برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن از کجا شروع کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن دست به کار شوید و اصول آن را بدانید، همراه ما باشید تا نحوه طراحی سرویس بهداشتی مدرن را بررسی کنیم.

حتما برای شما که اینجا هستید، زیبایی بصری و جذابیت طراحی سرویس بهداشتی مدرن اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا افراد برای دستیابی به یک استاندارد جذاب تلاش می‌کنند تا فضای دکوراسیون داخلی را تغییر دهند. طراحی سرویس بهداشتی یکی از بخش‌های مهمی مسکونی و تجاری را به خودش اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید برای تجربه یک فضای شیک و مدرن، دست به طراحی هوشمندانه‌ای بزنید تا استانداردی بی نظیر را کشف کنید. زیبایی بصری در سرویس بهداشتی، تهویه مناسب و فراهم کردن جزییاتی که به آن نیاز دارید، کمک می‌کند تا امکانات خوبی را تجربه کنید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق چگونگی طراحی سرویس بهداشتی مدرن اشاره کنیم و جزییات آن را بررسی کنیم.

پس همراه ما بمانید.

 

ویژگی های یک سرویس بهداشتی مدرن چیست؟

ویژگی های یک سرویس بهداشتی مدرن چیست؟

قبل از هر چیزی باید ویژگی‌های یک سرویس بهداشتی مدرن را بررسی کنیم و بدانید دقیقا چه پارامترهایی موجب می‌شود تا یک سرویس بهداشتی مدرن و شیک شناخته شود! یادتان باشد که در نظر گرفتن جزییاتی مثل تمیزی، ضد و عفونی فضا و امکانات همگی در کنار هم می‌توانند چنین فضایی را خلق کنند. در این بخش به ویژگی‌های مهم یک سرویس بهداشتی مدرن اشاره می‌کنیم.

  • امکان نظافت: سرویس بهداشتی مدرن باید دارای استانداردهای بالای نظافتی باشد! شما باید بدانید که فضای سرویس بهداشتی مثل سایر بخش‌های محیط زندگی باید قابلیت تمیز کردن داشته باشد. محیط سرویس بهداشتی ریسک تکثیر باکثری و ویروس به همراه دارد پس بدیهی است که امکان نظافت در آن پیش بینی شده باشد و متریال‌هایی مناسب برای نظافت مکرر انتخاب گردد.
  • تجهیزات هوشمند: وقتی صحبت از دیزاین مدرن به میان می‌آید، تکنولوژی با آن گره خورده است. استفاده از تکنولوژی و تجهیزات هوشمند می‌تواند ویژگی مدرن یک سرویس بهداشتی را افزایش دهد. مثلاً سنسورهایی برای بستن درب، استفاده از آب و مایع دستشویی یا خشک کن دست و... همگی بخش‌هایی از همین ماجرا است. دوره پاندمی کرونا، دستگیره‌های هوشمند بدون لمس دست نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که در سرویس بهداشتی‌هایی با کاربرد عمومی مورد توجه قرار گرفت.
  • صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی: در دنیای امروز ما، محدودیت‌های زیادی در حوزه آب و انرژی وجود دارد. قطعا در چنین شرایطی توجه به محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع می‌تواند ایده خوبی باشد. به همین دلیل استفاده از تجهیزاتی که می‌تواند آب و انرژی را مدیریت کند و به بهترین شکل ممکن از آب تمیز مجدد استفاده کند، ایده خوبی در طراحی و اجرای این فضا ایجاد می‌کند.
  • تهویه مناسب: سرویس بهداشتی باید دارای سیستم‌ تهویه مطمئنی باشد تا به بهبود کیفیت هوا و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها کمک کند. تهویه مطلوب در این فضا یکی از پارامترهای مهم در طراحی است که باید حتما به آن توجه شود.
  • طراحی مخصوص موارد خاص: یادتان باشد که در بحث طراحی گاهی مواردی خاص مدنظر قرار می‌گیرد. حضور فرد معلول و کم توان در این فضا لزوم طراحی متناسب با کاربرد این فرد را می‌طلبد.
  • متریال های مقاوم در برابر عوامل شیمیایی: همان‌طور که در بالا اشاره شد، فضای سرویس بهداشتی نیازمند نظافت مکرر است. پس باید متریال‌هایی برای این فضا انتخاب شوند که دارای مقاومت بالا نسبت به مواد شیمیایی شست و شو باشند.
  • تجهیزات بهداشتی همراه با تکنولوژی: امکاناتی مثل دستگاه‌های تخلیه خودکار، منبع مایع دستشویی اتوماتیک، دستگیره‌ها و تجهیزاتی که بدون لمس کار می‌کنند تا سیفون توالت که بدون لمس عمل می‌کند همگی بخش‌هایی از تکنولوژی در سرویس بهداشتی هستند.
  • طراحی زیبا و جذاب: سرویس بهداشتی مدرن علاوه بر ویژگی‌های کاربردی که در بالا اشاره شد، باید دارای طراحی جذاب و زیبا باشد تا به تجربه مطلوبی منجر شود.
  • تطابق با استانداردها و مقررات بهداشتی: مهم‌ترین ویژگی برای یک سرویس بهداشتی مدرن، تطابق با استانداردها و مقررات بهداشتی معتبر است. شما باید از لوله کشی‌ها تا نوع شیرآلات را متناسب با شرایط و استانداردها انتخاب کنید. برای مثال در مناطقی که فشار آن اندک باشد، استفاده از شیر آلات فشار شکن گزینه خوبی نیست! پس طراحی متناسب با شرایط بهترین گزینه است.

در کل، یادتان باشد که سرویس بهداشتی مدرن باید همگام با تکنولوژی طراحی و پیاده سازی شود. استفاده از متریال‌های روز دنیا در کنار تکنولوژی‌هایی که به بازار آمده‌اند، همگی بخش‌های مهمی از این پروسه محسوب می‌شوند.

 

برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن از کجا شروع کنیم؟

برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن از کجا شروع کنیم؟

شاید در ذهن شما نیز شروع طراحی و پیاده سازی سرویس بهداشتی کمی گنگ باشد و ندانید دقیقا باید از کجا آغاز کنید. به همین دلیل در این بخش به بررسی جزییاتی می‌پردازیم که نمایان‌کر نحوه شروع و پیگیری طراحی سرویس بهداشتی مدرن است.

  1. تحلیل نیازها و انتظارات کارفرما: اگر برای شخص دیگری در حال طراحی و اجرا هستید، باید با صحبت و بررسی نیازهای واقعی این افراد، جزییات مدنظرشان را مشخص نمایید. درک نیازها و ترجیحات کارفرما و افرادی که از این فضا استفاده خواهند کرد، اهمیت زیادی در طراحی و اجرا دارد. اما یادتان باشد که اگر فضای شخصی را طراحی می‌کنید، باز هم نیاز افرادی که از آن استفاده می‌کنند را جویا شوید. نیازسنجی دقیق خط مشی طراحی را تعیین می کند.
  2. تحقیق در زمینه متریال و تکنولوژی: برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن باید از به روزترین تکنولوژی ها و متریال‌ها آگاه باشید. درک جدیدترین گزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا در بزنگاه‌های مدنظر بتوانید از آن ها استفاده کنید.
  3. تعیین استراتژی طراحی: تعیین اهداف اصلی طراحی سرویس بهداشتی مدرن با توجه به اولین مرحله نیاز سنجی، بهترین کاری است که باید انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید متناسب با جزییاتی که هدف قرار داده شده است، دست به کار شوید و فضایی بی نظیر ایجاد کنید.
  4. استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند: در بحث طراحی سرویس بهداشتی مدرن، باید به امکانات مرتبط با هوش مصنوعی، سنسورها، و اتصال به اینترنت در طراحی توجه داشته باشید. هرچند بسیاری از مواقع چنین امکاناتی به صورت خانگی و مسکونی مدنظر نیست اما به هر حال آشنایی با آن‌ها و تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده ضروری است.
  5. طراحی کلی را مشخص کنید: شما باید پلان سرویس بهداشتی را مشخص نمایید و برای آن برنامه ریزی کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون دردسر و نگرانی، فضایی شیک و جذاب را تجربه کنید. پلان براساس ابعاد، محدودیت‌ها و جزییات محیطی مشخص می شود و متناسب با همان طراحی‌های بعدی اجرا می‌گردد.
  6. انتخاب متریال: پس از تعیین پلان، نوبت به انتخاب متریال می‌رسد. شما باید متریال مدنظر برای این فضا را متناسب با سبک طراحی و رنگ ها انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه فضایی شیک و جذاب خلق کنید. یادتان باشد در محیط کم نور و کوچک، متریال های رنگ تیره گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند. برای نواحی بزرگ اما می‌توانید از متریال های تیره استفاده کنید.
  7. المان های مدنظر در سرویس بهداشتی: در فضای سرویس بهداشتی چند المان مهم وجود دارد. روشویی، آینه، شیر آلات، توالت فرنگی یا ایرانی، حوله خشک کن و کابینت از رایج‌ترین المان هایی است که باید در فضای سرویس بهداشتی جانمایی شوند. یادتان باشد که نحوه حرکت در این محیط باید پیش بینی گردد.
  8. بررسی و سنجش نهایی: قبل از شروع استفاده از سرویس بهداشتی باید شیر آلات، اتصالات، توالت فرنگی و جزییات دیگر را بررسی نمایید تا از کیفیت و صحیح بودن جزییات و اتصالات مطمئن شوید.

 هر مرحله از پروسه طراحی سرویس بهداشتی مدرن، باید به هدف نهایی، طرح نهایی و جزییات آن توجه کنید و از افراد متخصص و حرفه‌ای برای همکاری استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون نگرانی و دردسر یک شرایط عالی را در پیش بگیرید.

 

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

سرویس بهداشتی مدرن باید دارای المان‌هایی باشد که همراه با تکنولوژی‌های نوین و طراحی‌های مدرن، تجربه مطلوب‌تری برای استفاده کنندگان ایجاد کند. شناخت المان هایی که می‌توانید در سرویس بهداشتی از آن‌ها استفاده کنید، کمک می‌کند تا ذهن‌تان خلاقانه‌تر برای این فضا تصمیم گیری کند.

  • روشویی: با توجه به ضرورت شست و شوی دست و ضد و عفونی آن، باید برای سرویس بهداشتی روشویی مناسبی تهیه کنید. این روشویی باید دارای طراحی مطلوبی باشد و از متریال‌ با کیفیتی ساخته شده باشد. به این ترتیب می‌توانید بدون دردسر و نگرانی نسبت به شست و شوی ان اقدام کنید. استفاده از سینک‌هایی که با سنسور نور و ضد و عفونی کننده می‌توانند این فضا را تمیز نگهدارند نیز گزینه خوبی در طراحی سرویس بهداشتی مدرن است.

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

  • توالت: توالت‌ها با فناوری‌های مطلوبی تولید و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید از توالت‌های ساده، توالت‌های دارای بیده، توالت‌های دارای سنسور چرخشی برای قرار دادن پلاستیک در ناحیه نشیمن استفاده کنید. انتخاب نهایی هر کدام از این گزینه ها براساس بودجه و ایده های خودتان انجام می‌شود.
  • دستگاه خشک ‌کن دست: جایگزین حوله در سرویس بهداشتی، همین دستگاه‌های خشک‌ کن دست با سیستم‌های سریع‌تر و مؤثرتر برای خشک کردن دستها است. استفاده از خشک ‌کن‌های دست هوشمند با تکنولوژی‌های حسگر حرکتی گزینه خوبی است تا از انتقال باکتری و ویروس در این محیط از طریق حوله جلوگیری شود.

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

  • آینه: آینه‌ها با نورپردازی LED، گزینه خوبی برای سرویس بهداشتی محسوب می‌شوند. و قابلیت‌های دیگر برای بهبود نور محیط دارند که در ساعات شبانه استفاده از این فضا بسیار کاربردی است.
  • پنل‌های کنترل: پنل‌های کنترل با تکنولوژی‌های لمسی یا حسگرهای دوربینی جهت کنترل تنظیمات مختلف مانند دما و جریان آب، تهویه یا فعالسازی سیستم ضد و عفونی محیط از جمله المان های تکنولوژیکی مهم در این فضا است.

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

  • امکانات خاص: در برخی مواقع اگر افراد سالمند، کودک یا کم توان از سرویس بهداشتی استفاده کنند، میتوانید با ارائه امکانات خاصی مثل دستگیره ها، چهار پایه‌های امن و... فضا را برای آن ها مناسب سازی کنید.
  • تابلوی هوشمند: در فضاهای اداری و تجاری گاهی نصب تابلوی‌های هوشمند با اطلاعات مفید مثل شرایط هوا، اخبار روز، یادآورهای بهداشتی و... گزینه تکنولوژیکی خاصی است که می‌تواند یک ارزش افزوده دیگر برای این فضا محسوب شود.

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

  • سیستم‌ های تهویه هوشمند: سیستم‌های تهویه با تکنولوژی‌های مدرن و هوشمند برای بهبود کیفیت هوا و جلوگیری از باقی ماندن بوی ناخوش آیند در این فضا به شدت کاربردی است.
  • سیستم های پخش موسیقی: برای حفظ حریم خصوصی در سرویس بهداشتی، این روزها با استفاده از پخش موسیقی خودکار یا پخش صدای طبیعت، از خروج صدا به خارج از محیط سرویس بهداشتی جلوگیری می‌شود.

المان های مهم در سرویس بهداشتی مدرن

  • لوازم بهداشتی: در سرویس بهداشتی محفظه‌های مخصوص قرار دادن دستمال توالت وجود دارد که در برخی انواع آن به صورت اتوماتیک دستمال به خارج از محفظه هدایت می‌شود. این لوازم معمولا دارای سنسور مخصوصی هستند که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

کلام آخر

شما به راحتی میتوانید با استفاده از راهنمای طراحی سرویس بهداشتی مدرن، اقدامات تکنولوژیکی جذابی را اجرایی کنید که فضا را بسیار یونیک و خاص جلوه می‌دهند. به این ترتیب همه چیز برای یک تجربه عالی در این فضا فراهم است.

ایده شما برای طراحی سرویس بهداشتی مدرن چیست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید