبی خواهد شد.

از یک سطح کوچک شروع کنید. در واقع بهتر است با کم مضرترین محصولات پاک کننده در یک منطقه کوچک شروع کنید. یک توپ پنبه ای یا پارچه نرم بردارید. پنبه یا پارچه خود را با آب گرم مرطوب کنید و یک قطره صابون ظرفشویی یا مواد شوینده ظرفشویی به آن اضافه کنید و شروع به پاک کردن قسمتی از مبلمان چوبی خود مانند داخل یک پایه مبل کنید. این کار برای این است که آزمایش کنید آیا مواد شوینده برای مبلمان چوبی شما مضر است یا خیر. اجازه دهید آن قسمت از چوب مبلمان که تمیز کرده‌اید، یک دقیقه یا بیشتر بماند و به دنبال هرگونه تغییر رنگ باشید. اگر هیچ تغییر ناخواسته‌ای را متوجه نشدید، استفاده از این روش برای تمیز کردن مبلمان چوبی ایمن و بی خطر است. اما اگر متوجه تغییر شدید، فقط با آب گرم و یک پارچه مرطوب به تمیز کردن مبلمان چوبی ادامه دهید.

روش دیگری که برای تمیز کردن مبلمان چوبی وجود دارد این است که آب و صابون ظرفشویی را مخلوط کنید. اگر هنگام تست مبلمان خود متوجه تغییری نشدید، می توانید آب و صابون ظرفشویی را در یک سطل مخلوط کنید. حدود 4 لیتر آب گرم و 1/2 فنجان مایع ظرفشویی را مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز را در این محلول خیس کرده و از ان برای تمیز کردن مبلمان چوبی استفاده کنید. مراقب باشید چوب را خیس نکنید. در واقع باید پارچه یا اسفنج خود را مرطوب نگه دارید اما خیس نباشد. زیرا آب زیاد چوب را خراب می کند. همچنین می‌توانید از روغن معدنی برای تمیز کردن وسایل چوبی نیز استفاده کنید.

پس از اینکه مبلمان چوبی خود را کاملاً پاک کردید، با استفاده از موم یا پوشش مخصوص وسایل چوبی، از آن محافظت کنید. می‌توانید انواع اسپری‌ها و براق کننده‌های مخصوص چوب را در هر فروشگاه لوازم خانگی پیدا کنید. بهتر است به دنبال اسپری‌هایی باشید که حاوی روغن سیلیکون هستند تا محافظت بهتری را از وسایل چوبی ایجاد کنند. این مواد را با استفاده از یک پارچه نخی نرم یا برس موم روی مبلمان چوبی بمالید. موم را کم کم و با حرکات دایره‌ای به چوب بمالید. هنگامی که موم شروع به خشک یا تیره شدن کرد، یک پارچه نخی جدید یا برس موم بردارید و موم را به صورت دایره‌های کوچک روی ناحیه موم شده صاف کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع مبل

 

روش تمیز کردن ظروف چوبی

روش تمیز کردن سایر وسایل چوبی

بهترین کار این است که برای تمیز کردن وسایل چوبی که به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌دهید، از پاک کننده‌های خانگی غیر مضر استفاده کنید. اگر وسایل یا سطوح چوبی دیگری دارید، مخصوصاً کاسه‌های چوبی، می‌توانید این وسایل را با مواد ایمن که هضم آنها بی خطر است، تمیز کنید.

بهترین پیشنهاد این است که با لیمو، روغن زیتون و آب یک پاک کننده چوب موثر و بی ضرر درست کنید. یک عدد لیمو را بردارید و از وسط نصف کنید، سپس آب آن را در ظرفی صاف کنید. بهتر است پالپ و دانه‌های لیمو را برای محلول خود صاف کنید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب اضافه کنید. می توانید این مخلوط را با هم هم بزنید، اما بهتر است مواد را در یک ظرف درب دار مخلوط کنید و آن را تکان دهید تا آب لیمو و روغن زیتون در آب پخش شود. اگر لیمو ندارید می توانید از سرکه سفید مقطر نیز استفاده کنید. اگر از ترکیب روغن زیتون و سرکه استفاده  می کنید، به ازای هر سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری سرکه اضافه کنید. 

سپس یک پارچه نخی تمیز را در محلول خود فرو کنید و پارچه را فشار دهید تا فقط مرطوب باشد و به سادگی سطح وسایل چوبی را با این محلول خانگی  پاک کنید. بهتر است ابتدا محلول خود را روی یک منطقه کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به خوبی با چوب واکنش نشان می‌دهد. این محصول خانگی نه تنها برای شما بی‌خطر است، بلکه فیلم یا رگه‌هایی از خود به جای نمی‌گذارد.

 

کلام اخر

وسایل چوبی یکی از وسایل پرکاربرد و محبوب در دکوراسیون منزل است که گرمی و زیبایی بسیار خوبی را به فضا اضافه می‌کند. اما برای اینکه زیبایی وسایل چوبی به بهترین شکل ممکن حفظ شود، لازم است با روش‌های تمیز کردن وسایل چوبی آشنا شوید و این وسایل را به طور مرتب و با استفاده از مواد و روش مناسب تمیز کنید تا همیشه زیبا وجذاب بمانند.

شما از چه روشی برای تمیز کردن وسایل چوبی استفاده می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید